Tunturi/metsäsukset

mevr
Viestit: 15
Liittynyt: 25 Elo 2008 17:01

Tunturi/metsäsukset

Viesti Kirjoittaja mevr »

Kertokaa viisaat, onko sellaisia suksia, joilla voisi suht kivuttomasti hiihtää ahkion kanssa sekä tunturissa, että umpihangessa metsässä? Vai onko täysin mahdoton yhtälö?


Jouni
Viestit: 1243
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Re: Tunturi/metsäsukset

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Ei ole sellaisia suksia, joilla olisi KAIKKIEN mielestä kivutonta hiihtää molemmissa. On niin vahvasti makuasia, niin kuin sekin, liimaako suksiensa pohjiin nousukarvat vai ei. Kukin voi puhua vain omasta puolestaan. Minä hiihdän kivuttomasti ja mukavasti pitkillä metsäsuksilla (ilman niitä nousukarvoja) niin outamaiden umpihangessa kuin paljakan kovalla hangellakin, välillä rinkka selässä ja välillä ahkio perässä.

Mutta ymmärrän ja arvostan toki tunturisuksien keveyttäkin, ja joskus valitsen jalkaani sellaiset, jos tiedossa on ainoastaan avotunturia. Jos mäenlaskun hurma olisi minulle tärkeää, varmasti hiihtäisin useammin tunturisuksilla. Minulle tärkeämpää on kuitenkin eteneminen. En lähde tunturisuksilla metsämaastoihin muuten kuin aivan varmalla hankikannolla. Ja sitä ei moneksi päiväksi eteenpäin tiedä...

Mutta epäilemättä saat erilaisiakin vastauksia. :)
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Ursus
Viestit: 9597
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Tunturi/metsäsukset

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Jounin vastauksessa onkin jo viittaus siihen, että keleistä ja säästä se riippuu, ja nekin tuppaavat viikonkin reissun aikana muuttumaan.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Aaro
Viestit: 2458
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: Tunturi/metsäsukset

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Jos ajattelee, että hankalimman tilanteen mukaan ratkaisee suksen eli pitkä siirtymä jyrkähkössä tunturissa tai pitkä pätkä upottavassa lumessa. Tunturissa voi usein kierrellä loivempien paikkkojen kautta mutta umpisessa, jos sellaiseen reittisuunitelman mukaan joutuu, ei ole muita vaihtoehtoja tarjolla kuin puskea läpi. Silloin liian pienillä suksilla helposti on pahassa pulassa. Mutta esim UKK:ssa usein (ei aina) löytyy osalle matkaa kelkan tai suksen jälkiä, joita hyödyntäen pääsee heppoisimmillakin suksilla, mutta uhkana on ettei jälkiä ole ja hanki pehmenee ja ainakin hikeä tiedossa.
mevr
Viestit: 15
Liittynyt: 25 Elo 2008 17:01

Re: Tunturi/metsäsukset

Viesti Kirjoittaja mevr »

Millaista suksen pituutta ja leveyttä sitten kannattaisi katsella tällaisena vajaa 90-kiloisena sukkasiltaan jos liikkuminen tapahtuisi enimmäkseen avomaastossa, mutta joskus olisi pakko tarpoa myös umpihangessa?
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Tunturi/metsäsukset

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Olen miettinyt samaa. Kerran olen teräskantteja käyttänyt ja kun tultiin alavammille alueille, niin munia myöden. Nyt viime reissulla jokakelin sukset 280 Järviset. En tiedä missä niitä teräskantteja edes oikeesti tarvitaan? Telemark laskut?
Kuva
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Tunturi/metsäsukset

Viesti Kirjoittaja akallio »

^^^ Jos on kapeilla suksilla liikenteessä niin kannattaa olla pitkät reilut pitokarvat. Jos umpihanki upottaa, niin sitten hiihdetään jatkuvaa ylämäkeä, mutta kuitenkin vielä hiihdetään eikä taistella.

^Teräskantit on hyvät tuntureja kiertäessä melkein aina. Ylhäällä tunturissa lumi Suomessa vaihtelee kovan ja betonin välillä. Jyrkähköäkin on välillä. Puurajan tuntumassa ja loivassa avotunturissa ei ole paljon merkitystä.
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Tunturi/metsäsukset

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Jeps. Mutta ainoa seutu missä oikeesti hiihdetään tuntureilla on Kilpisjärvi - Halti seutu ja Kaldoaivi. Muuten on sekameteliä, välillä tunturia ja välillä koivikkoa.
Aaro
Viestit: 2458
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: Tunturi/metsäsukset

