Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Avatar
Normanton
Viestit: 172
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Onko arvon foorumilaisilla antaa tai jakaa suosituksia, omakohtaisia kokemuksia ja/tai vinkkejä tauko-, leiri ja tupakengistä talvivaellukselle?

Sulanmaan aikaan olen tottunut kantamaan mukanani crockseja kyseiseen tarkoitukseen, mutta talvikäyttöön en ole keksinyt mitään hyviä. Viime talvena Litokairan reissulla tuli kuitenkin tunne että jotkut toisen kengät olisi hyvä olla mukana, kun varsinaiset on kuivamassa ja ei niillä viitsi muutenkaan tuvassa lompsia tai telttaan tuoda lunta sisään.

Keveys ja pieneen pakkautuminen olisivat kivat ominaisuudet, mutta toki ahkiossa se ei ole niin tarkkaa. Lisäksi olisi plussaa jos kyseiset kengät voisivat toimia vara jalkineina jopa hiihdossa, itsellä on OAC:n siteet metsäsuksissa jolloin niihin saa kyllä kiinni kengän kuin kengän, mutta ei millään untuvatöppösillä kyllä hiihdetä.


hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja hannes »

Crocksin saapasta olen käyttänyt. Kevyet ja helppo laittaa jalkaan. Eivät kyllä kestä mitään, jäykkä tikku menee helposti läpi. Hiihtäminen poissuljettu.
Isompia kokoja ei taida olla, minulla on suurimmat mitkä löysin , eli nro 10, mahtuu villasukan kanssa.
Hyvät tupakäytössä ja pikku hangessa. Varsi on 20cm pitkä.
LauriA
Viestit: 815
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Itellä on tuollaiset ahkiossa.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/5512482/W ... posaappaat
Noilla ei vaella tai muutenkaan kilometräjä taivalleta mutta sopivan tilavat kun saa helposti jalkaan ja pois.
Saattaa kyllä tulla lunta saappaan sisään, jollei etukäteen ole tampannut polkuja teltan viereen
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja hannes »

Punnitsin nuo Crocksit, paino yhteensä 716gr. Lauri A:n linkin ^ sappaat ovat suurinpiirtein samanpainoiset. Irrotettava huopavuori tekee niistä talveen paremmat.
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3083
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Minä olen käyttänyt tavivaelluksilla villasta huovutettuja nahkapohjaisia sisätossuja. Joskus alkuaikoina tossuina palvelivat huopaiset syylingit, joihin itse liimasin pohjat. Sitten löysin Suomussalmen kotiseutumyymälästä hienot villasta huovutetut nahkapohjaiset tossut, jotka toimivat sisäjalkineina autiotuvilla samalla, kun saappaiden huopavuorit olivat kuivumassa. Nämä kyseiset sisätossut sopivat myös Naali-hiihtokumisaappaisiin, jos olisi ollut tarve varavuoriksi. Tietysti myös huopavuorisaappaisiin erikseen myytävistä varavuorista on mahdollisuus tuunata itselleen sopivat sisätossut.

Laitan tähän malliksi eräät hieman samantyyppiset tossut, joihin voisi tietysti liimata tarvittaessa ulkopohjat.

https://www.alhonhuopatehdas.fi/product ... 0DEALw_wcB
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja diver »

Minulla on yhtenä vaihtoehtona vastaavat kengät kuin LauriA:lla mutta naalin huovilla.Tämä varsinkin silloin jos olen liikkeellä naali saappailla.Näin kulkee varavuorit mukana.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Pelkästään sisätossuksi käy myös esim Haltin kumipohjalla varustettu untuvatossu. Ulkona on mielestäni paras jo mainittu crocksin lyhytvartinen saapas, jonka sisälle riittää villasukat.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3083
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Muistan hyvin kuinka lapsuudessani maaseudulla käytettiin talvisin yleisesti huopikkaita sekä ulkona että myös sisällä, kun siihen aikaan lattiat olivat viileämpiä kuin nykyisin. Huopikkaat tai huovutetut tossut ovat sisäkenkinä hengittäviä toisin kuin nuo edellä mainitut solukumisaappaat. Siksi peukutan huovutetun villan puolesta.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja diver »

https://varuste.net/p72877/helsport-bivy-shoes
Tuommoset on kanssa.Hyvin toimii.vaikka käy välillä lumessa tallustelemassa niin ei kantaudu sisälle kun on tuo pohja hyvin eristetty.Kyllä hyvä huopajalkine on myös aina hyvä jalkine.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Hanu
Viestit: 3953
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Minulla on suomaiset huopatossut, jotka vievät tilaa, mutta paino on varsin kevyt. Kivat leirijalkineet, jos mahtuu kuljettamaan. Olen pakannut sisään vaihtovaatteita yms. ja saanut tilan käyttöä paremmaksi.
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Tuskin kannattaa enää odottaa, että Varustelekasta saisi vielä ostaa CCCP:n ylijäämävarastosta toisen maailmansodan aikaisia huopatossuja. Nehän olivat hyvin haluttuja silloin joskus 1930-40. Huopatossu on pohjattuna muutenkin hyvä pakkasjalkine ja erittäinkin tauko/tupakenkä.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
amatööri
Viestit: 3487
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Eikös nuo huopatossut tai täälläpäin sanottuna vilttitossut ollut aluksi ilman pohjaa,siis pelkkä huopa maata vasten? Kuluivat nopeampaa mutta mukavat jalkineet oli ja lämpimät.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Juuri kulumisen estämiseksi niitä on alettu pohjaamaan kumilla. Joskus kauan sitten, lapsuudessani siis, ei ollut valmiiksi pohjattuja, mutta köyhyydessä samalla huovalla saatettiin paikata vilttitossun pohjia. Niin köyhiä ei sentään tainnut missään olla, että olisi tuohivirsuja yritetty puolipohjata.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3083
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

amatööri kirjoitti: 20 Joulu 2022 18:49 Eikös nuo huopatossut tai täälläpäin sanottuna vilttitossut ollut aluksi ilman pohjaa,siis pelkkä huopa maata vasten? Kuluivat nopeampaa mutta mukavat jalkineet oli ja lämpimät.
Joo, eihän niissä huopatossuissa ennen ollut mitään erillistä maapohjaa. Muistan hyvin, kun seutukunnan savotoisssa metsätyömiehet ja ajureina toimivat hevosmiehet kylillä käydessään kulkivat talvipakkasilla huopapohjaisilla huopikkailla. Kyllähän niitä jonkin verran korjailtiinkin vanhoista huopikkaista leikatuilla pohjilla tai paikoilla.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Avatar
Timppa_M
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Maalis 2008 12:22
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Tauko-, leiri- ja/tai tupakengät talvella?

Viesti Kirjoittaja Timppa_M »

diver kirjoitti: 19 Joulu 2022 19:53 https://varuste.net/p72877/helsport-bivy-shoes
Tuommoset on kanssa.Hyvin toimii.vaikka käy välillä lumessa tallustelemassa niin ei kantaudu sisälle kun on tuo pohja hyvin eristetty...
Vastaavat (jotkut merkittömät, polven alle olevat "mudbootsit") käytössä. Alla olen pitänyt merino + villasukka + Rabin Hot Socksit (https://rab.equipment/eu/hot-socks) niin hyvin on vajaan parinkympin pakkasilla touhuttu tarpeelliset ulkoaskareet hiihtovaelluksilla telttamajoituksessa.
Viimeksi muokannut Timppa_M, 23 Joulu 2022 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
" ...and the wolf in him merely slept.”
-Jack London-
Vastaa Viestiin