Jemtlander-ahkiot

akallio
Viestit: 2072
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Jemtlander-ahkiot

Viesti Kirjoittaja akallio »

Onko ajatuksia uusista (?) ruotsalaisista Jemtlander-ahkioista (https://www.jemtlander.se/)?

Kyseessä on ymmärtääkseni melko isokokoinen muoviahkio, joka on tehty leveäpohjaiseksi, matalaksi ja joustavaksi. Näiden tavoitteena on, että ahkio ei kaatuisi helposti. Vaihtoehtoina on peite, ahkiokassi tai kaksi kassia. Aisat ovat Fjellpulkenin kaltaiset, mutta ilman joustoa, jonka saa halutessaan jonkinlaisella naruvirityksellä.

Uusimmassa Retki-lehdessä oli arvio. Sinänsä vaikuttaa pätevältä peliltä, erityisesti avomaastoon.


Ursus
Viestit: 9569
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Jemtlander-ahkiot

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Tuo Pullback vaikuttaa mielenkiintoiselta. Ylämäessä selkään ja tasaisella ja alamäessä ahkion lailla. Yhden naurun varassa en vetäisi, vaan käyttäisin parempaa vetovarustusta.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
Timppa_M
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Maalis 2008 12:22
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Jemtlander-ahkiot

Viesti Kirjoittaja Timppa_M »

akallio kirjoitti: 08 Joulu 2023 13:35 Onko ajatuksia uusista (?) ruotsalaisista Jemtlander-ahkioista (https://www.jemtlander.se/)?
Kiinnostelis testata vaikka hyvinhän Ossin juttu Retkilehdessä selvensi uutuutta.

... alkoi tympiä (naruvetoisen) Parispulkan kaatuilu itsenäisyyspäivän umpisessa (osin lastauksesta johtuen) joten tuollaiselle ilmoitetulle vakaudelle olisi kysyntää.
" ...and the wolf in him merely slept.”
-Jack London-
Aaro
Viestit: 2439
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: Jemtlander-ahkiot

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Itse kunkin pitää miettiä, mitkä ovat kriittisimmät olosuhteet, joissa liikkuu ja ahkion pitää toimia. Itse olen liikkunut pääosin ahkion kanssa kevättalvella Kemihaaran ja Raja-Joosepin välillä, Sokostin itäpuolisella alueella. Hankalimmmat kelit ovat olleet: pohjia myöten upottavaksi pehmennyt hankikanto, kovahankisen jyrkähkön tunturinsyrjän korkeuskäyrää hiihtäminen, jyrkkää pehmeähköä tunturikoivikkorinnettä ylöspäin/alas vetäminen. Oma lukunsa on tosi jyrkkien rinteiden laskut. Oma pulkkani on kapea 37 cm, ja siinä olennaista on huolellinen pakkaus, jossa jo esim muonahankinnoista alkaen mietitty kompaktisti pakkautuvia ja painavia muonia ja sama mahdollisuuksien mukaan muihinkin varusteihin ja tekstiilipuolella tiukka kompressio. Parhammillaan yhdessä ahkiossa ollut kahden hengen 3 viikon tavarat. Painopisteen saaminen alas taannut kohtuulisen ahkion pystyssä pysymisen eri olosuhteissa. Ei ole ollut erillisiä kasseja vaan pohjakerros pakattu erittäin tiukkaan ja vain tarvittavat tavarat otettu esim kämppään ettei tiukkaa pakkausta ole tarvinnut joka aamu toistaa alusta alkaen.

Syvään upottavassa "hankikannossa" on suuri etu, jos alkio mahtuu avattuun latu-uraan, muuten tulee kallellaan holtittomasti. Paris pulkasssa taitaa olla vielä vaakasuorat tuuman reunat jotka hankaavat ikävästi latu-uran sivuja. Kovan hankikannon olosuhteissa esim tunturin syrjällä leveydestä olisi hyötyä, mutta matalalla painopisteellä kapeammallakin pärjää jotenkuten. Pehmeää jyrkkää koivikkoista rinnettä ylös vetäessä kapea pulkka pysyy melko hyvin latu-urassa ja hyvillä aisoilla on ohjattavissa puiden välistä.

