Grammanviilauksen alkeita

4lbert
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Maalis 2011 18:31

Viesti Kirjoittaja 4lbert »

Kullervo kirjoitti:
4lbert kirjoitti:Mieluusti kävelee enemmän kuin vähemmän. Kun vuodessa on rajallinen määrä aikaa käytössä ja nähtäviä paikkoja reilusti niin pitkät päivämatkat on hyvä tapa nähdä enemmän.
Itse olen viime aikoina yhä enemmän pyrkinyt näkemään enemmän kävelemällä vähemmän :wink:
.
Jokainen vaeltaa omalla tyylillään ja kaikki tavat ovat yhtä oikein. Jos ei lähde ollenkaan niin silloin ei näe mitään.


lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Kullervo kirjoitti:Itse olen viime aikoina yhä enemmän pyrkinyt näkemään enemmän kävelemällä vähemmän :wink:
Samaa harrastan itse. Oikeastaan olen tehnyt "oikeaoppisia" vaelluksia vain nuorena muutaman kerran. Kävelen 2-3 päivää mieluisaan kohteeseen ja alan sitten retkeilemään ympäristössä ilman reppua tai pienen repun kanssa. Päivämatkat ovat lyhyitä ja pysähdyksiä on tosi paljon. Siirrän telttaleiriä muutaman kerran.
Tälle retkeilymuodolle pitäisi keksiä ihan oma nimi. Eihän se oikeastaan ole vaellusta. Minulle ei rinkan kantaminen tai kilometrien kerääminen ole koskaan ollut olennaisinta tai mieluisinta, se on vain keino päästä havannoimaan erämaista luontoa.
Joillekin ilmeisesti itse fyysinen suoritus, maisemat ja maantieto ovat tärkeämpiä. Minua hämmästyttää se, että joku on voinut vaeltaa kymmeniä vuosia, eikä silti tunne edes yleisimpiä ympärillä pyöriviä lajeja kuten lapintiaista. :shock: Miten niitä voi olla näkemättä tai miten voi olla vähääkään kiinnostumatta siitä, mikä tuo näkemäni lintu on?
Muut varmaan ihmettelevät yhtä paljon sitä, miten voi olla niin kiinnnostunut jokaisesta mitättömästä livertelijästä tai kukasta. :lol:
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Kirja eli jotain lukemista on minulle välttämätön varuste. Kevyitä kiinnostavia pokkareita on joskus vaikea löytää, kun ei lue dekkareita. Onko jollakin kokemusta e-kirjojen lukulaitteista vaelluksella?
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Grammanviilauksen jatkokurssi, Halvalla tunturiin

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

TREKKING kirjoitti:
Niinhän siinä sitten kävi, että asia toteutuu käytännössäkin ilman sen kummempia ponnisteluja.
Artikkeli

"Vaeltaminen on kallis harrastus, kevytvaeltaminen on vielä paljon kalliinpaa."
Ja höpsistä, kaikki on kiinni vain asenteista, rikkaammat naureskelee kymppitonnin vehkeineen, minä naureskelen täällä toisessa päässä, kaikilla on hauskaa, vaeltaminen on siis hauska harrastus. :lol:

Sytyin kovasti ajatukseen jatkaa tätä halpuutusprojektia ja seuraavana lähtee (toivon mukaan) 80 euroa rinkan hinnasta pois. Kirjoittelen pääkohdat blogiin.
Kevytrinkka nollabudjetilla
Kyllä Siperia opettaa!
vaari
Viestit: 599
Liittynyt: 13 Tammi 2006 08:22

Viesti Kirjoittaja vaari »

Kullervo kirjoitti:
4lbert kirjoitti:Mieluusti kävelee enemmän kuin vähemmän. Kun vuodessa on rajallinen määrä aikaa käytössä ja nähtäviä paikkoja reilusti niin pitkät päivämatkat on hyvä tapa nähdä enemmän.
Itse olen viime aikoina yhä enemmän pyrkinyt näkemään enemmän kävelemällä vähemmän :wink:
Reissuja on tietty erilaisia, mutta joskus näkee paljon enemmän kun vain malttaa pysähtyä paikoilleen. Viime aikoina olen yrittänyt tietoisesti nimenomaan tutkia ja havainnoida luonnon ilmiöitä. Hippiäinenkin tulee viereen syömään kun istuu viisitoista minuuttia hiljaa paikoillaan.

Ei tainnyt nyt kommenttini liittyä grammanviilaukseen mitenkään.
Miten niin ei liittynyt? Kuukkeli tulee leirille isommallakin möykällä, jos siitä viilaa grammoja ja päätyy hippiäiseen niin prosentuaalinen grammaaminen on jo melkoinen saavutus. :P
4lbert
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Maalis 2011 18:31

Viesti Kirjoittaja 4lbert »

lepposasti kirjoitti:Kirja eli jotain lukemista on minulle välttämätön varuste. Kevyitä kiinnostavia pokkareita on joskus vaikea löytää, kun ei lue dekkareita. Onko jollakin kokemusta e-kirjojen lukulaitteista vaelluksella?
Mikäli löytyy nykymallin mukainen puhelin ja näet näytöltä lukea niin lataat puhelimeen jonkun kirja appin. Jos ei näe tai halua lukea puhelimelta niin mites äänikirja? iphone 6+ ollut julkaisusta asti käytössä vedenpitävillä kuorilla. Sen näytöltä lukee kirjat mukavasti ja samalla laitteella onnistuu valo- ja videokuvaus ja soittaminenkin jos tarvetta. Siinä säästyy grammatkin kivasti. Akku kestää kun puhelin on lentokonetilassa ja näytön kirkkaus pienimmällä.
Kullervo
Viestit: 997
Liittynyt: 10 Elo 2013 16:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kullervo »

