Nousukarvojen voitelu

Nuortti
Viestit: 865
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Nousukarvojen voitelu

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

Tuli ostettua uudet nousukarvat metsäsuksiin. Karvoilla on pituutta vajaa 2 metriä. Kun kävin kokeilemassa niiden käyttökelpoisuutta, niin eivät luistaneet lainkaan . piti kävellä mäki ylös ja jopa alas. Olen pari kertaa vuokrannut nousukarvat eikä niiden kanssa ollut juuri ongelmia. Päin vastoin ne toimivat hyvin - toki luisto ei vastaa karvattoman suksen luistoa-
Kysyn, tietääkö joku, miten näitä karvoja pitäisi voidella, jotta niihin saisi luistoa? Selvää vastausta en ole saanut vaikka kysellyt olen.


diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Nousukarvojen voitelu

Viesti Kirjoittaja diver »

Skini kyllästeitä saa monenlaisia kaupasta.voi myös pyyhkiä myötä karvaan pehmeällä parafiini paikalla esim.keltaisella.
Skinisuksia myydään nykyään niin paljon että noita litkuja löytyy melkein joka marketista.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
f7391
Viestit: 314
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Nousukarvojen voitelu

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Kuulostaa siltä, että kyse on liian pitkistä nousukarvoista. Omat kokemukset aikanaan telluhommissa olivat sellaisia, että täyspitkillä karvoila meno on täyttä kävelyä. Nuo olivat siis 10 cm levyiset ja 2 m pitkät.

Jos haluat luistoa, niin hanki (tai tee) lyhyet nousukarvat eli vain pitoalueen peittävät. Näillä onnistuu hiihto ja kokemukseni mukaan pito riittää ahkion vetoon ylämäessä.
LauriA
Viestit: 815
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Nousukarvojen voitelu

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Itellä on ne rapiat 2m pitkät ja 30mm leveät karvat pohjissa. Kyllästänyt ne ennen reissua skini luisto ja jäänenestolla.
Mutta että ei luista lainkaan niin merkki olisi kanssa hyvä kuulla. Kai niillä karvoilla voi olla myös merkitystä mitä moharia ovat.

Lisäänpä tähän että kuvassa vastaavat karvat mitä oon käyttänyt ja vasen purkki millä ne olen kyllästänyt. Oikea on spray ja vielä ei kokemusta siitä miten toimii.
Kuva
omat polut
Viestit: 4205
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Nousukarvojen voitelu

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Keinokuituiset luistavat huonosti, mohair-villaa(esim. col-tex) olevat parhaiten, vaellussuksissa kokopitkä mutta osaleveä on paras.
akallio
Viestit: 2061
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Nousukarvojen voitelu

Viesti Kirjoittaja akallio »

Uudet karvat luistaa huonosti (ja pitää hyvin), mutta aika vähällä hiihdolla luisto paranee. Tosin jos ei hiihto onnistu ollenkaan, niin sitten sitä karvaa todennäköisesti on liikaa tarpeeseen nähden.

Karvoja voi voidella kuumavahalla, valitsee vaan pehmeästä päästä eli matalan lämmön vahaa. Tai sitten parafiinivahalla hankaamalla. Kyllästysaineet parantaa kostean kestoa, sitä en tiedä paljonko ne luistoa lisää.

Tulee myös mieleen, että sattuiko vaan tikkuisa keli kokeilupäivälle?
Vastaa Viestiin