Pitkä vaellus, oletko tehnyt/haaveiletko?

Kyllä
9
30%
En, mutta olen haaveillut/haaveilen
14
47%
En, mutta muiden tekemät pitkät vaellukset kiinnostavat
6
20%
En, eikä kiinnosta
1
3%

Ääniä yhteensä: 30
Jouni

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Jannen mahtavasta pitkästä melontareissusta (viewtopic.php?f=1&t=4473&sid=ba41243648 ... 52#p397752, sivu 239) innostuneena luonpa äänestyksen:

Kirjoitimme aiheesta Päivi Mattilan kanssa kirjan, joka ilmestyi juuri muutama viikko sitten. (Lisätietoja kirjasta https://www.iki.fi/jel, https://skskirjat.fi/pitkat-vaellukset/.) Kirjassa määrittelimme pitkän vaelluksen rajaksi noin kuukauden tai noin 500 km (polkupyörällä kilometrejä tietenkin enemmän). Tai toisaalta pitkä vaellus voi edetä sarjana, esimerkiksi viikko pari kerrallaan vuosien mittaan Suomen halki, tällaisiakin esimerkkejä kirjassa on. Tarkat päivät tai kilometrit eivät ole sinällään tärkeitä, mutta joku raja piti vetää, kun halusimme keskittyä tavallisia viikon tai parin mittaisia retkiä selvästi pitempiin tapauksiin.

Kuva

Totta kai noin pitkä vaellus on melko harvan herkkua, elämäntilanteet ovat itse kullakin mitä ovat. Mutta kirjaa tehdessämme huomasimme, että tällaisia reissuja tehdään aiempaa enemmän. Keräsimme Exceliin yli 400 suomalaisten tekemää pitkää patikka-, melonta-, hiihto- tai pyöräretkeä. 14 näistä esitellään laajemmin ja kaikkiaan kirjassa esitellään yli 50 suomalaisen tekemää pitkää vaellusta. Muutamia näistä mahtavista reissuista bongasimme täältä Vaellusnetistäkin. :) Eli kirja on toisaalta tarinakirja takkatulen ääreen nojatuoliin, mutta samalla se on tarkka opaskirja sellaiselle, joka miettii itse lähtevänsä pitkälle vaellukselle.

Mielellään saa täällä keskustelussa kertoa omista pitkistä reissuistaan. Minä olen kolme tuon määritelmän täyttävää vaellusta tehnyt:
-Hiihtovaellus Nellim-Kilpisjärvi kaamosaikaan 1999-2000 yhdessä ystäväni Markuksen kanssa. 65 päivää, 930 km. Aivan elämää muuttava kokemus.
-Patikkavaellus Kilpisjärvi-Nellim lokakuussa 2000, samoin Markuksen kanssa. Pikapatikka, 19 päivää, mutta mittaa kertyi yli 600 km, joten laskettaneen pitkäksi tämäkin.
-50-vuotislahjapatikka vuonna 2020 Kemihaara-Utsjoki, 32 päivää ja reilut 600 km.

Janne Pyykkö

Re: Pitkä vaellus, oletko tehnyt/haaveiletko?

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

Haaveena on lähteä kotoani Espoosta ja kulkea Jäämerelle sisämaan kautta vesitse sekä maitse kanoottia kärräten. Vaadittava aika 2,5 kuukautta on hankala ennen eläkeikää.

Lisäys 1. Minuakin kiinnostaa, millaisia erilaisia reissuja toiset ovat tehneet?

Lisäys 2. Joka vuosi 5-10 henkeä meloo Suomen rannikon Tornio-Virolahti 1300-1500 kilometriä. Mulla on Facebook-kavereina noin 10 rannikon melojaa, joten tämä lienee se tavallisin "pitkä vaellus".
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
diver

Viesti Kirjoittaja diver »

Itse en ole osannut noin pitkistä pätkistä haaveilla.Kerran olen tavannut henkilön joka oli viimeisillä etapeilla ruotsissa suoritettavalla haasteella.
En muista kyseisen haasteen nimeä oisko ollu joku 500 mil tai vastaava.siinä melovat ruotsin rannikon etelästä haaparantaan.jalkaisin vaellus etelä ruotsista pohjoiseen ja sama hiihtämällä.Tuommoinen noin karkeasti määriteltynä.Kyseinen henkilö oli hiihtämässä viimeistä etappia pältsa-kilpisjärvi.Reipas tyttö jäi mieleen.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Jouni

Janne, kiitos kysymästä. :) Meitä ihmisiä on monenlaisia ja niin on pitkän vaelluksen unelmiakin.

