Muorravaarakkaan laskeutuminen

Paimenpoika

Muorravaarakkaan laskeutuminen

Viesti Kirjoittaja Paimenpoika »

Olemme lähdössä tämän viikon lopulla Koilliskairan itäosaan hiihtovaellukselle. Osa reitistä kulkee Hammaskurun tuvalta Muorravaarakan tuvalle. Kartan perusteella en saa selkoa siitä, miten Muorravaarakan jokilaaksoon kannattaisi laskeutua eikä itäosa ole meille tuttua. Akanhärkäkuru vaikuttaa varsin kivikkoiselta ja Anteripään pohjoispuolen kurut jyrkiltä.

Osaisikohan joku antaa neuvoa, mitä reittiä Hammaskurulta kannattaa Muorravaarakkaan hiihtää?

Linkin takana karttakuva alueesta. Etelässä Hammaskuru, pohjoisessa Muorravaarakka ja idässä Anterinmukka.
Kuva alueesta

Ursus

Re: Muorravaarakkaan laskeutuminen

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Itse hiihtäöisen ennen Akanhärkäkurua Anteripään rinteelle ja sieltä vähitellen laskisin Muorravaarakkajoen laaksoon. Akanhärkäkuruun ei kannata mennä sukset jalassa.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Nuortti

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

Olen hiukan eri mieltä Ursuksen kanssa. Eli minun reittini on useasti ollut seuraava:
Hammaskurusta Anterintietä pitkin kohti Keinopää, joka sivuutetaan länsipuolen satulasta. Toki voi kiertää itäkauttakin. Keinopäältä on kohtuullisen mukava hiihto alas kohti Akanhärkäkurua. Kurun putouskohta saa jäädä ehkä 40 - 50 metriä itään. Laskeutuminen nyppylän länsipuolelta käy helposti sukset sivuttain eli ikään kuin kapuaisi suksilla ylös jyrkkää mäkeä mutta nyt mennäänkin alas askel kerrallaan. Paremmat hiihtäjät saattavat lasketellakin alas rinteiden muotoja kunnioittaen. Ja kun kohtuullisen lyhyt jyrkänne on päästy alas, alkaa miellyttävä loppuhiihto kohti Muorravaarakkaa.
Aaro

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Komppaan Nuortia. Joskus olen Keinopään länsipuolen satulasta lähtenyt "korkeuskäyrää" pitkin kohti Akanhärkäkurua kovan hangen toivossa. Siinä joutuu kuitenkin hiihtämään pitkään varsin jyrkkää viistorinnettä, jolloin ahkio tuppaa valumaan alarinteeseen ja homma menee väkinäiseksi ja pelottavaksi. Tosin aina on hengissä selvitty. Kerran yksi poromies tuli Anteripään puolelta skiidolla varmistamaan ettei olla pulassa kun meno oli sen verran taistelua. Anterinjoen varressa menee usein kelkkaura Akanhärkäkuruun ja vastaavasti jatkuu Muorravaarakalle. Hammaskurusta Keinopään kuruun noustessa olen usein törmännyt kiirunaparveen.
Ursus

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Ilman muuta Keinopään satulasta kannattaa mennä. Mutta sen jälkeen on nuo kaksi vaihtoehtoa. Itse ajattelin sanan AkanhärkäKURU kohdalta hiihtoa. Mutta keli ja lumitilannehan ratkaisevat paljon sen suhteen mikä olisi parempi. Se on kuitenkin selvä ja siitä olemme kaikki yksimielisiä, että itse kurusta yrittäminen olisi sulaa hulluutta.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Pate Teikka

Viesti Kirjoittaja Pate Teikka »

Tämähän on helppo etappi meni sitten kummalta puolen Akanhärkäkurua hyvänsä. Jopa eksyminen hankalaa.
Aaro

Viesti Kirjoittaja Aaro »

En ole talvella koskaan havainnut Akanhärkäkurun itäpuolella kulkujälkeä. Kesällä itsekin joskus mennyt.
Paimenpoika

Viesti Kirjoittaja Paimenpoika »

Kiitos paljon vastauksista ja neuvoista!
Nuortti

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

Aaro kirjoitti: 17 Maalis 2025 19:57 En ole talvella koskaan havainnut Akanhärkäkurun itäpuolella kulkujälkeä. Kesällä itsekin joskus mennyt.
Näin kerran tsekkiporukan, joka tuli "kiertäen" Anterinmukasta ja hiihtivät putouksen itäpuolella jyrkähkössä rinteessä.
Vastaa Viestiin