Missä melottu 2023

Avatar
OS
Viestit: 8150
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Missä melottu 2023

Viesti Kirjoittaja OS »

Heikki kirjoitti: 02 Elo 2023 21:11 Viime sunnuntaina tuli avattua melonta- ja uimakausi samalla kertaa. Taidan olla jo liian vanha vaativiin ponnisteluihin. :D
Olet kuitenkin päässyt vesille, minulla tuo on vielä harkinnassa. :wink:


Janne Pyykkö
Viestit: 688
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Missä melottu 2023

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

torvelo kirjoitti: 31 Heinä 2023 23:03 Kielajoki-Kaamasjoki tuli laskettua packrafteilla 19.7.-22.7. [...] Ohessa tekemäni video Tuurukosken laskusta.
Katselin videon kiinnostuneena, koska itsekin tuon olen mennyt 5 kertaa. En kuitenkaan koskaan tuota "hurjaa" reittiä, vaan reunasta isommat kuohut välttäen.

Menin Tuurukosken viimeksi 23.7. eli vain päivä jälkeesi.
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
Janne Pyykkö
Viestit: 688
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Missä melottu 2023

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

Kirjotan kesän 2023 Lapin melontoja blogiin. Tässä juttu Käkkälö-Ounasjoen melonnasta 10.-15.7.2023. Reitti on helpohko ja sopii vaikka harjoitteluksi, jos ei vielä tohdi mennä Ivalojokeen (joka on vähän vaikeampi). Maisemallisesti parasta Käkkälö-Ounasjoessa on mukavat näkymät Hetta-Pallas-vaellusreitin tuntureille.

Kuva
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
torvelo
Viestit: 29
Liittynyt: 30 Tammi 2022 16:02
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Missä melottu 2023

Viesti Kirjoittaja torvelo »

Janne Pyykkö kirjoitti: 12 Elo 2023 15:20 Katselin videon kiinnostuneena, koska itsekin tuon olen mennyt 5 kertaa. En kuitenkaan koskaan tuota "hurjaa" reittiä, vaan reunasta isommat kuohut välttäen.

Menin Tuurukosken viimeksi 23.7. eli vain päivä jälkeesi.
Meille "kesympi" reitti ei näyttänyt vaihtoehdolta, näytti olevan niin paljon käännöksiä mihin tämä pitkä ja kankea packraft-malli (ainakaan minun käsissäni) ei taivu. Rannalta tähystellen löytyi (hyvän aikaa katseltua) yksinkertainen muistisääntö miten koskessa voi tuon reitin laskea. Isompi hankaluus on loppupuolen keskivirtaan siirtyminen, siinä itse menin liikaa vasemmalle ja virta vei suoraan isoon vasta-aaltoon. Mutta pystyssä pysyin.
Avatar
OS
Viestit: 8150
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Missä melottu 2023

Viesti Kirjoittaja OS »

Inarijärvellä perinteinen fiilistelyreissu. Rauhallista oli kuten aina, muutamia moottoriveneitä lukuunottamatta muita liikkujia ei järvellä näkynyt. Menomatkalla tuli Tankavaaran seutuvilla vastaan pikkubussi, jonka katolla ja peräkärryssä oli yhdeksän kajakkia. Luultavasti joku melontaseura oli palailemassa etelään omalta retkeltään.

Olihan järvellä liikkeellä tämmöinen merirosvolaiva. Onneksi olin rannassa eivätkä huomanneet.
Janne Pyykkö
Viestit: 688
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Missä melottu 2023

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

torvelo kirjoitti: 13 Elo 2023 20:53
Janne Pyykkö kirjoitti: 12 Elo 2023 15:20 Katselin videon kiinnostuneena, koska itsekin tuon olen mennyt 5 kertaa. En kuitenkaan koskaan tuota "hurjaa" reittiä, vaan reunasta isommat kuohut välttäen.

