Kengät vaellukselle

repe
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Heinä 2006 01:55
Paikkakunta: Tampere

Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja repe »

Mitä kenkiä käytätte rinkkavaelluksella? Kumpparit, kunnon vaelluskengät, lenkkarit, polkujuoksukengät... Itselläni vaelluskengät ja niiden varsi alkaneet tuntua jotenkin turhankin tukevilta. Nyt olisi tarkoitus lähteä viikoksi Saariselälle ja funtsin polkujuoksukenkien ja kroksien (kahlauskengiksi ja leiriin) yhdistelmää. Kenkien sopivuus riippuu tietysti reitistä ja maastosta. Olisiko teillä kokemuksia, kommentteja tai suosituksia kengistä?


Tunturissa tuulee!
Ursus
Viestit: 9596
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Ensinnäkin jalkineiden valinta riippuu vuodenajasta, kevätkesä, keskikesä ja loppusyksy asettaa erilaiset vaatimukset. Toinen huomioonotettava tekijä on maasto, eli onko kulkua suunniteltu suolle vai pelkästään kuivaan metsämaastoon ja tuntureille. Kolmas huomioonotettava tekijä on retken pituus ja siitä johtuva rinkan siitä paino. Keveillä jalkineilla kuten lenkkareillakin pärjää jos on kevyt rinkka. Painavamman rinkan kanssa varsien antama tuki ei ole turhaa lisäpainoa. Painavamman rinkan kanssa merkitystä on myös vaelluskenkien pohjan paksuudella ja kovuudella. Croksit on hyvä kahlaus- ja leirikenkä, ainakin itsellä on sellaisina toiminut. Neljänneksi kenkien valintaan vaikuttaa oma jalka, sen jalkaholvin kaaren korkeus tai mataluus, eli miten kenkää sopii jalkaan. Kerran ostin juuri ennen reissua uudet Halti Nellim nimiset maiharityyppiset vaelluskengät. Ne sopivat minulle heti uutena olivat kuin minulle tehdyt. Käytän tosin vaelluskengässä aina villasukkaa, myös kesällä.
Viimeksi muokannut Ursus, 24 Kesä 2023 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

Kaikki ihmiset ovat erilaisia, mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle
aamu alkaa kahvilla
Nuortti
Viestit: 961
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

Minä vaellan kumisaappaat jalassa. Pääsen niillä helposti soiden ja jokien yli.
Saappaani ovat numeroa liian isot. Saan niihin laitettua tuplapohjalliset ja jalkoihini alussukan päälle paksun villasukan. Kyllä niillä tunturinkin ylittää vaikka kenties kademieli iskee, kun näkee jonkun toisen kulkijan jaloissa tukevat vaelluskengät.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja tst »

Nilkkojen kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia joten olen suosinut vaellussandaaleita joissa myös kantapää on suojattu. Merrell Molokai 4 Deep Forest olivat erinomaiset. Nilkkaremmin sai käännettyä nilkan taakse jolloin ne toimivat myös leirikenkinä, senkun sujautti ne kyykistelemättä jalkaan ja tuollaisethan ei ime vettä. Kesäkeleillä toimii myös soitten ylityksiin, kesä märkänsä kuivovvaa. :) Mitä vähemmän kengissä on painoa niin aina kevyempää edetä, toki jonkun täytyy tukevoittaa nilkkoja. https://www.vaellusnet.com/viewtopic.ph ... t&start=15
diver
Viestit: 2398
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja diver »

Jos on tukeviin kenkiin tottunut ja aikeissa vaihtaa maastolenkkareihin kannattee varmaan muutama totuttelu lenkki paino selässä tehdä ennen isompia koitoksia.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Hanu
Viestit: 4028
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Käytän vaelluksilla Sievin kevytsaappaita. Tukeva ja pitävä pohja, kevyt, nopeasti kuivuva ja kohtuullisen hintainen.
Sauvakavelija
Viestit: 103
Liittynyt: 15 Kesä 2006 18:59

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Sauvakavelija »

Minulla on ollut retkijalkineena Hanwag Alaska gtx vuodesta 2004 alkaen. Hyvin ovat toimineet, 4-5 vuotta kestää pari, sitten pitää uusiin vaihtaa. Tuntureiden kivikoissa ja lumilla kuljen enimmäkseen.
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja hannes »

Kumisaappaiden jälkeen olen käyttänyt Lowa Tibet vaelluskenkiä. Sopivat minulle parhaiten.
Joskus oli Haltin ja Salomonin vaelluskengät käytössä, eivät sopineet jalalleni.

Erilaisia olemme kaikki. Jalkineen sopivuuden testaamiseen kaupassa ei riitä, että kävelee puodissa muutaman askeleen.

Aivan alussa oli Nokian mustat kumisaappaat, sitten Nokia Trekit (ei valmisteta enää). Niiden pohja oli vaelluskenkämäisen tukeva, minusta hyvät.
Varmaan Sievin kevytaapas on ihan passeli. Pohja ei ehkä riitä kivikkoon 20kg:n rinkalla - no ehkä sitten jos on sukkaa ja kunnollista pohjallista. Enemmän meillä märkää maastoa on kuin kivikkoa!
Hanu
Viestit: 4028
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Minulla saapas evoluutio sama kuin hanneksella. Ensin Kontioillla, joissa päkiät kipeytyi kivikossa, sitten Trekeillä, joissa ei sitä ongelmaa ja kuivuminenkin oli nopeampaa, nyt Sieviläisillä painokin muuttui kevyehköksi. Sievin pohjat ovat minulle tarpeeksi tukevat eli päkiät ei kipeydy. Yksilöllistä tietysti mistä kukin tykkää. Ja tietenkin maastokin vaikuttaa. Minulla aina saappaat, kun en niissä suuremmin vikaa koe. Ja rinkka yleensä kolmenkympin tienoilla kai lähtiessä.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja tst »

