Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Ariluk
Viestit: 342
Liittynyt: 03 Maalis 2006 08:10
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja Ariluk »

Enpä itsekään ole törmännyt huonoon käytökseen, ellei viimetalvista tapaamista neljän hengen Saksalaisseurueen kanssa voi sellaiseksi luonnehtia. Olimme juuri saapuneet Rakitsanojalta Vieriharjulle kun lumikenkäillen saapui neljän hengen seurue. Ensimmäinen kommentti oli hieman tiukkaan äänensävyyn, että milloin olette saapuneet. Kerrottiin, että hetki sitten ja tarkoitus yöpyä niin seurue keskusteli hetken keskenään ja hieman happaman näköisinä ilmoittivat, että ovat yöpymässä myös. Kahdeksan mahtuu lavereille niin eihän siinä mitään ongelmaa ollut, mutta jäi käsitys, että halusivat meidän tekevän tilaa. Jutustelu jäi siihen. Oltaisiin oltu valmiita siirtymään telttamajoitukseen, mutta heillä oli vain kevyet reput ilman lisämajoitetta mukanaan niin jäi vain ajatuksen asteelle, että minne olisivat menneet suuremman porukan edestä kovalla pakkasella. Voi olla, että ulkomaalaiset on ymmärtäneet väärin ohjeen, että viimeksi tulleille tehdään tilaa automaattisesti tai sitten oli vaan huono päivä.


*Elämä on ihmisen parasta aikaa*
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja hannes »

Itse käsitän viimeksi tulleilla edellisenä päivänä ja jo kerran yöpyneinä vaeltajina. Silloin pitää antaa tilaa.
Tuvissahan saa kaksi päivää olla - hätätilanteita lukuunottamatta , ja tietysti jos muita ei ole , ei haittaa pitempikään oleilu...paitsi puuhuoltoa...heh!

Saksalaiset ovat varmaan ymmärtäneet ohjeet kirjaimellisesti.

Mitä muuten silloin tehdään jos tupaan ei mahdu ja kaikki ovat tulleet samana päivänä??
diver
Viestit: 2398
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja diver »

Ihan vain ihmisten käyttäytymisestä tuvilla toisiaan kohtaan ei ole oikeastaan kokemusta,kun en jää tuville jos siellä on muita.Nämä harvat kohtaamiset on sujuneet ongelmitta.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Nuortti
Viestit: 961
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

Jos sääntöä ensiksi tulleet poistuvat viimeksi tulleiden tieltä vaaditaan noudatettavaksi, niin ehkä seuraava neuvo auttaa majapaikan pitämiseksi tuvassa:
Pakkaa kamat ja kävele 275 metriä pois kämpältä ja palaa takaisin. Silloin olet viimeksi tullut.
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja akallio »

Minä olen tulkinnut sääntöä niin, että viimeksi tulleiden pitää mahtua tupaan, myös saman illan aikana. Toteutustapa on tuvassa olijoiden valittavissa: tiivistää, väistää itse telttaan tai jatkaa matkaa. Mikäli viimeksi tulleet ovat ryhmä, niin sitten tämä ei päde, vaan lähtökohtaisesti heidän pitää mennä telttaan.

Se on sitten hyvä kysymys, että jos kello 3 joku tulee kolistelemaan, niin pitääkö nukkujien pakata kamat ja painua pihalle. Sanoisin ehkä näin, että pitää mahtua sisälle syömään ja istuskelemaan, mutta muut saavat nukkua rauhassa aamuun asti ja yöllä tulleet voivat vaikka sitten ottaa ensimmäisenä vapautuvat laverit.
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja StefanG »

hannes kirjoitti: 28 Elo 2023 14:43 Itse käsitän viimeksi tulleilla edellisenä päivänä ja jo kerran yöpyneinä vaeltajina. Silloin pitää antaa tilaa.