4lbert kirjoitti:
Kullervo kirjoitti:
4lbert kirjoitti:Mieluusti kävelee enemmän kuin vähemmän. Kun vuodessa on rajallinen määrä aikaa käytössä ja nähtäviä paikkoja reilusti niin pitkät päivämatkat on hyvä tapa nähdä enemmän.
Itse olen viime aikoina yhä enemmän pyrkinyt näkemään enemmän kävelemällä vähemmän :wink:
.
Jokainen vaeltaa omalla tyylillään ja kaikki tavat ovat yhtä oikein. Jos ei lähde ollenkaan niin silloin ei näe mitään.
Juuri näin.
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

4lbert kirjoitti:Mikäli löytyy nykymallin mukainen puhelin ja näet näytöltä lukea niin lataat puhelimeen jonkun kirja appin. Jos ei näe tai halua lukea puhelimelta niin mites äänikirja?
Kirjan lukeminen noin pieneltä näytöltä ei innosta. Äänikirjoista en myöskään pidä. Haluan lukea itse, välillä hitaammin tai nopeammin, mietiskellen rivien välejä. Ja kuunnella luonnon ääniä samalla.
Kevyt kirjojen lukemiseen tarkoitettu laite, joka on parempi silmille ja jossa toimivat mahdollisimman monentyyppiset tiedostot on hakusessa. Pitäisi sen tietty myös kestää vähän satunnaisia kolhuja. Siihenhän voisi sitten ladata myös kaikenlaista mielenkiintoista tietoa retkikohteesta ja eläimistä/kasveista.
KaukoAntero
Viestit: 476
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

lepposasti kirjoitti:Kirja eli jotain lukemista on minulle välttämätön varuste. Kevyitä kiinnostavia pokkareita on joskus vaikea löytää, kun ei lue dekkareita. Onko jollakin kokemusta e-kirjojen lukulaitteista vaelluksella?
Minulla on jo toinen kpl menossa. Tämä nykyinen on Sony, jota sitäkään ei ole enää valmistettu vähään aikaan. On kevyempi kuin 1 pokkari ja vie vähemmän tilaa. Kirjoja mahtuu muistiin kai pari sataa? Bistabiili "paperi"näyttö ei rasita silmiä ja akku on ainakin toistaiseksi riittänyt hyvin viikon lueskeluihin.

Kauko
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Kyllä Siperia opettaa!
hartsuherra
Viestit: 140
Liittynyt: 31 Heinä 2013 09:13

Viesti Kirjoittaja hartsuherra »

Mielenkiintoisia projekteja ...

Sinänsä lievä grammanviilaus on jopa viisasta näin ikääntyvälle. Jaksan edelleen kävellä samat kilometrit kuin nuorempana. Tuntuu hyvältä ja ikä unohtuu kunnes katson peiliin. Äärimmäisessä viilauksessa pitää ehdottomasti muistaa turvallisuusnäkökohdat. Jos varusteet ovat kevyttä repaletta, oli se sitten halpaa tai kallista, kannattaa lähtökohtaisesti
- testata varusteiden soveltuvuus etukäteen
- tuntea tarkkaan omat taidot eli edellyttää kokemusta
- pysyä poluilla jotta apua löytyy helposti
- tehdä reissut kesäaikaan
- mennä korkealle tai polkujen ulkopuolelle vain jos sää ym. olosuhteet ovat varmuudella tiedossa

Itselläni on kohtuullisen arvokkaat varusteet, joiden hankinnat on tarkkaan harkittu omaan käyttöön sopiviksi. Olen todella tyytyväinen niihin. Mielestäni harrastukseni tulisi aina vain kalliimmaksi jos hankkisin tilalle ”halvempia” ja todennäköisesti huonompia varusteita. Toisaalta pidän käsillä tekemisestä, joten varusteiden valmistaminen tai modifioiminen kiinnostaa ja olen myös harrastanut sitä jossain määrin mutta en euro-lähtökohdista.
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

lepposasti kirjoitti:Kirja eli jotain lukemista on minulle välttämätön varuste. Kevyitä kiinnostavia pokkareita on joskus vaikea löytää, kun ei lue dekkareita. Onko jollakin kokemusta e-kirjojen lukulaitteista vaelluksella?
Ihan ylivertainen laite. Itsellä on Kindle Paperwhite eli taustavalaistu versio (ei tarvitse otsalamppua pimeissä tuvissa/teltassa), ja se kulkee kätevästi samassa kovamuovirasiassa jossa muutkin kosteudelle arat kamat.

Akku kestää tosi pitkään - viikkoja jos ei tuntikaupalla lue päivässä - maltillisella kirkkaudella ja lentotilassa, ja mukana kulkee koko kirjasto. Ei vie tilaa edes pokkarin vertaa ja painaakin luultavasti vähemmän. Makuasia sitten on riittääkö Amazonin valikoima. Kindleen saa kyllä ladattua muitakin DRM-vapaita kirjoja mutta se ei ole niin suoraviivaista kuin Amazonin kaupasta suoraan osto.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Hauska parin päivän askare loppusuoralla.
http://trekking.omablogi.fi/2018/05/17/ ... udjetilla/

Kuva
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

IkeaRetkiTrekking -rinkka

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Ja valmis tuotos: Kuva

Kuva
Kyllä Siperia opettaa!
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

cobbo kirjoitti:Itsellä on Kindle Paperwhite eli taustavalaistu versio (ei tarvitse otsalamppua pimeissä tuvissa/teltassa), ja se kulkee kätevästi samassa kovamuovirasiassa jossa muutkin kosteudelle arat kamat.
Toimiikos Kindle pikkupakkasessa tai nollan tietämissä olevissa lämpötiloissa?
Vastaa Viestiin