Metsähallitus kysyy
Re: Metsähallitus kysyy
Kyllä se kelkkailu voisi kieltää Lapissa kaikilta muilta paitsi porohoitajat ja pelastus- ja poliisilaitos.
Eipä tuo ole juuri omilla käsivarren reissuilla moottoriliikenne häirinnyt.En toisaalta ole siellä kilpisjärvi-halti akselilla liikkunut.Lienee enemmän silläkantilla tuota pärinää.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Noin 15 vuotta sitten oli kelkkailun alla väli Kilpisjärvi-Halti ja sitten Pitsusjärvi-Somasjärvi ja sitten kun kelkkailijoiden kuri on mitä on, niin Somasjärven seudulla ajelivat aika vapaasti. Viimeinen niitti itselleni oli, kun Somasjärven tuvalla oli varusteita ja teksti "tulemme vielä toiseksi yöksi" ja se porukka veteli kelkoilla urku auki Seittikielaksen itäpuolella. Kyseessä oli rovaniemeläinen opasyritys, tästä pistin viestiä metsähallituksellekin, että yhteistyöyrityksellä taitaa olla ihan omat säännöt???? Sen jälkeen en ole Käsivarressa hiihdellyt, vaihdoin Sarekiin jossa on omaa rauhaa ja leppoisat maastot.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
Moottorikelkkailun ja vesiskootterit voisi kieltää muilta kuin viranomaisilta. Ehkä kelkkojen suhteen voisi antaa poronhoitajille 10 vuoden siirtymäajan perinteisen elinkeinon hoitamiseen.
Saako nykyään ajaa mt-kelkalla ja mt-veneellä kämppään yöksi? En löytänyt enää MH:n tupaetiketistä kieltoa. Ennen se oli selkeästi sanottu ja kielletty, kaikki ei kyllä noudattaneet. Tosin hyvä asia on, että laki kieltää vapaan kelkkailuun ja joka paikkaan ei veneellä pääse. Ne kämpät joihin kulku onnistuu ovat jostain syystä siivottomia.
Minulla on sellainen käsitys, että virallisten kelkkareitien varrella moottorikelkkailijat saavat tupia hyödyntää , muualla ei. Ilmeisesti yöpyminenkin on sallittua..tiedä sitten totuutta...nähty mitä nähty!
Minulla taasen on käsitys, että yöpyminen tuvilla on luvallista vain lihasvoimin liikkuville.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Kuinka pitkään pitää kulkea, että lasketaan lihasvoimin kulkevaksi? Lentokoneen tuomille riittää siirtymiseksi lihasvoimin kulkevaksi:
1. 1 metri
2. 100 metriä
3. Kilometri
4. 10 kilometriä
5. 30 kilometriä
Itse sanoisin kohdan neljä, mutta eihän tämä niin toimi...
1. 1 metri
2. 100 metriä
3. Kilometri
4. 10 kilometriä
5. 30 kilometriä
Itse sanoisin kohdan neljä, mutta eihän tämä niin toimi...
^Kehtaavatkin ajaa niin huonoilla kelkoilla, etteivät saa edes hylsyjä vietyä.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
^^Taitaa parhaimmillaan olla alle 100 m vesitasolaiturilta tuvalle, jotkun lentää menen tullen, jotkut palaa kalastellen pois. Teltta puuttuu tai sitten ei.
"Ockhamin partaveitsi"
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.