Sukset ja ahkio junassa 2022
Sukset ja ahkio junassa 2022
Pohdin juuri miten saisin sukset (270cm) ja ahkion (paris) kulkemaan junassa Rovaniemelle kun näyttää siltä, että yöjunien matkatavaravaunut on korvattu Edg tyyppisillä kaksikerroksisilla vaunuilla, joissa on polkupyörä- ja matkatavaraosasto alakerrassa, joissa saattaa sitten olla hieman rajoitetummin tilaa kuin wanhan ajan matkatavaravaunuissa. VR vielä pelottelee, ettei saisi ottaa mitään 220cm pitempiä suksia mukaan, eli kysyisin, että onko jollakulla jo kokemusta talvivaellusvarusteiden kuljettamisessa näissä uusissa vaunuissa? Ei ollenkaan huvittaisi lähteä autolla jos ei ole aivan pakko.
Re: Sukset ja ahkio junassa 2022
Tulin viime keväällä Rovaniemeltä etelään yöjunassa, jossa ei ollut matkatavaravaunua. Kaksimetrisen ahkion ja 240 sukset sain raahattua veturin jälkeen heti ensimmäisen vaunun matkatavaraosastolle, johon ne eivät mahtuneet. Ahkio jäi osittain käytävän puolelle, sukset olivat osaston sisällä vinottain. Kulku osastoon on hankalaa, pari mutkaa. Ahkio tulee nostaa pystyyn, jotta sen saa käytävältä osastoon.
Re: Sukset ja ahkio junassa 2022
Olen viimeksi kulkenut yöjunassa ahkion kanssa keväällä 2019. Itselläni tosin vain 150 cm ahkio ja 210 cm sukset.
Olen varannut tällöin itselleni invahytin, jonne ahkion sain vedettyä siihen laittamieni pyörien avulla. Hyvin mahtui lattialle.
Kysyin aikoinaan voiko invahytin varata muutkin kuin esim. pyörätuolia käyttävät ja/tai muuten huonosti liikkuvat. Ei tullut kieltoa.
Minusta VR ei ole osannut antaa palvelua meille ahkion kuljettajille. Varsinkin, jos kulkee yksin. Päiväjunissakin aika epämääräisiä vastauksia, kun kyselee palvelusta. Ahkio kuljetusta ei ole edes hinnoiteltu, kuten pyörän kuljetus. Lisäksi pendolinoon on todella vaikea saada ahkio kyytiin, sillä pitää ainaa nousta portaat, jotta kyytiin pääsee. Ei ole matkatavaravaunuja nykyisin enää. Todella hankalaa.
Muistan ajan, kun pystyi vielä tekemään niin, että laittoi tavarat menemään jo edellisenä päivänä omia aikojaan ja ne odottivat sitten Rovaniemellä, kun saavuit seuraavana päivänä tai sitä seuraavana päivänä itse paikan päälle.
Olen varannut tällöin itselleni invahytin, jonne ahkion sain vedettyä siihen laittamieni pyörien avulla. Hyvin mahtui lattialle.
Kysyin aikoinaan voiko invahytin varata muutkin kuin esim. pyörätuolia käyttävät ja/tai muuten huonosti liikkuvat. Ei tullut kieltoa.
Minusta VR ei ole osannut antaa palvelua meille ahkion kuljettajille. Varsinkin, jos kulkee yksin. Päiväjunissakin aika epämääräisiä vastauksia, kun kyselee palvelusta. Ahkio kuljetusta ei ole edes hinnoiteltu, kuten pyörän kuljetus. Lisäksi pendolinoon on todella vaikea saada ahkio kyytiin, sillä pitää ainaa nousta portaat, jotta kyytiin pääsee. Ei ole matkatavaravaunuja nykyisin enää. Todella hankalaa.
Muistan ajan, kun pystyi vielä tekemään niin, että laittoi tavarat menemään jo edellisenä päivänä omia aikojaan ja ne odottivat sitten Rovaniemellä, kun saavuit seuraavana päivänä tai sitä seuraavana päivänä itse paikan päälle.
Re: Sukset ja ahkio junassa 2022
Jospa tässä nyt "ohjataan" ihmisiä päiväretkeilemään pikkurepun kanssa liukulumikengillä majoituspalveluista käsin
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: 30 Heinä 2009 22:01
Re: Sukset ja ahkio junassa 2022
^Ei huono, pysyy vaellusmaastot rauhallisempina.
Re: Sukset ja ahkio junassa 2022
Jo vuonna 2015 oli polkupyörän tuonti pikajunalla Rovaniemeltä Jyväskylään mahdottomuus, ei ollut pyöräpaikkoja. Ohjattiin junaan, jonka reitti kiersi rannikkoreittiä Kokkolan ja Seinäjoen kautta. Hiukanko kesti ja oli varmaan taatusti viimeinen junareissu kaikkine muinekin ko. laitoksen töppäilyineen.
Kyllä Siperia opettaa!
Re: Sukset ja ahkio junassa 2022
Se on kuule niin että kaikkea ei voi saada ja pakko tyytyä kohtaloonsa. Esim minä joka en omista autoa on tyytyminen siihen että en pääse liikkumaan yhtä vapaasti kuin autollinen ja elämäni on suunniteltava sen mukaan. Eli silloin kun en liiku kaukojunalla niin elämäni pyörii semmoisen 9 neliökilometrin sisällä.
