Karhuja kaakkois-Lapissa

kilpis72
Viestit: 40
Liittynyt: 08 Touko 2007 21:10
Paikkakunta: turku

Karhuja kaakkois-Lapissa

Viesti Kirjoittaja kilpis72 »

Moron! Onko kulkijoilla tai paikallisilla asukeilla tietoa ja kokemusta, onko paljon karhuja sattunut maastossa kulkijoiden reitille kaakkoisessa Lapissa, suomineidon oikeassa kyynärvarressa, suurinpiirtein Salla - Tuntsa -välillä?
Onhan siellä Naapuria vastaan poroaita, mutta iät ajat ollu niitä toki Suomen puolellakin... :shock:


Tazba
Viestit: 40
Liittynyt: 04 Huhti 2007 08:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Karhuja kaakkois-Lapissa

Viesti Kirjoittaja Tazba »

2021 olin tuolla suunnalla, ja tassunjäljet näin mudassa. Sorsatunturin lähellä UKK-reittiä kuljin.

Paikalliselta kuulin, että 25v aikana oli kerran tullut karhu vastaan marjastaessa. Eli aikamoinen tuuri saa käydä, jos näkee otson.
honkamukka
Viestit: 6124
Liittynyt: 12 Touko 2012 19:30

Re: Karhuja kaakkois-Lapissa

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

On sieltä joka vuosi useampi karhu kaadettu.
Tuntsalla en ole kohdannut kuin karhumiehiä koirineen. Tuskailevat rajavyöhykkeen kanssa, kun koirat halusta menevät sinne, mutta mistähän syystä.
honkamukka
Viestit: 6124
Liittynyt: 12 Touko 2012 19:30

Re: Karhuja kaakkois-Lapissa

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

Eraus oli laiduntanut samoilla jokipenkoilla missä koirani kera kuleskelin muutamana päivänä.
Lyylillä oli kova touhu selvitellä jälkiä, kuin elämänsä voimissa oleva poropaimen. Syykin löytyi penkalta, tummia ja tuoreita, mustikan värittämiä jätöksiä. Suurempia kuin hanhen ja erimuotoisia pötköjä, mutta ei aikuisen karhun kokoluokkaa. Huutelin koirani takaisin, kun suunnisti innolla nuoren metsän kätköihin.

Samalla jokivarrella oli toinenkin kulkija yhyttänyt karhun jätöksiä.

Vuosien saatossa olen päässyt seudulla kohtaaman useamman kokoisia karhuja. Joku totesikin, että olen nähnyt niitä enemmän, kuin karhumetsällä liikkujat.
Vanhan ukon "potku", on niin vaimea, eikä tuoksukkaan kuin sammalille, niin sillä näitä kohtaamisia. Mutta ainakin vielä onnellisissa merkeissä.
Vastaa Viestiin