Lokka
Lokka
Onko joku ajanut tätä Lokan uudenpaa tieyhteyttä, eli Mäntymaan paikkeille 4-tielle? Onko tie minkälaisessa kunnossa? Olen parikin kertaa Lokassa käynyt ja samantien Moskussa. Eli Tanhuan kautta. 90-luvun alussa olin sielläpäin kun lähdin Luiron suuntaan kanootilla. Olen viimeksi käynyt lapissa 2011 ja en muista oliko tätä toista tieyhteyttä silloin olemassakaan. Olen kuitenkin jostakin lukenut, että tällainen tie olisi auki. Sodankylän kuntasivut kyllä vakuuttavat, että ainoa tieyhteys Lokkaan olisi Tanhuan kautta.
-
Patikoitsija
Re: Lokka
Tämä tieyhteys ei taida olla luokiteltu maantieksi (yksityistien tunnistaa usein mustapohjaisesta kyltistä) joten sitä ei suositella tai mainosteta jatkuvalle yleiselle liikenteelle. Tie on kelpokuntoinen, mutta kelirikkoajoista ja talviliikennöinnistä en osaa sanoa. Satunnainen käyttö on toki sallittua turistille vaikka tie ilmeisesti rakennettiin ennen muuta helpottamaan kuntalaisten elinkeinotoimintaa. Ei ollut tuota tieyhteyttä vielä 2011. Silloin kun tie kiilsi uutukaisena, oli kohtalainen hillavuosi ja turistit pääsivät ennen niin syrjäisiin paikkoihin, nyt ajamaan marjojen viereen henkilöautolla. Tuo hieman sapetti paikallisia, olivathan he maastokelpoisilla välineillään kuten mönkijöillä, voineet sitä ennen käydä koskemattomilla marja- ja erämailla ilman ylimääräisiä "etelänsatiaisia" samoissa maisemissa, ikiaikaisilla nautintoalueillaan.
Pakinoitsija
-
Pate Teikka
Re: Lokka
Olen ajanut sen puolenkymmentä kertaa. Ihan hyvä soratie se on. Yhen kerran en päässyt keväällä läpi kun pohjajää alkoi pettämään alta, välillä kovaa, välillä sohjoa ja se välimuoto pahin. Lokka ei enää ole pussinperä.