Missä melottu 2022?

Janne Pyykkö
Viestit: 683
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Missä melottu 2022?

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

Aloitin kevätmelonnan perinteisesti Vantaanjoelta 15.-16.4.2022. Tulva oli hyvä ja niinpä mentiin pääsiäisenä 97 km Riihimäeltä Helsingin Kulosaareen. Pienen tarinankin kirjoitin.

Kuva: Viimeiset metrit Leposaaren hautausmaalle puserrettiin jään päällä.
Kuva


Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
naavahauki
Viestit: 584
Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15

Re: Missä melottu 2022?

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

Itse kävin Nukarinkoskella heittämässä pari heittoa uistinta, mutta totesin vettä olevan turhan paljon ja sähköpyöräilin takaisin kotiin. Kosken alkupäässä katsoinkin, että nyt taisi olla Janne Pyykkö seurueineen maasiirtymää suorittamassa :D
Siitä vähän alempana olevasta Nukarin yläparkista oli kolme jantteria vetäneet pyranhoilla alaparkkiin. Kävelivät autoja hakemaan silloin kun olin menossa heittämään uistinta.
Janne Pyykkö
Viestit: 683
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Missä melottu 2022?

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

naavahauki kirjoitti: 21 Huhti 2022 20:37 Kosken alkupäässä katsoinkin, että nyt taisi olla Janne Pyykkö seurueineen maasiirtymää suorittamassa :D
Siitä vähän alempana olevasta Nukarin yläparkista oli kolme jantteria vetäneet pyranhoilla alaparkkiin. Kävelivät autoja hakemaan silloin kun olin menossa heittämään uistinta.
Nukarinkoski ohitettii 15.4. kello 17:40 paikkeilla. Minulle saa tulla juttelemaan. Aina on sen verran aikaa. Ihan sama periaate kuin tässä vaellusnetissä: on kiva olla rakentamassa maailmaa, jossa ihmiset ovat keskusteleva verkosto.
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
akuusist
Viestit: 594
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Re: Missä melottu 2022?

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Heikki kirjoitti: 23 Huhti 2022 11:29 (ketjusta perjantaikevennyksiä) Mukavalta tuntuu, että meitä vedentuomia palstalaisia löytyy Porista enemmänkin. Itse olen sanan mukaisesti sellaisen pienen puron varresta, josta lähtenyt vesi soljuu parhaillaankin Kokemäenjokea ohitseni. Aikoinaan oli aikomus meloa tuo reitti ainakin Ähtärinjärven pohjoispäästä saakka, mutta suunnitelma ei koskaan saanut tarpeeksi tuulta alleen. Nyt on jo ikää niin paljon, ettei siihen enää pystyisikään. Haaveita täytyy aina olla.
Porista en ole mutta juuri kävin kolmatta kertaa vuoden sisään Poosjoella. On kyllä niin hieno että ihme kun löytyy näinkin etelästä. Noormarkun/Eteläjoen Sahakoski tuli myös katsastettua muttei melottua. Olisi jäänyt tällä vedellä viimeiseksi tempuksi.
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Missä melottu 2022?

Viesti Kirjoittaja Usmi »

Tulvivaa Vantaanjokea kävin minäkin pätkän Riksusta Hyvinkäälle melomassa packraftilla. Alkumatka lähellä Korttionmäkeä piti meloa hiekkatietä pitkin ennen kuin varsinaiselle uomalle pääsi. Vettä on kyllä paljon myös metsässä ja pelloilla, Jannen kuvista päätellen vesi oli perjantaina korkeammalla kuin pääsiäisen aikoihin.
Janne Pyykkö
Viestit: 683
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Missä melottu 2022?

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

Usmi kirjoitti: 25 Huhti 2022 08:47 Tulvivaa Vantaanjokea kävin minäkin pätkän Riksusta Hyvinkäälle melomassa packraftilla. Alkumatka lähellä Korttionmäkeä piti meloa hiekkatietä pitkin ennen kuin varsinaiselle uomalle pääsi. Vettä on kyllä paljon myös metsässä ja pelloilla, Jannen kuvista päätellen vesi oli perjantaina korkeammalla kuin pääsiäisen aikoihin.
Havainto on oikea, koska Myllymäen mittarin perusteella Vantaan tulvahuippu osui perjantaihin 22.4.2022 = 105 m3/s = viimeksi näin paljon oli 2013, jolloin oli 125 m3/s.

Mutta melonnat jatkuvat. Kävin la 23.4.2022 Sipoonjoessa [tarina].

Kuva
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
naavahauki
Viestit: 584
Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15

Re: Missä melottu 2022?

