Käyttäytyminen autiotuvilla

Vagabond
Viestit: 343
Liittynyt: 29 Touko 2007 21:12

Viesti Kirjoittaja Vagabond »

En tiedä sitten mikä on roskien vähäisen määrän "huonosti" polttamisen vaikutus, mutta alumiinistä jää ikäviä näkyviä jälkiä.

Tarvii tunnustaa itekkin joskus roskiksien käyttöön sortuneeni. Ollut joskus jotain yltäpäältä likaisia ruokapakkauksia... :oops: Periaatteessa yritän kuitenkin omat kantaa pois.

Banaaninkuoret laittaisin kuitenkin sammaleen alle näkösuojaan. Ne maatuu sinne suht äkkiä.


Hanu
Viestit: 4028
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Alumiinipakkauksille olen monasti tehnyt niin, että poltan nuotiossa ja nuotion sammuttua nappaan alumiinin jämät mukaan. Menee pieneksi palloksi isokin pakkaus. Muovithan ovat useinmiten nuotiossa kuumalla liekillä helposti poltettavissa.

Paskapaperista oli aiemmin puhetta. Lukuunottamatta kuivaa aikaa, olen ne polttanut käytön jälkeen. Etenkin talvella suosittelen, kun ei saa papereita turpeen alle.
Avatar
Tura
Viestit: 1525
Liittynyt: 20 Elo 2006 09:55

Viesti Kirjoittaja Tura »

Anteeksi, että huudan :oops:

ÄLKÄÄ JAARITELKO, MITEN ALUMIINI- JA MUOVIPAKKAUKSET POLTETAAN LAPIN ERÄMAASSA, VAAN TUOKAA NE MUKANANNE KOTIKUNTANNE JÄTEHUOLTOON!

Tura, retkeilijäturisti
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Kuka niitä kantelee sinne?Minigrip pusseissa kaikki eineet ja kahvit ollut aina.Samat pussi kestää koko kesän. :lol:
Jukkis
Viestit: 905
Liittynyt: 15 Tammi 2006 12:29
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Siis ihan oikeasti; eikö tuo alumiinia sisältävien pakkausten vaarallisuus ole vieläkään saavuttanut kaikkia? Älkää hyvät vaellustoverit todella polttako niitä, vaikka toisitte jämät pois!! Poltettaessa syntyy supermyrkkyjä!! Mieluummin sitten jättäkää vaikka maastoon, jos ette todella jaksa kantaa (polttamatta) niitä pois! Ei ROSKAT maastossa ole oikeasti vaaraksi kuin silmille, mutta nuo kemikaalit, joita esim. alukalvojen matalalämpöpoltossa syntyy, on todellinen pommi!!! :shock: Alumiinia on esim. lähes kaikkien "TRIP"-tyyppisten mehutetrojen sisällä!!!
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Jukkis kirjoitti:Siis ihan oikeasti; eikö tuo alumiinia sisältävien pakkausten vaarallisuus ole vieläkään saavuttanut kaikkia? Älkää hyvät vaellustoverit todella polttako niitä, vaikka toisitte jämät pois!! Poltettaessa syntyy supermyrkkyjä!! Mieluummin sitten jättäkää vaikka maastoon, jos ette todella jaksa kantaa (polttamatta) niitä pois! Ei ROSKAT maastossa ole oikeasti vaaraksi kuin silmille, mutta nuo kemikaalit, joita esim. alukalvojen matalalämpöpoltossa syntyy, on todellinen pommi!!! :shock: Alumiinia on esim. lähes kaikkien "TRIP"-tyyppisten mehutetrojen sisällä!!!
Paree on kun ei niitä polteltaisi, mutta nyt täytyy oikeasti todeta, että ei ole saavuttanut tämä info minua. Mitä supermyrkkyjä alumiinia polttaessa syntyy?
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Ei oikeastaan mitään sillä alumiinisulfaattista noi kääreet tehdään alunperin ja tuolla tietoa siitähttp://www.ttl.fi/ova/alsu.html
Avatar
tmustak
Viestit: 1827
Liittynyt: 30 Tammi 2006 16:30
Paikkakunta: rääkkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmustak »

Oluttölkitkin oon polttanut nuotiolla; silloin kun niitä on ollut mukana ahkiossa.