Eli Jemplander olisi minulle liian leveä.
PPP
Viestit: 549
Liittynyt: 26 Tammi 2007 15:27
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Jemtlander-ahkiot

Viesti Kirjoittaja PPP »

Minusta tuo on ihan mielenkiintoinen kampe, jossa on yhdistelty monen ahkion ominaisuuksia.
Kuljetuksen kannalta on varmaan tuo irtosäkki ratkaisu ihan ok, mutta itse pidän enemmän perinteisestä suojapeite ratkaisusta. Tuon ahkion jäykkä aisa ja siihen kytketty vetolaite on hyvä ratkaisu mutta itse en pidä tuosta fjellun tavasta kiinnittää aisa vetovyöhön. Itse olen rakentanut kolmeen ahkioon vetolaitteet jossa on vastaavat jäykät aisat mutta niissä on yläpään kiinnitys vetovyöhön tehty joustavalla letkulla, niin silloin jää se ikävä nykiminen pois.
Kuljen usein hiihtovaelluksilla loppukeväästä kovien hankien aikana jolloin jäykän aisan ansiosta voi laskeutua hyvinkin jyrkkiä alamäkiä ja samoin hiihtää sulan reunalla pelkäämättä että ahkio lähtee omille teilleen tai kaatuu.
Olen myös pannut merkille sellaisen seikan että, mitä enemmän karttuu kokemusta, ja mitä enemmän varusteet kehittyy niin sitä enemmän ahkio tai rinkka painaa. :D
akallio
Viestit: 2072
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Jemtlander-ahkiot

Viesti Kirjoittaja akallio »

Aaro kirjoitti: 12 Joulu 2023 00:52 Eli Jemplander olisi minulle liian leveä.
Voisi ajatella, että leveä, kiertolöysä ja jäykillä aisoilla varustettu ahkio saattaisi ihan kohtuudella tulla syvässä hangessa hiihtojäljen päällä liikaa kallistelematta - ainakin paremmin kuin Paris-pulkka, jossa jäykistävät "kylkisiivekkeet" kyntää hankea.
f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Jemtlander-ahkiot

Viesti Kirjoittaja f7391 »

akallio kirjoitti: 12 Joulu 2023 12:24
Aaro kirjoitti: 12 Joulu 2023 00:52 Eli Jemplander olisi minulle liian leveä.
Voisi ajatella, että leveä, kiertolöysä ja jäykillä aisoilla varustettu ahkio saattaisi ihan kohtuudella tulla syvässä hangessa hiihtojäljen päällä liikaa kallistelematta - ainakin paremmin kuin Paris-pulkka, jossa jäykistävät "kylkisiivekkeet" kyntää hankea.
Itse rakentelin viime keväänä Paris-pulkasta ahkion ja ajatuksena oli saada siitä mahdollisimman kevyt. Leikkasin siis nuo kylkisiivekkeet kauttaaltaan pois, ja kiinnitin peitteen suoraan pulkan yläreunaan. Oikein toimiva ahkio, mutta voin kertoa, että on kiertolöysä! Tämä siis vinkkinä niille, joita nuo Paris-pulkan siivekkeet häiritsevät.
akallio
Viestit: 2072
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Jemtlander-ahkiot

Viesti Kirjoittaja akallio »

^ Hyvä tietää! Millainen tuo löysä Paris on vetää? (jos olet jo siis kokeillut tositoimissa)
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3129
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Jemtlander-ahkiot

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Minä värkkäsin aikoinaan useita versioita rinkka-pulkasta, jossa aisat oli kiinnitetty kolmesta pisteestä, jolloin ne muodostivat teräväkärkisen, tasakylkisen kolmion. Jos tällaista kolmiota yrittää kääntää toiseen asentoon - se ei onnistu, vaan systeemi lukkiutuu ja on käytännössä riittävän jäykkä estämään pulkan liukumisen omille teilleen. Vetoaisojen pään yhden pisteen kiinnitys rinkkaan sallii myös poikittaisvedon jyrkässä rinteessä, mikä ei oikein onnistu lantiovyön sivuille kiinnitetyillä aisoilla. Aisat on liitetty yhteen salpalukolla varustetun vetokoukun kanssa, joka on kytketty Savotan rinkan alimmaiseen runkoputkeen asennettuun vastakappaleeseen.

Savotan rinkka on todella hyvä vetoliivi verrattuna pelkkään vetovyöhön. Voimansiirto tapahtuu pelkästään aisojen välityksellä eikä niiden kiinnityksissä saisi olla väljyyttä, sillä tarvittava jousto syntyy rinkan lantiovyön ja putkirungon välille.

Tyhjä pulkka ei paina juuri mitään ja se on helppo kuljettaa sidottuna rinkan selkämykseen matkatavarana vaikka makuuvaunussa. Parimetriset vetoaisat menevät samassa paketissa yhdessä suksien ja sauvojen kanssa. Alkuun hiihtelin ympäri Lappia ja silloin kuljetin suksia, sauvoja ja pulkan aisoja junassa ja bussissa. Sitten kun pitkien suksien kuljettaminen matkatavarana ei enää onnistunut laitoin nämä varusteet pysyvästi Kemihaaran entiseen rajavartiostoon (myöh. Kemihaaran Loma) säilytettäväksi ja siirryin lopullisesti Itäkairan kulkijaksi.