Jotkut suuntaavat patikoimaan ulkomaille kuuluisalle merkitylle reitille, kuten Pacific Crest Trail, Appalachian Trail, Te Araroa, Santiago de Compostelan pyhiinvaellus, Pyreneiden poikki, Alpit... Tai lähemmäs ulkomaille: Kalottireitti, Kungsleden. Toiset taas innostuvat eniten kotimaan kamarasta, joko patikoiden teitä pitkin Hangosta/Helsingistä Nuorgamiin tai polkupainotteisesti Virolahdelta Nuorgamiin. Ja seuraavia taas kiinnostaakin eniten erämaiden tutkiskelu, patikoiden Lapin halki esimerkiksi Nellim-Kilpisjärvi, Korvatunturi-Halti, Ylläs-Utsjoki-Kiilopää tms.

Suomen rannikon melonta eli Sinivalkonauha, Blåvita Band, on varmastikin kautta aikain suosituin yksi ja tietty suomalaisten kulkema pitkä reitti. Suomen retkimelojat oivallisesti pitävät kirjaa Sinivalkonauhan suorittaneista. Siis Virolahti-Tornio. Muutamat ovat meloneet Suomen pituussuunnassa sisävesiä pitkin, ainakin Risto Vilkki & Marko Vilpas, Erkki Lampén, Jukka Saukko sekä Miranda Nybondas & Louice Sehlberg.

Ja Suomi on hiihdetty niin pituussuunnassa kuin Lapin poikki, kaamoksessa ja keväthangilla. Teemu Hartikainen taisi olla ensimmäinen suomalainen, joka hiihti Norge på langsin eli Norjan eteläkärjestä Nordkappiin viime talvena. Pyöräretkiä on tehty vaikka minkälaisia, esimerkiksi Helsingistä Saharaan, kuukausien retkiä Aasiaan, vuosikausien retkiä, kuten pyöräily kaikkien asuttujen mantereiden halki...

Ja aivan oma lukunsa ovat yhtäjaksoiset vuoden mittaiset vaellukset... Ja toisaalta sarjavaellukset, eli pitkä reitti pienemmissä pätkissä.

Kaikista näistä on tarkempia kuvauksia kirjassa.

diver, Ruotsissa koko rannikon melonta on Blå Band ja sitten taas patikointi tunturiseudun eteläpäästä kolmen valtakunnan pyykille on Gröna Bandet ja sama hiihtäen Vita Bandet (älkää kysykö, miksi yksi on band ja toiset bandet, näin he kirjoittavat). Tuollainen kaikkien kolmen yhdistelmäpä se vasta onkin!

--
Unohtui ensin mainita vuoden mittaiset vaellukset, lisäsin.
Jounin kirjamyymälä: Pitkät vaellukset, Kainuun ja Koillismaan retkeilyopas, Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
PeteBee

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Olen yrittänyt monta kertaa saada pitkää vaellusta onnistuun mutta aina oli lähdettävä kotiin. Yleensä syy oli miehessä mutta myös varusterikko on keskeyttänyt reissun. 2020 viimeinkin onnistuin ja kun pääsin Rukalle niin totesin itselleni että tää oli tässä. Pitkät reissut on tehty ja keskitytään nyt lyhyempiin. Mutta kummasti on karttapaikka vetänyt puoleensa ja sitä huomaa suunnittelevansa uutta reittiä. Paljon on tullut eteen muiden reissukertomuksista, -kuvista, kirjoista yms. paikkoja jotka olis kiva omin silmin nähdä.

Eli poltetta uuden pitkän reissun polte on laskeutunut keskuuteeni. Harkinnassa on Naruskasta Nuorgamiin ja sieltä Utsjoen kautta Kilpparille.
diver

Voi kai sen pitkän vaelluksen ajatella myös ajallisesti pitkänä vaikkei siinä ihan tuhansia kilometrejä tulisi matkana.Joskus olen miettinyt että jos aikaa olisi niin voisi jonkun parinkuukauden "oleskelun" erämaihin tehdä paikkaa fiilispohjalta vaihdellen.No eläkepäiviä odotellessa :D
Jouni

^Ilman muuta! Juuri noin ajatteli esimerkiksi Vesa Nieminen, joka vietti vuoden vaeltaen Lapissa, ilman kilometritavoitteita. Ja Erno Saukko patikoi ja hiihti Pohjoiskalotin alueella, koko vuoden erämaissa.

