Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

cobbo
Viestit: 700
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Helsportin bivy shoesit on kyllä hyvät, ja sen verran tuhdisti eristetyt että jalasta karkaava lämpö ei yleensä jaksa sulattaa lunta kiinni ulkopintaan. Eli niillä voi tepastella lumessa, ja kopsutella lumen helposti pois liukkaasta ulkopinnasta telttaan takaisin tullessa. Voisivat olla ehkä vielä korkeammatkin, mutta kiristysnauhat estävät onneksi lumen pääsyn yläkautta sisään.


Avatar
Normanton
Viestit: 172
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Kiitos kaikille hyvistä vastauksista ja kommenteista.

Pohjatut huopikkaat kiinnostaisivat itseä ehkä eniten ja niitä olen aiemminkin katsonut. Kotona on aktiivisessa käytössä Lahtisen huopatossut ja olenkin etsinyt pitempi vartista vaihtoehtoa, mutta ne muutamat mitä olen löytänyt ovat todella arvokkaita. Esim Lahtisen huopikkaat pohjalla maksavat 125-200€ riippuen mallista ja varren pituudesta.

Bivy kenkiä ei ole tullut aiemmin katsottua, mutta taidan kallistua niihin hyvien kommenttien perusteella. Pitää vielä vähän itse tutkiskella.
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3083
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Tästä löytyy vähän edullisempia huopikkaita

https://www.huopalandia.fi/collections/ ... huopikkaat
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Siellä Lahtisen naapurissa Alholla on tarjous huopanilkkureista.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
Normanton
Viestit: 172
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Kiitos vinkeistä Eräkulkurille ja Pepille.

Huopalandia näyttäisi aika hyvältä, pohjatut huopikkaat alle 100€ hintaan, valitettavasti ei vaan ole mitään miesten kokoja saatavilla, pitää seurata josko tulisi täydennystä ennen helmikuun reissua.

Alhoa katoin jo aiemmin, mutta se on vielä Lahtistakin kalliimpi. Nytkin pohjattu 2-laadun huopanilkkuri tarjouksessa 149€, joka on vain liikaa tässä kohtaa. Toki noissa olisi jo ihan kunnon kengänpohja.
akuusist
Viestit: 594
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Pohjaa itse?
Yksinkertaisimmillaan sivelee Sikaflexiä pohjaan. Tai vähän tukevamman saadakseen liimaa tai ompelee jotain vahviketta: kangasta, kumia, vanha crocsinpohja.
omat polut
Viestit: 4206
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Juuri noin, omatoimisuutta.
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Minulle ovat riittäneet Kuomat paksulla villapohjallisella ja tarvittaessa villasukalla.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
f7391
Viestit: 314
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Tupakenkinä Crocsit ovat lyömättömät: näppärät laittaa jalkaan, eivät hiosta sisällä ja ovat kevyet ja kastumattomat. Ulkokäyttöön tietysti talvella hieman epäkäytännölliset. Jos ulkokengillä ei tarvitse tehdä sen kummempaa kuin päästä huussiin tai hakemaan halkoja, niin jotkut Exped Camp Booty -tyyliset ovat kätevät: lämpimät, kevyet ja menevät pieneen tilaan.
Avatar
Timppa_M
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Maalis 2008 12:22
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Timppa_M »

Pääsiäisen hiihtovaellukselle mennessä piipahdin Oulussa Shelbyssä ja bongasin Lillsportin overbootsit jotka vein leirikenkäongelmaa poteneelle kaverille, viikon kokemuksella oli kuulemma hyvät. Karvasisus ja käytti lisänä kumppareiden sisähuopia.

https://www.shelbyoutdoor.com/images/8667.jpg
" ...and the wolf in him merely slept.”
-Jack London-
Walker
Viestit: 1795
Liittynyt: 31 Joulu 2007 17:55

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Walker »

Olen jo vuosia käyttänyt Kuoman talvisaappaita. Ovat hieman kookkaita, mutta ahkioon mahtuvat. Varsiin voi sujauttaa vaikka termospullon tai muuta mukaan otettavaa.
Polku on siinä, missä mies kulkee.
Avatar
Normanton
Viestit: 172
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Itse päädyin ostamaan Carinthian G-LOFT Windstopper Booties. Eli tuollaiset pehmeät tossut ja tuli kyllä käytettyä paljon helmikuun reissulla. Noihin päädyin lähinnä siksi että olivat Varuste.netissä tarjouksessa ja minulla on Carinthian HIG4.0 toppapuku, josta on vaan hyviä kokemuksia parilta vuodelta. Voin kyllä suositella noita tossuja.
Jouni
Viestit: 1230
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Minulla on, silloin kun hiihdän ahkion kanssa, omatekoiset leirikengät. Kun kamat ovat ahkion sijasta rinkassa, karsiin yleensä leirikengät pois matkasta.

Omatekoiset ovat hyvin yksinkertaiset. Ylimääräisiä huopavuorikumpparien irtohuopia on kertynyt nurkkiin. Huovat kestävätkin paremmin ja niitä on helpompi korjata kuin niitä kumppareita, jotka joka tapauksessa murtuvat aikanaan päkiän ulkosyrjistä rikki eikä liimailu lopulta riitä. Huovat ovat leirikenkieni eriste ja ryhti. Enstex-kankaasta (liekö juuri sen nimistä enää myynnissä, on kai nuo jo 20 vuotta vanhat) on sitten ommeltu saapasmaiset väljät kengät/pussukat. Niiden sisällä on umpisolumuovista leikatut pohjalliset ja ne irtohuovat. Kangasosan yläreunassa on kuminauha, jonka ansiosta leirikengät pysyvät ylhäällä eikäpä lunta pääse sisään.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Vastaa Viestiin