Ei minullakaan aina ole sandaalit mukana vaan kahluusaappaiden lisäksi, kalastuspainotteisuuden vuoksi ne on aina mukana ja korvaavat kumisaappaat, nuo samat sieviläiset on olleet monesti ja kyllä toimii! EDIT Puhuttiinkin eri kengistä eli itellä usein Roller Hight.
Haukiperhostelija
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Syys 2014 16:46

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Haukiperhostelija »

Itse olen käyttänyt viimeisten 20 vuoden aikana pääsääntöisesti Jahdin pitävartisia vaellus/metsästysjalkineita, eivät ole monessakaan mielessä hyvät eivätkä oikein omaan jalkaani istu mutta toimivat ihan ok. Olen miettinyt, että tälle kesälle hankin vähän matalampivartiset (puolikorkeat) ja niihin säärystimet kastumista estämään. Pitkävartisissa ongelma on kuivaamisen mahdottomuus, siihen menisi viikko eli koko ajannpitää varoa, ettei hörppää. Toiseksi pitkävartiset eivät ole hyvät fillaroidessa jota suurimmaksi osaksi teen. Hyvää on jalan tukeminen 30 kg rinkan kanssa.

Olen pari-kolme reilun viikon reissua tehnyt kumisaapailla, muistaakseni toinen irroitettavalla sisähuovalla (helppo kuivata) ja sitten vuorellisella kumisaappailla. Toki toimivat mutta palasin pitkävartisiin vaelluskenkiin. Kumisaappaissa huonoa oli huono nilkkatuki ja pohjan liukkaus.

Kerran tein reissun Salomon matalavartisilla vaelluskengillä. Oli eka ja vika kerta. Ensinnäkin olivat aina likomärät koska vartta ei ollut riittävästi, pitkävartisilla olisi monesta paikasta mennyt tuosta noin vaan eteenpäin, Salomoneilla piti kiertää. Toiseksi nilkkatuki oli olematon. Kolmanneksi toinen kenkä alkoi hiertää akillesjännettä, ei tykännyt 30 kg rinkasta. Olin ko. Salomoneita käyttänyt vuosia kotona koiralenkeillä jne. eikä niillä reissuilla ollut mitään merkkejä, että hiertäisi.

Tässä omia ajatuksia, mutta ehkä asian voisi summata niin, että kaikilla kengillä pärjää, kaikilla on hyvät ja huonot puolet.

Leirikenkinä en ole enää vuosiin käyttänyt krockseja, koska mukana on kahluuhousut ja kahluukengät, kahluukengät toimivat hyvinä leirikenkinä avojaloin ollessa, hyttysetkään eivät niissä jalkoja syö kuten krockseissa ja uidessa ovat mukavammat kuin krocksit.
f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja f7391 »

repe kirjoitti: 23 Kesä 2023 20:27 Mitä kenkiä käytätte rinkkavaelluksella? Kumpparit, kunnon vaelluskengät, lenkkarit, polkujuoksukengät... Itselläni vaelluskengät ja niiden varsi alkaneet tuntua jotenkin turhankin tukevilta. Nyt olisi tarkoitus lähteä viikoksi Saariselälle ja funtsin polkujuoksukenkien ja kroksien (kahlauskengiksi ja leiriin) yhdistelmää. Kenkien sopivuus riippuu tietysti reitistä ja maastosta. Olisiko teillä kokemuksia, kommentteja tai suosituksia kengistä?
Itse olen viimeiset 10 vuotta käyttänyt polkujuoksukenkiä (Salomon Speedcross, eri malleja) kävellessä ja crocs-kopioita ylityksissä ja leirissä. Itselleni tuo kombinaatio on ollut erittäin hyvä: polkujuoksukengät ovat keveät ja jaloista keventäminen on hyötysuhteeltaan parasta. Ylityksissä ja leirissä taas crocsit ovat lyömättömät: ylittäessä ei tarvitse pelätä teräviä kiviä ja leirissä (tai vaikka tuvassa) aivan todella mukavat ja kastumattomina niillä voi käydä vaikka uimassa, jos ranta on kivinen.

Lyhytvartisten kenkien (esim. polkujuoksukengät) kanssa kannattaa käyttää lyhyitä säärystimiä, niin ei mene roskia kenkiin. Polkujuoksuun tarkoitetut ovat todella keveitä ja käteviä käyttää.

Itsellä on reissussa mukana Sealskinz-vesitiiviit sukat oikein märän kelin varalle. Onneksi on ollut sen verran hyvä tuuri kelien suhteen viime vuosina, että ei ole tarvinnut käyttää kuin muutaman kerran.
amatööri
Viestit: 3512
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Meindlin Taiga gtx:ät vaelluskengillä mennään,onkohan toiset vai kolmannet.Välillä oli Haglöfsin Grym kengät,ne ei kestänyt kuin kaksi vuotta,kivikossa kylkeen iso viilto ja ikävät kengännauhat jäi mieleen.Iso ero sillä onko pyöreät vai litteät nauhat sidottaessa.

Vähät kahlaukset menee Otsoilla ja kahluukenkiä / -housuja en kuljeta yleensä mukana vaikka omistankin sellaiset.Virvelikalastajana saa kalat rannalta ilman kahlauksia.
Viimeksi muokannut amatööri, 25 Kesä 2023 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
amatööri
Viestit: 3512
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Poistettu korjattu lainaus :shock: .
Viimeksi muokannut amatööri, 25 Kesä 2023 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Vastaa Viestiin