Tai Ritva Valo ja Hilma Kinnunen, jotka päättivät 50 vuotta täyttäessään vaeltaa Lapissa 50 päivää. Tärkeintä ei ollut päästä jonnekin tiettyyn pisteeseen asti vaan he nauttivat käytössään olleen ajanjakson retkeilyn riemuista. Toki kaikissa tapauksissa oli etukäteissuunnitelmat olemassa, mutta tietyn reitin päästä päähän kulkeminen tai kilometrimäärän kerääminen ei ollut keskiössä. Eikäpä kilometrien kerääminen ihan vain keräämisen vuoksi yleensä kovin elämyksellistä ole.

--
Edit: Ensin jätin Ernon pois, kun ajattelin, että on varmaan kaikille tuttu reissu, mutta laitoinpa kuiten. :)
Jounin kirjamyymälä: Pitkät vaellukset, Kainuun ja Koillismaan retkeilyopas, Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Micke

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kaksi hieman pidempää olen itse tehnyt ja isolta osan matkasta kummatkin reissut olivat 50 kilsan sisällä toisistaan ja mukaili samaa reittiä. Ekan reissun tein kaverin kanssa ja toisen tein yksin. Alussa ja lopussa oli reitissäkin selvä ero, mutta sellainen noin 600 kilsaa oli ajoittain samoissa maisemissa.

Ekaan reissuun saimme kipinän, kun tapasimme Anterinmukassa itseämme (silloin 18 vuotiaita) noin 5 vuotta vanhemman nuorukaisen vuonna 1991. Hän oli kulkemassa Kilpisjärveltä Kiilopäälle rajoja myötäillen. Kun tuossa iässä on aika altis vaikutteille, niin jos sillä reissulla päätimme, ettäkun kummatkin on hoitanut armeijan alta pois niin teemme pidemmän vaelluksen. Sen verran siististi osasi kaveri kuvailla reissun vaiheita. Heti alkuun asetimme raameiksi yli 1000km ja aikaa varasimme 6 viikkoa. Alkuun pohdimme reissun päättämistä Kilpisjärvelle, mutta epävarmuus Tarvantovaaran kulkukelpoisuudesta ja ennenkaikkea Lätäsenon ylitys käänsi päämme kohti Äkäslompoloa. Ajattelimme että suurin piirtein sama matka sinne tulee Näkkälästä, kuin Kilpikselle. Lähtöpaikka määrittyin Itä-Lappiin, koska vuoden 1994 Jukolan-viesti oli Pyhä-Luostolla ja sen jälkeen olisi startti kairaan. Lopullinen lähtö paikka oli Martti, josta oli melko tympeä marssi Tulppioon, mutta kyllähän se meni hyvin, kun oli into piukeana ekana päivänä.
Alkumatkasta maltoimme myös kierrellä Saariselän tuntureilla useamman päivän, mutta sen jälkeen meno oli aika suoraviivaista suunnistustaidon asettamissa rajoissa.

Nellimissä saimme yöpaikan Nellimin uittorännin remontointia koordinoineelta ukolta ja pääsimme takomaan vastapalkaksi vanhoja nauloja suoriksi :roll: :roll: , ei siinä virkistävä homma toikin. Siellä oli myös eka täydennyspaketti odottelmassa postissa. Siitä Sevetin kautta Utsjoelle, jossa taas tyädennyspaketti odotteli. Utsjoelta Paistuntureita pitkin Njurgalahteen hakemaan paketti. Muistaakseni Kiellaroaivin tuvan vieressä kasasimme telttasaunan kiukaan ja saunoimme Haltin Basecamp 2 tunnelissa. BTW, näytti edelleen olevan kuun alussa telttasaunan kivikiuas Kiellaroaivin pihapiirissä, toki useaan kertaan varmasti uudelleen kasattuna.

Njurgalahdesta Suhteellisen suoria linjoja Postijoenlatvojen tuvalle (parissa kirjassa on ainakin kaverin kirjoittamaa päiväkirja merkintää siteerattu). Siitä suorimme Kalmankaltion tuvallem jossa tapasimme Antonin, varmaan yksi reissun parhaiten mieliin painuneita kohtaamisia. Siitä nykyistä mönkkäuraa seuraillen kohti pöyrisjärveä ja järvi luoteis puolelta kiertäen kohti Näkkälää ja Hettaa.