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

Vantaan virtaamahuipusta poiketen Hyvinkäällä vaikuttaa tulvahuipun olevan parhaillaan menossa.
Kävin melomassa Kytäjän pelloilla ja keihäsjoen rantametsiköissä. Harmi kun kytäjoen ja keihäsjoen yhtymäkohdan vanha kuusimetsikkö oli kaadettu, siellä olisi ollut vuosien tauon jälkeen, tunnelmallista taas meloa.
naavahauki
Viestit: 584
Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15

Re: Missä melottu 2022?

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

Kaikenmoisiin risukoihin sitä tuleekin päädyttyä apuvälinein tai ilman. Aina jotenkin houkuttaa mennä ja kokeilla jotain mikä ei ehkä ole ihan normaalia.

Yritin tässä pari tuntia ladata youtubeen eilistä melontavideota...sinne se hitaalla yhteydelläni lataantui, mutta oli kuulemma liian pitkä ja nyt puhelinnumeroni vahvistettuani saan yrittää uudestaan *huoh*. Ei tänään enää. Lyhyempi pätkä alkaa ehkä kohta olemaan lataantunut.
Hyvää teki hartianseudulle kun vähän kävi melomassa taas pitkästä aikaa.
Parempi tuo kajakki oli kuin muistinkaan. 3-osainen Point65, mahtuu kivasti auton sisään ja on leppoisa kantaa osissa veden äärelle.
Osat sopivat vähän huonosti toisiinsa, mutta tarvittaessa meno vakautuu mukavasti kun säätöruuvista laskee peräsimen.

Noniin, taisi mennä julkiseen levitykseen. Ja minä nukkumaan.
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Missä melottu 2022?

Viesti Kirjoittaja OS »

^ Keväinen metsämelonta on ihan mukavaa. :)
naavahauki
Viestit: 584
Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15

Re: Missä melottu 2022?

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

^On on. Keväällä kaikki on mukavaa :-D
8 vuotta sitten kävin siinä Keihäs- ja Kytäjokien yhtymäpaikassa elämäni ensimmäisellä "metsämelonnalla":
Se oli mukava kokemus.
Silloin oli alla Tomahawk 13, mahtava leikkikalu vaikka jaloille ei ollut mukavasti tilaa.

edit...(kato, siittä onkin jo 9 vuotta..)
naavahauki
Viestit: 584
Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15

Re: Missä melottu 2022?

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

Tämä alkaa jo menemään mainostuksen puolelle, mutta tämmöinen palakajakki:
https://eu.point65.com/collections/modu ... ercury-gtx
Siihen voi laittaa niin monta istuinosaa kuin tahtoo...jonkun 100m janan muistan tubessa nähneeni.
Ihan OK vehje kun mahtuu pieneen tilaan. Tilavan henkilöauton takapaksiin+takapenkille mahtuu koko setti.
Janne Pyykkö
Viestit: 683
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Missä melottu 2022?

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

Avokanoottiyhdistys meloi vappuna Viron Keilajoella. Olin tämän 9 hengen retken vetäjä. Lyhyt mutta hieno retki. Tässä reissutarina, jossa pohdiskelen myös retkidemokratiaa.

Kuva
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Re: Missä melottu 2022?

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

Itse asun Keila joen yläjuoksulla.
Tähän asti olen melonnut.Puskanen, itse sahan auki joka vuosi.
https://kaart.delfi.ee/?bookmark=8625c0 ... ec79b0ea9a
aamu alkaa kahvilla
Janne Pyykkö
Viestit: 683
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Missä melottu 2022?

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

sepaonu kirjoitti: 12 Touko 2022 09:15 Itse asun Keila joen yläjuoksulla.
Tähän asti olen melonnut.Puskanen, itse sahan auki joka vuosi.
Kiitos pätkästä. Katsoin paikan kartasta. Tuolta (Inglisten läheltä) on merelle vähintään 90 kilometriä? Itse olen käsityksessä, että Seli-nimiseltä paikkakunnalta voisi olla hyvä aloittaa (noin 60 km), mutta meillä ei ollut siihen tarpeeksi aikaa.
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
Janne Pyykkö
Viestit: 683
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Missä melottu 2022?

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

(Myös tähän melontaketjuun...) Viikon retki 4.-11.6.2022 Kalmakaltiosta Finnmarkin Bavttajohkalle, jota kautta Karasjoen taajamaan ja Karigasniemelle. Liikuntaa reilut 220 kilometriä eri menetelmillä (kanootin narutusta, kantamista ja ihan perinteistä melontaa). Pitkä retkijuttu tässä.

Kuva
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
Vastaa Viestiin