Rakovalkea

Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Rakovalkea

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Mahtaakohan kukaan muu harrastaa tällaista nostalgialajia kuin rakovalkean teko? Tunnustan, etten tiedä kuinka se oikeaoppisesti tehdään, mutta "köyhän miehen version" olen saanut palamaan hyvin.

Otetaan kaksi reilua halonpuolikasta (niitä joita metsähallitus tekee valmiiksi), joista toinen asetellaan kupera puoli maata kohden ja toinen sen päälle toisinpäin. Pöllien sivuille viritetään tuet, mielellään kivistä tai teräksestä, mutta myös puukepit käy, joskin ne palavat poikki aika nopeaan. (ajatuksissa on tehdä kampipora, jolla porata reiät halonpuolikkaisiin ja pari ohutta harjateräksen pätkää, joilla ne saisi pidettyä pystyssä.)

Sitten tehdään erillinen nuotio (tai oikeastaan se on tehty jo ennen rakovalkean teon aloittamista), johon poltetaan kunnon hiillos. Kun nuotio hiipuu, nostetaan siitä kekäleet alemman halonpuolikkaan päälle, ja laitetaan ylempi halonpuolikas paikoilleen. Hetken päästä rakovalkea alkaa hehkua halonpuolikkaiden välissä ja tämä tuli palaa useita tunteja, hieman tuulesta riippuen. Mitään sytykkeitä ei tarvita.

Tekeekö joku muu tällaisia?

Markku


Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Kerran olen kaverin kanssa rakovalkean väsännyt, ihan täällä etelässä louestaessa. Meillä oli pystyyn kuivaneesta männystä katkaistut pari metriset pöllit, joista sitten väsättiin niin oikeaoppinen rakovalkea kuin osattiin. Pölleihin oli tietysti lupa kysyttynä. Ei se varmaan mennyt ihan putkeen; kyllä joku vanha eränkävijä olisi huokaissut syvään sen nähdessään. :shock: Hyvin se paloi muuten, mutta pääsi yön aikana napautumaan pahasti ja samalla lämpöteho katosi. Aamulla vaihdettiin kerettiläisesti ylä- ja alapölli keskenään ja se paloi vielä puolille päivin.

Toi sun halkorakovalkea kuulostaa mielenkiintoiselle. Täytyy kokeilla! :wink:
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Et Markku ainakaan ole pelkuri, koska aloit täällä tulella leikkimään.

Mitä tulee itse tuohon rakovalkeaan, niin täytyypä joskus kokeilla, kun reseptikin vaikutti aika yksinkertaiselta.
PEIKKO
Viestit: 80
Liittynyt: 04 Tammi 2007 13:01
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja PEIKKO »

Kyllä harrastan.Olin viikot 36-37 itäkairassa ja nukuin lähes kaikki yöt louteessa niin rakovalkeat tuli tehtyä lähes joka ilta.Yöllä oli pakkasta öisin viikolla 36 noin -2&-4 astetta,mutta louteessa oli alkuyöstä lämmintä noin plus 10 astetta.Vaellettua on tullut kyseisellä tavalla jo 1970 luvulta lähtien ja voin sanoa että mukavaa on ollut rakovalkealla istuessa ja yöpyen.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

PEIKKO kirjoitti:...rakovalkeat tuli tehtyä lähes joka ilta.
Sulla kun tuota kokemusta on, niin kuinka kauan siihen tekemiseen noin pyöreästi menee? Me saatiin kahdestaan turattua siihen muistaakseen pari-kolme tuntia, kun se tekeminen oli sellaista kokeilua ja ihmettelyä. :roll:

Nyt kun luin edellistä viestiäni, niin tarkoitin, että pöllit oli valmiiksi jo katkaistu, emmekä kolkanneet pystypuuta perinteiseen tapaan. Pöllejä oli myös varastoitu hyvän aikaa ja ilmeisesti kosteus oli päässyt päädyistä sisään. :?: Juuri päädyt paloivat sitten huonosti ja napauttivat valkean.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja abumatic »

PEIKKO kirjoitti:Kyllä harrastan.Olin viikot 36-37 itäkairassa ja nukuin lähes kaikki yöt louteessa niin rakovalkeat tuli tehtyä lähes joka ilta.Yöllä oli pakkasta öisin viikolla 36 noin -2&-4 astetta,mutta louteessa oli alkuyöstä lämmintä noin plus 10 astetta.Vaellettua on tullut kyseisellä tavalla jo 1970 luvulta lähtien ja voin sanoa että mukavaa on ollut rakovalkealla istuessa ja yöpyen.
Jos näin on niin PEIKKO romauttaa keloja nurin tuon tuostakin, koska maakelosta hyvin harvoin saa kunnollista puuta. Kaikista yötulista jää suuret jäljet maastoon koska harvempi ottaa 3x2 m kuntan irti maasta ja maisemoi aamulla. Siis varsin typerää puuhaa, perinneretkeilyä pahimmasta päästä.
Kom och ät konserverad gröt!
Kösteri
Viestit: 1437
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:55
Paikkakunta: ~100

Viesti Kirjoittaja Kösteri »

PEIKKO kirjoitti:Olin viikot 36-37 itäkairassa ja nukuin lähes kaikki yöt louteessa niin rakovalkeat tuli tehtyä lähes joka ilta.
Kaadatko kelopöllit rakotulta varten pystystä? :shock: :shock: :shock:

"Kemin-Sompion erämaaosassa avotulenteko on sallittu kaikkialla käyttäen paikalta löytyviä risuja, kuivia oksia ja pieniä juurakoita. Kasvavien puiden ja kelojen vahingoittaminen ja maapuiden runkojen käyttö on kielletty." Urho Kekkosen kansallispuiston järjestyssääntö
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3144
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Olenhan minäkin aikanaan yöpynyt rakotulilla monia kertoja. Nykyisin olen omaksunut periaatteen, ettei asentopaikkaani jälkeen päin juuri maastosta erota.

