Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

juhanahm
Viestit: 16
Liittynyt: 15 Huhti 2022 20:01

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja juhanahm »

Silleen jännä näkökulma tehdä juttua. Oletko kohdannut huonoa käytöstä autiotuvilla. Minun 35v vaellusurani aikana tuvilla on ollut minimaalisen vähän huonoa käytöstä. Miksi juttuja ei voi tehdä positiivisen kautta..


Jouni
Viestit: 1239
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja Jouni »

juhanahm kirjoitti: 26 Elo 2023 00:10 Minun 35v vaellusurani aikana tuvilla on ollut minimaalisen vähän huonoa käytöstä.
Aivan sama minulla.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
StefanG
Viestit: 1905
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Kenties toimittaja on tämän foorumin jäsen ja lukenut täällä kirjoitettuja juttuja huonoista kokemuskista tuvilla ja niitähän on kyllä jäsenillä ollut kirjoitusten perusteella..
hannes
Viestit: 10795
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja hannes »

Varmaan kysely on siksi näin päin , koska suurin osa osaa käyttäytyä autiotuvilla (joihin ei autolla pääsyä).
Kerran lähdin kämpältä , koska tullessani radio soi täysillä ja porukka kännissä. Tarjosivat kyllä ystävällisesti tlaa mutta ei siinä hulinassa olisi nukkumisesta tullut mitään .
Avatar
seppo
Viestit: 2782
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jouni kirjoitti: 26 Elo 2023 09:42
juhanahm kirjoitti: 26 Elo 2023 00:10 Minun 35v vaellusurani aikana tuvilla on ollut minimaalisen vähän huonoa käytöstä.
Aivan sama minulla.
Huono käytös autiotuvilla lienee erittäin harvinaista. En ole kohdannut tai tavannut koskaan, kokemusta lähes 50 v.
Ursus
Viestit: 9570
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Sama on tullut mieleen, että joku toimittaja tällä saitilla on, sillä tämä ei ole ensimmäinen kerta kun täällä ajankohtaisen keskustelun aihe nousee julkiseen mediaan. Huonoon käytökseen olen autiotuvilla olen törmännyt vain kerran, josta jo kirjoitinkin. Yleensä ärsyttävät asiat eivät ole huonoa käytöstä, vaan osaamattomuutta tai tietämättömyyttä.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Micke
Viestit: 2317
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja Micke »

Ärsyttävät asiat ovat mielestäni välinpitämättömyyttä ja laiskuutta. Ja sitten on silkkaa typeryyttä, tupien kattiloita käytetään nuotiokattiloina, vesiämpäreitä jätevesiastioina jne.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
tunturisusi
Viestit: 521
Liittynyt: 06 Huhti 2008 20:42

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja tunturisusi »

juhanahm kirjoitti: 26 Elo 2023 00:10 Minun 35v vaellusurani aikana tuvilla on ollut minimaalisen vähän huonoa käytöstä. Miksi juttuja ei voi tehdä positiivisen kautta..
Itse olen harrastanut vaellusta 20 v ja voin sanoa samaa ihmisistä, jotka olen kohdannut kämpillä. Kyse enemmänkin siitä, mitä näkee kun tulee tyhjään kämppään. Ehkä se on ajattelemattomuutta, kun jätetään ämpärit täyteen vettä, ei tehdä pilkkeitä, pölkyt lumisateeseen jne. Toisaalta jos tähän ketjuun kirjataan vain ja ainoastaan huonot kokemukset eikä hyviä, kokonaiskuva hämärtyy. Mielestäni asioista on joka tapauksessa hyvä keskustella, harrastuksen pariin tulee koko ajan uusia nuoria ihmisiä, ja on hyvä että huomaavaiset tavat siirtyvät sukupolvelta toiselle.

EDIT: ja kun esim se vesiämpärin tai saunan padan tyhjentäminen on niin itsestäänselvä ja helppo homma, niin ihmetyttää, miksi ei tehä sitä
diver
Viestit: 2367
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja diver »

