Optimus 111 Hiker

Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Noni, nys se selvis. Oisitte heti sanonu että se bensa-restrictor pitää ottaa pois...

Nimim. tuntee itsensä idiootiksi. :oops:

Edit. Tässä täydellinen esimerkki siitä, että pitäisi olla rautalangasta väännetyt ohjeet näille... :roll:

/Antti


Kuva
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

http://www.spiritburner.com/fusion/show ... tid/19249/

Tuosta linkistä näet hiljaisen polttimen sisälle ja varmaan huomaat, ettei tuo nyt niin kauhean monimutkainen peli ole. Testasitko nuo mahdolliset vuodot? Jos vuotoja on, poltin saa ilmaa väärästä kohtaa ja se ainakin haittaa palamista. Pura koko poltin ja puhalla kanavat paineilman ja esim. kaasareille tarkoitetun puhdistusaineen avulla puhtaaksi. Tankki kannattaa myös puhaltaa paineilmalla irtoroskista puhtaaksi. Noissa vanhoissa tankeissa on usein vaikka mitä sakkaa ja kökköä sisällä. Irroita polttoaineputken sisällä oleva rullalle kierretty messinkiverkko ja putsaa (tai vaihda kokonaan) sekin. Kaiken tuon jälkeen kun kokoat keittimen huolellisesti ja varmistut oikeasta kunnossa olevasta suuttimesta, keittimen on pakko toimia paremmin tai sitten siellä on jotain rikki tai joku on tehnyt polttimelle jotain vääriä korjaus- tai muita toimia aiemmin.

Itsekin kyllä poltan ihan turvallisuuden takia mieluiten petrolia kuin bensaa Hikerissa, vaikka kyllä siihen bensakin sopii.

Olitkin jo saanut vian ilmeisesti selville tämän viestin kirjoittamisen aikana. Se restrictor- putki on tarkoitettu spriin polttoa varten eli jos tuo putki oli polttimessa, saattaa siellä olla myös spriille tarkoitettu suutin kiinni.
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Usmi kirjoitti:Olitkin jo saanut vian ilmeisesti selville tämän viestin kirjoittamisen aikana. Se restrictor- putki on tarkoitettu spriin polttoa varten eli jos tuo putki oli polttimessa, saattaa siellä olla myös spriille tarkoitettu suutin kiinni.
Osakaavion mukaan rajoittimia on kaksi, toinen bensalle ja toinen spriille. Löysin tämän linkin äsken, jonka innoittamana kokeilin poltinta kokonaan ilman tuota bensarajoitinta. Alkoholirajoitinta (3 reikäinen) ei tämän mukana tullutkaan. Vaihdoin tuohon uuden suuttimen, joten varmuudella on multifuel-suutin kiinni. Vuotoja ei pitäisi olla. Uutena vuoti säätökaran juuresta täydellä teholla himpun, mutta tiukkasin sitä hiukan ja ongelma hävisi. Ainakin paineet tuntuu pysyvän sisässä nyt hyvin eikä vuotoa näyttäisi olevan missään, vaikkakin upotustesti on vielä tekemättä. Tosiaan nyt palaa puhtaalla sinisellä liekillä täydellisesti. Täydellinen puhdistus polttimen osalta on tarpeeton, kerta se on ollut edellisellä omistajalla Ultima Naltio käytössä. Keittimen tullessa mulle siinä oli se bensa-restrictor paikoillaan, joten oletin automaattisesti sen kuuluvan sinne.

Täytyy vielä testata tuota lamppuöljyä. Ainakin Optimuksen Novassa poltettuna se kärytti todella järkysti, joten jos se palaa Hikerissa samalla tavalla, niin on varma etten polta sitä teltassa.

/Antti
Kuva
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Vinkkiä sopivasta pikkupullosta spriille joka mahtuu tuohon 111:n laatikkoon?

/Antti
Kuva
Mikko S
Viestit: 260
Liittynyt: 10 Kesä 2009 14:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

Lukkosulapullot ovat hyviä, kesälasolin pullo on muuten hyvä, mutta siinä ei ole kaatonokkaa. Ebaysta ostin kuvassa näkyviä 0,5dl pulloja 5kpl parilla eurolla, niitä mahtuu ainakin 2kpl 111:n sisän.



