Perunoiden kuivaus
-
Perunoiden kuivaus
Onko tuo ohje perunoiden kuivaamiseksi mielestänne hyvä? Tai siis esikäsittely?
https://perhorasia.fi/Faq/Faq.thtml?tit ... en+kuivaus
Eli potut sentin palasiksi ja kiehuvaan suolaveteen. Ja pois, kun vesi kiehuu uudestaan? Ja sitten varsinainen kuivaus.
Tartteeko pakastevihanneksia samalla lailla esikypsentää ennen kuivausta? Aattelin lähinnä porkkana, kukkakaali ja parsakaali mixiä.
Kaippa nuo vihannekset kuivahtaa siinä missä potut, 40 - 50 asteeseen noin 12 tunniksi?
Jospa noilla hyvän jauhelihakeiton saisi aikaiseksi, kun joukkoon vielä kuivaa sipulia ja lihaliemi tms. Pakko keksiä uusia ruokaideoita. Reissut on pitkiä ja runsaita, joten alkaa perinteiset mössöt tökkiä.
https://perhorasia.fi/Faq/Faq.thtml?tit ... en+kuivaus
Eli potut sentin palasiksi ja kiehuvaan suolaveteen. Ja pois, kun vesi kiehuu uudestaan? Ja sitten varsinainen kuivaus.
Tartteeko pakastevihanneksia samalla lailla esikypsentää ennen kuivausta? Aattelin lähinnä porkkana, kukkakaali ja parsakaali mixiä.
Kaippa nuo vihannekset kuivahtaa siinä missä potut, 40 - 50 asteeseen noin 12 tunniksi?
Jospa noilla hyvän jauhelihakeiton saisi aikaiseksi, kun joukkoon vielä kuivaa sipulia ja lihaliemi tms. Pakko keksiä uusia ruokaideoita. Reissut on pitkiä ja runsaita, joten alkaa perinteiset mössöt tökkiä.
Re: Perunoiden kuivaus
On hyvä, olen pottuja kuivannut vastaavasti, vain ilman suolaa ja enemmän summittaisella mutta kutakuinkin samanpituisella esikypsytyksellä. Tuli hyvää kalakeittoa aasiakaupan kuivan savutonnikalan ja liemikuution kanssa. Vähän raakaa porkkanaa meni seassa samalla onnistuneesti. Pakasteet lienee valmiiksi esikypsytettyjä, tai ainakin ne on sulana pehmeitä, eli ne menisi sitten suoraan uuniin. Parhaat tulokset taitaa tulla juuri tuolla miedolla lämmöllä pitkään-menetelmällä, mutta aikaa säästääkseen voi ainakin alussa pitää hieman korkeampaakin lämpötilaa. 12 tuntia on jo hyvä prosessi molemmille, mutta kellon sijasta kannattaa mielestäni enemmän tarkkailla tuotetta, esimerkiksi halkaista muutama pottuviipale katsoen onko ne vielä sisältä kosteita. Todella pieni kosteus tuskin ainakaan viikon-parin aikana homehtuu pahasti, kokemusta on, mutta senhän katsovat vain ne jotka aloittavat lähtöä edeltävänä iltana valmistelun.
-
Mikä Aasia-kauppa myy kuivaa savutonnikalaa? Otan mielelläni vastaan muitakin vinkkejä valmiiksi kuivatuista elintarvikkeista.
Oon kuivaillu jauhelihoja joten eiköhän sitä kautta oo "tatsia" hommaan siltä osin kuin ite tekee. Mielellään uuni max 50 niin ei pala.
https://jiahe.fi/product/kohyo-bonito-k ... 2/?lang=fi
Tämä on eri tuote mutta samalla katsuobushi-nimellä hain paikallisesta Jiahe-myymälästä.
Tämä on eri tuote mutta samalla katsuobushi-nimellä hain paikallisesta Jiahe-myymälästä.
