Auton käynnistäminen pakkasessa
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
No pitääpä sitten koittaa olla huolellisempi jatkossa. Kuuran syntyminen oli tarinan juju, eli sen avulla pystyi helposti havainnoimaan lämpötilan muutokset konehuoneessa. Syntymekanismi ei ole tässä oleellinen, mutta liittyy juuri lämpötilan äkilliseen nousemiseen.
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
Täydennyksenä että myöskään rahaa ei aina tipu mutta toisinaan kyllä. Muistelen lapsuudesta.
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
^Kiitos päivän nauruista !
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
Tulipas muuten sellainen mieleen, että olisiko hyvä hätävara kylmän akun virvoitteluun tällainen 1,89 euron investointi:
https://www.tokmanni.fi/mehukas-pakastu ... 6061003739
Kestää kiehuvaa vettä, pakkasta ja olisi helppo sujauttaa akkua vasten. Omassa autossa ei tavallisia pulloja saa tiukkaan rakoon ahdetun akun kylkeen. Retkeilijällä on usein lämpöä saatavilla nesteen muodossa: valmiiksi lämmintä termoksessa tai lämmitettävissä keittimellä. Jos ei muuta niin pulloon on helpompi pissata kuin moottoritilaan
https://www.tokmanni.fi/mehukas-pakastu ... 6061003739
Kestää kiehuvaa vettä, pakkasta ja olisi helppo sujauttaa akkua vasten. Omassa autossa ei tavallisia pulloja saa tiukkaan rakoon ahdetun akun kylkeen. Retkeilijällä on usein lämpöä saatavilla nesteen muodossa: valmiiksi lämmintä termoksessa tai lämmitettävissä keittimellä. Jos ei muuta niin pulloon on helpompi pissata kuin moottoritilaan
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
Varsinaiset kuumavesipullot ovat tyhjinä litteitä ja ihan tarkoitettuja kylmien paikkojen lämmittämiseen. Suppilomaisen suunsa ansiosta sellainen on helppo täyttää paikalleen sijoitettuna.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
^ Mietin myös sellaista brittityyppistä kuumavesipulloa. Monien osalta kielletään kiehuvan veden käyttö, toki varmasti lähinnä palovammojen välttämisen vuoksi. Löytyy myös esim. Fashy, jonka osalta ei kielletä. Miten kestää vuosien säilytystä pakkasessa on vähän kysymysmerkki, mutta ei varmastikaan ole ongelma. Eivät myöskään maksa kuin kympin. Ajattelin kuitenkin, että löysä, iso ja kuuma pullo voi olla vähän ikävä askarrella paikalleen. Mutta toki kyllä se todennäköisemmin istuu paikalleen kuin jäykkä.
Fashysta on myös puolen litran miniversio, ei vaan taida löytyä Suomesta: https://shop.fashy.de/waermflaschen/all ... -wabenform
Fashysta on myös puolen litran miniversio, ei vaan taida löytyä Suomesta: https://shop.fashy.de/waermflaschen/all ... -wabenform
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
Aloin miettimään että onkohan tuossa vaaran paikkoja jos akkua lämmittää kiehuvalla tai edes kuumalla vedellä. Sanotaan että akku on sisältä -25-30c asteinen ja siihen kun lyö kylkeen 100c kuumavesipullon niin lämpötilaero on melkoinen, jo ihan lämpölaajeneminen alkaa mietityttää ettei vaan aiheuta mitään vahinkoa akulle tai ympäröiville komponenteille.
Toki auton akku painaa sen 20kg eli siellä on massaa todella paljon mitä pitää saada lämmitettyä, joten eihän se ihan hevillä lämpene, mutta sitä suuremmalla syyllä pitää olla varovainen ettei tule liian isoa lämpötilaeroa komponenttien yli. Akun keskusta on varmasti todella pitkään jääkylmä vaikka kyljessä olisikin kiinni kiehuvaa vettä täynnä oleva kuumavesipullo.
