Älypuhelimen akun kesto

Nuortti
Viestit: 865
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Älypuhelimen akun kesto

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

Minulla on vaelluksella mukana älypuhelin. Viikon vaelluksella erityisesti talvella akun kesto on varsin heikko. Pääsääntöisesti puhelin on suljettuna ja sen lisäksi olen laittanut virransäästötilan ja lentotilan päälle.
Onko vielä muita keinoja, jolla akun kestävyyttä voisi lisätä?
Jostakin syystä tuntuu siltä, että akku tyjenee muutamassa päivässä itsestään. Miksi?


kepsilla
Viestit: 746
Liittynyt: 18 Kesä 2007 15:54

Re: Älypuhelimen akun kesto

Viesti Kirjoittaja kepsilla »

Nuortti kirjoitti: 28 Maalis 2022 18:56 Minulla on vaelluksella mukana älypuhelin. Viikon vaelluksella erityisesti talvella akun kesto on varsin heikko. Pääsääntöisesti puhelin on suljettuna ja sen lisäksi olen laittanut virransäästötilan ja lentotilan päälle.
Onko vielä muita keinoja, jolla akun kestävyyttä voisi lisätä?
Jostakin syystä tuntuu siltä, että akku tyjenee muutamassa päivässä itsestään. Miksi?
Lithium akun kapasiteetti -20 C asteessa on luokkaa 20% huoneen lämpötilassa olevaan verrattuna älypuhelimen jännitteen katkaisuraja huomioiden.
Akun kapasiteetti(jännite) kuitenkin palautuu lämmetessään ja sitä ei saisi ladata alle 0C:ssä.
Kylmänä latamaalla olen muutaman akun saanut turpoamaan pilalle.
Pitämällä puhelin lämpimänä käytettäessä parannat sen suorituskykyä.
GPS vaeltaja
Jouni
Viestit: 1230
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Re: Älypuhelimen akun kesto

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Pidä lämpimänä, piste. Ja totta kai lentotilassa.

Huomaa, että takin tasku tai povitasku ei ole kovin lämmin paikka. Itse pidän kännyä talvella vesitiiviissä pussissa roikkumassa kaulasta. Känny on ihoa vasten paitojen alla. Tai vesitiiviin pussin päällä pidän vielä mikrokuitupussia, tuntuu kivemmalta iholla. Ainakin tuon Ortliebin vesitiiviin pussin läpi pystyy käyttämään kosketusnäyttöä.

Juuri viikolla 10 hiihtelin kuusi päivää Käsivarressa näin. Pakkasta oli nyt vain 10...15 astetta, mutta siellä ihoa vasten on kovallakin pakkasella lämmin. Känny muutaman kerran päivässä näyttö päällä: joku sijainnin tsekkaus, tekstari, Puuvrasjoella sääennusteita netistä. Reissun lopussa vielä yli 50% akkua jäljellä. Virtapankki jäi tällä kertaa käyttämättä.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Vastaa Viestiin