Saksalaiset ovat varmaan ymmärtäneet ohjeet kirjaimellisesti.
Kyllä tämänkin foorumin jäsenien kirjoituksissa on ilmennyt käsitys että kellosta katsotaan kuka tullut viimeksi ja kenen velvollisuus väistyä.
torvelo
Viestit: 29
Liittynyt: 30 Tammi 2022 16:02
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja torvelo »

Minulle huonoin (ja lienee ainoa huono kokemus tähän asti) oli pari vuotta sitten Kiilopää-Luirojärvi-hiihtoretkellä. Kolmen hengen suomalaisseurue kulki samaa reittiä kuin minä, mutta siten, että lähtivät liikkeelle iltapäivästä ja saapuivat tuvalle vasta iltamyöhään. Tuvassa alkoi kokkailu, höpöttely ja viinanjuonti otsalamput päällä, kun muut yrittivät nukkua. Luonnon kutsu käytiin hoitamassa ensimmäisen puun juureen mikä ulko-ovelta katsottaessa näkyi.

Luirojärvellä oli tarkoitus yöpyä "Hiltonissa", ja silloin sai seurata koko näytöksen tätä touhua. Veikkaan että tuosta yöstä jäi aika paha maku kaikille muille tuvassa olleille. Itse pakkasin kamani ja siirryin pienempään tupaan, joka onnekseni oli tyhjä.

Ei kait etiketti kielltä illalla paikalle saapumista ja muita edellämainittuja asioita, mutta itselleni ainakin tuli tunne että tässä puuttuu tietty kunnioitus muita yöpyjiä kohtaan.
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Ja miksi vatussa pitää sen viinan kanssa läträtä? Eikö riitä että päivän hiihtää ja lepää illan/yön.
Kai se on alkoholistin merkki ettei pysty edes hiihtovaelluksella olla juomatta.
kpa
Viestit: 31
Liittynyt: 04 Loka 2013 07:19

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja kpa »

Norjassa on -ehkä olosuhteiden sanelemana- sellainen käytäntö, että "kaikki mahtuvat tupaan." Olen kuullut hämmentäviä yöpymisennätyksiä (ihmisiä per yö) suhteessa tuvan kokoon ja käytännössä tuvan jokainen neliösentti on tainnut olla käytössä. Toisaalta siellä on välillä olosuhteita, joissa "ensiksi tulleet" eivät välttämättä voi lähteä lumimyrskyyn siirtymään seuraavalle tuvalle etenkin kun sikäläisillä harvemmin on telttaa mukana. Luullakseni tällaisen pitäisi olla lähtökohtana Suomessakin, vaikka yöpyminen tuollaisessa ei ole herkkua (itsellä ei ole tuollaisesta väkimäärästä kokemusta, koska teltta on aina mukana).
omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Jos muistan oikein meitä nukkui seitsemän hotelli Urtaksessa, oli aikas raikas lumimyrsky.
Nuortti
Viestit: 961
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

StefanG kirjoitti: 28 Elo 2023 18:20 Ja miksi vatussa pitää sen viinan kanssa läträtä? Eikö riitä että päivän hiihtää ja lepää illan/yön.
Kai se on alkoholistin merkki ettei pysty edes hiihtovaelluksella olla juomatta.
Minulla on aina reissussa mukana yhden tähden Jallupullo ja saunakaljat. Joskus pullo wiskiäkin. Siitä huolimatta en pidä itseäni alkoholistina eikä läheisetkään ole sitä mieltä.
tunturisusi
Viestit: 524
Liittynyt: 06 Huhti 2008 20:42

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja tunturisusi »

kpa kirjoitti: 28 Elo 2023 20:22 Norjassa on -ehkä olosuhteiden sanelemana- sellainen käytäntö, että "kaikki mahtuvat tupaan." Olen kuullut hämmentäviä yöpymisennätyksiä (ihmisiä per yö) suhteessa tuvan kokoon ja käytännössä tuvan jokainen neliösentti on tainnut olla käytössä.
Kiertämäjärvellä minä ja toinen matkaaja oltiin jo nukkumassa, kun sisään saapui puoliltaöin 5 hlön porukka. = 7 sielua 5 hengen kämpässä. Mutta eipä mittään, kyllä sopu sijaa antaa, vaikka oltiinkin kuin sillit purkissa. Eikä se niiin ongelma ollutkaan, kun aamiaiselle herättiin vuoron perään. Hyvä tunnelma säilyi.

