Lappiin liittyvä kirjallisuus

Micke
Viestit: 2316
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Lappiin liittyvä kirjallisuus

Viesti Kirjoittaja Micke »

Ei mitään, kaveri tekee kirjaa pitkistävaelluksista ja ajattelin että tässä voisi olla yksi ekoista kotimaisista.


"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3129
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Lappiin liittyvä kirjallisuus

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Tässä on tuulahdus lähes 50 vuoden takaa.
https://tunturilatu.fi/site/assets/file ... 1976_1.pdf
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3129
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Lappiin liittyvä kirjallisuus

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Eipä tuota reprinkan ideaa rinkan ja repun yhdistämisestä ole kai myöhemmin kehitelty. Toki onhan joissakin rinkoissa tuo läppätasku tehty irroitettavaksi vyölaukuksi.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Hanu
Viestit: 4011
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Lappiin liittyvä kirjallisuus

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Reput reippuina ja rinkat rinkkoina. Yhdistelmää en ole kaivannut.

Tunturiladun lehteä lukiessa mietin meidän vaeltajien moninaisuutta. Joku tykkää yhdessä tekemisestä ja joku taas ei. Vaellusharrastukseen en kaipaa, kuin 0-3 hyvää kaveria ja ei muuta. Toki maastossa kohtaamiset ovat yleensä ihan kivoja, mutta vaeltamaan lähteminen isomalla joukolla ei kiinnosta. Kämppien rakentelu porukalla tai talkoilu ei myöskään sytytä. Rakentaminen on kivaa sopivan kaverin kanssa, muttei isolla joukolla.
Metsän Omena
Viestit: 3085
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Lappiin liittyvä kirjallisuus

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

^Olisiko niin, että ennen joka kodin internetiä vinkit ja kuulumiset samanhenkisten kanssa vaihdettiin pääosin ulkona livenä, vaikka itse vaeltamista pienessä porukassa olisi tehty molempina aikoina saman verran. Ei välttämättä huono asia. Erilaisiin vaelluskerhoihin oli silloin tunkua. Kuten Latuun ja Partioon. Toista on nykyisin.
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3129
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Lappiin liittyvä kirjallisuus

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Hanu kirjoitti: 05 Maalis 2024 11:13 Reput reippuina ja rinkat rinkkoina. Yhdistelmää en ole kaivannut.
Ajattelin irroitettavaa reppua lähinnä vaelluksen yhteydessä leiriytymispaikalta tehtäviä päiväretkiä tai pitempiäkin poikkeamia varten. Ainakin yksinkulkijalle olisi hyvä olla aina perusvarustus mukana. Tosin nythän taitaa olla yleistynyt käytäntö, että vaelletaan koko reissu ilman perusvarustusta luottaen valmiiseen majoitukseen ja hädän tullen soitetaan apua.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Hanu
Viestit: 4011
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Lappiin liittyvä kirjallisuus

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Minulla on usein pikkureppu mukana rinkatonta päivää varten vaelluksella. Saa mukaan evästä ja muutakin.

Kirjallisuuteen liittyen: Olen taas hiihtovaeltanut mielikuvissa lukemalla ties monetta kertaa kirjaa nimeltään: Hankien kimallus.
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3129
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Lappiin liittyvä kirjallisuus

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

https://kirjapino.fi/tuote/hankien-kimallus-3/

Tuo Kai-Veikko Vuoriston kirjan kerronta on kuin Kullervo Kemppisen kynästä. Tapahtumat ajoittuvat 1970/80 luvuille ja kulkevat samoja latuja kuin Kemppinen 1950/60-luvulla.

Kannattaa lukea eikä maksa paljon antikvariaateissa.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Avatar
Pepi
Viestit: 7431
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Re: Lappiin liittyvä kirjallisuus

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Minun reppurinkkayhdistelmäni on reilusti reppu ja rinkka. Rinkan kanssa ryhtini pysyy parempana, kun ripustan viilekkeistä rinnalle pikkurepun, jossa on kameravehkeet ja välipalat yms.. Välipäiväretkille rinkka jää telttaan ja pikkureppu lähtee mukaan.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Hanu
Viestit: 4011
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Lappiin liittyvä kirjallisuus