Ei siis ihme, että Lappiin on aina päästävä.

On se jännää, miten alumiini aiheuttaa addiktiota.
kaikki matkat alkavat ensimmäisestä askeleesta.
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Ainakin Vargin linkissä alumiinisulfaatista tulipalon yhteydessä vapautuu myrkyllisiä kaasuja (rikin oksideja) , näin mainitaan.
Harva niitä alupusseja myöskään pesee ennen polttamista, ja ruuanjämien polttaminen alhaisella lämmöllä (mm. nuotio)tuottaa juuri näitä supermyrkkyjä , joita sitten hengitellään!
Jukkis
Viestit: 905
Liittynyt: 15 Tammi 2006 12:29
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Enpä oo kemisti, mutta olen useammastakin lähteestä saanut sen käsityksen, että nuo foliot kärytessään muodostaa myrkkyjä, jotka altistaa mm. alzheimerin.. mikä se ny olikaan?? Siis mistä olikaan kysymys??? :shock: nimim. aluastioilla ikänsä kokkaillut, ja aiemmin myös roskat kärytellyt..niin mikä mä nyt olinkaan? :oops:
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Kun nyt lähisuvussa on ilmennyt enemmänkin yllättäen syöpätapauksia, on ollut kiinnostusta tietää syövän synntymekanismista.
Lyhyesti : syöpäsoluja on kai kaikilla ihmisillä mutta ihmisen puolustusmekanismi tuhoaa niiden leviämisen/kasvun - vaan jos tilanne muodostuu niille otolliseksi , vaikkapa ulkoisten tekijöiden ansiosta, ne leviävät ja iskevät.
Ulkoisia tekijöitä voivat olla mm. elämäntavat,rapakunto, tai vaikkapa se tupakka ja haitallisten aineiden hengittäminen (vaikkapa nuotiolla)jne.
Lunkentus
Viestit: 1316
Liittynyt: 25 Tammi 2006 06:51
Paikkakunta: Säkkilahden reservaatti

Viesti Kirjoittaja Lunkentus »

Alumiinisulfaatti on kiteinen veteen liukeava aine, joten sen käyttö nestepakkaukseten pinnoitteena ei taida toimia.

Sen sijaan sitä käytetään muun muassa vedenpuhdistuksen saostuttaja-aineena ja paperiteollisuudessa paperin ominaisuuksien muokkauksessa.
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Kysymys savusilmille.Tietääkö joku miten tehdään nuo pinnoitteet juomatölkkeihin?Itse en löytänyt ainakaan googlesta.Paksuutta ei voi olla paljon vaikka suurimmat alujätteet tulevat varmaan retkimuona pusseista.
Lunkentus
Viestit: 1316
Liittynyt: 25 Tammi 2006 06:51
Paikkakunta: Säkkilahden reservaatti

Viesti Kirjoittaja Lunkentus »

Elintarvikepakkauksissa käytettävä kartonki laminoidaan sen valmistusvaiheessa muun muassa alumiinilla, joka on valssaamalla tehtyä foliota (ohut alumiinilevy).
Tapsa
Viestit: 534
Liittynyt: 26 Tammi 2006 12:56
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Tura kirjoitti:Anteeksi, että huudan :oops:

ÄLKÄÄ JAARITELKO, MITEN ALUMIINI- JA MUOVIPAKKAUKSET POLTETAAN LAPIN ERÄMAASSA, VAAN TUOKAA NE MUKANANNE KOTIKUNTANNE JÄTEHUOLTOON!

Tura, retkeilijäturisti
Aivan oikein, olen samaa mieltä :D Mutta kaikki eivät ilmeisesti ole samaa mieltä :?:
Metsänpoika olen vain, kulkija salomaiden hiljaisten ja tunturien tuulien,aapojen äärettömien.



www.youtube.com/channel/UCTyFpaJiu5UVpEktkVgqV1A videogalleria
Vastaa Viestiin