Pyöräily Saariselällä

PeteBee
Viestit: 1085
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Re: Pyöräily Saariselällä

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Eräkulkuri kirjoitti: 20 Loka 2023 09:13 Otan osaa, että pahoitit mielesi, mutta tosiasiathan ei muuksi muutu.
Olen kummissani seurannut tätä ja kun en ymmärrä niin kysyn suoraan ettei tartte luulla. Mikä on tässä se "tosiasia" mihin viittaat?

Tässä tapauksessa ampuja tuomittiin törkeästä kuolemantuottamuksesta ja metsästysrikoksesta yhden vuoden ja neljän kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen. Tämä on se tosiasia jonka esille tuominen on tässä mielestäni tärkeintä.

Olet yleensä hehkuttanut tuon alueen takamaita erämaina. Taitaa olla ensimmäinen kerta kun Vieriharjun ja Korvatunturin välinen reitti on mielestäsi "oikeaa erämaata".

Metsästysonnettomuuksia tapahtuu Suomessa vuosittain noin 5–20, mutta kuolemaan johtavia onnettomuuksia ei satu joka vuosi. Varsinkin sivullisten kuolemaan johtaneet metsästysonnettomuudet ovat erittäin harvinaisia. Yleensä uhri on toinen metsästäjä tai metsästysporukkaan kuulunut henkilö.

"Maastopyöräilijöiden olisi parasta pysytellä poissa "oikeista" erämaista, jossa metsästäjät liikkuvat." Pitäiskös näiden muiden tapausten perusteella myös marjastajien, sienestäjien, muiden metsästäjien jne. pysytellä poissa "oikeista" erämaista, jossa joku metsästäjä liikkuu?


Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3149
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Pyöräily Saariselällä

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Toinen ensin pyytää lopettamaan ja toinen vaatii kertomaan lisää. Mietin tässä kumpaa kuuntelisin.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Pyöräily Saariselällä

Viesti Kirjoittaja akallio »

^ No kuuntelepa minua ja kerro, että mikä on se tosiasia mistä vihjailet?

Ainoa tosiasia tähän mennessä sinulta on ollut, että epämääräistä heittoa on seurannut jatkuva vempulointi ja väistely, kun pitäisi ottaa vastuuta sanoistaan.
Micke
Viestit: 2345
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Pyöräily Saariselällä

Viesti Kirjoittaja Micke »

omat polut kirjoitti: 18 Loka 2023 08:38 Höpöhöpö, annoit ymmärtää ettei pyöräilijöiden pitäisi liikkua maastossa, koska metsästäjät voivat ampua näitä. Aivan käsittämätön aivopieru. Syyllinenhän oli yksinomaan pyöräilijän surmannut ampuja eikä kukaan muu. Tähdätty laukaus vaellusreitillä olleeseen kulkijaan, törkeää touhua.
Tähdätty laukaus, mutta täysin varmasti tarkoitus on ollut osua kanalintuun. Kauhea tragedia kaikille osallisille, myös ampujalle. Tästä lienee turhaa rääpiä päätään, suuntaan tai toiseen, kun aivan karmaiseva vahinko on ollut kyseessä. Jatkossa tästä olisi hyvä vaieta, ei hyödytä mitään syyllistää. Tähän vertauksena, itse aiheutetut kuolemat kairassa, on ihan tabu sanoa, että on vajaat varusteet. No, hyvesignalointi rules jne....
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
kepsilla
Viestit: 749
Liittynyt: 18 Kesä 2007 15:54

Re: Pyöräily Saariselällä

Viesti Kirjoittaja kepsilla »

Metsästys todellisissa erämaissa pitäisi kieltää kokonaan tai vähintään tiukasti luvanvaraistaa.

Maastopyöräily tuskin tuhoa luontoa niin paljon kuin metsästys. Eikös poronhoitoalueella koiratkin pitäisi olla kytkettynä, mutta riekonmetsästäjien koirat vaan juoksevat vapaana poroja karkotellen.
GPS vaeltaja
Ursus
Viestit: 9599
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Pyöräily Saariselällä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Eikö metsästys ole jo nyt tiukan luvanvaraista!
Erämaista talousmetsiinkö, vai peräti kaupunkimetsiin se metsästys pitäisi kokonaan siirtää?
Jos lintukoira alkaa ajaa poroja, se ei ole kauaa lintukoira, vaan muuttuu pian rukkasiksi.
Voi kunhan edes kesällä kansallispuistoissa vaeltavat osaisivat pitää koiransa kytkettynä.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
asentopaikan aave
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Marras 2022 00:27

Re: Pyöräily Saariselällä

Viesti Kirjoittaja asentopaikan aave »

