Optimus 111 Hiker
-
- Viestit: 242
- Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
- Paikkakunta: Hamina
http://www.spiritburner.com/fusion/show ... tid/19249/
Tuosta linkistä näet hiljaisen polttimen sisälle ja varmaan huomaat, ettei tuo nyt niin kauhean monimutkainen peli ole. Testasitko nuo mahdolliset vuodot? Jos vuotoja on, poltin saa ilmaa väärästä kohtaa ja se ainakin haittaa palamista. Pura koko poltin ja puhalla kanavat paineilman ja esim. kaasareille tarkoitetun puhdistusaineen avulla puhtaaksi. Tankki kannattaa myös puhaltaa paineilmalla irtoroskista puhtaaksi. Noissa vanhoissa tankeissa on usein vaikka mitä sakkaa ja kökköä sisällä. Irroita polttoaineputken sisällä oleva rullalle kierretty messinkiverkko ja putsaa (tai vaihda kokonaan) sekin. Kaiken tuon jälkeen kun kokoat keittimen huolellisesti ja varmistut oikeasta kunnossa olevasta suuttimesta, keittimen on pakko toimia paremmin tai sitten siellä on jotain rikki tai joku on tehnyt polttimelle jotain vääriä korjaus- tai muita toimia aiemmin.
Itsekin kyllä poltan ihan turvallisuuden takia mieluiten petrolia kuin bensaa Hikerissa, vaikka kyllä siihen bensakin sopii.
Olitkin jo saanut vian ilmeisesti selville tämän viestin kirjoittamisen aikana. Se restrictor- putki on tarkoitettu spriin polttoa varten eli jos tuo putki oli polttimessa, saattaa siellä olla myös spriille tarkoitettu suutin kiinni.
Tuosta linkistä näet hiljaisen polttimen sisälle ja varmaan huomaat, ettei tuo nyt niin kauhean monimutkainen peli ole. Testasitko nuo mahdolliset vuodot? Jos vuotoja on, poltin saa ilmaa väärästä kohtaa ja se ainakin haittaa palamista. Pura koko poltin ja puhalla kanavat paineilman ja esim. kaasareille tarkoitetun puhdistusaineen avulla puhtaaksi. Tankki kannattaa myös puhaltaa paineilmalla irtoroskista puhtaaksi. Noissa vanhoissa tankeissa on usein vaikka mitä sakkaa ja kökköä sisällä. Irroita polttoaineputken sisällä oleva rullalle kierretty messinkiverkko ja putsaa (tai vaihda kokonaan) sekin. Kaiken tuon jälkeen kun kokoat keittimen huolellisesti ja varmistut oikeasta kunnossa olevasta suuttimesta, keittimen on pakko toimia paremmin tai sitten siellä on jotain rikki tai joku on tehnyt polttimelle jotain vääriä korjaus- tai muita toimia aiemmin.
Itsekin kyllä poltan ihan turvallisuuden takia mieluiten petrolia kuin bensaa Hikerissa, vaikka kyllä siihen bensakin sopii.
Olitkin jo saanut vian ilmeisesti selville tämän viestin kirjoittamisen aikana. Se restrictor- putki on tarkoitettu spriin polttoa varten eli jos tuo putki oli polttimessa, saattaa siellä olla myös spriille tarkoitettu suutin kiinni.
-
- Viestit: 242
- Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
- Paikkakunta: Hamina
Osakaavion mukaan rajoittimia on kaksi, toinen bensalle ja toinen spriille. Löysin tämän linkin äsken, jonka innoittamana kokeilin poltinta kokonaan ilman tuota bensarajoitinta. Alkoholirajoitinta (3 reikäinen) ei tämän mukana tullutkaan. Vaihdoin tuohon uuden suuttimen, joten varmuudella on multifuel-suutin kiinni. Vuotoja ei pitäisi olla. Uutena vuoti säätökaran juuresta täydellä teholla himpun, mutta tiukkasin sitä hiukan ja ongelma hävisi. Ainakin paineet tuntuu pysyvän sisässä nyt hyvin eikä vuotoa näyttäisi olevan missään, vaikkakin upotustesti on vielä tekemättä. Tosiaan nyt palaa puhtaalla sinisellä liekillä täydellisesti. Täydellinen puhdistus polttimen osalta on tarpeeton, kerta se on ollut edellisellä omistajalla Ultima Naltio käytössä. Keittimen tullessa mulle siinä oli se bensa-restrictor paikoillaan, joten oletin automaattisesti sen kuuluvan sinne.Usmi kirjoitti:Olitkin jo saanut vian ilmeisesti selville tämän viestin kirjoittamisen aikana. Se restrictor- putki on tarkoitettu spriin polttoa varten eli jos tuo putki oli polttimessa, saattaa siellä olla myös spriille tarkoitettu suutin kiinni.
Täytyy vielä testata tuota lamppuöljyä. Ainakin Optimuksen Novassa poltettuna se kärytti todella järkysti, joten jos se palaa Hikerissa samalla tavalla, niin on varma etten polta sitä teltassa.
/Antti
-
- Viestit: 242
- Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
- Paikkakunta: Hamina
-
- Viestit: 242
- Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
- Paikkakunta: Hamina
-
- Viestit: 6935
- Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Kyllähän sytkäri tuottaa tarpeeksi korkean lämmön, mutta jos ajatuksena on esilämmittää koko keitin sillä, niin sen pitää myös tuottaa tarpeeksi energiaa, jotta polttimen ja polttoaineen lämpötila nousee tarvittavalle tasolle. Kaasua pitäisi siis polttaa sytkäristä suunnilleen sama määrä kuin polttoainetta polttimessa (karkeasti sama lämpöarvo), joten pitkälle ei yhdellä täytöllä pötki. Lisäksi butaani-sytkäri ei toimi kylmänä, toisin kuin tulitikut ja bensa.Antti Lahtela kirjoitti:Miten nämä kuumalla liekillä palavat sytkärit mahtaisivat toimia esilämmityksessä? Primus Powerlighter:llä olisi suht helppo kohdistaa liekki oikeaan paikkaan, vaan kauanko tuolla pitäisi lämmittää? Maalaisjärjellä ajateltuna nopeuttaisi esilämmitystä huomattavasti, vai?
/Antti
-
- Viestit: 242
- Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
- Paikkakunta: Hamina
-
- Viestit: 242
- Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
- Paikkakunta: Hamina
-
- Viestit: 3511
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
-
- Viestit: 3511
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
Kysyppä fogasilta ruotsistaLyde kirjoitti:Mistä voisi ostaa Optimus 111 T polttimen pumppuun nahkapäisen männän ?? Löysin yhden Ebaysta mutta ei postita Suomeen. Tietääkö joku kauppaa pohjoismaista / Euroopasta joka myy varaosia vanhoihin Optimus Hikeriin ??? Tai onko vinkkejä miten oo-renkaalla varustetun männän saa paremmin toimivaksi ?
Varaosia: https://www.base-camp.co.uk/ En ole tuolta pitkään aikaan mitään tilannut, mutta muutamia vuosia sitten tilasin useasti ja toimi ongelmitta, toimitus kyllä kesti. Ennen aina faxasin tilauksen, mutta nyt tuolla näyttää toimivan myös sähköpostitilaus ja maksaminen PayPalilla.
O-rengasrasva / silikonirasva auttaa, mutta kyllä tuo nahkamäntä toimii jouheammin.
O-rengasrasva / silikonirasva auttaa, mutta kyllä tuo nahkamäntä toimii jouheammin.