Auton käynnistäminen pakkasessa
Auton käynnistäminen pakkasessa
Pohjoisen reissun myötä ajankohtaiseksi tuli taas kysymys siitä, että miten auton saa käyntiin kovassa pakkasessa jossain syrjäisessä paikassa. Se viimeinen kikka on kai virittää bensakeitin auton viereen ja pressusta (tai teltasta) rakentaa katos, joka ohjaa lämpöä moottoritilaan. Toki akun voi myös ottaa irti ja lämmittää erikseen, uudet moottorit kyllä yleensä lähtee vaikka ovatkin ihan kylmiä, jos vaan startille virta riittää.
Onko teillä kokemusta apukäynnistimistä tässä mielessä? Ainakin erillinen laite olisi helpompi saada lämpimäksi. Niitä on niin pieniä malleja, että sellaista voisi vaikka ahkioreissulla kuskata mukana ja kovan pakkasen iskiessä lämmittää edellisenä iltana ja pitää paidan alla autolle hiihdettäessä. Muuten toimisi varavirtalähteenä ladattavalle elektroniikalle.
Entä osaatteko sanoa, että voiko Webastolle antaa apuvirtaa tuollaisesta erillisestä akusta? Sillähän moottori lämpeää nopeasti, mutta valitettavasti syö sitä tärkeintä käynnistämiseen tarvittavaa resurssia, eli akun latausta.
Tuli tosiaan opittua se, että Webastoa ei kovalla pakkasella pidä käyttää kuin ihan hetki. Onneksi oltiin majapaikan pihassa, niin apua ei tarvinnut kaukaa etsiä tällä kertaa.
Onko teillä kokemusta apukäynnistimistä tässä mielessä? Ainakin erillinen laite olisi helpompi saada lämpimäksi. Niitä on niin pieniä malleja, että sellaista voisi vaikka ahkioreissulla kuskata mukana ja kovan pakkasen iskiessä lämmittää edellisenä iltana ja pitää paidan alla autolle hiihdettäessä. Muuten toimisi varavirtalähteenä ladattavalle elektroniikalle.
Entä osaatteko sanoa, että voiko Webastolle antaa apuvirtaa tuollaisesta erillisestä akusta? Sillähän moottori lämpeää nopeasti, mutta valitettavasti syö sitä tärkeintä käynnistämiseen tarvittavaa resurssia, eli akun latausta.
Tuli tosiaan opittua se, että Webastoa ei kovalla pakkasella pidä käyttää kuin ihan hetki. Onneksi oltiin majapaikan pihassa, niin apua ei tarvinnut kaukaa etsiä tällä kertaa.
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
Muistankohan väärin, kun muistan tällä saitilla olleesta samanaiheisesta keskustelusta, että joku olisi tyjentänyt rakkonsa akun päälle?
Taisi kertoja käyttää siitä kyllä kansanomaisempaa ilmaisua. Hetkellinenkin akun lämpiäminen siis lisäisi tuon mukaan siitä saatavaa virtaa.
Eikö niitä myydä apukäynnistimen nimellä laitteita, jonka voisi jättää autoon eikä raahat ahkiossa mukana turhana painolastina? Alle satasella näkyy sellaisia myytävän. Tämän vastauksen kirjoittaja ei kyllä ole mikään tekniikan asiantuntija!
Taisi kertoja käyttää siitä kyllä kansanomaisempaa ilmaisua. Hetkellinenkin akun lämpiäminen siis lisäisi tuon mukaan siitä saatavaa virtaa.
Eikö niitä myydä apukäynnistimen nimellä laitteita, jonka voisi jättää autoon eikä raahat ahkiossa mukana turhana painolastina? Alle satasella näkyy sellaisia myytävän. Tämän vastauksen kirjoittaja ei kyllä ole mikään tekniikan asiantuntija!
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
Akku on se kriittinen osa. Kolmeakymppiä kovemmilla pakkasilla sen kemia ei vain tarjoa tehoa, vaikka se olisi täyteen ladattu. Samoin se ei kylmänä ota vastaan latausvirtaa. Parin uusimman autoni moottori ei ole kylmässä käynyt niin kankeaksi, ettei sitä lämpimän akun virralla olisi jaksanut pyöräyttää käyntiin. Nykyiset öljyt auttavat asiaa.
