Kengät vaellukselle

Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Niin kuin moneen kertaan sanottu niin makuja on monia. Itse käytän polkujuoksukenkiä ja jopa paljasjalkakengillä olen vaeltanut tuhansia kilometrejä. Olen myös gore-tex vaellusmaihareilla kävellyt mutta omaan makuun ne ovat vain liian painavat ja hiostavat.

Oma tyyli on se että annan kenkien vapaasti kastua ja suot ja joet ylitän lenkkarit jalassa. Leiriä varten mulla on vedenpitävät sukat joilla voi pitää "nukkumasukat" kuivana sen jälkeen kun teltta on jo pystytetty ja teltan ulkopuolella käydään lähinnä tarpeilla ja hampaat pesemässä.


Ursus
Viestit: 9597
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Tuo kenkien kastelu minua ihmetyttää. Lars Monsen näkyy kahlaavan vaelluskengät jalassa. No hän tekeekin yleensä ison nuorion jonka ääressä kenkänsä kuivattaa, mutta ei aina. Miten te, kahlaatteko valluskengät jalassa? Itsellä nuo croksit on mukana sitä varten, ettei tarvitse varsinaisia vaellusjalkineita kastella. Ne kun eivät itsekseen yhdessä yössä kuivu - ja missä voi sulaa siinä nahka palaa, eli nuotiolla kuivaaminenkin on vähän kyseenalaista.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Metsän Omena
Viestit: 3103
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Jalkoja on niin erilaisia että jokaisen on löydettävä itse sopivat.
Aaro
Viestit: 2458
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Minusta tuntuu että Monsenin tyyli jopa uida välillä vaatteet päällä ja kahlailla suoraan purojen yli jne sopii pitkiä päiviä nopeahkolla tempolla rinkkaa kantavalle, koska liike tuottaa lämpöä riittävästi sekä kuivattamiseen että muutenkin lämpimänä pysymiseen. Mutta jos matkat ovat lyhempiä tai tempo hidasta ja taukoista niin varusteet eivät ehdi kuivua liikkeen aikana ja muutenkin voi tulla vilu. Itse vaelsin kerran vuoristossa kovaksi pakkautuneella lumella sandaaleilla päivän eikä se pahalta tuntunut niin kauan kuin oltiin liikkeessä.
diver
Viestit: 2401
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja diver »

Crocsit jalkaan ja joesta yli.Märät kengät on epämiellyttävät.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Aaro kirjoitti: 25 Kesä 2023 21:15 Minusta tuntuu että Monsenin tyyli jopa uida välillä vaatteet päällä ja kahlailla suoraan purojen yli jne sopii pitkiä päiviä nopeahkolla tempolla rinkkaa kantavalle, koska liike tuottaa lämpöä riittävästi sekä kuivattamiseen että muutenkin lämpimänä pysymiseen. Mutta jos matkat ovat lyhempiä tai tempo hidasta ja taukoista niin varusteet eivät ehdi kuivua liikkeen aikana ja muutenkin voi tulla vilu. Itse vaelsin kerran vuoristossa kovaksi pakkautuneella lumella sandaaleilla päivän eikä se pahalta tuntunut niin kauan kuin oltiin liikkeessä.
Juurikin noin. Vaatteet kuivuu nopeasti päällä kun vaan jatkaa liikkumista. Lenkkaritkin kuivuu parhaimmillaan yön aikana jos on kuivaa ja tuulista. Sinänsä se on ihan sama onko kengät aamulla kuivat koska ne kastuvat joka tapauksessa seuraavan puron/joen/suon ylityksessä.

Lenkkareista ylimääräinen vesi pumppautuu nopeasti pois jolloin kengät jäävät enää vain kosteiksi.
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Kun vielä liikuin reippaasti, päädyin lopulta käyttämään suunnistustossuja. Nyt ne ovat kakkosjalkineet päivälenkeille, leiriin ja kahlauksiin. Sprinttisuunnistustossut ilman metallinastoja. Rinkkaa kannan nyt kevyet lyhytvartiset vaelluskengät jaloissani.

