Metsähallitus kysyy
Re: Metsähallitus kysyy
Kiitos, kävin vastaamassa. Kyse siis Käsivarren moottorikelkkailusta yms.
Jounin kirjamyymälä: Pitkät vaellukset, Kainuun ja Koillismaan retkeilyopas, Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Vastattu
Kun en ole käynyt Käsivarren alueella juurikan viimeiseen 15 vuoteen, olen varmaan jäävi vastaamaan että moottoirkelkkailu kyrsi niin paljon että lopetin alueella käymisen.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
Käsivarren Lapissa päristelee yli 50 safariyritystä – nyt pohditaan vakavasti, kestääkö erämaa tätä
https://yle.fi/a/74-20143838
https://yle.fi/a/74-20143838
^
Tuo on kyllä mielenkiintoinen kysymys...eli kenenkä paikallisen toimijan toimintaa aletaan rajoittamaan. Vapaa kelkkailu on ilmeisesti aika rajattua,pääasiassa näkyy suuntautuvan järven yli Ruotsin puolen vapaa-ajelu alueelle ja varsinkin norjalaisten toimesta. Jokivartta menee reitti etelään ja Ruotsiin ja yläkautta Palojoensuuhun jne asti.Taitaa olla sen verran pitkät siirtymät että liikenne lienee aika vähäistä sille suuntaa.
Tuo on kyllä mielenkiintoinen kysymys...eli kenenkä paikallisen toimijan toimintaa aletaan rajoittamaan. Vapaa kelkkailu on ilmeisesti aika rajattua,pääasiassa näkyy suuntautuvan järven yli Ruotsin puolen vapaa-ajelu alueelle ja varsinkin norjalaisten toimesta. Jokivartta menee reitti etelään ja Ruotsiin ja yläkautta Palojoensuuhun jne asti.Taitaa olla sen verran pitkät siirtymät että liikenne lienee aika vähäistä sille suuntaa.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Vapaa kelkkailu on rajattua, mutta kepee valkkailu ei ole niinkään rajoitettua. Persiilleenhän tuo Käsivarren suojelu on mennyt Suomen mittakaavassa. Ainoa oikea avotunturialue ja siellä saa perseillä ne, jotka haluavat maksaa perseilystä (=moottorikelkkailusta).
Itse lähetin viimeisen Käsivarren hiihtoreissuni jälkeen metsähallitukselle meilin, jossa yksilöin "perseilleen" Rovaniemeläisen firman, joka kaiketi metsähallituksen siunaamana jatkoi samankaltaista toimintaa alueella, jota toki en ole käynyt sen jälkeen tarkkailemassa, kun rauhallisia seutujakin löytyy.
Tuohon MH:n kyselyyn liittyen, se kantokyky ylitettiin joskus 2005. Sen jälkeen kaikkea moottoriliikennettä on ollut siellä liikaa....
Kansallispuistohan tuosta pitäisi saada, mutta siinä kun edelleen markka nauraa, ei suojelulla ole sijaa...
Itse lähetin viimeisen Käsivarren hiihtoreissuni jälkeen metsähallitukselle meilin, jossa yksilöin "perseilleen" Rovaniemeläisen firman, joka kaiketi metsähallituksen siunaamana jatkoi samankaltaista toimintaa alueella, jota toki en ole käynyt sen jälkeen tarkkailemassa, kun rauhallisia seutujakin löytyy.
Tuohon MH:n kyselyyn liittyen, se kantokyky ylitettiin joskus 2005. Sen jälkeen kaikkea moottoriliikennettä on ollut siellä liikaa....
Kansallispuistohan tuosta pitäisi saada, mutta siinä kun edelleen markka nauraa, ei suojelulla ole sijaa...
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
Tuo norjalaisten kelkkailu käsivarressa on jossain koomisen ja surullisen tienoilla. Pikaisesti linnuntietä mitaten Norjassa on 1811 km yhtenäistä tunturialuetta ja sitten sieltä pitää tulla tämän maan ainoalle ylätunturialueelle kelkkailemaan. Tämä käsivarren alue ei ole jättimäinen erämaa vaan pieni 40kmX50km alue.
-
omat polut
^Kuten tiedetään tilanne johtuu Norjan tiukasta maastoliikennelaista. Ainoa konsti muuttaa Kilpparin tilanne on rakentaa lentokenttä ja normaali turisti-infra muiden tunturikeskusten tapaan. Muuten nykytilanne jatkuu ja pahenee.
Kelkkailua pitää rajoittaa, vaikka siihen Norjan malliin . En tiedä minkälainen norskimalli on mutta ilmeisen tehokas.
Viimeksi kun kävelin itse kilpparin kylällä, aikamoinen hökkelikylä vaunuista siellä oli.
Viime kerralla en käynyt katsomassa mutta kai se on ennallaan
Tuohan norjalaiset tietysti rahaa...
Viimeksi kun kävelin itse kilpparin kylällä, aikamoinen hökkelikylä vaunuista siellä oli.
Kilpparin camping on Suomen rumin leirintäalue. Postasin tämän mielipiteen joskus kilpparin facesivulle kuvineen, jostain syystä se poistettiin. Koira ja kalikka.hannes kirjoitti: ↑06 Maalis 2025 11:30 Kelkkailua pitää rajoittaa, vaikka siihen Norjan malliin . En tiedä minkälainen norskimalli on mutta ilmeisen tehokas.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27b1 ... 826e6d9d96
Tässä myös aiheesta juttua.
Tässä myös aiheesta juttua.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
^
Oli vähän sinnepäin kirjoitettu juttu.Kai mulla on taas aukko tiedoissa mutta en ole vielä nähnyt tai kuullut dieselillä käyvää moottorikelkkaa.Sähkökelkan olen kyllä nähnyt vaan en ajanut.Nykyiset nelitahtikelkat ei käryä eikä metelöi.
Tuossa tulee kyllä jonkinlaista ristivetoa kyläläistenkin kesken eikä vain muualta tulleiden safariyrittäjien kesken.Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa...
Oli vähän sinnepäin kirjoitettu juttu.Kai mulla on taas aukko tiedoissa mutta en ole vielä nähnyt tai kuullut dieselillä käyvää moottorikelkkaa.Sähkökelkan olen kyllä nähnyt vaan en ajanut.Nykyiset nelitahtikelkat ei käryä eikä metelöi.
Tuossa tulee kyllä jonkinlaista ristivetoa kyläläistenkin kesken eikä vain muualta tulleiden safariyrittäjien kesken.Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa...
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-