Re: Sukset ja ahkio junassa 2022
Kiitoksia vastauksista kysymykseeni. Päätin nyt aloittaa helmikuisen vaelllusseikkailun heti katsomalla asemalla mahtuvatko ahkio ja sukset vaunuun eli junaliput Rovaniemelle on hankittu. Toivottavasti onnistuu pujottelemaan tavarat sisään ja sattuu olemaan ystävällinen konduktööri. Ja onhan tässä vielä muutama viikko aikaa harkita lyhempien suksien hankintaa. Laitan tänne raportin palattuani (jos siis ylipäänsä pääsee lähtemään!)
Re: Sukset ja ahkio junassa 2022
Sama täällä. En itsekään omista autoa ja talvella reviiri aika pieni. Kesällä sentää pyörällä pääse vähän kauemmas järjellisessä ajassa.
Re: Sukset ja ahkio junassa 2022
On niitä autoja myös vuokrattavana jos ei omistaa halua
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Re: Sukset ja ahkio junassa 2022
Piruttaan katsoin farkun vuokraushintoja, olivat kymmenelle päivälle 1 500-3 600 euroa automerkistä riippuen.
Eli kannattaa kyllä ostaa kesäauto, jos (joku) yhtään autoista mitään ymmärtää. (Tietty hankaloituu, jos ei ole ajokorttiakaan.)
Meillä ajeltiin taannoin 2 900 euron kakkosautolla kolme vuotta / 100 000 km. ja vaihdossa seuraavaan "hyvitys" vielä 1 500 €.
Kyllä Siperia opettaa!
Re: Sukset ja ahkio junassa 2022
Kuinka paljon maksaisi ahkion lähettäminen matkahuollon kautta?
Re: Sukset ja ahkio junassa 2022
Itse ostin 5000 euron pakettiauton romun, jolla ajelin 100000 km (vain huolloilla) ja sain vaihdossa 5000 euroa, toki tinkivara hävisi siinä vaihtoautossa. Mutta noilla romuilla ajaa halvalla jos pää kestää.... Seuraava auto maksoi 24000 euroa/245000km, en ikinä enää osta uutta ....TREKKING kirjoitti: ↑18 Tammi 2022 18:40Piruttaan katsoin farkun vuokraushintoja, olivat kymmenelle päivälle 1 500-3 600 euroa automerkistä riippuen.
Eli kannattaa kyllä ostaa kesäauto, jos (joku) yhtään autoista mitään ymmärtää. (Tietty hankaloituu, jos ei ole ajokorttiakaan.)
Meillä ajeltiin taannoin 2 900 euron kakkosautolla kolme vuotta / 100 000 km. ja vaihdossa seuraavaan "hyvitys" vielä 1 500 €.
Aikanaan menin juna-bussilla Kiilopäälle, ja kun 2xahkio ja 2x umpisen sukset olivat makuuhytissä, 3.-matkustajan osalta konnari sanoi, "aha, mennään toiseen hyttiin".... Nykyisin taidetaan myydä vain soolohyttejä, jolloin lienee sama onko hytissä sitä tai tätä....
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
If you don´t like it, here I stand"
Re: Sukset ja ahkio junassa 2022
Tuossa pitäisi paketti lähettää etukäteen ja katsoa että se on ensin perillä.Jos yhtä aikaa lähtee paketin kanssa eri kyydillä ja paketti jumittaa jossain paripäivää niin reissu on pilalla tai ainakin suunnitelmat muuttuu.Kiitoautostakos ne joskus sanoivat,että jos haluaa tehdä täydellisen rikoksen niin heittää vain ruumiin kiitoautoon niin voi olla varma että sitä ei koskaan löydetä
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Re: Sukset ja ahkio junassa 2022
Poika kertoi jostain tutusta pyöräilijästä, joka oli lähtenyt Etelä-Suomesta pyöräilemään Kaamaseen. Jotta perille päästyä olisi mukavampaa, oli pyöräilijä lähettänyt itselleen paketin puhtaita vaatteita Kaamasen postiin. Pyöräilijä oli perillä ennen pakettia, eli puhtaat kalsarit olivat vielä matkalla kun niitä olisi jo tarvittu. *Toimii kuin junan vessa* taitaa olla vastakkainen ilmaisu sanoille *toimii kuin Suomen Posti*.
1960-luvulla, kun postipaketin lähettäminen oli vielä halpaa, lähetti Helsingin yliopistossa opiskeleva sukulaismies joululoman edellä vaatepaketin kotiinsa Tornioon, sisältönä likapyykit, jotka äidin oli tarkoitus pestä koneella ennen pojan saapumista. Pakettia ei kuulunut piitkään aikaan, mutta kun se vihdoin oli perillä Torniossa, oli paketin päällä Torinon leimat. Ja tarina on tosi! Ihmeellisiä ovat postipakettien tiet.
Mitä opimme tästä: Ainakin sen opimme että mitään arvokasta ei pidä lähettää sitä vakuuttamatta - ja jos paketin pitää olla valmiina odottamassa jossain, on paras lähteä itse liikkeelle vasta, kun on varmuus paketin perillepääsystä.
1960-luvulla, kun postipaketin lähettäminen oli vielä halpaa, lähetti Helsingin yliopistossa opiskeleva sukulaismies joululoman edellä vaatepaketin kotiinsa Tornioon, sisältönä likapyykit, jotka äidin oli tarkoitus pestä koneella ennen pojan saapumista. Pakettia ei kuulunut piitkään aikaan, mutta kun se vihdoin oli perillä Torniossa, oli paketin päällä Torinon leimat. Ja tarina on tosi! Ihmeellisiä ovat postipakettien tiet.
Mitä opimme tästä: Ainakin sen opimme että mitään arvokasta ei pidä lähettää sitä vakuuttamatta - ja jos paketin pitää olla valmiina odottamassa jossain, on paras lähteä itse liikkeelle vasta, kun on varmuus paketin perillepääsystä.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...