Miten menettelet, jos kohtaat karhun

Vesseli
Viestit: 492
Liittynyt: 05 Heinä 2010 14:43

Viesti Kirjoittaja Vesseli »

varg62 kirjoitti:Pippurisumutteelle ei saa todellakaan lupaa paitsi joku saanut Huippuvuorille mennessä karhukaasulle luvan. Ollut voimassa vaan reissun ajan. Toisaalta Virossa saa ostettua joka paikasta ilman lupia vaan eihän sitä saa tänne tuoda :lol:
Tositilanteessa sumutepurkki olisi kuitenkin kädessä väärinpäin ja pippurisumute tulisi omille kasvoille. Mutta se taas voisi hyvinkin pelottaa karhun tiehensä.


Kitiriikka
Viestit: 332
Liittynyt: 07 Kesä 2012 22:13

Viesti Kirjoittaja Kitiriikka »

Tuntuu kovin harvinaiselta tuo nallen tapaaminen. Savukosken suunnalla olen muutamina vuosina nähnyt tuoreet karhun jäljet ja yhden kerran tiedetään karhun käyneen mökin pihalla kuoputtelemassa. Tänä syksynä olen ihan tuoreille paskoille osunut, mutta ei elukasta itsestään havaintoja. Kovasti olen toivonut karhun näkeväni, edes kaukaa. Ihan iholle en toivoisi tulevan siltikään :-)

Pippurisumutteen sijasta kuulemma saa nykyään itsepuolustuskäyttöön tarkoitettua mentolisumutetta, joka ei vaadi lupia. Toimii kuulemma ihan hyvin kaksilahkeisiin :lol:
Kitiriikka

Anna kaekkes, vuan elä periks :-)
Vesseli
Viestit: 492
Liittynyt: 05 Heinä 2010 14:43

Viesti Kirjoittaja Vesseli »

Kitiriikka kirjoitti:Tuntuu kovin harvinaiselta tuo nallen tapaaminen. Savukosken suunnalla olen muutamina vuosina nähnyt tuoreet karhun jäljet ja yhden kerran tiedetään karhun käyneen mökin pihalla kuoputtelemassa. Tänä syksynä olen ihan tuoreille paskoille osunut, mutta ei elukasta itsestään havaintoja. Kovasti olen toivonut karhun näkeväni, edes kaukaa. Ihan iholle en toivoisi tulevan siltikään :-)

Pippurisumutteen sijasta kuulemma saa nykyään itsepuolustuskäyttöön tarkoitettua mentolisumutetta, joka ei vaadi lupia. Toimii kuulemma ihan hyvin kaksilahkeisiin :lol:
Hunajasumute voisi myös olla hyvä.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

varg62 kirjoitti:Pippurisumutteelle ei saa todellakaan lupaa paitsi joku saanut Huippuvuorille mennessä karhukaasulle luvan. Ollut voimassa vaan reissun ajan. Toisaalta Virossa saa ostettua joka paikasta ilman lupia vaan eihän sitä saa tänne tuoda :lol:
Onko sinulla tuosta Huippuvuoret-tapauksesta lisätietoa? (Milloin, kuka ja miten kuljetti paikan päälle?)
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Ei kyttä sanonut, kun itse hain karhukaasuun lupaa viime keväänä. Minä en saanut :twisted: :twisted:
Joku Pohjanmaan mies se on ollut.Pietarsaaren läheltä.
Norjassa onneksi on 308 karhukaasuna mukana minulla :lol:
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Mistä voi tietää miten menettelee, jos kohtaa karhun. Ei mistään, jos ei ole kohdannut karhua. Itse tarkastelisin kontiota mielelläni, mutta matkan päästä.
Kitiriikka
Viestit: 332
Liittynyt: 07 Kesä 2012 22:13

