Lapin luonnon turmeleminen

StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Re: Lapin luonnon turmeleminen

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Raato kirjoitti: 28 Helmi 2024 00:26 Minä en pidä turistina ihmistä joka....
En tiedä mitä sinä tarkoitat sanalla turisti mutta tämä wikipedian selitys on sama mitä minä tarkoitan sanalla.
A tourist is a person travelling for recreational, medical, leisure or business purposes.
Eli suomeksi voisi kääntää turisti sana tarkoittamaan matkailija. Oli se matkailu sitten missä muodossa ja tarkoituksessa tahansa.


Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3144
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Lapin luonnon turmeleminen

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Eräkulkuri kirjoitti: 27 Helmi 2024 18:53
omat polut kirjoitti: 27 Helmi 2024 18:40 ^On muuten arvokkaita noi Ek:n kirjat, divarissa n. 100e. Jos jollain niin ostan 20e :)
Minä myyn 50 eurolla Hirventappopaikan, joka Ekin pääteos. Kirja on hyväkuntoinen.
Minä en tavoittele voittoa, mutta en myy kirjaa hintaan, joka on selvästi alle sen jälleenmyyntiarvon.

Tiedoksi vaan.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Nuortti
Viestit: 961
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Lapin luonnon turmeleminen

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

Kuten edellä on ilmi käynyt, niin rajanveto siihen, mikä on ”oikeata retkeilyä” ja mikä turismia on kenties turhanpäiväistä. Hyvän esimerkin tästä tarjoaa Vaellusnetissä nimimerkki ”Tekstiiliurheilija” (tsemppiä sairauden kanssa!). Nimimerkki viittaa turismiin mutta nimimerkin kirjoitukset minun rajanvetoni mukaan myös ihan oikeaan vaeltamiseen asianmukaisesti pukeutuneena.
Omaa luokitustani en osaa tehdä. Ihan alkuun tuli kannettua kalavehkeitäkin mukana kun UKK-puistossa vaelsin yksikseni. Ne jätin pois, kun kalaa en saanut. Teltankin jätin pois, kun opin kulkemaan kämpältä kämpälle – erityisesti sellaisiin paikkoihin, missä oli tai on sauna. Nuotiotulet kuuluvat vieläkin ns. pakollisiin nautintoihini vaelluksilla.
13102013
Viestit: 511
Liittynyt: 13 Loka 2013 17:16

Re: Lapin luonnon turmeleminen

Viesti Kirjoittaja 13102013 »

Samoin täällä, nuotiopuukiintiöni poltan ruska-aikaan koska talvella en retkeile. Samoin sauna lämpenee aina jos se osuu reitilleni.
Nuotiolla myös vedenkeittoa tarvittaessa. Ruska-aikaan telttakin mukana koska täyteen tupaan ei ole kiva mennä.

Nykyiset verkkopussipolttopuut vähän liian helppoja käyttää mutta ei auta valittaa koska muitakaan ei taida enää missään olla.
Poromiesten avoimilla tuvilla juuri koskan ei ole kunnollisia polttopuita, harvoin edes liiteri löytyy. Poltettavaa saa etsiä milloin mistäkin.
"Ockhamin partaveitsi"
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Re: Lapin luonnon turmeleminen

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Poromiehillä varmaan omat puut mukana kelkassa tai mönkijässä.
Jahar
Viestit: 73
Liittynyt: 05 Touko 2006 13:39

Re: Lapin luonnon turmeleminen

Viesti Kirjoittaja Jahar »

No oma ajatus tässä oli se, että aikaa sitten ei ollut kuin paikalliset, jotka käyttivät alueita ja rakensivat tukikohtia omaan käyttöön. Eli jokainen ylimääräinen kulkija, oli se mikä tahansa on turmelemassa alkuperäistä lapin luontoa. Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvää. Aina, kun alue saa ylimääräisiä kulkijoita se turmelee luontoa. Nykyinen luonnonsuojelukin perustuu vain matkailun edistämiseen.
Vastaa Viestiin