^Kaatoluvat ovat tietysti joillain alueilla tiukastikin säänneltyjä, mutta sinällään itse metsästyksen harrastaminen ei kunhan saa kaatoluvan. Metsästyskortti ei vaadi kuin vuosittaisen maksun suorittamisen, kunhan sen on joskus aiemmin saanut. Miksei kortin uusimiseen vaadita ajoittaisia lääkärintarkastuksia vanhempana kuten ajokorttiinkin?
Ursus
Viestit: 9599
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Pyöräily Saariselällä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Ajatus ampuma-aseen hallussapidon ja käyttöoikeuden määräaikaisesta tarkistamisesta lääkärintodistuksen perusteella on ihan hyvä ajatus, kunhan siitä ei tule jokavuotista joka helposti koettaisiin simputukseksi, ainakin turhaa byrokratiaa se olisi.
Nyt yhteys aloitteeksi johonkin kansanedustajaan.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3149
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Pyöräily Saariselällä

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Palaan vielä tuohon pyoräilyasiaan, kun sitä minulta vaadittiin. Kuten toistuvasti ilmoitin, niin perustin kommenttini tapahtuneisiin tosiasioihin. Jos avaisin kaiken tässä, niin se repisi auki ikävän tapahtuman yksityiskohdat ja se jos mikä loukkaisi osallisia ja omaisia. Se on nähty monesti kuinka kaikista aiemmin sattuneista onnettomuuksista täällä alkaa aivan kohtuuton spekulointi ja revittely. Siksi en sitä tässä tee. En syyllistä ketään tapahtuman osapuolta, mutta jos perehdytte tuosta onnettomuudesta julkaistuun aineistoon, niin ehkä tajuatte mistä tosiasioista on kysymys tai sitten on ymmärryksessä vikaa.

Itse koin kyllä joutuneeni tässä laumakäyttäytymisen ”maalituksen” kohteeksi.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Re: Pyöräily Saariselällä

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Eräkulkuri kirjoitti: 21 Loka 2023 14:55 Itse koin kyllä joutuneeni tässä laumakäyttäytymisen ”maalituksen” kohteeksi.
Koska kiertelet kuin kissa kumaa puuroa etkä saa selvää sanaa ulos mitä tarkoitat. Ainoastaan vihjailet.
En minä ainakaan tajua mitä tarkoitat.

Minusta tämä on selvä keissi ja ainoa syyllinen on metsästäjä.
omat polut
Viestit: 4224
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Pyöräily Saariselällä

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Ekulkuri antoi yksiselitteisesti ymmärtää ettei pyöräilijöiden pitäisi liikkua erämaissa, joissa saatetaan metsästää, melkoinen aivopieru.
Nuortti
Viestit: 965
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Pyöräily Saariselällä

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

omat polut kirjoitti: 21 Loka 2023 15:56 Ekulkuri antoi yksiselitteisesti ymmärtää ettei pyöräilijöiden pitäisi liikkua erämaissa, joissa saatetaan metsästää, melkoinen aivopieru.
Minä tulkitsin Eräkulkurin viestin siten, ettei olisi suotavaa pyöräillä erämaissa, joissa metsästys on käynnissä.
naavahauki
Viestit: 633
Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15

Re: Pyöräily Saariselällä

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

Nuortti kirjoitti: 21 Loka 2023 17:14
omat polut kirjoitti: 21 Loka 2023 15:56 Ekulkuri antoi yksiselitteisesti ymmärtää ettei pyöräilijöiden pitäisi liikkua erämaissa, joissa saatetaan metsästää, melkoinen aivopieru.
Minä tulkitsin Eräkulkurin viestin siten, ettei olisi suotavaa pyöräillä erämaissa, joissa metsästys on käynnissä.
Mistä tunnistaa erämaan, jossa on metsästys käynnissä?
Miksi erämaassa saa valita ampumalinjan suoraan karttaan merkityn retkeilyreitin poikki?
Ja miten kummassa voi ampua tähdätyn laukauksen lintuun, osuen kuitenkin tappavasti ihmiseen (oliko kyseessä niin harmillinen tapaus, että sähköpyörällä ehdittiin luodin ja linnun väliin ilman, että fillaristi näkyi kiikarissa ennen laukaisua)?

Jos nyt oikein olen ymmärtänyt, tapahtumapaikka oli retkeilyreitillä, alle 15km päässä lähtöpisteestä. Omituisena ajatuksena pidän jos jonkun mielestä sellaisessa paikassa ei pitäisi saada ajaa maastopyörällä pelkäämättä tulevansa ammutuksi.
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3149
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Pyöräily Saariselällä

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Nuortti kirjoitti: 21 Loka 2023 17:14
Minä tulkitsin Eräkulkurin viestin siten, ettei olisi suotavaa pyöräillä erämaissa, joissa metsästys on käynnissä.
Tämä on oikea tulkinta. Menemättä yksityiskohtiin, niin kertoohan sekin jotain, että käräjäoikeus antoi vain ehdollisen tuomion ampujalle, miksi se selviää oikeuden pöytäkirjoista. Siinä on mainittu ne tosiasiat.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
naavahauki
Viestit: 633
Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15

Re: Pyöräily Saariselällä

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

Yleensä metsästysvahingoissa selvitään sakoilla.
Vastaa Viestiin