Menin Tuurukosken viimeksi 23.7. eli vain päivä jälkeesi.
Meille "kesympi" reitti ei näyttänyt vaihtoehdolta, näytti olevan niin paljon käännöksiä mihin tämä pitkä ja kankea packraft-malli (ainakaan minun käsissäni) ei taivu. Rannalta tähystellen löytyi (hyvän aikaa katseltua) yksinkertainen muistisääntö miten koskessa voi tuon reitin laskea. Isompi hankaluus on loppupuolen keskivirtaan siirtyminen, siinä itse menin liikaa vasemmalle ja virta vei suoraan isoon vasta-aaltoon. Mutta pystyssä pysyin.
Otin ruutukaappauksen videosta, johon merkitsin:
- katkoviiva on mun reunareitti (käyn alussa oikeassa reunassa ja lopuksi tulen alas vasenta reunaa)
- kaksi x:ää ovat paikkoja, johon ei saa joutua (reittisi äksien välistä on oikein hyvä, niihin et toki joutunut, vaan niiden jälkeiseen laimeampaan vasta-aaltoon)
Kuva
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
torvelo
Viestit: 29
Liittynyt: 30 Tammi 2022 16:02
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Missä melottu 2023

Viesti Kirjoittaja torvelo »

Mielenkiintoista.

Vaativan oloinen reitti, etenkin tuo x:n vierestä ohittaminen. Tavallaan tuo meidän reitti on helpompi, jos vaan on sopiva kulkupeli alla (suojaamattomalla kanootilla riski hörpätä liikaa vettä?)

Vielä tarkennuksena, tuolla videolla on kaksi laskua, dronekuvassa kaverini laskee (väistää onnistuneesti pahan kohdan), ja toisena minä otsakameran kanssa (ajaudun aaltoon, merkitsemäsi x:n yläpuolella/ylävirrassa).
Janne Pyykkö
Viestit: 688
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Missä melottu 2023

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

torvelo kirjoitti: 22 Elo 2023 23:14 Mielenkiintoista.

Vaativan oloinen reitti, etenkin tuo x:n vierestä ohittaminen. Tavallaan tuo meidän reitti on helpompi, jos vaan on sopiva kulkupeli alla (suojaamattomalla kanootilla riski hörpätä liikaa vettä?)

Vielä tarkennuksena, tuolla videolla on kaksi laskua, dronekuvassa kaverini laskee (väistää onnistuneesti pahan kohdan), ja toisena minä otsakameran kanssa (ajaudun aaltoon, merkitsemäsi x:n yläpuolella/ylävirrassa).
Ahaa, luulin, että jakamallasi videolla on sama lasku, mutta ne olivatkin kaksi eri laskukertaa.

Tässä video tuosta reunareitistä vuodelta 2022:
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
torvelo
Viestit: 29
Liittynyt: 30 Tammi 2022 16:02
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Missä melottu 2023

Viesti Kirjoittaja torvelo »

Hyvin tuo menee noin isollakin veneellä. Tuossa joutuu ennakoimaan kaukaa linjaansa.

Vähän aihetta sivuten, en hirveästi luota pitkissä, käännöksiä vaativassa koskissa siihen, että vauhdissa ehtisin palauttaa rannalta katsomaani reittiä laskiessa mieleeni. Jos ei löydy isossa koskessa yksinkertaista sääntöä (onnekkaasti Tuurukosken tapauksessa löytyi), niin en viitsi lähteä yrittämään.
Janne Pyykkö
Viestit: 688
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Missä melottu 2023

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

torvelo kirjoitti: 27 Elo 2023 12:50 Hyvin tuo menee noin isollakin veneellä. Tuossa joutuu ennakoimaan kaukaa linjaansa.

Vähän aihetta sivuten, en hirveästi luota pitkissä, käännöksiä vaativassa koskissa siihen, että vauhdissa ehtisin palauttaa rannalta katsomaani reittiä laskiessa mieleeni. Jos ei löydy isossa koskessa yksinkertaista sääntöä (onnekkaasti Tuurukosken tapauksessa löytyi), niin en viitsi lähteä yrittämään.
Ihan ensin kysyn sinulta lupaa käyttää ottamaasi dronekuvaa omassa blogissa? Tuo kuva, johon olen piirtänyt päälle reitin, olisi selkeä. Onnistuuko? (Ja laitanko siihen "copyright Torvelo" vai mitä? Voit kertoa tämän yksityisviestillä, jos ei tässä.)