Mitenkäs se on PEIKKO, ovathan nuo jokamiehen oikeudet ja VELVOLLISUUDET voimassa siellä Itäkairassakin. Vaikka onhan siellä kelvollista tulipuuta pitkin poikin maassa ja ylväästi pystyssä seisovia kelohonkia. Kerroit harrastaneesi rakotuliyöpymisiä säännöllisesti 70-luvulta alkaen parin viikon reissuillasi. Onhan siinä palanut yhteistä kansallisomaisuuttamme melkoinen määrä.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
PEIKKO
Viestit: 80
Liittynyt: 04 Tammi 2007 13:01
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja PEIKKO »

Olen pahoillani jos noin ajattelet minusta abumatic ja varmaan syytä onkin mutta en tarkoittanut että kaadan pystykeloja,vaan kyllä nämä ovat nurin menneitä ja tulia en tee mihin tahansa.Olen vetänyt pieniä vaellusretkikuntia pohjoisessa seiskyt luvulta lähtien ja heille opettanut vaelluksen ihanuutta.Myös UKK-puiston perustamisen aikoihin olin Kekkosen retkikunnissa mukana ja lupailin silloin jo kunnioittaa lapin luontoa enkä tuhota sitä.Olin myös Dominic Arduin kanssa tekemässä muutamia vaelluksia Kiilopään maisemissa hänen viimeisinä päivinä helmikuussa.
Kösteri
Viestit: 1437
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:55
Paikkakunta: ~100

Viesti Kirjoittaja Kösteri »

PEIKKO kirjoitti:en tarkoittanut että kaadan pystykeloja,vaan kyllä nämä ovat nurin menneitä
"kelojen vahingoittaminen ja maapuiden runkojen käyttö on kielletty.

Leiriytymisen tulee tapahtua jälkiä ja häiriötä luonnolle ja muille käyttäjille aiheuttamatta."


Urho Kekkosen kansallispuiston järjestyssääntö
Viimeksi muokannut Kösteri, 19 Syys 2007 09:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
murku
Viestit: 763
Liittynyt: 11 Tammi 2007 18:30
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja murku »

Kyllä rakotulesta nauttiminen on parasta jättää kirjallisuuden varaan,paitsi jos on omaa kelohongikkoa säästössä niin silloinhan siinä ei ole kellään mitään sanomista.
Joskus taannoin on tullut kokeiltua,mutta työläs juttu sen rakentaminen on, vaatii työkaluja ja laadukasta kelohonkaa,A.E Järvisen mukaan puulla pitää olla paksuuttakin tuuma ja tunti,elikkä 10-tunnin tuliin 25 senttiset pöllit.

Tuo Markun kehitysversio voisi toimia nykyoloissakin korvikkeena.


Aloita jälkiruuasta,elämä on epävarma.
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3144
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Minusta erätaitojen vaikein osa on retkeillä maastossa huomaamattomana ja jälkiä jättämättä. Se tarkoittaa kulkemista maastonvärinä ja äänettömänä sekä leiriytymistä niin, ettei asentopaikka juuri erotu siitä poistuttaessa. PEIKON tapaista retkeilyä pidän lähinnä osaamattomuutena.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Kösteri
Viestit: 1437
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:55
Paikkakunta: ~100

Viesti Kirjoittaja Kösteri »

Toisaalta, poronhoidon nimissähän kansallispuistoissa voi sikailla miten tahansa. PEIKKO on tietysti poromies! (Vaikka asuukin Helsingissä. 8) )

"Poronhoitoa varten saadaan ottaa korvauksetta poltto- ja kotapuiksi tarvittavia puita."
Urho Kekkosen kansallispuiston järjestyssääntö
Viimeksi muokannut Kösteri, 19 Syys 2007 10:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NEMO
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Helmi 2007 10:14

Viesti Kirjoittaja NEMO »

--
Viimeksi muokannut NEMO, 10 Marras 2007 23:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Muistaakseni aiemmin MH jätti nuotiopaikoille lähes yksinomaan metrin pituisia vain puoliksi halkaistuja puita, mutta nyt tuntuivat monella tulipaikalla olevan noita valmiiksi sahattuja, noin 30 cm mittaisia puita. Se oli eräs syy tehdä rakovalkea, kun ei ollut sahaa mukana tai ei jaksanut sahailla.

Ja olihan minulla näemmä kuvakin moisesta virityksestä.
Viimeksi muokannut mkalima, 19 Syys 2007 10:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin