Grammanviilauksen alkeita

Kullervo
Viestit: 997
Liittynyt: 10 Elo 2013 16:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kullervo »

Aika (tosi) hieno toi Ikea-rinkka! :)


Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

hartsuherra kirjoitti:Mielenkiintoisia projekteja ...

Sinänsä lievä grammanviilaus on jopa viisasta näin ikääntyvälle. Jaksan edelleen kävellä samat kilometrit kuin nuorempana. Tuntuu hyvältä ja ikä unohtuu kunnes katson peiliin. Äärimmäisessä viilauksessa pitää ehdottomasti muistaa turvallisuusnäkökohdat. Jos varusteet ovat kevyttä repaletta, oli se sitten halpaa tai kallista, kannattaa lähtökohtaisesti
- testata varusteiden soveltuvuus etukäteen
- tuntea tarkkaan omat taidot eli edellyttää kokemusta
- pysyä poluilla jotta apua löytyy helposti
- tehdä reissut kesäaikaan
- mennä korkealle tai polkujen ulkopuolelle vain jos sää ym. olosuhteet ovat varmuudella tiedossa

Itselläni on kohtuullisen arvokkaat varusteet, joiden hankinnat on tarkkaan harkittu omaan käyttöön sopiviksi. Olen todella tyytyväinen niihin. Mielestäni harrastukseni tulisi aina vain kalliimmaksi jos hankkisin tilalle ”halvempia” ja todennäköisesti huonompia varusteita. Toisaalta pidän käsillä tekemisestä, joten varusteiden valmistaminen tai modifioiminen kiinnostaa ja olen myös harrastanut sitä jossain määrin mutta en euro-lähtökohdista.

Mietin että kenelle kirjoittelit tämän jutun, noin yleisesti kaikille, vai minulle erityisesti, vai onko peräti niin, että vakuuttelit itsellesi, että olet oikealla polulla... :)

"Sinänsä lievä grammanviilaus on jopa viisasta näin ikääntyvälle."
Eikö se sitten olekaan viisasta nuoremmille, jotka sitä ehkä eniten harrastavat, jopa lähes hurmoksellisesti, laadusta tinkimättä. :wink:

"Jos varusteet ovat kevyttä repaletta..."
Hauska ilmaus kevytvarusteista, kuitenkin minusta siitä saa väärän käsityksen varusteiden todellisesta luonteesta. :o

"...oli se sitten halpaa tai kallista, kannattaa lähtökohtaisesti:"
"- testata varusteiden soveltuvuus etukäteen"
Jos on itse suunnitellut ja tehnyt pelivälineen, silloin ei enää paljoa tartte testailla. 8)

"- tuntea tarkkaan omat taidot eli edellyttää kokemusta"
Samaa mieltä. :)

"- pysyä poluilla jotta apua löytyy helposti"
Höpsistä. silloin voi jäädä kokonaan kotiin ja tilata pitsan, sitä voi sitten jännittää, että tuleeko se oikeaan osoitteeseen! :roll:

"- tehdä reissut kesäaikaan"
Poutapäivänä, parin kaverin kanssa?? :lol:

"- mennä korkealle tai polkujen ulkopuolelle vain jos sää ym. olosuhteet ovat varmuudella tiedossa"
Valitettavasti ne säät ei aina satu ja ne muuttuvatkin usein äkisti, mutta ainahan voi yrittää. :D

"Mielestäni harrastukseni tulisi aina vain kalliimmaksi jos hankkisin tilalle ”halvempia” ja todennäköisesti huonompia varusteita."
?? Tuo on varmaan jotain samaa, kuin sanonta: Köyhän ei kannata ostaa halpaa! Sitä on vaikea vertailla ilman kunnollista varustekirjanpitoa, mutta eiköhän jokaisella kuitenkin suurinpiirtein ole ne itselleen parhaiten sopivat välineet ja tavat vaeltaa, joten miksi edes vertailla.

Minun varusteeni maksavat seuraavan projektin, eli teltan teon jälkeen noin 250 euroa, ja tämän koko projektin tarkoitus on ainoastaan tutkailla puhtaasta mielenkiinnosta kuinka halvalla vaeltamista voi harrastaa, kyse ei ole mistään ennätysten tekemisestä, kilpailusta, eikä edes vedosta. :D
Kyllä Siperia opettaa!
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

lepposasti kirjoitti:
cobbo kirjoitti:Itsellä on Kindle Paperwhite eli taustavalaistu versio (ei tarvitse otsalamppua pimeissä tuvissa/teltassa), ja se kulkee kätevästi samassa kovamuovirasiassa jossa muutkin kosteudelle arat kamat.
Toimiikos Kindle pikkupakkasessa tai nollan tietämissä olevissa lämpötiloissa?
Hyvä kysymys, ei aavistustakaan. Koska olen kermaperse, teen Kindlen kaltaista ajanviihdettä vaativat vaellukset sulan maan aikana.

Lähti sen verran kiinnostamaan että tsekkasin speksit. Käyttölämpötila lähtee nollasta, varastointilämpötila -10C:stä.
Sipe
Viestit: 902
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Hieno projekti taas trekkingillä :D
hartsuherra
Viestit: 140
Liittynyt: 31 Heinä 2013 09:13

Viesti Kirjoittaja hartsuherra »

Kaikki palstalaisten esittämät varusteprojektit ovat hienoja projekteja. Puhumattakaan tiedoista mitä täältä saa. Se on todella arvokasta. Arvostan suuresti.
Silloin harvoin kun jotain tekstaan, jostakin näkökulmasta, en kirjoita sitä kenellekään erikseen vaikka joskus tulee ankaraa kritiikkiä kun se oma mielipide tai oma tapa ajatella on jokaiselle oikea ja tärkeä.

Mitä grammanviilaukseen tulee on omasta mielestäni keskitie itselleni sopivin. Minulla on siis polku tiedossa ja siihen kuuluvat tarkkaanharkitut varusteet joissa yhdistyy toiminnallisuus sekä hyvä kestävyys ja kohtuullinen keveys. Hinta ei niissä mene aivan ääripäähän kuin ehkä teltalla, Hille. Mutta on kymmeneksi tai kymmeniksi vuosiksi varustetta eikä hinta siis nouse enää ellei johonkin kyllästy.

Nuo ranskalaiset viivat joihin tuli trekkingiltä kommentteja. Listani on yleinen mutta saa olla toista mieltä. Jo meidän pohjoisen kesänkin ääriolosuhteissa on vaarallista jos kokemattomat noudattavat muualla maailmassa yleisiä suuntauksia kevytvarustelusta. Puhumattakaan muutaman tunnin lennon päässä sijaitsevista vuoristoista. Teltta- tai majoiteviritykset eivät kestä, sadevarusteet ovat oikeasti repaleita, vaatteita ei ole jotta ulkona tarkenisi olla edes paikallaan jne. Mitä siitä voi seurata en ainakaan itse halua kenellekään. Meille kokeneille asia on tietenkin toisin. Tiedämme tarkkaan mitä voi tehdä ja mitä ei. En minä noudata listaani omassa harrastuksessani, sillä minulla ei ole äärimmilleen grammatut varusteet. Nämä ovat minun mielipiteitäni, ei kritiikkiä kenellekään ellei niin halua.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

hartsuherra kirjoitti:Jo meidän pohjoisen kesänkin ääriolosuhteissa on vaarallista jos kokemattomat noudattavat muualla maailmassa yleisiä suuntauksia kevytvarustelusta. Puhumattakaan muutaman tunnin lennon päässä sijaitsevista vuoristoista. Teltta- tai majoiteviritykset eivät kestä, sadevarusteet ovat oikeasti repaleita, vaatteita ei ole jotta ulkona tarkenisi olla edes paikallaan jne. Mitä siitä voi seurata en ainakaan itse halua kenellekään. Meille kokeneille asia on tietenkin toisin. Tiedämme tarkkaan mitä voi tehdä ja mitä ei. En minä noudata listaani omassa harrastuksessani, sillä minulla ei ole äärimmilleen grammatut varusteet.

No joo...nämä omat repaleviritykseni on suunniteltu vain näihin nykyisin jo melko vaatimattomiin omiin pikku retkiini Skandien möykyille joissa myös jatkuvasti (nykyisin viitisen kertaa vuodessa) niitä käytänkin, ei suinkaan mihinkään vaativampiin olosuhteisiin, mihin tahansa tai kenelle tahansa.

Maastossa liikkuu myös ihmisiä, jotka joutuvat onnettomuuksiin kaikissa olosuhteissa kaikenlaisilla välineillä. :roll:
Kyllä Siperia opettaa!
KaukoAntero
Viestit: 476
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

Lievästi paria edellistä kommenttia sivuten. Olen seuraillut kevytvarustelutoimintaa toisella silmällä vuosikausia. Ikää tulee ja kevyempää rinkkaa olisi mukavampi kantaa. Ajoittain se keveneekin.

Kun ihmiset esittelevät varusteratkaisujaan, olisi todella toivottavaa, että kerrottaisiin myös, missä olosuhteissa ja millaisilla reissuilla niitä on käytetty. Kaikki varusteet eivät sovellu kaikkiin retkeilytyyleihin tai olosuhteisiin.

Esimerkkinä muistan vuosia sitten lukemani artikkelin, jossa kevytvarusteinnokas perusteli valintojaan mm. jotenkin näin: "ei ole ongelma, jos varusteet joskus kastuvat. Tupahan tulee aina vastaan ja siellä voi kuivatella." No ei vaan tule aina minulle, eikä varmaan monelle muullekaan. Eikä rakennettuun infraan tukeutuminen oikein sovi retkeilyfilosofiaani, en halua, että varusteet rajoittavat reitti- tai leiriytymisvaihtoehtojani (liikaa).

Omat (kaikkea muuta kuin esimerkilliset) varusteeni ovat valikoituneet niin, että pärjään niillä Suomen Lapissa kesäkuun alusta syyskuun puoliväliin n. viikon reissuissa, ilman tupia tai muiden paikalle tuomia polttopuita. Kalastusvarustus ja (kevyehköt) kamera ja kiikari lisäävät painoa.

Kauko
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Sama täällä kuten yllä Kauko Anterolla "Eikä rakennettuun infraan tukeutuminen oikein sovi retkeilyfilosofiaani". Vaellukselle "mökkeilemään" lähteminen ei vaan istu, talvisaikaan olisi tosin toisin. Haeskelin keventämisen merkeissä tukea mahdolliselle hankinnalle Onnistunein ostos -ketjusta ja kyllä tukea löytyikin. Korpijaakko kehui siellä myös kevyttä Golite Pinnacle rinkkaa jollaisen itsekin aiemmin hommasin, mutta jälkikasvu lainasi sen pitkäaikaiseen lainaan. Jos saan kamat siihen niin se lähtee kesällä testiin.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

KaukoAntero kirjoitti:".....ei ole ongelma, jos varusteet joskus kastuvat. Tupahan tulee aina vastaan ja siellä voi kuivatella." No ei vaan tule aina minulle, eikä varmaan monelle muullekaan. Eikä rakennettuun infraan tukeutuminen oikein sovi retkeilyfilosofiaani, en halua, että varusteet rajoittavat reitti- tai leiriytymisvaihtoehtojani (liikaa).

Liikun samalla filosofialla, enkä koskaan ole käyttänyt tupia, paria talviyöpymistä lukuunottamatta, nekin olivat vain suunnattomasta synnynnäisestä laiskuudesta johtuvia (lämmitetty tupa yöpymispaikalla, ei muita kulkijoita).
Mielestäni varusteet eivät koskaan saa päästä kastumaan ja jos joskus kostuvat, kuivatus tapahtuu (keleistä riippuen) taivasalla, joskus on jopa pitänyt tehdä nuotio tuoreista tunturipajuista, mutta myös kosteilla varusteilla (+varavaatteet) pitää pärjätä ilman ongelmia. Vapaus kulkea ja leiriytyä aivan oman maun mukaan on erittäin tärkeää.
(Minä ja varusteeni olemme liikkuneet lähes ainoastaan Norjan...Ruotsinkin...tuntureiden ja vuorten avomaastoissa, joissa joskus tulee kelejäkin vastaan, vaikka en tietoisesti nykyisin enää viitsi pilviin kiipeilläkään, koska ei siellä näe eikä voi valokuvata mitään, huipulla käynti ei enää ole niin tärkeää, riittää kun saa kuljeskella.)

tst kirjoitti:Sama täällä kuten yllä Kauko Anterolla "Eikä rakennettuun infraan tukeutuminen oikein sovi retkeilyfilosofiaani". Vaellukselle "mökkeilemään" lähteminen ei vaan istu, talvisaikaan olisi tosin toisin. Haeskelin keventämisen merkeissä tukea mahdolliselle hankinnalle Onnistunein ostos -ketjusta ja kyllä tukea löytyikin. Korpijaakko kehui siellä myös kevyttä Golite Pinnacle rinkkaa jollaisen itsekin aiemmin hommasin, mutta jälkikasvu lainasi sen pitkäaikaiseen lainaan. Jos saan kamat siihen niin se lähtee kesällä testiin.

Minulla on Pinnacle ollut nyt jo kymmenisen vuotta, maksoin siitä silloin kuluineen USA:sta tilattuna n. 85 euroa. Mielestäni se on (tiedoksi kaikille halpojen kevytvarusteiden vieroksujille) lähes uutta vastaavassa kunnossa melko aktiivisen käytön jälkeenkin.
Hankalan käytettävyyden (vain yksi aukko sisään) ja huonon vedenpitävyyden lisäksi ei siinä mielestäni ole muuta moitittavaa. Kovin painavaa lastia en siinä kyllä kantaisi.
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
Mustola
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Touko 2018 10:49
Paikkakunta: Tampere

Kevennytä kuormaan

Viesti Kirjoittaja Mustola »

Viime syksyn vaelluksella huomasin, että vuodet eivät ole tulleet ilmaiseksi. Vajaan 20kg reppu painoi oikeesti.. Kivaa oli, mutta välillä tuntui aika raskaalta.
Nyt talven selkä tullut asioita pähkäiltyä ja omia edellytyksiä sekä tarpeita mietittyä.. Olen jonkun verran tutkaillut noita kevytretkeilijöiden sivustoja ja välineitä.
Omaksi lähitavoitteeksi asetin, reppu eväineen saa painaa 12kg.
Rahaa en aio pahemmin polttaa, yritän katsoa mitä minulta löytyy.
Näin alkuajatus meni
3eniten painavaa vermettä (kantolaite, majoite, yöpymisvarusteet)
Savotan 906 painaa liki 4kg. Vanha Fjällrävenin rinkka n 2kg
Tarppi 500g rankinen 250g
4 vuodenajan makuupussi 1,7kg tee se itse quilt 660g(3-vuodenajan) makuualusta 500g
Fjellu ilman tuunausta 2kg
Majoite 750g
Quilt+alusta 1160g
Yhteensä: 3,9kg
Kantolaitetta ajattelin vielä keventää pussin osalta. Ehkä ompelen uuden kevyemmän tai riisun kaiken tarpeettoman pois. Tällä tavoin saisi ehkä n 300g nipistettyä. Silloin olisi peruskuorma n 3,6kg
Kattilaksi vaihtuu trangian ultralight.. Löyty xxl tarjouskorista alle vitosella. Painaa 80g
Keittimenä kesällä ollut kaasukeitin paino n 100g+polttoaine.
Tein kevytretkeilijöiden tenttukeittimen fancee feast tyyppiä.. Se painaa n 20g ja 0,7 litraa vettä alkoi kiehumaan 4 Min (hyvässä tuulensuojassa)
Nyt talven aikana rakentelen vermeet ja kesällä pitää näillä Hämeen vaelluspoluilla testata.. Veikkaisin, että homman pitäisi onnistua kohtuudella..
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Näinhän sitä monella tuppaa käymään, joku päivä loppuu kulkeminen sitten joskus kokonaan mutta onneksi keventämällä saa sentään jatkoaikaa ken sen prosessin haluaa läpi käydä, hyvä harrastus voi jatkua vielä ehkä pitkäänkin.
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Tähän on tultu