Jalkineen antamaa nilkkatukea en ole kaivannut, se haittaa askellusta. Kun joskus nilkkani olivat vahingoittuneet, teippasin ne.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
juhanahm
Viestit: 17
Liittynyt: 15 Huhti 2022 20:01

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja juhanahm »

Itse käytän kahlatessa maastojuoksukenkiä siis sellaisia nopeasti kuivuvia. Kuivuvat sitten kävellessä siinä rinkan ulkopuolella. Muutoin käytän vaelluskenkiä. Lundhags;n puolipitkä varsi olisi se mieluisin, mutta nykyisissä kengissä varsi on vähän lyhyempi. Lunhagsin kenkiä en voi enää käyttää, joten tyydyn hiukan lyhyempään kengän varteen. Jos raskaampaa rinkkaa kantaa niin en kyllä maastojuoksukengillä rinkkaa kantaisi ellei ole pakko tai hätä. Raskas meinaa 30kg tai enempi. Olen pohkeen reväyttänyt kolme kertaa kun taivallettu matkaa turhan kovaa tahtia raskaalla rinkalla joka taas johtunee siitä että olen ponnistanut päkiällä enkä ole kävellyt koko jalkapohjalla. Toisaalta nyt se rinkka painaa sen noin 20kg
diver
Viestit: 2401
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja diver »

Yhden sarekin viikon olen märillä kengillä mennyt.Vettä virtasi paljon ja kovaa.crocseissa tahi lenkkareissa ei mitään asiaa ylityksiin.vaellus kengät jalassa oli mentävä kun päätä isompia kiviä pyöri puroissa.Viileä ja kostea ilmanala piti huolen ettei kengät päässeet koko aikana kuivumaan.Vähän helpotti kun ylityksen jälkeen kuivasi jalat ja laittoi sealzkin sukat jalkaan,tosin nekin Vettyi aika nopeasti mutta helpotti kuitenkin.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Tunnelivaeltaja
Viestit: 267
Liittynyt: 16 Kesä 2006 18:38
Paikkakunta: Espoo

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Tunnelivaeltaja »

^^ Pohjerevähdyksen saanee aikaiseksi millä jalkineella tahansa, kunhan muistaa säheltää riittävästi. Kertomus yhdestä ja minulle onneksi ainoasta
tapauksesta alkaa täältä. (Mahtaako linkki toimia? Kyseessä siis v. 2012 vaellus Enafors-Dombås, 27.7.2012 alkaen).

Itse ole kulkenut aina kumisaappailla, pääasiassa Nokian Trek / Trek plussilla, ja sitten kun niiden valmistus valitettavasti lopetettiin, Kolilla. Ei tarvitse väistellä märkiä kohtia, joita Skandinaviassa kyllä riittää. Saappaan sisällä on nykyisin useampi ohuehko sukka (jopa 4 kpl), mikä on oman kokemuksen mukaan vähentänyt rakkojen syntyä. Leirikenkinä on ollut v. 2007 alkaen yleensä Crocsit.
diver
Viestit: 2401
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja diver »

https://scandinavianoutdoor.fi/gateway/ ... d0QAvD_BwE
Tuommoset on nyt kierroksessa ja hyvältä vaikuttaa.Enemmän kokemusta sitten syksyn mittaan.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Aaro
Viestit: 2458
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Aaro »

diver kirjoitti: 28 Kesä 2023 06:45 https://scandinavianoutdoor.fi/gateway/ ... d0QAvD_BwE
Tuommoset on nyt kierroksessa ja hyvältä vaikuttaa.Enemmän kokemusta sitten syksyn mittaan.
Itsellä toimii paremmin ohuemmalla pohjalla ja matalammalla kantapäällä varustettu jalkine. Tunnen paksupohjaisen jotenkin kiikkeräksi. Hyvissä lenkkareissakin pohja levenee reunoilta sentin ja tuntuu antavan hyvän sivutuen,
cobbo
Viestit: 705
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Lenkkarikerhoa itsekin. Sen verran kyllä sanon että kuumalla kelillä välttelen vähän kenkien kastumista jos ei pakko ole. Siinä vaiheessa kun sukat ovat enää nihkeät mutta kuumat, alkavat ne hangata herkästi (rakkojen ainekset on kosteus , kuumuus ja kitka...) Tosin niin tapahtuisi kalvokengissäkin jalkojen omasta hiestä.

Monesti ratkaisu on vain mulauttaa tahallaan läpi uudesta purosta jolloin jalat viilentyvät taas uudestaan.

Ihonsuojavoide illalla jalkoihin laitettuna ja kuivat nukkumasukat auttavat jalkoja kestämään taas seuraavan päivän.
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Mitäs noi ihonsuojavoiteet on? Mä olen käyttänyt ihan vaan vaseliinia joko pitämään ihon kosteana taikka estämään hiertymiä.
cobbo
Viestit: 705
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Re: Kengät vaellukselle

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Niitä on monia... TrailToes, Linolan, BodyGlide. Eniten hyötyä on jos pelkän luiston lisäksi voide ehkäisee jalan ihon vettymistä ja valkeaksi muuttumista. Auttaa kalvokengissäkin jos jalat ovat hikoavaa sorttia.
Vastaa Viestiin