Alamäki
Alamäki
Minulla on kokemusta Lossujärvelle laskeutumisesta talvikeleillä etelän suunnasta jostain Giedderassan ja Godderassan välisestä laaksosta lähtien, vauhtia riittää. Nousu on myös tuttu.
Mutta miten vertailisitte laskua Lossulle ja laskua Jaurujoelle Härkämurustan suunnalta. En ole koskaan laskeutunut Jaurulle talvikeleillä. Voiko niitä edes verrata?
Mutta miten vertailisitte laskua Lossulle ja laskua Jaurujoelle Härkämurustan suunnalta. En ole koskaan laskeutunut Jaurulle talvikeleillä. Voiko niitä edes verrata?
-
Pate Teikka
Re: Alamäki
Jaurun rinne on mettää ja lumi harvoin kovaa, Lossulla päinvastoin. Vauhtia ei voi metässä olla kauheasti, mutta (pehmeä) lumi jeesaa. Jaurulla n. 180m verttiä, Lossulla n. 220m, jyrkkyys samaa luokkaa. On ne ihan erilaisia laskea.
Härkämurustan olen mennyt alas
- siksakkia pitkin metsiä
- toinen suksi lumessa ja toinen suksi kelkkajäljellä
- jäisellä kelillä olen kävellyt sukset
kainalossa alas
- kelkkauraa pitkin en ole lasketellut alas
Pitää tosin todeta, että en ole kovin taitava hiihtäjä. Ja yksinvaelluksella ei ole uskallusta riskeerata liikaa.
- siksakkia pitkin metsiä
- toinen suksi lumessa ja toinen suksi kelkkajäljellä
- jäisellä kelillä olen kävellyt sukset
kainalossa alas
- kelkkauraa pitkin en ole lasketellut alas
Pitää tosin todeta, että en ole kovin taitava hiihtäjä. Ja yksinvaelluksella ei ole uskallusta riskeerata liikaa.
- Eräkulkuri
Lukuisia kertoja olen lasketellut Härkämurustalta Peuraselän kämpälle vaihtelevissa olosuhteissa. Aina on ollut se periaate, että suksilla hiihtäen ylös ja alas oli keli mikä tahansa. Joskus on kyllä hirvittänyt kelkkauralla, kun ahkio on puskenut lisää vauhtia eikä pitkillä suksilla ole pystynyt auraamaan kapeassa rännissä. No silloin olen laskenut vapaasti hangella pujotellen rinteeseen myrskyssä kaatuneiden puiden välistä.
Kerran upottavaa lunta oli niin paksulti, että jouduin hiihtämällä hiihtämään Härkämurustan ”hengenahdistuksen mäen” alas Jaurun laaksoon Peuraselän kämpälle. Se on sentään aika erikoista, kun yleensä siinä saa jarrutella koko matkan ajan.
Kerran upottavaa lunta oli niin paksulti, että jouduin hiihtämällä hiihtämään Härkämurustan ”hengenahdistuksen mäen” alas Jaurun laaksoon Peuraselän kämpälle. Se on sentään aika erikoista, kun yleensä siinä saa jarrutella koko matkan ajan.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Peuraselälle härkämurustalta metsää pitkin siksakkia olen muistaakseni mennyt.Jos oikea on muistikuvani niin kelkkaura oli juurikin kuvatunlainen jääränni johon ei pitkän suksen ja ahkion kanssa huvittanut mennä onneaan koittamaan vaikka vähän laskutaustaa onkin.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Pari kertaa olen laskenut Peuraselälle aika pian huollon jälkeen jolloin ränni on ollut mukavasti laskettavissa, kun leveyttä on ollut riittävästi toispuoleiseen auraamiseen. Vauhdikkaimmissa paikoissa tietysti hieman umpisen kautta hidastusta. Jos käyttäisi pitokarvoja, niin olisi varmasti ihan mukavan leppoisa lasku. Maaliskuussa -20 taisi olla niin liukasta että umpisen puolella meni aika paljonkin.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
Olen laskenut molemmat mäet. Lossulla eivät puut olleet esteenä ja tilaa siksakille oli runsain määrin. Keli oli mainio. nautin.
Jaurulle lasku oli helmikuun loppupuolella 2015. Ilta hämärsi ja hanki ei kannattanut suksiani. Lasku oli jarruttelua puiden välissä. Onneksi rinne on suht lyhyt. Ei mikään nautinto.
Jaurulle lasku oli helmikuun loppupuolella 2015. Ilta hämärsi ja hanki ei kannattanut suksiani. Lasku oli jarruttelua puiden välissä. Onneksi rinne on suht lyhyt. Ei mikään nautinto.
Polku on siinä, missä mies kulkee.