Kengät vaellukselle

Avatar
Mr_C
Viestit: 3141
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

Tidus kirjoitti: 30 Kesä 2023 16:14 Mitäs noi ihonsuojavoiteet on? Mä olen käyttänyt ihan vaan vaseliinia joko pitämään ihon kosteana taikka estämään hiertymiä.
Ehkä on ollut tunne että iho ollut kostea (vaseliinin takia), mutta se toimii juuri päinvastoin. Estää ihoa kostumasta (liikaa).
Jos on tiskannut paljain käsin, enemmän kuin pari lautasta, niin siinä huomannee että sormet rypyttyy ja kitka lisääntyy. Tarkoituksena saada parempi ote, minkä ihon kostuminen aiheuttaa kun silloin iho rypyttyy pinta-alan kasvaessa.

Sama tapahtuu varpaissa ja se aiheuttaa enemmän hiertymiä varpaiden välillä ja kenkän - varpaan välillä.
Siksi on hyvä estää ihon kastumista jos varpaiden iho ei ole hyvässä kunnossa.
Valkovaseliini toimii siinä iholla liukasteena varpaissa samoin kuin pakaravaossa, minkä lisäksi estää veden imeytymistä ihoon.
Jotkut käyttänyt kynttilää (hangataan varpaiden / jalkaterän - kantapään ihoon). Sitten on kaupallisia valmisteita voiteina ja ns rakkopuikko, Compeed merkkisenä ainakin. Suhteellisen arvokas, mutta toimii hyvin kun käyttää sopivasti.


Micke
Viestit: 2343
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Micke »

Itse käytän jalkojen hoitoon vaelluksella pääosin kahta tuotetta, ensimmäisenä Badger Foot balmia ja toisena ClimbOn käsirasvaa.Jos kulkee päivän tai päiviä jalat märkinä on liki varmaa, että ihossa luonnollisesti oleva rasva huuhtoutuu pikkuhiljaa pois. Ihon rasvanhan on tarkoitus suojata ihoa myös vettymiseltä, joka aiheuttaa tuon ryppyyntymisen ja pehmenemisen, kuten yllä kuvattiin käyvän. Sen lisäksi on tietenkin hyvä, että hieman rasvainen iho on myös liukkaampi, joten kitkaa ei ole niin paljoa. Jo tällä rasvaamisella taklaa aika paljon hiertymisriskiä pois.

Oma jalkojenhoito rutiini pidemmällä vaelluksella on seuraavan kaltainen.
1. Jos tuntee että kengässä on jotain vierasta, niin heti pois. Myös sukkien kevyt putsaus.
2. Jos on kuivaa keliä pyrin välttämään lenkkareilla kahlausta.
3. Illalla jalkojen pesu, aamuin illoin jalkojen rasvaus siten että ensin Badgeria ja sen imeydyttyä ClimbOn hierotaan jalkaan.

Kun kuljen kaksilla sukilla saan huuhdotut kuivahkot sukat jalkaan joka aamu. Tärkeää on käyttää myös riittävän ISOJA jalkineita, jos kulkee pitkää päivää. Omalla kohdalla Injinjin varvassukat oli aika hyvä vaihdos myös normaali sukista. Ainakaan varpaiden välit ei voi hiertyä, toki niiden käyttö vaatii kärjestään hieman leveämmän jalkineen, kuten vaikka Altra tai Topo Athletic, joista itse käytän Topoa.

Varmuuden vuoksi mukana on myös FootGlide puikko, mutta itselleni se on ollut sellainen yliliukas hätävara, jota olen käyttänyt pääosin keskellä päivää tehtyyn pikahoitoon.

Yhteensä oma jalkojenhoitopaketti painaa noin 150 grammaa, mutta mielestäni jokainen gramma on ansainnut paikkansa, jopa kevytretkeilyssä.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
KaukoAntero
Viestit: 476
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

Mielenkiintoista, miten kauan kengistä riittää puhetta. Olen seuraillut keskustelua kai kohta 50 vuotta, eikä loppua näy. Eikä ihme, kengät vaikuttavat retkikokemukseen pahimmillaan paljon, eikä parasta ratkaisua vain tunnu löytyvän.