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

https://maurin-vaellussivut-ii.webnode.fi/kamat/

Epäilen edelleenkin vahvasti että kuolen vanhuuteen, en noiden halpojen resujen kanssa tunturiin, mutta toivossahan on silti hyvä elää.... :lol:
Viimeksi muokannut TREKKING, 08 Marras 2020 17:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä Siperia opettaa!
Ursus
Viestit: 9552
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Tuli vasta luettua Ossi Määtän Kevytretkielijän opas:
https://kirjat.finlit.fi/sivu/tuote/kev ... as/2652001
Lopputoteamuksia on kaksi: 1. Keveämpää rinkkaa on helpompi kantaa ja 2. Olen tähän mennessä näemmä vaeltanut väärin.
Suosittelen kullekin luettavaksi vaikka ei vannoutunut grammari olisikaan.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
invader
Viestit: 277
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

Minäkin olen vaeltanut väärin, koska mukana on yleensä kirves ja saha sekä ylimääräisiä lämpimiä vaatteita ja rinkka painaa tyhjänäkin 2,3 kg.
Kirjassa oli paljon asiaa. En kylläkään ymmärtänyt märissä kengissä talsimista, luulisi jalat olevan verillä moisesta. Ei se ehkä mukavaa ole. Sadelahkeista olisi voinut olla mainita, nythän siinä oli hame. Talviretkeilyssä ihmettelin kaasun käyttöä, mahtaako teho ja polttoaineen määrä (voihan sitä ottaa paljon mutta kanisterikin painaa) riittää veden tekoon?
Filosofia on erilaista, tarkoituksen on ilmeisesti päästä valtavia päivämatkoja. Tuonhan voi tehdä toisinkin, tekemällä iskuja perusleiristä käsin. Yleensä matkalle otettavat ”tarpeettomat” esineet painavat (kamera, akut, varavirta, kännykkä, gps, konjakit, makkara).
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Ursus kirjoitti:Tuli vasta luettua Ossi Määtän Kevytretkielijän opas:
https://kirjat.finlit.fi/sivu/tuote/kev ... as/2652001
Lopputoteamuksia on kaksi: 1. Keveämpää rinkkaa on helpompi kantaa ja 2. Olen tähän mennessä näemmä vaeltanut väärin.
Suosittelen kullekin luettavaksi vaikka ei vannoutunut grammari olisikaan.
Myös suosittelen, maailma avartuu. (Ei se silti mikään "raamattu" ole, mutta erittäin hyvä teos onkia testattua tietoa ja menetelmiä omaankin käyttöön.)
Minä taasen toteaisin, että: 1. Reilusti kevyempää rinkaa on paljon helpompi kantaa ja 2. Kyllä se jokaisen oma tapa on se paras ja oikein tapa vaeltaa, mutta tokihan tapojaan voi ja kannattaakin aina tarvittaessa olosuhteiden mukaan muuttaa miten haluaa. :)
Kyllä Siperia opettaa!
Vastaa Viestiin