Vanhempien autojeni kanssa olen käyttänyt paria konstia, jotka eivät välttämättä ole uudemmille autoille hyväksi. Nykyautoille, jos on verkkosähköä saatavissa, on akkulaturin ja akunlämmittimen yhdistelmä käynnistämiseen tehokkaampi kuin moottorinlämmitin.
Kerran olen akunlämmittimen puutteessa käyttänyt kuumaa vettä. Silloisen autoni akku oli sijoitettu niin, ettei akun päälle ja kyljille lirutettu vesi kastellut vääriä paikkoja. Kun ennen lämmitystä ei virta-avaimen kääntö aiheuttanut muuta kuin merkkivalojen sammumisen, lämmityksen jälkeen moottori pyörähti käyntiin alle sekunnissa. Jos akku on paikassa, jossa ei voi lutrata veden kanssa, voi käyttää muovikasseja ja kuumavesipulloja.
Vanhempien autojeni kanssa olen käyttänyt paria konstia, jotka eivät välttämättä ole uudemmille autoille hyväksi. Nykyautoille, jos on verkkosähköä saatavissa, on akkulaturin ja akunlämmittimen yhdistelmä käynnistämiseen tehokkaampi kuin moottorinlämmitin.
Kerran olen akunlämmittimen puutteessa käyttänyt kuumaa vettä. Silloisen autoni akku oli sijoitettu niin, ettei akun päälle ja kyljille lirutettu vesi kastellut vääriä paikkoja. Kun ennen lämmitystä ei virta-avaimen kääntö aiheuttanut muuta kuin merkkivalojen sammumisen, lämmityksen jälkeen moottori pyörähti käyntiin alle sekunnissa. Jos akku on paikassa, jossa ei voi lutrata veden kanssa, voi käyttää muovikasseja ja kuumavesipulloja.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
On olemassa kaupallisia tuotteita, esimerksi Arctic Battery Heater
https://arcticheat.fi/products/arctic-b ... gm-akuille
en tunne asiaa tarkemmin eikä minulla ole kokemusta
https://arcticheat.fi/products/arctic-b ... gm-akuille
en tunne asiaa tarkemmin eikä minulla ole kokemusta
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
^^Säikeestä Missä auto reissun ajan? "Pepi kirjoitti: ↑20.08.2009 13:16
Vanhassa Astrassa on normaalit nykyauton elektroniikat jo, siinä määrin, että akun irrottaminen visusti kielletään. Mutta ei se ilman aikojaan akkua tyhjennä.
Viime tammikuussa oli vajaan viikon Ounasjärven rannassa. Pakkanen oli palatessa jossakin 26 asteen hujakoilla. Takaluukun lukkoa sai hetken sulatella, mutta akku kesti hyvin 10 minuuttia lämmitystä Eberillä ja normaalin kuuloisen startin. Sitten vajaat 60 km ajoa ja saunaan.
Akku ei ollut ajossa ehtinyt ehkä latautua, kun aamulla (36 astetta pakkasta) ei alkulämmityksen jälkeen avainta kääntämällä saanut muuta kuin merkkivalot himmenemään. Mutta kun kaffepannun nokasta oli pikku hiljaa lirutellut kuumaa vettä kolmisen litraa akun päälle ja kyljille lämmittämään, auto taas lähti kuin palmun alta. Yhdeksän vuotta vanha lyijyakku kun ei tuossa lämmössä anna kovin paksua virtaa yleensäkään.
Tarkastin kotona akun varauskyvyn ja se on edelleen ikäisekseen varsin hyvä."
Vanhassa Astrassa on normaalit nykyauton elektroniikat jo, siinä määrin, että akun irrottaminen visusti kielletään. Mutta ei se ilman aikojaan akkua tyhjennä.
Viime tammikuussa oli vajaan viikon Ounasjärven rannassa. Pakkanen oli palatessa jossakin 26 asteen hujakoilla. Takaluukun lukkoa sai hetken sulatella, mutta akku kesti hyvin 10 minuuttia lämmitystä Eberillä ja normaalin kuuloisen startin. Sitten vajaat 60 km ajoa ja saunaan.
Akku ei ollut ajossa ehtinyt ehkä latautua, kun aamulla (36 astetta pakkasta) ei alkulämmityksen jälkeen avainta kääntämällä saanut muuta kuin merkkivalot himmenemään. Mutta kun kaffepannun nokasta oli pikku hiljaa lirutellut kuumaa vettä kolmisen litraa akun päälle ja kyljille lämmittämään, auto taas lähti kuin palmun alta. Yhdeksän vuotta vanha lyijyakku kun ei tuossa lämmössä anna kovin paksua virtaa yleensäkään.