Hetasta paketti talteen ja kaikkien patojen ym lähetys kohti kotia ja kaupasta "hieman" neutraalimpaa ruokaa mukaan. Pääosin pottumuusia ja makaronia sekä tölkki lihapullia ja sikanautaa. Hetasta reitti meni Sioskurun kautta Rautuojalle. Sieltä Hanukuru-Nammalakuru-Pallas-Mäntyrova. Mäntyrovalta kuljimme silloisen Särkijärven kalanviljelylaitoksen kautta Juuvanrovalle ja Kuusikonmaalle. Tuolla kalanviljelylaitoksella olin kesän -92 duunissa, silloin tuli tekemisen puutteessa mentyä melko monta kertaa Hetta-Särkijärvi väli, käytännössä joka viikonloppu.
Kuusikonmaalta kuljimme retkeilyreittiä kohti Äkäsmyllyä, josta sitten Äkäsaivon kautta Kotamajalle, jonka pihassa yövyimme. Olisiko ollut 36 reissupäivä, kun saavuimme lompoloon. Tuona vuotena tuli käytyä vielä kaksi kertaa vaeltamassa ja päälle erävaelluksen SM-kilpailut, joten ihan kokonaan ei vaellusjano päässyt tyydyttymään tuolla reissulla.

Toisen pidemmän reissuni tein 3 vuotta sitten välillä Kilpisjärvi-Kiilopää, alunperin piti mennä Tuntsalle, mutta lenkkarit jalassa alkoi jalat kärsimään sadepäivinä kylmästä, jos oli aamulla alle 5 astetta, joten päädyin kulkemaan lopun Saariselän tutuissa maisemissa.

Kilometrien kerääminen ei ole varmaan juuri kellään reissun aikana keskiössä, vaikka meilläkin oli tavoitteena yli 1000km. Ihan samanlainen tavoitehan on vaikka "Kalottireitin" kävely. Tavoitteena on silloinkin kulkea tietty matka (ja yleensä tietyn aikataulun puitteissa), eli käytännössä sama asia. Ja kilometrithän kertyvät reissussa huomaamatta ja omalla kohdalla menee yleensä niin, että jos kulkee rennosti pitkästä päivästä nauttien, niin kyllä niitä kilometrejä kertyy, halusi tai ei. Kilometrien kertymisen suurimmat "arvostelijat" (huomatkaa, se on lainauksissa) lienevät, joille 12 kilometriä on samanlainen ponnistus, kuin normaalikuntoiselle on 36 kilsaa.
Itselleni olisi aivan täysin mahdoton ajatuskin mennä pariksi kuukaudeksi reissuun, jos siellä pitäisi väkisin pidätellä itseään kulkemiselta. Mutta tässä onkin asian hienous, ihmiset nauttivat erämaa-annoksensa jokainen omalla tavallaan. Mutta somessa kun seurailee vaikka facen ryhmissä reissupostauksien kommentteja niin ainoat negatiiviset kommentit ovat pitkiä päiviä kulkeneiden postauksissa. "Mihin oli kiire", "kauheaa suorittamista" tms, jota en voi kyllä käsittää yhtään... Koskaan ei näe kommenteissa että "etkö jaksanut enempää", "kasvoiko juuret hanuriin", joka kertonee myös siitä, että pitkiä päiviä kulkevat hyväksyvät mukinoitta muiden tavat kulkea, mutta toisinpäin näyttää ajoittain ahistavan...
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
Tidus

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Appalachian Trailin vaelsin 2015. Pidin täällä pienimuotoista blogiakin. Hurja reissu ja itselleni fyysisesti ja henkisesti todella rankka. Meni 7 vuotta että lähdin uudestaan taas vaeltamaan. Viime vuonna tein Lapissa sarjan eri vaelluksia kesäkuun aikana, yhteensä noin 500km. Juuri eilen lopetin kalottireitin vaelluksen joka oli noin 700km. Kirjottelen siitä vielä erikseen omassa ketjussaan.
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Tidus

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Niin ja kalottireitillä tapasin vaeltajan joka oli tekemässä Norge på langs reissua joka on noin 3000km. Voi perkele kun se on nyt jäänyt kummittelemaan omaan mieleen vaikka vasta eilen päättyi edellinen reissu...
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Sauvakavelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauvakavelija »

Haaveissa on, että jos joskus voisi tehdä sen pituisen retken (päivissä) kuin jaksaa ruokaa kantaa. Jos pitää välillä käydä jostain kyliltä hakemassa lisää ruokaa, niin minusta saattaisi tuntua, että se on sitten 2 eri retkeä. 3-4 viikon retken saattaisi jaksaa.
Tunnelivaeltaja

Viesti Kirjoittaja Tunnelivaeltaja »

Olen tehnyt yhden vaelluksen, joka niukin naukin täyttää pitkän vaelluksen määritelmän: kesän 2005
Lakselv-Vardö -vaellukselle kertyi mittaa päiväretket mukaan lukien 504 km. Reitti kulki mm. Kevon kanjonin ja Kaldoaivin kautta. Aikaa siihen kului vajaat 17 päivää, eli se on vaelluksistani myös ajallisesti pisin. Muistelen sitä reissua hyvällä. Sen lisäksi olen tehnyt yhteensä 6 yli 400 kilometrin vaellusta ja 14 vaellusta joiden pituus on ollut 300-400 km. Eivät siis pitkiä vaelluksia, mutta kai niitä voi "pitkähköiksi" luonnehtia.