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Itse hiihtelin tunturisuksilla + rinkka nuorena kaikki vaellukseni - vaativia kaikenlaisia maastoja ja silloin ei ollut jälkiä apuna, mutta kunto oli hyvä ja tarvittavat pätkät pystyi hiihtämään. Myöhemmin kunto laskenut ja olen siirtynyt 230 cm metsäsuksiin, joilla pärjäillyt, mutta hankalaksi välillä mennyt upotuksen takia ja yöksi kämpälle tehnyt välillä tiukkaa. Johtopääätös: hyväkuntoinen pärjää lyhemmillä suksilla tunturi/metsä maastossa mutta normaalikuntoisemman kannattaa pidentää suksia eikä sekään aina auta vaan teltta kannattaa olla mukana. Aikaisemmissa kirjoituksissa mainitut 280 cm varmaan umpihangesssa ihan relevantti - paljon riippuu umpisten osuuksien pituudesta mikä on optimi. Kunnosta on paljon apua.
Raato
Viestit: 196
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Re: Tunturi/metsäsukset

Viesti Kirjoittaja Raato »

Eihän se ole mahdoton yhtälö. Voihan pikkukengällläkin kulkea marketissa ja suolla, mutta jopa omasta mielestä saattaa järkevyys rakoilla pidemmän päälle.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Tunturi/metsäsukset

Viesti Kirjoittaja luuppi »

mevr kirjoitti: 05 Huhti 2023 15:18 Millaista suksen pituutta ja leveyttä sitten kannattaisi katsella tällaisena vajaa 90-kiloisena sukkasiltaan jos liikkuminen tapahtuisi enimmäkseen avomaastossa, mutta joskus olisi pakko tarpoa myös umpihangessa?
2 m pitkat ja 9 cm leveita Sporten Expedition.

Kun olen 89 kg plus talvivermeet plus levyesti pakaTtu 38L rinkka niin viela mennaan. Sama leveimmillaan 68 mm Rangereiden paalle ja alkaa jo upotakelkkajalkeenkin puolen paivan jälkeen... nailla lammoilla mita olemme nyt Paasiaisena nahneet - ja saaneet tuta
Lyde
Viestit: 185
Liittynyt: 07 Helmi 2006 21:52

Re: Tunturi/metsäsukset

Viesti Kirjoittaja Lyde »

Kuten olen aiemminkin kirjoittanut niin pitkillä metsäsuksilla pärjää aina, niin kovalla kuin tosi pehmeällä hangella. Siksi otan asian varman päälle kun ei ole vara vekslata loman ajankohtaa kelien mukaan. Samoin kun jollekin alueelle on päättänyt lähteä retkeilemään, sinne sitä sitten mennään. Vastaan otetaan mitä annetaan, vaikkapa upottavaa umpihankea.
Avatar
Normanton
Viestit: 176
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Tunturi/metsäsukset

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Itsellä on 2,5m pitkät peltosen Metsä Step sukset (70mm leveät) ja tuntuneet kyllä todella hyviltä monessa maastossa. Pohjaan kun laittaa vielä puolileveän (38mm) 2m mittaisen nousukarvan niin noilla pääsee niin pehmeässä lumessa kuin lähes suoraan tunturia ylös. Ainoa missä ne eivät ole hyvät on jyrkässä rinteessa, kun ei uskalla laskea suoraan alas, mutta ohjattavuus on kyllä aika onnetonta, muovikantti ei pidä jos lumi on kovaa tai jäistä ja pituus tekee siitä vielä hankalampaa. Olen itse 183cm ja ~85kg jos sillä on merkitystä.
cobbo
Viestit: 705
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Re: Tunturi/metsäsukset

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Kysymys tunturisuksien valinnasta: onko kellään kokemuksia Åsnes Amundsen Fram WL:sta (suomupohjasuksi)?

Haussa olisi suksi ensitilassa Kilpisjärven seudun ahkiovaellukselle kevättalvella, mutta myös esim. meren jäällä hiihtelyyn sekä päiväretkeilyyn Pohjois-Suomen kantavilla hangilla, että satunnaisiin latusiirtymiinkin johon Amundsenien pitäisi toimia.

Kaapissa on syvään lumeen Peltonen Metsä-sukset, joten pehmeän lumen hiihtoa Amundseneilla ei tarvitse miettiä. Myös löytyy 38mm täyspitkät skinit, joita olisi tarkoitus käyttää myös tunturisuksissa.

Jatkokysymys: kannattaisiko suksien mitta valita ennemmin hiihtäjän painon, kuin pituuden mukaan (varsinkin jalkavissa ja jäykissä Amundseneissa)? Painon mukaan valittuna suksien suositusmitta olisi 201 cm, pituuden mukaan 194cm.

Edit: toki muutkin suksisuositukset kelpaavat! Amundsen Framit ovat ehkä vähän liikaa ahkioretkeilyyn optimoidut sukset siihen nähden että niillä olisi tarkoitus tehdä muutakin, mutta ne olisi mahdollisuus hankkia kohtuulliseen hintaan.
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Tunturi/metsäsukset

Viesti Kirjoittaja akallio »

Hiihtäjän painohan se lähinnä määrää miten suksi käyttäytyy. Kysymys taitaa olla, että voiko pidempi suksi olla sinun jaloissa niin pitkä, että auratessa, lapinkäännöksissä jne. ottaa vastaan? En usko, että siinä suhteessa 7 cm lisää aiheuttaa ongelmia.
Vastaa Viestiin