Tarkastin kotona akun varauskyvyn ja se on edelleen ikäisekseen varsin hyvä."
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
^^^^Täällä tuosta rakon tyhjentämisestäkin: viewtopic.php?t=12326&hilit=jos+auto+ei+k%C3%A4ynnisty
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
Nuo on aika hyviä pienetkin apukäynnistimet.Joskus ostin Keskiseltä sellaisen olisiko jotain A5 paperin kokoisen ja pari senttiä paksun.Ainakin mainoksissa luvataan että pyörähtää 2 litrainen dieselikin käyntiin.Hinta oli jotain 50 eur.Voi myös ladata kaikenlaisa pikkuvehkeitä usb:n kautta. Yksi tuttava toimii hinauspalvelualalla ja apukäynnistintä tarvii joka päivä,toimii hyvin mutta sekin pitää ehtiä lataamaan jossain välissä,koko on jotain salkkuluokkaa.Toisessa omassa autossa (diesel) on Webasto mutta sile on on oma akku jota laturi lataa ajossa samaten kuin toista akkua.Juuri eilen tilasin Virtasen kaupasta ylläpitolaturin tuohon antamaan mielenrauhaa ja kun on parikin keikkaa näille lumille pohjoiseen tiedossa.
Joskus riittää akun herättämiseen sekin kun kerran starttaa ja hetken odottelee.Metsäkonemiehet jätti ennen jonkin parkkivalon tai muun pienen virtalähteen päälle,akku pysyi pienellä purkauksella hereillä.Ei tietenkään toimi pidemmällä aikaa ja pienellä akulla.Tuo sepon linkkaama Arctic battery heater on ilmeisesti hyvä.Näyttää olevan agm akuille suunniteltu.Akkuhan se on tärkein kylmäkäynnistyksessä,lämmin akku tai apukäynnistin on aa ja oo.
Joskus oltiin Riisitunturilla päivä hiintelemässä ja illalla kun tultiin p paikalle niin auton mittari näytti -34.Niin vain diisseli hörähti tulille toisen startin jälkeen ankaran savutuksen saattelemana.Vajaa pari vuotta vanha auto ja akku.Ei näyttänyt eikä kuulostanut hyvältä mutta päästiin majapaikkaan yöksi.
Joskus riittää akun herättämiseen sekin kun kerran starttaa ja hetken odottelee.Metsäkonemiehet jätti ennen jonkin parkkivalon tai muun pienen virtalähteen päälle,akku pysyi pienellä purkauksella hereillä.Ei tietenkään toimi pidemmällä aikaa ja pienellä akulla.Tuo sepon linkkaama Arctic battery heater on ilmeisesti hyvä.Näyttää olevan agm akuille suunniteltu.Akkuhan se on tärkein kylmäkäynnistyksessä,lämmin akku tai apukäynnistin on aa ja oo.
Joskus oltiin Riisitunturilla päivä hiintelemässä ja illalla kun tultiin p paikalle niin auton mittari näytti -34.Niin vain diisseli hörähti tulille toisen startin jälkeen ankaran savutuksen saattelemana.Vajaa pari vuotta vanha auto ja akku.Ei näyttänyt eikä kuulostanut hyvältä mutta päästiin majapaikkaan yöksi.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
Kaikkeen on hyvä varautua reissussa. Ensiapuvermeistä työkaluihin (molempia tarvittu) ja nyt muistaa, että kuseksii vasta sitten kun auto on käynnissä. EDIT Kännykän kokoinen parinkympin akkuboosterikin on.
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
Vanha autosähkömiehen neuvo vuosikymmenten takaa:
Kovalla pakkasella, laita virta hetkeksi päälle, odota 10-15 min,
kemiallinen reaktio herättelee vanhan akun ja saat parhaimman
käytettävissä olevan virran akustasi.
Kovalla pakkasella, laita virta hetkeksi päälle, odota 10-15 min,
kemiallinen reaktio herättelee vanhan akun ja saat parhaimman
käytettävissä olevan virran akustasi.
zaviliero
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
Niinhän niitä normaalisti käytetään. Voi kuitenkin olla, että pienitehoinen apukäynnistin ei tilannetta pelasta, jos se on yhtä umpikylmä kuin varsinainen akkukin. Toki sen voi sitten lämmitellä parkkipaikallakin. On ainakin helpompi pissata päälle...
