Retki-lehden 1/2019 retkikirvestesti

f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Retki-lehden 1/2019 retkikirvestesti

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Pitäisi hankkia uusi retkikirves ja asiaa selvitellessäni törmäsin mainintaan Retki-lehden vertailusta.Sattuuko kenelläkään olemaan ko. lehteä? Jos löytyy, niin olisi hienoa jos jutun saisi kuvina jonnekin nähtäville. Oulussa on pääkirjasto remontissa seuraavat pari vuotta ja näin ollen vanhoja retkulehtiä ei pääse lukemaan.


hese24
Viestit: 105
Liittynyt: 10 Marras 2008 09:13

Re: Retki-lehden 1/2019 retkikirvestesti

Viesti Kirjoittaja hese24 »

Oululaisen kirjaston käyttäjänä voin kertoa, että em. lehden voi varata tai käydä lukemassa Kaukovainion sivukirjastossa. Tee haku sanoilla Retki 2019 ja kliksuttele auki paikkakuntien tilanne.
Aaro
Viestit: 2454
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: Retki-lehden 1/2019 retkikirvestesti

Viesti Kirjoittaja Aaro »

f7391 kirjoitti: 25 Joulu 2022 17:20 Pitäisi hankkia uusi retkikirves ja asiaa selvitellessäni törmäsin mainintaan Retki-lehden vertailusta.Sattuuko kenelläkään olemaan ko. lehteä? Jos löytyy, niin olisi hienoa jos jutun saisi kuvina jonnekin nähtäville. Oulussa on pääkirjasto remontissa seuraavat pari vuotta ja näin ollen vanhoja retkulehtiä ei pääse lukemaan.
Onko tästä googlehausta apua

https://retkilehti.fi/varusteet/retkikirveet-testissa/
Avatar
seppo
Viestit: 2784
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Retki-lehden 1/2019 retkikirvestesti

Viesti Kirjoittaja seppo »

Minulla on lehden digiversio luettavana: lähetä yhteystietosi: seppo.suominen () pp.inet.fi
tst
Viestit: 6559
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Retki-lehden 1/2019 retkikirvestesti

Viesti Kirjoittaja tst »

Ja ettei elämä olisi liian helppoa niin josko tästä olisi apuja? (Jos kirves on liian lyhyt niin hanska lyömäkäteen tai sitten runsaasti laastaria matkaan). https://www.vaellusnet.com/viewtopic.ph ... s&start=60
f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Retki-lehden 1/2019 retkikirvestesti

Viesti Kirjoittaja f7391 »

seppo kirjoitti: 25 Joulu 2022 21:06 Minulla on lehden digiversio luettavana: lähetä yhteystietosi: seppo.suominen () pp.inet.fi
Laitoin spostia. Kiitos!
Micke
Viestit: 2333
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Retki-lehden 1/2019 retkikirvestesti

Viesti Kirjoittaja Micke »

Jos nyt valitsisin retkikirvestä, niin varmaan hankkisin Gränforssin pienen metsäkirveen tai metsästäjänkirveen. Itselläni on Gränforssilta erämaakirves ja pieni kirves, mutta varsinkin pieni kirves on aika pieni ja huono halkomishommissa. Lähinnä olen käyttänyt sitä, kun olemme olleet kaminateltan kanssa liikkeellä, kyllä sillä pikkukaminaan puut tekee lumen pudottamista oksista ym.

Gränforssia vastaavia kirveitä löytyy myös Hultaforssilta vähän halvemmalla. Noin kilon painoinen kirves olisi varmaan aika optimi yleiskirveeksi.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Hanu
Viestit: 4020
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Retki-lehden 1/2019 retkikirvestesti

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Olen jo yli 20v ollut onnellinen Rosellin retkipiilun omistaja. Kokoonsa nähden tehokas halkoja.
diver
Viestit: 2378
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Retki-lehden 1/2019 retkikirvestesti

Viesti Kirjoittaja diver »

Minusta tuo roselli on myös hyvä juurikin paino/halkaisutehonsa takia.Yleensä tuota tarvitsee isomman puun tai esim.tervaskannon halkomiseen.
Veisto ominaisuuksilla ei omassa käytössä ole juuri merkitystä halkaisuteholla on.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
laphilainen
Viestit: 130
Liittynyt: 30 Marras 2008 20:55

Re: Retki-lehden 1/2019 retkikirvestesti

Viesti Kirjoittaja laphilainen »

Kommentoinpa minäkin kirvesaihetta kun olen niin monesti moittinut tarjolla olevia retkikirveitä. Yhdeltäkään valmistajalta ei löydy kirvestä missä on sopivan pituinen varsi.

Olen tykästynyt kirveeseeni missä on Sanvikin 0,8 kg terä ja siihen olen istuttanut rohki pitkän varren. Kirveen kokonaismitta on 54cm. Sillä on mukava halkoa puita eikä ole rystyset kolhuilla. Se 10cm lisämitta ei paina paljon suhteessa sen tuomaan hyötyyn.
Vastaa Viestiin