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Yhdyn täysin Eräkulkurin edelliseen kirjoitukseen. Vuoriston uudempi kirja Missä pitkospuut päättyvät ei ole mielestäni yhtä hyvä, mutta toki lukemisen arvoinen sekin. Nykyään kirjojen sijaan tehdään vaelluksista YouTube videoita, mutta jotenkin kirjasta lukeminen ja mielikuvat liikkuvan kuvan sijaan on minulle elämyksellisempää.
diver
Viestit: 2367
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Lappiin liittyvä kirjallisuus

Viesti Kirjoittaja diver »

Sehän se kirjoittajasta tekee hyvän miten osaa sanoin maalata maiseman.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Avatar
Pepi
Viestit: 7431
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Re: Lappiin liittyvä kirjallisuus

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Minun käytössäni luettu kirja voittaa videot ja äänikirjat ennen kaikkea siinä, että saan nauttia siitä omaan tahtiin. Videoiden ja äänikirjojen pakkotahtisuus ei sovi minulle. Niiden verkkaisuus saa hajamieliseksi ja jotakin voi livahtaa ohi. Lukeminen on monin verroin nopeampaa, mutta kuitenkin voi pysähtyä avainkohtiin ja toistaa niitä.

Poikkeus on runous. Mielestäni oikeat runot laaditaan lausuttuina kuultaviksi ja niinpä omassa rauhassani tapaan lausua runot itselleni ääneen. Lapinaiheisista muistan Veikko Haakanan kokoelman "Joskus vielä kerran", jota lausuessani olin jo siinä iässä, että ymmärsin runoilijan tunnot.

Joskus menee ehkä vähän liiallisuuksiin. Harry Martinsonin eeppinen runoelma "Aniara" oli toki Aila Meriluodon loistavan suomennoksen ja laulusta toiseen vaihtuvien kertojaäänien ansiosta vaikuttava kokemus. Mutta minulla on aina vaikeuksia laskea kirjaa kesken käsistäni ja olin yli 200 sivua ääneen lausuttuani puolen vuorokauden jälkeen aamulla ihan puhki.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Hanu
Viestit: 4011
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Lappiin liittyvä kirjallisuus

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Ainakin Heli Laaksosen lounaismurteen runot on pakko kuulla runoilijan itsensä lausumana. Muuten ei kaakkoismurteiden mies tajua mitään. 😀

Lappiin liittyen sukulaismiehen kirjoittama lempirunoni:

"Tulipa hyvä olo, kun pääsin tunturiin. Löytyi rinteeltä kaatunut kelo, sen juurakkoon nojasin. Siinä menneitä muistelin ja hiukan uneksin." Erkki Leminen
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Lappiin liittyvä kirjallisuus

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Pepi kirjoitti: 05 Maalis 2024 16:56 Minun reppurinkkayhdistelmäni on reilusti reppu ja rinkka. Rinkan kanssa ryhtini pysyy parempana, kun ripustan viilekkeistä rinnalle pikkurepun, jossa on kameravehkeet ja välipalat yms.. Välipäiväretkille rinkka jää telttaan ja pikkureppu lähtee mukaan.
Tuo viilekkeista rinnalle ajatus paremman tasapainon suhteen on uusseelantilaisen Aarn-rinkkayhtion toimesta ollut teollisesti toteutettuna saatavilla jo pitkaan.

Niista irrotettavista ("floating") ylataskuista en ole ollut erityisemmin innostunut, mutta engelsmannien sotilasrinkoissa (Atlas, Centurio, Crusader ja Vulcan) on vuosikymmenia ollut irroitettavat sivutaskut, jotka yhdistamalla saa 20 litraisen paivarepun aikaiseksi.
- jos on sattunut ostamaan moisen rinkan ilman sivutaskuja, niin jalkivalmisteisiakin loytyy Bergfreunde- verkkokaupan kautta.
- speksi on militaarinen kaikissa, eli painava. Itse paadyin Tatonkan 8-litraisiin sivutaskuihin. Vaikkei niista paivareppua saa, niin ruokien vahennyttya, toisen saa rullattua rinkan sisaan melko olemattomaksi kaaroksi ja toinen siirtyy sivun kiristyshihnakiinnityksesta rinkan yla-lapan alle
diver
Viestit: 2367
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Lappiin liittyvä kirjallisuus

Viesti Kirjoittaja diver »

Omassa helsportin rinkassa on tuo vyölaukuksi irrotettava läppätasku.Tämän lisäksi on pari semmoista kevyttä pikkutaskuunsa pakkautuvaa reppua jotka toimii muuten organisointi pussina rinkassa.nämä molemmat yhdessä kattaa jo reilusti päiväretken kantotarpeet.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Vastaa Viestiin