Jos oikein toiminnan tulkitsin, niin tämä pitäisi huolen siitä, että akku on hyvässä latingissa pysäköidessä. Lämmitin ei yksin kuitenkaan auta, jos kovalla pakkasella ei siitä huolimatta käynnisty, koska vaatisi ulkopuolista virtaa tai käyvän moottorin. Toki yhtään uudempi auto ja hyvä akku tuolla varustettuna varmasti lähtisi aina kylmiltäänkin (tai jaksaisi pyörittää Webastoa alkuun).seppo kirjoitti: ↑06 Tammi 2024 21:14 On olemassa kaupallisia tuotteita, esimerksi Arctic Battery Heater
https://arcticheat.fi/products/arctic-b ... gm-akuille
en tunne asiaa tarkemmin eikä minulla ole kokemusta
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
^ Tuollainen akunlämmitin on tarkoitettu käytettäväksi silloin, kun akku saa latausjännitettä ja on liian kylmä latautuakseen. Jos moottoria ei ole saatu käyntiin, latausjänitteen on tultava ulkopuolisesta laturista. Loska agm- ja nesteakuilla on erilainen latausjännite, on lämmittimestä näille eri mallit.
Käynnistysapuna se siis toimii vain, jos on ulkoinen laturi piuhan päässä tai muuten. Se on tolpalla tehokkaampi apu kuin sähköinen lohkolämmitin, joka on enemmänkin mukavuusvaruste. Ajon aikana se varmistaa, että akku lämpiää riittävästi ottaakseen latausvirtaa.
Käynnistysapuna se siis toimii vain, jos on ulkoinen laturi piuhan päässä tai muuten. Se on tolpalla tehokkaampi apu kuin sähköinen lohkolämmitin, joka on enemmänkin mukavuusvaruste. Ajon aikana se varmistaa, että akku lämpiää riittävästi ottaakseen latausvirtaa.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
Muuan tuttu tekee seuraavalla tavalla jos joutuu jättämään auton pitemmäksi aikaa pakkaseen seisomaan.Mukana on pieni bensiini agregatti ja akku laturi.Agregaatti on helpompi saada lämpimäksi ja käyntiin ennen autoa esim.pikku nuotion lämmöllä.Tämän jalkeen auton saa lohkolämmittimeen ja akkulaturiin samaan aikaan.Ei nuo montaa sataa maksa jos useasti on tarvetta.Aina on ilman ulkopuolista apua pois päässyt.Tekisin saman jos olisi enemmän tarvetta.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
Tuo toimii vaikka minä laitan ajovalot päälle ja vetäsen tupakan. Akku toimii todella paremmin ja antaa virtaa enemmän kuin täysin kylmä patteri vaikka moni luulee jotta sinne se häviää se viimenenkin virta.
-
- Viestit: 476
- Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
- Paikkakunta: Pori / Helsinki
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
OT: Toista se oli ennen. Enoni oli sota-aikaan vähällä polttaa talon autoa käynnistäessään. Illalla moottorista laskettiin lämmin öljy pönttöön. Aamulla öljy lämmitettiin notkeaksi ja takaisin, niin silloinenki startti jaksoi pyöräyttää moottorin käyntiin. No, lämmitti taas aamulla öljypönttöä tuvan takassa ja sangan korvakkeen juotos petti. Pöntöllinen palavaa öljyä lattialla, siinä oli nopeat liikkeet näyttäviä...
Kauko
Kauko
Re: Auton käynnistäminen pakkasessa
Mietin tässä , mitenkä käden ja varpaidenlämmittimet toimisivat akun lämmittäjinä , päälle ja sivuille useampi.
Ei ainakaan palovaaraa.
200w kellarinlämmittimen voisi kotona ujuttaa alulapion kuupan päällä auton alle - tai sitten ei, riippuu , että mitä ainetta moottorista sen päälle tippuu...
Ei ainakaan palovaaraa.
200w kellarinlämmittimen voisi kotona ujuttaa alulapion kuupan päällä auton alle - tai sitten ei, riippuu , että mitä ainetta moottorista sen päälle tippuu...