Sitten asia: Minulla on muutamia keinoja, joilla pystyn muistamaan, miten koskessa piti navigoida. Ensinnäkin pitää painaa mieleen poikkeuksellisen näköiset kivet (tai rannan puut) suhteessa haluttuun reittiin. Jos ei tällaisia ole, saatan laittaa rannalle merkkejä, esim. ylimääräinen kivi jonkun toisen kiven päällä. Tuurukosken tapauksessa kosken voi myös jakaa kahtia, kun yläosan ja alaosan voi laskea erikseen, jolloin ei tarvitse muistaa kerralla koko koskea.

Mutta turvallisuus on kyllä tärkeä asia. "Jos ei löydy isossa koskessa yksinkertaista sääntöä, niin en viitsi lähteä yrittämään" <= tämä on hyvä periaate.
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
Janne Pyykkö
Viestit: 688
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Missä melottu 2023

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

Sain valmiiksi pitkähkön tarinan 17.-20.7.2023 kanoottiretkestä pohjoisimpaan Norjaan, Nordkinnin niemimaalle: 38 järveä + 1 joki. Tarinaan pääset tästä.

Kuva
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
Hanu
Viestit: 4029
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Missä melottu 2023

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Kiitos taas tarinasta! Nykyään tuntuu useimmat tekevän Tubiin videoita, mutta minusta kirjoitus kuvilla on jotenkin miellytävämpi. Rauhallinen ainakin. Videoilla välillä tuntuu, että kohteena ei ole luonto, vaan kuvaaja. Monesti kirjoitus ilman kuviakin toimii oikein hyvin.
Janne Pyykkö
Viestit: 688
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Missä melottu 2023

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

Hanu kirjoitti: 28 Elo 2023 19:23 Kiitos taas tarinasta! Nykyään tuntuu useimmat tekevän Tubiin videoita, mutta minusta kirjoitus kuvilla on jotenkin miellytävämpi. Rauhallinen ainakin. Videoilla välillä tuntuu, että kohteena ei ole luonto, vaan kuvaaja. Monesti kirjoitus ilman kuviakin toimii oikein hyvin.
^Kiitos kommentista Hanu. Toisaalta hyvä sinänsä, että on erilaisia tyyppejä eri välineillä tietoa jakamassa. Kukin tehköön mitä parhaiten osaa. (Ainakaan minulle kameralle puhuminen ei istu, olen yrittänyt, mutta kyllä videoitakin voi tehdä eri tavoilla -- jotkut tavat minullekin sopivat.)
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
torvelo
Viestit: 29
Liittynyt: 30 Tammi 2022 16:02
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Missä melottu 2023

Viesti Kirjoittaja torvelo »

Janne Pyykkö kirjoitti: 28 Elo 2023 08:51 Sain valmiiksi pitkähkön tarinan 17.-20.7.2023 kanoottiretkestä pohjoisimpaan Norjaan, Nordkinnin niemimaalle: 38 järveä + 1 joki. Tarinaan pääset tästä.
Mielenkiintoinen retkikertomus ja hienoa ilmakuvaa. Sisua vaatii että jaksaa kulkea pitkää taivalta tuossa säässä.

Laitoin muuten yv:tä tuohon aiempaan liittyen.
Janne Pyykkö
Viestit: 688
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Missä melottu 2023

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

Mun 2023 viimeinen Lappi-melonta suuntautui kaksikkona Suomen parhaaseen pujottelujokeen: Kielajoki-Kaamasjoki... ja edelleen sieltä Pielpajärven erämaakirkkoon.

Tässä artikkelissa on myös yhteenveto: Mitkä ovat Lapin parhaat pujottelujoet (sekä tietysti itse kehittämäni pujottelujoen määritelmä). <= Huom! Linkki oli rikki 4.9.2023 klo 9:41 asti, mutta korjasin.

Kuva
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
Vastaa Viestiin