Toki auton akku painaa sen 20kg eli siellä on massaa todella paljon mitä pitää saada lämmitettyä, joten eihän se ihan hevillä lämpene, mutta sitä suuremmalla syyllä pitää olla varovainen ettei tule liian isoa lämpötilaeroa komponenttien yli. Akun keskusta on varmasti todella pitkään jääkylmä vaikka kyljessä olisikin kiinni kiehuvaa vettä täynnä oleva kuumavesipullo.
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
^ Joo en ehkä uskaltaisi toista litraa kiehuvaa vettä läsäistä akun kylkeen. Jos kiehuvaa on, niin lisäisi sitä useammassa otteessa. Tai ei kuumenna kiehuvaksi asti. Selvää tietysti on, että tämä ei ole auton, akun tai kuumavesipullon valmistajan tarkoittamaa käyttöä ja siksi omalla vastuulla.
Jos ollaan sähköverkon piirissä ja autossa ei ole töpseliä, niin lämpöä voi puhaltaa moottoriin ja akkuun esim. föönillä. Kuulemma näinkin on saatu kulkupelejä liikkeelle. Kuvittelisin, että tuolloin on hyödyllisempää kohdistaa lämpö siihen akkuun.
Jos ollaan sähköverkon piirissä ja autossa ei ole töpseliä, niin lämpöä voi puhaltaa moottoriin ja akkuun esim. föönillä. Kuulemma näinkin on saatu kulkupelejä liikkeelle. Kuvittelisin, että tuolloin on hyödyllisempää kohdistaa lämpö siihen akkuun.
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
Grillihiilet moottoritilan alla on myös hyvin vanha kikka.
Tosin nykyautoissa on niitä muovisia suojia siellä koneen alla.
Tosin nykyautoissa on niitä muovisia suojia siellä koneen alla.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
^^ Hyvä jos porukassa on silloin myös naisia, joilla on todennäköisemmin föönipuhallin mukana.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
^ Kaverin auton sisäilmalämmitin on myös hyvä vaihtoehto.
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
^Ja starttikaapeleilla kaverin auton akkukin auttaa paljon. Vai uskaltaako näitä uusia autoja ollenkaan käynnistää toisen auton akulla?
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
^ Ilmeisesti tosiaan monessa on virran antaminen kielletty. Omassa 2019 Peugeotissa on virran vastaanotto ohjeistettu, joten se on ainakin sallittua. Antamista ei ole erikseen kielletty, joten kai sekin on mahdollista. Auttava auto ei saa olla käynnissä kun potilasta käynnistetään.
-
- Viestit: 632
- Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
Ai että auttava auto ei saisi olla käynnissä kun potilasta käynnistetään...onko tämä jotain pekka puskan uusia valheita
Minä ainakin annan lisää kierroksia omaan, auttavaan, moottoriini silloin kun sähköä piruparoille tarjoilen.
Minä ainakin annan lisää kierroksia omaan, auttavaan, moottoriini silloin kun sähköä piruparoille tarjoilen.
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
^ Juuri niin, auttava auto ei saa olla käynnissä. Näin neuvotaan käytännössä kaikissa tuoreissa ohjeissa ja mm. oman Pösöni ohjekirjassa.
Syy on (ainakin) siinä, että kun potilas hyrähtää käyntiin, niin sillä sekunnilla on kaksi laturia samassa piirissä, joista se auttavan auton laturi on vielä tehnyt töitä kovaa kuormaa vasten. Jännitteensäätimet eivät välttämättä reagoi riittävän nopeasti tai oikein, jolloin jännitepiikki voi tuhota jotain herkkää elektroniikkaa. Näin olen ainakin asian ymmärtänyt.
Syy on (ainakin) siinä, että kun potilas hyrähtää käyntiin, niin sillä sekunnilla on kaksi laturia samassa piirissä, joista se auttavan auton laturi on vielä tehnyt töitä kovaa kuormaa vasten. Jännitteensäätimet eivät välttämättä reagoi riittävän nopeasti tai oikein, jolloin jännitepiikki voi tuhota jotain herkkää elektroniikkaa. Näin olen ainakin asian ymmärtänyt.