Teltan saumojen vedenpitävyys ja teippien hilseily

Suppis
Viestit: 33
Liittynyt: 27 Loka 2011 11:34

Teltan saumojen vedenpitävyys ja teippien hilseily

Viesti Kirjoittaja Suppis »

Hei! Onko kukaan korjannut / poistanut telttansa saumojen sisäpinnoille liimattuja (hilseileviksi muuttuneita) teippejä? Minulla on ollut vuosien tauko vaelluksista ja nyt kun kaivoin (kalliin) telttani varastosta, sen vedenpitävyyden varmistavat teipit olivat hajonneet niin, että hilseilevät rankasti ihan koko matkalta. Teippejä ei pysty poistamaan muuten kuin raaputtamalla milli kerrallaan... Kaikki ei lähde millään, ja osa on tiukemmin kiinni, mutta osan olen saanut pois hankaamalla (ns rubbing alcohol, jota suositeltiin netissä) ja suorastaan kynsillä raaputtamalla. Kysymykseni on: pitäisikö teippi saada raaputettua pois lähes kokonaan ennen kuin vedän silikonikerroksen (Sil Net) niiden päälle? Toisin sanoen liimaako silikoni teippimujun niin kiinni, ettei se enää sada silmille? Vaikka olen raaputtanut saumateippejä ihan työksi asti, hilseily sen kun jatkuu ja homma on mahdottoman hidasta! Vedenpitävyyttä olen jo varmistanut vetämällä silikonia teltan päälipuolelle saumaommelten päälle. En halua hengittää sisääni teippihilsettä, joka sataa alas katosta, se ei takuulla ole terveellistä... Onko kukaan kohdannut samaa ongelmaa? Osaatteko neuvoa, miten pitäisi toimia? Olisin tosi kiitollinen avusta!


Pohjantikka
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Heinä 2021 17:51

Re: Teltan saumojen vedenpitävyys ja teippien hilseily

Viesti Kirjoittaja Pohjantikka »

Aiemmasta teltastani MSR Hubba Hubbasta alkoi saumateippaukset irtoilla noin seitsemän vuoden jälkeen. Isoimmat rippeet irroittelin. Saumaliimalla käsittelin saumat ulkopuolelta, niin ei tarvinnut teipinjäämistä huolehtia. Edelleenkin 13v-ikäisenä vedenpitävä vaikka siirtyikin jo kaverini käyttöön.

Sen teippihilseen epäterveellisyys on varmaankin hieman suhteellista, jos varsinkin vertaa siihen ilmaan mitä asuntojen sisätiloissa hengitämme. Enkä nyt tarkoita hometaloja vaan esim. elektroniikasta ja muista kodinmateriaaleista irtoavaa pölyä. Toiseksi itselläni teippi ei hajonnut niin pieniksi hiukkasiksi, joka keuhkoihin kulkeutuisi. Tietenkin aina kannattaa olla varovainen.
Vastaa Viestiin