Grammanviilauksen alkeita

Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Grammanviilauksen alkeita

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Tämän syksyn ruskavaellus oli minulle samalla ensikosketus grammanviilaukseen ja ollakseni rehellinen, ihastuin. Kevyen repun kanssa kulkeminen on huomattavasti mukavampaa kuin painavaa aasina raahten (miksiköhän en ole tätä ennen tajunnut :? )

Seuraavanlaiseen varustelistaan päädyin (6 yötä maastossa)

Leirivarusteet 7,5 kg
- teltta 2,1 Kg
- makuupussi 1,1 Kg
- makuualusta 0,5 Kg
- tyynyliina 0,1 Kg
- pakkikeitin 1 Kg
- ruokailuvälineet 0,3 Kg
- 1/2 litraa spriitä 0,4 Kg
- reppu (45l) 2 Kg

Vaatteet 2,3 Kg
- alushousut
- sukat
- pitkät kalsarit
- villakerrasto
- paksu villapaita
- sadeasu
- pipo
- hanskat

Tarvikkeita 3,5 Kg
- puukko
- kamera
- EA-laukku
- kartat, kompassi, GPS
- korjaustarvikkeet
- otsalammpu
- radio
- wc-paperi
- hammasharja
- Letherman
- pesuainetta
- jne.

Ruoat (7 päivää) 5,1 Kg
= 730 g/vrk

Grammanviilauksen kannalta turhia 5,1 Kg
- siviilivaatteet 0,9 Kg
- kirjoja 1 Kg
- olutta 1 Kg
- viinaa 0,5 Kg
- retkituoli 0,8 Kg
- kiikarit 0,4 Kg
- vettä pulollinen 0,5 Kg (aika ajoin tarpeellinen)

Eli aika lailla minimipaino repulle olisi 18,4 Kg, mutta todellinen repun kokonaispaino alussa oli 23,5 Kg. Ruoista ja tarvikkeista kun hieman vielä puristaisi, voisi minimipakkauksen viikoksi saada mahtumaan noin 16 Kiloon.

Mitä jäin kaipaamaan:
- untuvainen taukotakki (koleat säät)
- korvaläpät (tuuli avotunturissa)
- Neopreenisukat (ylityksiin)

Muuten varustevalinta oli aika onnistunut. Montaa ihan turhaa varustetta ei ollut, ja erityisen tyytyväinen olin, etten raahannut turhia vaatteita, mitä tulee yleensä otettua hieman varman päälle. Spriitä jäi paljon yli, kun tein ruokaa tuvilla ja tulilla. Samoin ruokaa jäi vajaa kilo yli, mutta se johtuu osin yhdestä luppopäivästä. Siviilivaatteiden raahaminen oli turhaa, mutta kun en ollut ihan varma, mistä hyppään paluubussiin en voinut jättää niitä säilytykseen.

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä muut grammanviilaukseen perehtyneet tästä listasta ajattelevat.

Markku


eräukko
Viestit: 1696
Liittynyt: 02 Elo 2006 11:28

Viesti Kirjoittaja eräukko »

Minulla ns. kuivapaino on noin 14,5 kiloa. Ruuat sitten siihen päälle. Periaate on, että rinkan pitää painaa lähtiessä alle 20 kiloa, ja siihen on päästy viikon reissulla.

Mitä sitten jättäisin pois?

- Tyynyliina?
- Ruokailuvälineet painavat melko paljon?
- Villapaidan tilalle kevyempi fleece.
- Tarvitseeko kerraston ja pitkät kalsarit molemmat?
- Onko GPS painavaa mallia?
- Tarvitseeko Leathermania, entä pesuainetta?
- Viina, olut ja kirjat pois niin saa jo 2,5 kiloa viilattua. Samaten retkituoli pois.
- Siviilivaatteiden kanssa olen itsekin sekoillut, kun olen käynyt julkisilla.
- Onko sinulla taukokenkiä?

Mitä minulla on "ylimääräistä"?

- Ainakin kamerajalusta 600 g.
- Ruokaa jää aina yli, mutta toisaalta hätävaraksi täytyy olla.
- Tenttuakin jää yli, mutta...
- Aion jättää ilmapatjan pois kunnes osaavat tehdä taas kestäviä, joten 400 g vähenee. Tosin meinaan ostaa hieman jämerämmän vaahtomuovisen.

Tein yhdellä reissulla muistiinpanoja, mitä kaikkea voisin jättää pois tupia sisältävällä alueella. En nyt jaksa etsiä sitä tähän hätään. Yksi minkä olen pannut merkille, että ainakin Käsivarren tuvissa on edellisten jättämiä ruokatarpeita, kuten makaroonia yms, jota voisi hyödyntää ja tinkiä omista kantamuksistaan. Kuonjarjohkalla oli kaapillinen ruokaa. Jonkunhan niitä pitäisi syödä ja tehdä tilaa tuoreemmille aineksille. Tästäkin on kyllä jokaiselle oma mielipide.
NEMO
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Helmi 2007 10:14

Viesti Kirjoittaja NEMO »

--
Viimeksi muokannut NEMO, 10 Marras 2007 23:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tura
Viestit: 1525
Liittynyt: 20 Elo 2006 09:55

Viesti Kirjoittaja Tura »

Tässä yksi ehdotus (meikäläinen keittiö):

Yksi litran vetoinen alumiinikattila, johon kansi ja kahva.
Kaasupullon päälle ruuvattava kevyt poltin.
Pieni muovikauha.
Kaasupullon alle muovinen kolmijalka tukevoittamaan keitintä.
Tiskiharja (joka voisi olla nk. karhunkieli tai muu pikku pesusieni).

Tura, kevyt reppu on iloinen asia

PS. Keittiöni painoa en ole punninnut, arvaisin olevan pari-kolmesataa grammaa. Poltin painaa alle 100 grammaa.
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

eräukko kirjoitti:Mitä sitten jättäisin pois?

- Tyynyliina?
Tyynyliina on ihan ehdoton. Villapaita ja muut paksut vaatteet sinne sisään ja on loistava tyyny yöunille. Makuupussin suojapussit yms. suojukset eivät hengitä ja hiostavat inhottavasti.

Toisaalta en kuljeta makuupusiin tai -alustan suojuksia, vaan teltta, makuupussi ja -alusta ovat yhtenä kääreenä repun päällä. Märkää telttaa ajatellen mukana kulkee jätesäkki, jolla makuupusiin voi suojata joko erikseen tai jos teltta on kuiva, niin sen voi vetää koko paketin päälle, ennen päälipussia.
- Ruokailuvälineet painavat melko paljon?
Mutta ei siinä ole kuin muovilautanen (Häglöfs), muovimuki, muovilusikka-haarukka, puulasta ja puinen voiveitsi. (Nuo puiset voisi toki vuolla aina nuotiopaikalla)
- Villapaidan tilalle kevyempi fleece.
Hankinnassa.
- Tarvitseeko kerraston ja pitkät kalsarit molemmat?
Juu, kalsarit ovat sellaiset kosteutta siirtävät ja koko ajan jalassa. Villakerrasto vain kylmiä iltoja ja öitä varten.
- Onko GPS painavaa mallia?
210 g.
- Tarvitseeko Leathermania, entä pesuainetta?
Letherman on osa korjaustarvikkeita, mutta ei toki välttämätön.
- Viina, olut ja kirjat pois niin saa jo 2,5 kiloa viilattua. Samaten retkituoli pois.
:cry:
- Onko sinulla taukokenkiä?
Ei, mutta neopreenitossut olen ajatellut ottaa ensi kerran varuiksi. Taukokenkinä käyvät samat goret, kun avaa nauhat ja tekee niistä väljät.

ainakin Käsivarren tuvissa on edellisten jättämiä ruokatarpeita, kuten makaroonia yms, jota voisi hyödyntää ja tinkiä omista kantamuksistaan.
Tuollaiseen on vain vaikea luottaa, eikä se edes ole kovin vaellushengen mukaista, kun kaikki tarvittava pitäisi kuljettaa itse.

Markku
Nevis
Viestit: 1072
Liittynyt: 25 Helmi 2007 06:16

Re: Grammanviilauksen alkeita

Viesti Kirjoittaja Nevis »

mkalima kirjoitti:Tämän syksyn ruskavaellus oli minulle samalla ensikosketus grammanviilaukseen ja ollakseni rehellinen, ihastuin. Kevyen repun kanssa kulkeminen on huomattavasti mukavampaa kuin painavaa aasina raahten (miksiköhän en ole tätä ennen tajunnut :? )

Seuraavanlaiseen varustelistaan päädyin (6 yötä maastossa)

Leirivarusteet 7,5 kg
- teltta 2,1 Kg
- makuupussi 1,1 Kg
- makuualusta 0,5 Kg
- tyynyliina 0,1 Kg
- pakkikeitin 1 Kg
- ruokailuvälineet 0,3 Kg
- 1/2 litraa spriitä 0,4 Kg
- reppu (45l) 2 Kg

Vaatteet 2,3 Kg
- alushousut
- sukat
- pitkät kalsarit
- villakerrasto
- paksu villapaita
- sadeasu
- pipo
- hanskat

Tarvikkeita 3,5 Kg
- puukko
- kamera
- EA-laukku
- kartat, kompassi, GPS
- korjaustarvikkeet
- otsalammpu
- radio
- wc-paperi
- hammasharja
- Letherman
- pesuainetta
- jne.

Ruoat (7 päivää) 5,1 Kg
= 730 g/vrk

Grammanviilauksen kannalta turhia 5,1 Kg
- siviilivaatteet 0,9 Kg
- kirjoja 1 Kg
- olutta 1 Kg
- viinaa 0,5 Kg
- retkituoli 0,8 Kg
- kiikarit 0,4 Kg
- vettä pulollinen 0,5 Kg (aika ajoin tarpeellinen)

Eli aika lailla minimipaino repulle olisi 18,4 Kg, mutta todellinen repun kokonaispaino alussa oli 23,5 Kg. Ruoista ja tarvikkeista kun hieman vielä puristaisi, voisi minimipakkauksen viikoksi saada mahtumaan noin 16 Kiloon.

Mitä jäin kaipaamaan:
- untuvainen taukotakki (koleat säät)
- korvaläpät (tuuli avotunturissa)
- Neopreenisukat (ylityksiin)

Muuten varustevalinta oli aika onnistunut. Montaa ihan turhaa varustetta ei ollut, ja erityisen tyytyväinen olin, etten raahannut turhia vaatteita, mitä tulee yleensä otettua hieman varman päälle. Spriitä jäi paljon yli, kun tein ruokaa tuvilla ja tulilla. Samoin ruokaa jäi vajaa kilo yli, mutta se johtuu osin yhdestä luppopäivästä. Siviilivaatteiden raahaminen oli turhaa, mutta kun en ollut ihan varma, mistä hyppään paluubussiin en voinut jättää niitä säilytykseen.

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä muut grammanviilaukseen perehtyneet tästä listasta ajattelevat.

Markku
Hyvä lista ja harkittu.

Tällaiselle, postimerkki munan päässä metsissä liikkuvalle tuollainen olisi ylellisyyttä. Parhaassa tapauksessa kannan vain pakkia ja puukkoa sekä kalastusvehkeitä ja KORKEINTAAN makuupussia alle viikon reissuilla. Painoa kertyy noin kamoille maksimissaan 5kg plus muona.

Saippuaa ja WC –paperi ovat ihan turhia metsässä. Hammasharjaakaan ei tarvitse, sillä hampaat voi hangata paidan hihalla puhtaaksi.

Tällaisen reissun jälkeen ei tosin ole salonkikelpoinen, vaan lähinnä haiseva ja ruma metsän elukka.
Engelbert
Viestit: 452
Liittynyt: 23 Touko 2006 07:58
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Engelbert »

Samoilla linjoilla Neviksen kanssa. Mitä vähemmän roipetta sen hauskempaa. Ötökättömänä aikana metsäisillä seuduilla liikkuttaessa raahaan itse mukanani alle kymmenen kilon kantamusta. Majoittumiseen riittää kevytpeite ja hyvä makuupussi. Iltapuhteita varten vesuri ja pakki. Pari kiloa sapuskaa ja iso leili viinaa. Siinäpä ne tärkeimmät.
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Muuten hyvä lista Markulla, mutta nuo yhdet alushousut turhat, kun et useampia jaksanut kantaa, ja retkituolin vaihtaisin lepotuoliin, niin olisi lokoisampi lukea kilon kirjapakkausta. :wink:
karskinen

Viesti Kirjoittaja karskinen »

Vaikka en ole grammanviilaja, niin käsittääkseni viilaukseen kuuluu selviämisen kannalta tarpeettoman tavaran pois jättäminen. Näin minulle on kerrottu relaassa.

Luovu ensin kirjasta, viinasta, oluesta, tuolista... tuohan näyttää aivan grammafriikin tekstiltä!

Onhan se niinkin, että kilolla kirjaa saa paljon makuupussia. Tai kääntäen kilon keventäminen osastolla teltta+makuupussi on erittäin vaikeaa verrattuna kirjan kotiin jättöön. Tai vertailla titaanisten (93-96g) keitinten painoja retkituolilla istuen ja samalla viinaa hörppien.

Samoin jaoteltuna oma "Tarvikkeita"-osasto painaa 883g, toki siihen ei enää paljoa mahdu.