Toisaalta, itse olen ilmeisen onnekas. Jalkineeet eivät ole koskaan aiheuttaneet minulle painoa pahempaa vaivaa. Mitään jalkojen hoitohaineita en ole koskaan kanniskellut. Sukat yritän pitää kuivina ja puhtaina mahdollisuuksien mukaan. Pisimmät päivätaipaleeni olen vedellyt Nokian kumisaappailla. Ne oli silloin 70 -80 -luvulla huipputekniikkaa. Jos oli kuiva maasto, saatettiin vaihtaa kevyet lenkkarit. Sitten tuli vaelluskengät, joita en niin kovin montaa reissua lopulta käyttänyt, vaikka ovat ylivoimaisen hyvät kävellä. Nyt painelen kahluukengillä, kun ne on kalastuksen takia oltava mukana joka tapauksessa.

Kauko
balggis
Viestit: 86
Liittynyt: 18 Heinä 2010 17:19

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja balggis »

Toistakymmentä vuotta olen vaeltanut pitkävartisilla vaelluskengillä (Meindl Taiga GTX, nyt Meindl Dovre Extreme). Tukevat nuljahdusherkkää nilkkaani paremmin kuin matalavartiset kengät. Lisäksi aika monet kahlaukset voinut tehdä kengät jalassa paikoissa, joissa matalavartinen kenkä olisi hörpännyt vettä. Muutenkin yksinkertaisesti vaan tykkään tuollaisesta kengästä. Leiri- ja ylityskenkinä nyt crocs-kopiot. Huonot märkinä, kun jalkaterä luistavat kengän sisällä. Hyvää, että kuivuvat nopeasti ja ovat kevyet.
Metsän Omena
Viestit: 3103
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

https://aijaa.com/xbNtuc

Läpsyttelin kolmisen viikkoa poikkeuksellisesti tuollaisilla. Kuumat kelit ja kuivat polut/tiet. Jalkaterissä sandaalien rusketusraidat yhä nähtävissä.

Olin ensin liikkeellä keveillä loppuunkävellyillä Salomonin kalvottomilla kengillä. (Slab Speed2, jo kolmas samanlainen kenkäpari muutaman vuoden sisään) Kuumassa nekin tuntuivat liian hiostavilta. Katselin että kaikilla paikallisilla toriapitävillä mustilla miehillä oli keskenään järjestäen samanlaiset sandaalit. "Mistä näitä saa?" Kyseiseen kauppaketjuun marssiessa selvisi sandaalien olevan halvimmat jalkineet mitä siellä myytiin, hintaluokka euron pari. Jalat viilenivät huomattavasti kun luovuin hellekelin sukasta ja kengästä. Yksinkertaiset sandaalit ilman kantaremmiä pysyivät yllättävän hyvin jalassa ylämäissäkin, eivät kostuneet ollenkaan, olivat melko tiiviit, eivät hiertäneet, painavat 95gr kappale, olivat helppo riisua ja pukea, eikä jalkateriin lopulta tullut satunnaisia naarmuja kummempaa. Kestävänoloiset, ei juuri kulumaa. Suosittelen rauhalliseen kävelyyn varauksin. Miksei moneen muuhunkin.

Kun vaihdoin sandaaleihin, jätin Salomonit roskislaatikon päälle. Ei aikaakaan kun muutama sandaalimies jo taisteli niistä. Siitä tuli mieleen vanha ajatus että kaikki asiat elämässä ovat eräänlaisia ympyröitä jotka vuorollaan avautuvat ja sulkeutuvat.
omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^En ole vielä tehnyt täyttä ympyrää, jatkan kalvottomilla Salomoneilla. Sandaali hankala kun pientä piikikästä kasvustoa.
Vastaa Viestiin