Pikkupulkan vetovastus on sen verran pieni, ettei mitään pohjakarvoja tarvita, sillä suksien pito ei ole mikään ongelma päin vastoin kuin isolla ahkiolla.

Rinkka-pulkka yhdistelmä on parhaimmillaan hankalakulkuisessa metsämaastossa ja umpihangessa, missä vetovastuksella on huomattavasti suurempi merkitys kuin edellä. Yleensä pulkan kuormaksi tulee joku 15…20 kg ja rinkkaan jäänee ehkä joku 10 kg. Reissun edetessä siirtelin painoa rinkasta pulkkaan.

Kaiholla vielä muistelen niitä aikoja.
Liitteet
Mikähän kämppä?
Mikähän kämppä?
P3070040.JPG (55.98 KiB) Katsottu 432 kertaa
Tahvontuvan terassilla
Tahvontuvan terassilla
P3050021.JPG (37.05 KiB) Katsottu 432 kertaa
Luksusta Kiilopäällä
Luksusta Kiilopäällä
P3080044.JPG (48.97 KiB) Katsottu 432 kertaa
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Jemtlander-ahkiot

Viesti Kirjoittaja f7391 »

akallio kirjoitti: 12 Joulu 2023 16:53 ^ Hyvä tietää! Millainen tuo löysä Paris on vetää? (jos olet jo siis kokeillut tositoimissa)
Olen yhden reissun tehnyt sen kanssa ja minusta se oli ihan hyvä vetää. Kokemusta siivellisestä versiosta ei tosin ole joten en voi verrata. Vanhempaan lasikuituahkiooni verrattuna Paris on kyllä paljon kevyempikulkuinen: hyvästä luistosta johtuen vetovastus on kyllä olematon.

Tuo kiertolöysyys ei tietystikään ole niin merkitsevää, kun ahkio on pakattu: tiukkaan pakatut tavarat jäykistävät rakennetta joten ei se ihan lötkö ole.
akallio
Viestit: 2072
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Jemtlander-ahkiot

Viesti Kirjoittaja akallio »

f7391 kirjoitti: 13 Joulu 2023 08:21 Olen yhden reissun tehnyt sen kanssa ja minusta se oli ihan hyvä vetää. Kokemusta siivellisestä versiosta ei tosin ole joten en voi verrata. Vanhempaan lasikuituahkiooni verrattuna Paris on kyllä paljon kevyempikulkuinen: hyvästä luistosta johtuen vetovastus on kyllä olematon.
Kiinnostava juttu, tuotahan saattaisi itsekin kokeilla kun on pari lähes loppuunajettua Paris-ahkiota kaapissa.

Oliko sinulla narut vai aisat, ja mihin ne kiinnitit? Minulla on perinteiseen tapaan aisat kiinni kantatun osan ("siipien") etureunassa, eli se pitäisi keksiä uudelleen jos leikkaa pois.
Nuortti
Viestit: 932
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Jemtlander-ahkiot

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

Eräkulkurin kämppäkysymys:
Olisiko Rautulampi vanha kämppä.
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3129
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Jemtlander-ahkiot

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Oikein tiedetty. Sehän se.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Jemtlander-ahkiot

Viesti Kirjoittaja f7391 »

akallio kirjoitti: 13 Joulu 2023 11:41
f7391 kirjoitti: 13 Joulu 2023 08:21 Olen yhden reissun tehnyt sen kanssa ja minusta se oli ihan hyvä vetää. Kokemusta siivellisestä versiosta ei tosin ole joten en voi verrata. Vanhempaan lasikuituahkiooni verrattuna Paris on kyllä paljon kevyempikulkuinen: hyvästä luistosta johtuen vetovastus on kyllä olematon.
Kiinnostava juttu, tuotahan saattaisi itsekin kokeilla kun on pari lähes loppuunajettua Paris-ahkiota kaapissa.

Oliko sinulla narut vai aisat, ja mihin ne kiinnitit? Minulla on perinteiseen tapaan aisat kiinni kantatun osan ("siipien") etureunassa, eli se pitäisi keksiä uudelleen jos leikkaa pois.
Narut laidan läpi kiinnitettynä. Tässä pari kuvaa:
Liitteet
IMG_6426.jpeg
IMG_6426.jpeg (113.49 KiB) Katsottu 222 kertaa
IMG_6428.jpeg
IMG_6428.jpeg (177.45 KiB) Katsottu 222 kertaa
IMG_6425.jpeg
IMG_6425.jpeg (201.81 KiB) Katsottu 222 kertaa
akallio
Viestit: 2072
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Jemtlander-ahkiot

Viesti Kirjoittaja akallio »

^ Hitto, juuri tuollaista olen visioinut, mutta epäilin, että tulisi liian löysä. Mutta selvästikään ei. Pitäisiköhän ryhtyä toimeen... Vai paljolla myyt? :wink:
Vastaa Viestiin