Viesti Kirjoittaja Kitiriikka »

tyy kirjoitti:Mistä voi tietää miten menettelee, jos kohtaa karhun. Ei mistään, jos ei ole kohdannut karhua. Itse tarkastelisin kontiota mielelläni, mutta matkan päästä.
Komppaan Tyytä.
Kovasti olen vuosia toivonut näkeväni nallen, mutta tosi hetken tullen todennäköisesti rukoilisin vellit housussa että kenellekään (=ihmisille eli koirille) ei tapahtuisi mitään ikävää :D
Ihan himpun verran ketutti kun isäntä oli juurikin sen ainoan kerran ilman minua Savukoskella ja oli fillarireissulta palatessaan miltei "ajanut pahki" karhun kanssa mökkitiellä... :oops: :twisted: Luonnollisestikin.. jos olisin ollut mukana, pajatus olisi ollut niin kovaa ja taajaa, että olisi karhut kerinneet alta pois... :D
Kitiriikka

Anna kaekkes, vuan elä periks :-)
Ursus
Viestit: 9597
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Sehän riippuu ihan kohtaamisen luonteesta:
1. Kaukana vastakkaisen tunturin rinteellä
2. Samalla hillasuolla
3. puussa sivussa omalta kulkureitiltä
4. polulla tai pitkospuilla vastatusten
jne
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Myöskin siitä kuka kohtaamistilanteesta kertoo, toimittajalta se käy ainakin ammattimaisesti.

Reilu kymmenen vuotta takaperin jääkäriprikaatin komentaja oli Lapin rajavartioston komentajan kanssa eräilemässä Luton eteläpuolella rajavyöhykkeellä. Myös lehden toimittaja oli mukana juttua tekemässä.
Kuinka ollakaan niin seurue törmäsi tuoreisiin karhun jälkiin, ja hetken niitä seurattuaan huomasivat kontionkin joka kapusi lähellä olevaa vaaranrinnettä ylös. Karhun ja seurueen väliin mahtui kuitenkin valtakunnan raja.
Muutaman päivän kuluttua kun toimittaja oli kirjoittanut juttunsa puhtaaksi, se ilmestyi sanomalehdessä.
Otsikko alkoi sanoilla " Komentaja vaarassa..."
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

varg62 kirjoitti:Pippurisumutteelle ei saa todellakaan lupaa paitsi joku saanut Huippuvuorille mennessä karhukaasulle luvan. Ollut voimassa vaan reissun ajan. Toisaalta Virossa saa ostettua joka paikasta ilman lupia vaan eihän sitä saa tänne tuoda :lol:
Lupasin tytölle että mahdollisella yhteisellä ens kesän keikalla olisi pippurisumute mukana koska hälle jäi kova karhupelko kesän reissulta. Näköhavaintoa ei heillä ollut mutta kova karjaisu n. 10 m päästä kun
tutkailivat kengällä aivan tuoretta karhunpaskaa. Likat oli menneet ylös puurajalle tunturiin 1,5 tunnissa ja tulivat sieltä alas 20 minuutissa. Molemmat olivat kuulema miettineet samaa asiaa eli jos karhu seuraisi ja nappaisi toisen niin jäisikö toinen puolustamaan kaveriaan vai jatkaisi eteenpäin. Hommaaminen menee harmaalle alueelle mutta se kontra reissusta jättäytyminen moisen pelon takia kallistanee vaakaa tietylle puolelle.
JMRa
Viestit: 37
Liittynyt: 02 Syys 2008 13:00

Viesti Kirjoittaja JMRa »

Itse törmäsin 2012 Kaldoaivissa karhuun. Kuljin vastatuuleen ja olin nousemassa noin 50m leveälle kumpareelle. Tuuli oli silloin kova ja puuskainen. Olin melkein päässyt kumpareen päälle kun edessäni nousi karhu maasta tunturikoivujen välistä esiin. Eteisyyttä karhuun oli jotain 10m-20m.