Onko se semmoinen hyvä kokemus kun tulet siistiin autiotupaan kuivattelet romusi,syöt ja nukut hyvät yöunet kenenkään häiritsemättä.Lähtiessäsäsi siivoat,laitat polttopuuhommat kuntoon ja jatkat tyytyväisenä matkaa.
Mielestäni on,mutta tämän pitäisi olla itsestään selvyys eikä vain hyvä kokemus.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Jouni
Viestit: 1239
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Kävin vastaamassa siihen Ylen kyselyyn (linkki edellisellä sivulla). Ei ole huonoja kokemuksia, ja juuri sen halusin heille kertoa. Jos meitä useampi käy kertomassa, että yleensä hommat toimii hyvin tai ainakin ok, ei toimittaja ehkä tee sitten niin synkistelevää juttua.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Micke
Viestit: 2317
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja Micke »

diver kirjoitti: 26 Elo 2023 14:02 Onko se semmoinen hyvä kokemus kun tulet siistiin autiotupaan kuivattelet romusi,syöt ja nukut hyvät yöunet kenenkään häiritsemättä.Lähtiessäsäsi siivoat,laitat polttopuuhommat kuntoon ja jatkat tyytyväisenä matkaa.
Mielestäni on,mutta tämän pitäisi olla itsestään selvyys eikä vain hyvä kokemus.
Noin sen pitäisi mennä, mutta yleensä ei mene. Olen varmaan hieman autiotupakansallissosialisti, mutta itse pidän suuressa arvossa näitä tupiamme ja haluan myös näyttää sen tuleville kulkijoille. Se "normaali" on mielestäni kokoajan heikentynyt. Omasta mielestäni sisään heitetty klapisäkki EI ole vastaava, kuin tehdyt polttopuut ja sytyt. Itse asiassa siinä on iso ero, vaikka se ero itselleni on yleensä minuutti tulien sytytyksessä ja 10 minuuttia tuvan siivouksessa, se asenteellinen ero ihmetyttää.... Joskus olen törmännyt talvellakin tupaan, jossa puita on seuraavalle tehty/tuotu vajaa pesällinen.

Jos rappio jatkuu, niin pitää vielä lisätä teltalle öitä....
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
tekstiiliurheilija
Viestit: 957
Liittynyt: 14 Elo 2007 14:12
Paikkakunta: Hki

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja tekstiiliurheilija »

Onko joku täällä törmännyt muutaman vuoden takaiseen juttuun saksalaisesta miehestä, joka oli liikkeellä ahkion ja suksien kanssa, asusteli talvikautena viikkokausia UKK:n tuvilla ja varasti ruokaa muilta, eikä häntä saatu millään häädettyä pois? Kiilopäällä eräs nainen kertoi, että saksalainen oli tullut sinne maksamatta majoituksesta, kuivatellut vaatteitaan ja varastanut ruokaa hostellin keittiöstä. Em. nainen heräsi savunhajuun, kun mies poltti pizzan, meni keittiöön, tajusi tilanteen ja hääti hänet pois ainakin tilapäisesti.
Tyyli ennen kaikkea!
diver
Viestit: 2367
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja diver »

^Tuo täyttää otsikon määritelmän ärsyttävä asia :D
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
LauriA
Viestit: 834
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Kunhan pääsee välilä kuivattelemaan, niin ei ärsytä mikään.Välillä kun lukee noita tupakirjoja, niin ärsyttää ne joita ärsyttää muut
Micke
Viestit: 2317
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja Micke »

Tupakirjoihin on turhaa kirjoitella juuri terveisiä, kun ei koskaan voi tietää mahtoikohan se "sotkija" kirjoittaa mitään. Mutta jos jotain ärsyttää muut, niin takana lienee oikeita syitä. Tässä mennään taas siihen, miksi se että joku vetää hommat ihan vihkoon tuvalla ja seuraava sitä kommentoi on ärsyttävämpää? Mielestäni teot/tekemättä jättämiset on se ongelma, ei se että joku sitä nyt saattaa ehkä väärää osoitetta soimaten kirjoittaa hieman tuohtuneena.

Yksi hieman nyppivä asia on "roskattoman retkeilyn" myötä pahentunut kaminoiden tuhkien folioisuus sekä ihmeelliset roskajemmat kaikissa mahdollisissa "piilopaikoissa". Vessojen makkeihin laitetaan surutta roskia, oli ne sitten käytössä, täytenä vaihdettuja tai tyhjiä, jotka odottaa istuimen alle pääsyä. Noi on sellaisia ei vaan mene kaaliin juttuja.

Käytännössä aina tuvalle tultaessa kaminassa on tuhkien joukossa enemmän tai vähemmän foliota. Sitähän ei siellä oikeastaan paljon voisi olla jos sitä ei sinne laiteta "palamaan" ja jos tuhkia poisteltaisiin edes joka toisen kulkijan toimesta tuvalle tultaessa (tuvalle tultaessa siksi, että poistettava tuhka on viileää, ei kuumaa).
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Vastaa Viestiin