Ja olenhan myös kävellyt Norjan päästä päähän! Vaellusharrastukseni alusta alkaen olen noudattanut sääntöä, jonka mukaan uuden vaellusreitin pitää yhtyä aina johonkin edelliseen reittiin ainakin yhdessä pisteessä. Näin vaellusreiteistä kasvoi verkosto, ja v. 2000 tienoilla syntyi ajatus, että verkosto pitäisi laajentaa kattamaan koko Kölivuoristo, mikä sittemmin täsmentyi Norjan päästä päähän kävelemiseksi. Projekti eteni pala palalta, ja välillä edistymisessä oli muutaman vuoden taukokin, mutta valmista tuli kesällä 2016. Kieltämättä Lindesnesin rantakallioilla kömpiessä oli sellainen olo, että "mission accomplished!". Raportoin tästä Vaellusnetissä elokuussa 2016. Sittemmin vaellusreittien verkosto on laajentunut Norjan osalta vuonna 2017 Hammerfestiin (pohjoisin kunnollinen kaupunki) ja vuonna 2023 Bergeniin (läntisin isompi kaupunki).

Olen Micken kanssa samaa mieltä siitä, että vaelluksella on mukava tehdä suhteellisen pitkää päivää. Lapsuudessa pohjustettu kestävyyskunto
auttaa asiaa. Luontoelämykset ovat tietysti tervetulleita, mutta minähän en rupea niitä erikseen suorittamaan ...! :lol:
asentopaikan aave

Viesti Kirjoittaja asentopaikan aave »

^^Samoilla linjoilla ja vastaavaa olen suunnitellut. Minulle retki tai vaellus alkaa siitä kun irrottaudun pelkästään kantamusteni ja retkeilyrakenteiden varaan, ja loppuu siihen kun tulen taas riippuvaiseksi muista palveluista ja infrasta. Tuollaiselle 3-4 viikon vaellukselle olen miettinyt Näkkälä-Karigasniemi-väliä, toki tuon menisi nopeampaankin tahtiin mutta kalastus ja muu päivämatkoja lyhentävä touhu olisi tärkeässä osassa.
Micke

Viesti Kirjoittaja Micke »

Sauvakavelija kirjoitti: 29 Elo 2024 19:06 Haaveissa on, että jos joskus voisi tehdä sen pituisen retken (päivissä) kuin jaksaa ruokaa kantaa. Jos pitää välillä käydä jostain kyliltä hakemassa lisää ruokaa, niin minusta saattaisi tuntua, että se on sitten 2 eri retkeä. 3-4 viikon retken saattaisi jaksaa.
Tällä palstalla K-nen tai aiemmin karskinen piti muutaman vuoden projektia, jossa tarkoitus oli kulkea mahdollisimman pitkään ilman täydennyksiä. Muistini mukaan meni ainakin yli 400km, mutta menikö yli 500km, sitä en muista. Itse olisin ehkä voinut kantaa vuonna -21, kun viimesimmän pitkän reissun tein, noin 24 kilon rinkkaan niin, että vielä olisi ollut mahdollisuus mukavasti noin 25 kilsan päivämatkaan heti alkuun. Tuolloin alussa olisi voiut olla ruokaa noin 17 kiloa. 17k/850=20 päivää. Ehkä olisi voinut olla mahdollisuus jonnekin 600-700 kilsan väliin ilman täydennystä, mutta en luule vaan olen varma, että se olisi MINUSTA tuntunut suorittamiselta. Ja nykyisin olen niin nössö, että nukuin jälkimmäisellä reissulla pari yötä hotellissa syöden sikaillen niin rasvaista ruokaa kuin listalta löytyi.

Itse tallensin GPS:llä koko jälkimmäisen reissun

Kuva

Kuva
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
diver

Kaskisen kertomuksia tuli täällä seurattua.Aika pieteetillä suhtautui tekemiseensä.Taisi ilman keitintä mennä parhaillaan kylmään veteen eväänsä tehden.
Vastaa Viestiin