Rosvoja tiilikan kansallispuistossa

Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3147
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Rosvoja tiilikan kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Micke kirjoitti: 18 Heinä 2023 19:40 Keskellä, alhaalla Peuraselkä.
Nämä kaksi ovat oikein.


Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Avatar
jalmari
Viestit: 520
Liittynyt: 15 Maalis 2006 01:37
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Rosvoja tiilikan kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Ylimpänä Uittipiekka, kaikki kolme aivan erinomaisia kämppiä.
Siellä se hernes toveriaan ehtii mutta turhaa on työnsä.
Nuortti
Viestit: 962
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Rosvoja tiilikan kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

Kysymys Eräkulkurille: Laskettelitko alas Peuraselän kämpälle ns. murhamäkeä pitkin? Vai oliko suunta päinvastainen?
Kuvasta päätellen keli oli saattanut olla jäinen.
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3147
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Rosvoja tiilikan kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

jalmari kirjoitti: 18 Heinä 2023 22:24 Ylimpänä Uittipiekka, kaikki kolme aivan erinomaisia kämppiä.
No nyt on kaikki kämpät tunnistettu eikähän tuo vaikeaa ollut onhan täällä tietäjiä. Samaa mieltä siinä, että nuo kämpät ovat sitä vanhaa ja katoavaa eräperinnetta.
Nuortti kirjoitti: 19 Heinä 2023 07:31 Kysymys Eräkulkurille: Laskettelitko alas Peuraselän kämpälle ns. murhamäkeä pitkin? Vai oliko suunta päinvastainen?
Kuvasta päätellen keli oli saattanut olla jäinen.
Lukuisia kertoja olen lasketellut Härkämurustalta Peuraselän kämpälle vaihtelevissa olosuhteissa. Aina on ollut se periaate, että suksilla hiihtäen ylös ja alas oli keli mikä tahansa. Joskus on kyllä hirvittänyt kelkkauralla, kun ahkio on puskenut lisää vauhtia eikä pitkillä suksilla ole pystynyt auraamaan kapeassa rännissä. No silloin on parasta laskea vapaasti hangella pujotellen rinteeseen myrskyssä kaatuneiden puiden välistä.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Nuortti
Viestit: 962
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Rosvoja tiilikan kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

^^ Jos hangen pinta on ollut jäinen, niin olen ottanut sukset pois jalasta ja kävellyt alas murhamäessä ja muuallakin.
Yksin kun olen ollut vaelluksella, niin erityisesti silloin olen halunnut välttää riskejä.
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Rosvoja tiilikan kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Kuin myös. Esim joskus UKK:ssa Lumipäältä Muorravaarakkaan näin parhaaksi ottaa sukset pois ja kävellä metän reunaan.
Alkuperäiseen otsikkoon. Vaikkei rinkassa olisi yöllä mitään arvokasta kun itekkin oon lähes kaiken purkanut pois paitsi toisen päivän eväät ja dingeldangelit, niin onhan rinkka itessään jo arvokas. Siinä onkin sitten miettimistä miten saa kaiken ryjän pois maastosta autolle.
Toivottavasti ei ala yleistymään moinen.
hannes
Viestit: 10809
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Rosvoja tiilikan kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja hannes »

Vaikutti harkitulta teolta.
diver
Viestit: 2401
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Rosvoja tiilikan kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja diver »

Kyllä tuossa pitää olla kohtuullisen varma tunteistaan sekä juoksukunnostaan kun moiseen ryhtyy.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Avatar
seppo
Viestit: 2788
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Rosvoja tiilikan kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Alkuperäiseen, onpa törkeää. Jos tuvassa on muitakin kuin minä, jätän tavarani ulos, jos olen yksin, saatan jättää rinkan sisälle. Talvisin ahkio on ulkona, mutta esimerkiksi ruokakassi sisällä.

Kolmanteen eli alamäkilaskuun, usein olen ottanut sukset pois ja tulen kävellen. Useamman kerran olen laskenut ahkion ensin alamäkeen, minulla ahkio tulee köyden perässä, joten köyden avulla sen voi laskea myös alas. Kalmakaltion alamäki aivan tuvan kohdalla on hirmuinen, ja ahkio menee minne sattuu. Jos aikaa olisi enemmän ja valoa, kulkisin siellä pohjoisen kautta kelkkajälkeä pitkin.
Micke
Viestit: 2344
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Rosvoja tiilikan kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja Micke »

Eräkulkuri kirjoitti: 19 Heinä 2023 10:26
jalmari kirjoitti: 18 Heinä 2023 22:24 Ylimpänä Uittipiekka, kaikki kolme aivan erinomaisia kämppiä.
No nyt on kaikki kämpät tunnistettu eikähän tuo vaikeaa ollut onhan täällä tietäjiä. Samaa mieltä siinä, että nuo kämpät ovat sitä vanhaa ja katoavaa eräperinnetta.
Nuortti kirjoitti: 19 Heinä 2023 07:31 Kysymys Eräkulkurille: Laskettelitko alas Peuraselän kämpälle ns. murhamäkeä pitkin? Vai oliko suunta päinvastainen?
Kuvasta päätellen keli oli saattanut olla jäinen.
Lukuisia kertoja olen lasketellut Härkämurustalta Peuraselän kämpälle vaihtelevissa olosuhteissa. Aina on ollut se periaate, että suksilla hiihtäen ylös ja alas oli keli mikä tahansa. Joskus on kyllä hirvittänyt kelkkauralla, kun ahkio on puskenut lisää vauhtia eikä pitkillä suksilla ole pystynyt auraamaan kapeassa rännissä. No silloin on parasta laskea vapaasti hangella pujotellen rinteeseen myrskyssä kaatuneiden puiden välistä.
Itselleni se katoava eräperinne ei ole tupia tms, se on se luonnollisesti katoava itseäni vanhempi kulkijakunta tuntureilta. Ne omaan mieleen jäävät keskustelut ovat olleet omasta näkökohdasta vanhojen kulkijoiden kanssa. Valitettavasti Erämaiden kulkurin kanssa emme sattuneet samalle tuvalle.

Varmaan muistan ikuisesti sen, kun tammikuisena iltana en uskonut kenenkään tulevan Hammaskurun tuvalle, polttelin puulaatikon perskoja pois ja sitten paikalle tuli pimeässä Kemijärveläinen ikämies kaksikko. Muistanen ikuisesti sen kun pienen selittelyn jälkeen sai olla kuunteluoppilaana sen illan.

Olen koettanut motivoida retkeilytoimittajana työskentelevää kumppania hakemaan haastattelua näistä vielä täällä olevista, paljon retkeilleistä. Vielä ei ole tarttunut siihen, mutta tälläkin foorumilla olisi esim Pepi ja Eräkulkuri, sekä varmaan muitakin, joiden kokemuksia kannattaisi kirjata muistiin.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Ursus
Viestit: 9597
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Rosvoja tiilikan kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja Ursus »

^Hyvinkin voisi kirjoitella, mutta ei tähän säikeeseen, kun luulisivat rosvoksi.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Vastaa Viestiin