Tein vaellustaipaleeni alkuaikoina itse kuivattuja perunoita, en enää muista oliko suolalla vai ilman, eikä liene olennaistakaan. Vaikka noudatin ohjeita tarkasti, niin syystä tai toisesta perunat ennallistuivat todella hitaasti, ne olisi käytännössä pitänyt laittaa jo aamulla turpoamaan, jos illalla olisi halunnut niitä syödä. Jossain vaiheessa aloinkin tuttavalta saadun vihjeen myötä "oikaista" sen verran, että ostin kaupan valmiita perunasuikalepusseja pakastealtaasta ja kuivasin ne. Nuo ko. suikaleet ennallistuvat huomattavasti nopeammin kuin aiemmin itse tekemäni. Iltasella leirissä ehtii vielä hyvin laittaa turpoamaan ja lähteä hetkeksi hakemaan muita kalakeiton aineksia järvestä
Porkkanaa olen kuivannut itse aina keittoja ym. varten, mutta siivut palautuivat niissäkin hiukan hitaasti. Viime vuosina olenkin alkanut tekemään raastetta, joka kuivuu hyvin ja ennallistuu nopeasti. Jopa niin hyvin, että siitä saa mukavasti itselleen "tuoresalaatin" ruoan lisukkeeksi. Tuo mukavaa pirteyttä ja vaihtelevuutta ruoka-annokseen
Porkkanaa olen kuivannut itse aina keittoja ym. varten, mutta siivut palautuivat niissäkin hiukan hitaasti. Viime vuosina olenkin alkanut tekemään raastetta, joka kuivuu hyvin ja ennallistuu nopeasti. Jopa niin hyvin, että siitä saa mukavasti itselleen "tuoresalaatin" ruoan lisukkeeksi. Tuo mukavaa pirteyttä ja vaihtelevuutta ruoka-annokseen
-
Kokeilin perunoiden kuivaamista uunissa n. 40 asteessa. Perunat alkoivat tummua, ennen kuin olivat rutikuivan oloisia eli hapankorppumaisia. Jäivät siis vähäsen pehmeiksi tässä kohtaa.
Onkohan tuo ongelma?
Auttaskohan, jos tekisi niistä vielä pienempiä? Pilkoin kyllä nytkin aika pieniksi
Onkohan tuo ongelma?
Auttaskohan, jos tekisi niistä vielä pienempiä? Pilkoin kyllä nytkin aika pieniksi
Kai ryöppäsit perunat ensin, ^tai keitit puolikypsiksi.
Olen ruualta ylijääneitä kuorinperunoitakin kuivanut onnistuneesti.
Olen ruualta ylijääneitä kuorinperunoitakin kuivanut onnistuneesti.
Kuivattua perunaahan saa kaikista elintarvikekaupoista nimikkeellä perunamuusi.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Olen kanssa joskus miettinyt perunoiden kuivaamista. Jos normisti syön 2 perunaa per ateria, niin kuudella potulla saan 3 ateriaa. Nämä ei paljoa paina. Loput ateriat on jotain muuta esim. lidill muusista pastaruokiin.
-
Helpoiten perunan saa kuivattua pakasteesta. Olen käyttänyt sekä perunasipuli että pelkkä peruna pakastetta. Suoraan jäisenä vaan kuivumaan. Itselläni on hyötykasvikuivuri, mutta varmaan onnistuu uunissakin.
Juu.Perunamuusi on nopea ja ruokaisa ja kun laittaa reilun siivun voita kuumaan muusiin ja siihen paistettua kalaa lisukkeeksi niin aina vain paranee. Mummon muusi lopetti yrtti ja pekoni-sipuliversion niin valikoima supistui.Seuraavaksi testiin menee Felixin Rotmosia.
Ennen tuli tilattua kuivattuja peruna kuutioita ja -suikaleita Himangan kasviskuivaukselta pikkupaketeissa.Nykyään ei saa kuin tukusta ja pakkauskoko on 10 kg.Nuo oli hyviä valmistaa.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-