Kuva
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Myytkö 2?

/Antti
Kuva
Mikko S
Viestit: 260
Liittynyt: 10 Kesä 2009 14:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

Mulla on sen verran paljon keittimiä, ettei niitä ylimääräisiä oikein ole ;)

"5pcs-100pcs Empty Plastic Dropper Bottles Eye Liquid Screw Cap Secure Lids 50ml" <- tuolla nimellä löytyvät ebaysta.
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Miten nämä kuumalla liekillä palavat sytkärit mahtaisivat toimia esilämmityksessä? Primus Powerlighter:llä olisi suht helppo kohdistaa liekki oikeaan paikkaan, vaan kauanko tuolla pitäisi lämmittää? Maalaisjärjellä ajateltuna nopeuttaisi esilämmitystä huomattavasti, vai?

/Antti
Kuva
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Antti Lahtela kirjoitti:Miten nämä kuumalla liekillä palavat sytkärit mahtaisivat toimia esilämmityksessä? Primus Powerlighter:llä olisi suht helppo kohdistaa liekki oikeaan paikkaan, vaan kauanko tuolla pitäisi lämmittää? Maalaisjärjellä ajateltuna nopeuttaisi esilämmitystä huomattavasti, vai?

/Antti
Kyllähän sytkäri tuottaa tarpeeksi korkean lämmön, mutta jos ajatuksena on esilämmittää koko keitin sillä, niin sen pitää myös tuottaa tarpeeksi energiaa, jotta polttimen ja polttoaineen lämpötila nousee tarvittavalle tasolle. Kaasua pitäisi siis polttaa sytkäristä suunnilleen sama määrä kuin polttoainetta polttimessa (karkeasti sama lämpöarvo), joten pitkälle ei yhdellä täytöllä pötki. Lisäksi butaani-sytkäri ei toimi kylmänä, toisin kuin tulitikut ja bensa.
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Ok, luulin jo keksineeni nopean ja helpon esilämmitystavan. :roll:

/Antti
Kuva
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Ultima Naltio palikat löytyy ylimääräisenä jos jollakin tarvetta. Poltinadapteri ja Novan letkuadapteri sekä letku.

/Antti
Kuva
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Onko kellään tietoa käykö Vitabalansin parafiiniöly Optimus Hikeriin. Tätä olisi saatavilla lähinurkilta. Bilteman vastaava pitää hakea naapurikaupungista
Lyde
Viestit: 184
Liittynyt: 07 Helmi 2006 21:52

Viesti Kirjoittaja Lyde »

Mistä voisi ostaa Optimus 111 T polttimen pumppuun nahkapäisen männän ?? Löysin yhden Ebaysta mutta ei postita Suomeen. Tietääkö joku kauppaa pohjoismaista / Euroopasta joka myy varaosia vanhoihin Optimus Hikeriin ??? Tai onko vinkkejä miten oo-renkaalla varustetun männän saa paremmin toimivaksi ?
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Lyde kirjoitti:Mistä voisi ostaa Optimus 111 T polttimen pumppuun nahkapäisen männän ?? Löysin yhden Ebaysta mutta ei postita Suomeen. Tietääkö joku kauppaa pohjoismaista / Euroopasta joka myy varaosia vanhoihin Optimus Hikeriin ??? Tai onko vinkkejä miten oo-renkaalla varustetun männän saa paremmin toimivaksi ?
Kysyppä fogasilta ruotsista
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

Varaosia: https://www.base-camp.co.uk/ En ole tuolta pitkään aikaan mitään tilannut, mutta muutamia vuosia sitten tilasin useasti ja toimi ongelmitta, toimitus kyllä kesti. Ennen aina faxasin tilauksen, mutta nyt tuolla näyttää toimivan myös sähköpostitilaus ja maksaminen PayPalilla.

O-rengasrasva / silikonirasva auttaa, mutta kyllä tuo nahkamäntä toimii jouheammin.
Vastaa Viestiin