Mikä kajakki Inarille?
Mikä kajakki Inarille?
Meloin viime kesänä viikon verran vuokrakajakilla (Perception 16) lapsuuden nostalgisissa maisemissa Inarilla ja nyt olisi kova polte saada oma kajakki. Perceptionissa eivät paikat puutuneet ja kamppeetkin sain juuri ja juuri mahtumaan mukaan, mutta isojen selkien yli en uskaltautunut. Kuulisin mielelläni melontakokemuksista nimenomaan Inarilla ja kajakkisuosituksia keskikokoiselle naiselle (170/60).
Re: Mikä kajakki Inarille?
Mieshenkilönä en osaa antaa mitään kajakkisuosituksia naiselle, mutta mitä ollaan melontaseuran kanssa oltu Inarilla melomassa, niin monenlaista kajakkia on naisillakin ollut käytössä ja hyvin ovat pärjänneet. Suurin osa on ollut muovikajakeilla liikkeellä, mutta kuitukajakkejakin on ollut mukana. Jos tuo Perception 16 tuntui hyvältä, mutta hieman liian pieneltä, niin olisiko Perception 17 sitten se sopiva valinta sinulle https://welhonpesa.fi/tuote/perception-essence-17/
Olen itse melonut Inarilla vuosittain kesästä 1993 lähtien ja tuo iso ja erämainen järvi on kyllä ehdoton suosikkini melontakohteiden joukossa. Nyt kun Inari on sinulle jo jollain lailla tuttu, niin suosittelen jatkamaan tutustumista laajemminkin. Järvellä saa olla omassa rauhassa (jos sitä kaipaa), mutta säätilaa pitää seurata ja tarkkailla koko ajan, muutokset huonompaan suuntaan voivat tapahtua varsin nopeasti ja niihin on syytä varautua esim. ottamalla jonkin verran ylimääräistä ruokaa mukaan. Ei ole mukavaa, jos reissun viimeisenä yönä keli muuttuu myrskyisäksi ja sen vuoksi vesille ei ole mitään asiaa ja eväät alkavat olla lopussa.
Linkin takana tietoa Inarijärvestä melontakohteena: https://www.luontoon.fi/fi/artikkelit/i ... -melojille
Olen itse melonut Inarilla vuosittain kesästä 1993 lähtien ja tuo iso ja erämainen järvi on kyllä ehdoton suosikkini melontakohteiden joukossa. Nyt kun Inari on sinulle jo jollain lailla tuttu, niin suosittelen jatkamaan tutustumista laajemminkin. Järvellä saa olla omassa rauhassa (jos sitä kaipaa), mutta säätilaa pitää seurata ja tarkkailla koko ajan, muutokset huonompaan suuntaan voivat tapahtua varsin nopeasti ja niihin on syytä varautua esim. ottamalla jonkin verran ylimääräistä ruokaa mukaan. Ei ole mukavaa, jos reissun viimeisenä yönä keli muuttuu myrskyisäksi ja sen vuoksi vesille ei ole mitään asiaa ja eväät alkavat olla lopussa.
Linkin takana tietoa Inarijärvestä melontakohteena: https://www.luontoon.fi/fi/artikkelit/i ... -melojille
Perception 17 on mielestäni liian iso kajakki kokoisellesi henkilölle. Retkivarusteilla täyteen lastattuna toimii ehkä, mutta jos joskus melot myös esim. päiväretkillä pienellä kuormalla, kelluu kajakki hieman kuin korkki liian pinnalla tehden siitä kiikkerämmän. Melonta ominaisuudet myös kärsivät liian isolla kajakilla. Kannattaa uskoa noita valmistajien kokosuosituksia. Muutama vuosi sitten oli Retki-lehdessä Welhonpesän Holmin hyvä artikkeli oikean kokoisen kajakin valinnan tärkeydestä ja siinä oli juttua juuri siitä että varsinkin naiset valitsevat usein liian ison kajakin itselleen. Jos ei tavarat meinaa mahtua, kantsii mieluimmin karsia tavaroita kuin suurentaa kajakkia.
Liian iso on tuulisella säällä kevyelle kuskille ikävä kammettava. Perceptionissa taitaa olla evä? Se heikentää minusta pakattavuutta paljon eli jos löydät yhtä hyvän evättömän niin tavarat saattavat mahtua helpostikin. Minusta järvimelonta, vaikka Inari onkin suuri, ei ole kajakille kovin iso haaste ja miettisin vetääkö veri myös jokireiteille jolloin lyhempi amme kuten Dag Tiwok voisi olla kätevä, vai pitkille retkille jolloin Perceptionin tyylinen merikajakkimuoto on omiaan.
Jätä paukkuja myös kevyeen melaan, minusta jopa isompi melontamukavuustekijä kuin kajakki.
Jätä paukkuja myös kevyeen melaan, minusta jopa isompi melontamukavuustekijä kuin kajakki.
-
naavahauki
En nyt ihan tajunnut, vieläkö näitä myydään.. Mielestäni tällä vajaa 70kg ihminen, aukkopeitteen kera, selviää jo melkein mistä vain! Itse olen jo lihonnut vähän yli (+80kg pelkkää ...)...ja taisin olla jo ostaessanikin...mutta aivan mahtava lärpäke kaikenmoiseen härvääsimeen.
Ja 75kg oli silloin painoa.
Itsellä on vapatelinekin tuossa ja aika hyviä kaloja tullut raaahattua rannalle.
https://playak.com/buyers-guide/boats-b ... omahawk-13
Olen kurlannut monia paikkoja, ilman kunnollisia melontataitoja. Suomenlinnan ympärivedossa tajusin ensimmäistä kertaa ylittäväni taitoni, selvisin sentään ristiaallokosta hengissä...siellä on se karmea louhikko odottamassa jos uimasilleen pitää mennä..
Kehun vielä uudelleen...tuo kajakkimalli (kanukkimalli) on ihan mahtava. Ei se ehkä kallisteluohjausta kovin häävisti tottele...mutta muuten aivan mahtava!
Ja 75kg oli silloin painoa.
Itsellä on vapatelinekin tuossa ja aika hyviä kaloja tullut raaahattua rannalle.
https://playak.com/buyers-guide/boats-b ... omahawk-13
Olen kurlannut monia paikkoja, ilman kunnollisia melontataitoja. Suomenlinnan ympärivedossa tajusin ensimmäistä kertaa ylittäväni taitoni, selvisin sentään ristiaallokosta hengissä...siellä on se karmea louhikko odottamassa jos uimasilleen pitää mennä..
Kehun vielä uudelleen...tuo kajakkimalli (kanukkimalli) on ihan mahtava. Ei se ehkä kallisteluohjausta kovin häävisti tottele...mutta muuten aivan mahtava!
^ tuo kyllä on varmasti liian pieni retkimelontaan, ei varmasti mahdu edes viikon kamat mukaan. Turhan lyhytkin matkamelontaan. Jokiseikkailuihin ja muuhun leikkimiseen toimiva.
Meidän melontaseuran naiset on ihastunut welhon viime kauden uutuuteen, Pohjantähteen. On kotimainen avainlippu tuote.
Naisten aikaisempi suosikki oli aquarius sea lion, jota saa eri kokoisina meloja mukaan.
Ja suosittelen joka tapauksessa mihin päädytään niin evällistä, sitä pitää vaan opetella käyttämään.
Naisten aikaisempi suosikki oli aquarius sea lion, jota saa eri kokoisina meloja mukaan.
Ja suosittelen joka tapauksessa mihin päädytään niin evällistä, sitä pitää vaan opetella käyttämään.