Korostaisin siis myös joustavuutta. Kerran virolaiset ukot pitivät slaavilaista illanviettoa Suomunruoktulla asiaan kuuluvine vodkahörppyineen. Tosi mukavia tyyppejä, juhlat olivat käynnissä jo klo 16 ja kun harjasin hampaita klo 21 aikaan niin kysyivät ystävällisesti, haluanko että kaikki menee nyt nukkumaan. En halunnut olla ilon pilaaja ja annoin bileiden jatkua. Herrat olivat kuitenkin sen verran kovaäänisiä, ettei oikein tulpatkaan auttaneet, joten pyysin joskus puolen yön aikaan , että josko goisattaisiin kun kello on jo paljon ja mulla ois herätyskin kuudelta. Sitten goisattiin hyvässä yhteishengessä. Eli tingitään vähän puolin ja toisin.
invader
Viestit: 281
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja invader »

Micke kirjoitti: 27 Elo 2023 09:23 Käytännössä aina tuvalle tultaessa kaminassa on tuhkien joukossa enemmän tai vähemmän foliota. Sitähän ei siellä oikeastaan paljon voisi olla jos sitä ei sinne laiteta "palamaan" ja jos tuhkia poisteltaisiin edes joka toisen kulkijan toimesta tuvalle tultaessa (tuvalle tultaessa siksi, että poistettava tuhka on viileää, ei kuumaa).
Tympii ne foliot siellä kamiinassa. Perustuukohan syy tietämättömyyteen, vai piittaamattomuuteen? Mihin muuten tuhkat pitäisi tyhjentää? Harvassa kämpässä on niille osoitettu paikkaa, jos missään. Tuhkakasoja on sitten vähän joka paikassa kämpän ympäristössä.
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Nuortti kirjoitti: 28 Elo 2023 20:34

Minulla on aina reissussa mukana yhden tähden Jallupullo ja saunakaljat. Joskus pullo wiskiäkin. Siitä huolimatta en pidä itseäni alkoholistina eikä läheisetkään ole sitä mieltä.
No niin, olisi tietenkin pitänyt vääntää rautalangasta koska aina jollain menee appelsiini sieraimeen eli tarkoitin niitä jotka juopottelee eli vetää pään täyteen ja hoilaa puoli yötä. Sinä kai et kuulu niihin. Kyllä napanderia saa ottaa kohtuudella. Juopottelu erikseen.
Mygg

Re: Eniten ärsyttävät asiat kämpillä

Viesti Kirjoittaja Mygg »

Nuortti kirjoitti: 28 Elo 2023 20:34 Minulla on aina reissussa mukana yhden tähden Jallupullo ja saunakaljat. Joskus pullo wiskiäkin. Siitä huolimatta en pidä itseäni alkoholistina eikä läheisetkään ole sitä mieltä.
Nyt en tarkoita sinua vaan tästä tuli mieleen ihan yleisesti, että on mahdotonta nähdä itseään objektiivisesti, etenkin alkoholin käytön suhteen. Eikä läheisetkään aina sano asiat täysin suoraan eikä niitä ymmäretä samalla tavalla kuin toiset niitä tarkoittivat.

Kannattaa kysyä itseltään ja kokeilla käytännössä onnistuuko reissu tai viikko tai edes päivä ilman alkoholia ja ollaanko silloin erilainen ihminen, itselleen ja läheisilleen. Todennäköisesti kaikki on fine, muussa tapauksessa on onneksi apua tarjolla.

Vaelluksen aikana on aikaa miettiä asioita ja tämä voi olla yksi miettimisen arvoinen aihe.
Vastaa Viestiin