Itse en mieluusti kevennä levon ja palutumisen kannalta tärkeästä osiosta, eli suoja+lämpö+ravinto.
abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Re: Grammanviilauksen alkeita

Viesti Kirjoittaja abumatic »

mkalima kirjoitti:Tämän syksyn ruskavaellus oli minulle samalla ensikosketus grammanviilaukseen ja ollakseni rehellinen, ihastuin. Kevyen repun kanssa kulkeminen on huomattavasti mukavampaa kuin painavaa aasina raahten (miksiköhän en ole tätä ennen tajunnut :? )

Markku
Tuossahan tuo perusoivallus onkin, loppu on hienosäätöä. Turalla oli hyvä keittiöehdotus ( 1 kg pois), repusta saat toisen. Vaateosasto näytti hyvältä, mutta vaihda villatikkuri kevyeen untuva/synteettinen taukotakkiin, puolikiloa pois. Jne, jne. vinkkejä löytyy näiltä sivuiltakin vaikka kuinka paljon. Tervetuloa grammareiden jaloon veljeskuntaan :lol:
Kom och ät konserverad gröt!
Kösteri
Viestit: 1437
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:55
Paikkakunta: ~100

Re: Grammanviilauksen alkeita

Viesti Kirjoittaja Kösteri »

abumatic kirjoitti:Tuossahan tuo perusoivallus onkin, loppu on hienosäätöä.
--- vinkkejä löytyy näiltä sivuiltakin vaikka kuinka paljon. Tervetuloa grammareiden jaloon veljeskuntaan :lol:
Nyt täytyy paha kyllä myöntää yksi juttu. Älkää vaan kertoko kellekään. Täältä minä sen peijakkaan tartunnan olen saanut, eikä hyvältä näytä jatkokaan. :oops:

Viime kesän reisulla, eka kertaa ikinä, reppuni paino lähtiessä alitti 20 kilon rajan! :shock:
abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja abumatic »

Aattele Kösteri niin että talvella sitten laitetaan ahkioon kamaa niin että tyrät rytkyy, säilyy tasapaino nääs :lol:

Sitten vähän normiasiaa:
1. UL/ultralight < 10 lb (paunaa) = max 4,5 kg ilman ruokaa, juomaa ja polttoainetta
2. Lightbacking/kevytretkeily = 10-20 lb = 4,5-9 kg
3. Standard/normaaliperinteinen > 20-30 lb = 9-18 kg
4. Taleban >30 lb >18 kg 8)

Nykyään mainoksissa ihan kaikki on UL. Tosiasiassa em. UL-tasolle meneminen ei onnistu jos majoitteena ei ole joku tarptent tai vastaava ja muutenkin hyvin tiukka linja. Itse olen pirun tyytyväinen kun repun saa 7-8 kiloon (ilman ruokaa + polttoainetta), enkä ole valmis siitä paljon menemään alaspäin syistä, jotka Karskinen mainitsi + turvallisuus.
Kom och ät konserverad gröt!
Kösteri
Viestit: 1437
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:55
Paikkakunta: ~100

Viesti Kirjoittaja Kösteri »

abumatic kirjoitti:Aattele Kösteri niin että talvella sitten laitetaan ahkioon kamaa niin että tyrät rytkyy, säilyy tasapaino nääs :lol:
Ou jee, näin se menee. Jos joku kampe sattuisi hiukan kevenemäänkin, niin uusia mukavuusvarusteita kyllä keksitään. Ja jos muuten ei normi täyty niin otetaan mukaan vaikka olutta.
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

abumatic kirjoitti:
Sitten vähän normiasiaa:
1. UL/ultralight < 10 lb (paunaa) = max 4,5 kg ilman ruokaa, juomaa ja polttoainetta
2. Lightbacking/kevytretkeily = 10-20 lb = 4,5-9 kg
3. Standard/normaaliperinteinen > 20-30 lb = 9-18 kg
4. Taleban >30 lb >18 kg 8)
Markku K, tätä tarkoitin tuolla toisaalla.
mäkäräinen
Viestit: 1691
Liittynyt: 15 Touko 2006 21:35

Viesti Kirjoittaja mäkäräinen »

Rinkan pakkaaminen alkoi täällä.

Rinkka, Savotta tunturisusi S + sadesuoja 2840g

Teltta, Akto 1580g

Makuualustat:
Halti 500 lite 530g
solumuovi 280g

Makuupussi, Joutsen 1000 1210g
tai
Joutsen tunturisusi 2000 (vanhempi malli) 1825g

saunatyyny 135g

keittiönä EtaPover ilman kantta 700g

muovikuppi 35g

muovikauha 20g

Kuivapaino ilman rättejä, lumppuja, muonaa, kameraa ja kaasua ym. 7330g tai 7945g riippuen kumman pussin otan.

Helkkaristi on matkaa ULään :?
Vastaa Viestiin