Siinä hetkessä ei tullut miettyä mitä oli aiemmin tullut suunniteltua karhun kohtaamisen varalta vaan toimin ihan päinvastoin. Nopea kääntyminen ja pakoon. Tosin juoksua en jatkanut kun sen 10 metriä kun totesin että turhaa minä tässä mihinkään ja aloin katselemaan mitä karhu tekee. No oli häipynyt vastakkaiseen suuntaan ja sutimajäljistä päätellen kiihdytys oli ollut nopea.

Eipä minulla muuta kuin ettei tuollaisessa äkkitilanteessa tule mitään toimintamalleja miettyä vaan vaiston varaisesti tekee mitä sattuu. Jos tuossa karhu olisi päälle alkanut tulemaan niin uskon ettei siinä olisi mitään ehtinyt tekemään.

Toisaalta tapaus on itselläni vain vahvistanut sitä tietoa että kyllä nuo ensisijaisesti ihmistä pakoon lähtevät.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Toivottavasti nuori ja pelokas karhu löytää reviirinsä ennen kuin se possautetaan päiviltä. http://goo.gl/bDNie8
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Ei ole ihmisellä asiaa karhun reviirille. Mitä piti mennä asumaan johonkin itärajan tuntumaan. Sehän on karhujen ja susien asuttamaa seutua ollut aina ja tulee aina olemaan. Olisi syönyt vaan kuvaajan ja jatkanut rauhassa matkaansa.
Tosin nyt sillä on perässään hullun karhunmetsästäjän kiilto silmissään hullaantuneet karhujen metsästäjät karhukoirineen. Suomen oma karhu, verokarhu on keksinyt tavan lähestyä ongelmaa. Lähtetään kansallista vaaratiedotetta kahden tunnin välein. Vaaratiedote:Varokaa karhua - Vaaratiedote:Vaara ohi - Vaaratiedote: Varokaa karhua.... ja niin edelleen. Viimeisin tiedote eiliseltä illalta, minkä jälkeen ei uutta tiedotettavaa.
Paitsi onneksi olin hereillä:
Hamina, Neuvoton. 16.5.2016. klo 10:20. Vaaratilanne on ohi. Karhu on siirtynyt pois. Kaakkois-Suomen poliisilaitos.

Huh. Lähden kauppaan hakemaan varastoja. Ties vaikka olisi suuntaamassa tänne Tampereelle.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

taytyy lukea koko tama riimi lapi, vaikka pelkaan kylla rykimisajan urosporoja enemman kuin karhuja.

En muista nahneeni missaan mainintaa Kanadassa kaytossa olevista "Bear Bangs"; siella voi ostaa nipussa, hatarakettien mukana, niin on sitten joka lahtoon
- saako niita edes Suomesta?
Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

Kyllä muistan sen Hankoniemelle eksyneen karhuraukan. Siitäkin annettiin vaaratiedote. Lintuharrastajat hermostuivat kun se oli syönyt nälkäänsä linnunmunia ja nukkui aterian päälle Ypesien läheisyydessä. Merivartiosto kävi herättämässä karhun. Yli-innokasta virkavaltaa paetessaan karhu siirtyi uiden. Yrittäessään poistua vaivihkaa takaisin sisämaahan. Aseistautunut virkavalta ja metsästäjät seurasivat uivaa karhua lähietäisyydellä veneillään ja yrittivät koukkauksin estää sen rantautumisen Hankoniemelle. Ilmastakäsin karhun mahdollista poikkevaa käytöstä seurattiin helikopterilla. Jos vaikka se hermostuisi. He ampuivat karhun rantaviivalle, koska karhu oli yrittänyt maihin. Karhun olisi kaiketi pitänyt pysytellä merellä ja navigoida itsensä väyliä myöten ulommas. Karhuthan ovat vesieläimiä.
Viimeksi muokannut Kaarle Suurehko, 16 Touko 2016 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin