Kalvoton, hengittävä kesävaellus asu?

Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Sehän riippuu ihan siitä kankaasta miten ne strech kankaat kestää.

Kunnollinen strech kangas kestää mekaanista rasitusta selvästi paremmin kuin G1000, tosin tyypillisesti elastaania sisältävänä venähtää muutamassa vuodessa päivittäisessä käytössä, mutta pysyy toki käyttökelpoisena. Mutta taas edullisemmat kankaat kestävät vähemmän.

Mitä olen kuullut, niin oletan että Fjällreven käyttää niitä huonommin kestäviä strech kankaita, se verran useammin vaikuttaa ne mennen rikki.

Tätä korostaa toki se että ne kankaat on yleensä polvissa tai takamuksessa tai yläselässä, koska ne on ne paikat joissa siitä strech ominaisuudesta on eniten hyötyä, mutta toisaalta ovat myös kulutukselle altteimmat kohdat vaatteessa.


Vänkä
Viestit: 773
Liittynyt: 15 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Vänkä »

Kävin paikallisessa Savonlinnan Intersportissa. Kysyin kevyttä hengittävää "eivettähylkivääasustetta". Ei tarjolla.
Hyllyssä lukuisa joukko softshellia, hengittävää, vedenpitävää kuoria.

Itse olen viimeiset 10 vuotta vejättänyt vaelluksella kuivan sään sulan maan aikana farkuilla ja yhdellä/kahdella flanellipaidalla. Sateella sadeasulla. Hyvin olen pärjännyt.
akallio
Viestit: 2061
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Minulle on vakiintunut nykyään sellainen yhdistelmä, että pidän pitkähihaista juoksupaitaa tai pitkähihaista flanellipaitaa, sekä kiipeilyhousuja tai juoksuhousuja. Näillä menee vaellus, melonta ja maastopyöräily (sekä toki kiipeily ja juoksu ja mitä muuta nyt keksiikään).

Kiipeilyhousut olisivat lähes täydelliset yleiskäyttöiset ulkoiluhousut, jos niissä olisi edes yksi vetoketjutasku. Kiipeilykäytön vuoksi sellaista ei toki voi olla. Muuten ovat kulutusta kestävät, kevyet, nopeasti kuivuvat, hyvin liikkuvat ja sopivan ihonmyötäiset. Löysissä juoksuhousuissa on hyvät taskut, mutta ovat taas huonommat erityisesti pyöräilyyn eivätkä myöskään kulutusta kestävät.

Pidän kovasti siitä, että on pitkät hihat ja lahkeet. Se suojaa risuilta, auringolta ja punkeiltakin. Sitä myöten pitää olla kevyet vaatteet, ettei kesällä tule kuuma.

Näiden päällä on sitten goretexit silloin kun tilanne vaatii. Ja goretexien alle vaihtuu paksut villakerrastot talvikäyttöön. Tällä tavalla neljä vuodenaikaa ja nippu erilaisia liikkumisen tapoja hoituu varsin pienellä vaatevalikoimalla, mikä on minusta hienoa.
cobbo
Viestit: 700
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

^^eikö se softshell ole nimenomaan kevyt, hengittävä materiaali? Ei mitkään kalvolla varustetut muka-softshellit, vaan ne perinteiset tyypillisesti nyloniset kamppeet.

Itse en puuvillasekoitteisiin päin katsokaan, kun muutaman vuoden on ollut nopeasti kuivuvat ja hyvin hengittävät nylon-elastaani -softshellit käytössä. Kesäkuumalla ohuet, syksyllä vähän tuhdimmat. Kestävyyskin on parempi kuin Keb-housuissa, joissa "ihmemateriaali" G1000 hinkkautui haarakiilassa puhki melko vähäisen käytön jälkeen.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Minulla oli aikanaan untuvakankaasta tehty vaellusasu. Paras mitä koskaan ollut. Täysin hengittävä mutta hyttyset eivät silti päässeet läpi.
Mitä tuo kangas on, sitä en tiedä.
Kun eksyn, lähden kotiin.
jääleinikki
Viestit: 311
Liittynyt: 30 Heinä 2009 22:01

kangas

Viesti Kirjoittaja jääleinikki »

Pekka kirjoitti:Minulla oli aikanaan untuvakankaasta tehty vaellusasu. Paras mitä koskaan ollut. Täysin hengittävä mutta hyttyset eivät silti päässeet läpi.
Mitä tuo kangas on, sitä en tiedä.
Onko tuollainen untuvakangas kuinka kestävää. Repeääkö herkästi koivuihin kiinniottaessa tai polvillaan ollessa tai istuessa kivellä / kalliolla.
MrKnowItAll
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Tammi 2021 18:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MrKnowItAll »

Untuvakangas on ohutta mutta tiivistä puuvillaa, josta ei untuvat mene läpi. Ei se kovin lujaa voi olla ohuutensa takia.

"Softshell" takoittaa suunnilleen mitä tahansa päällysasun materiaalia joka ei ole vesitiivistä ("hardshell"). Siinä mielessä sarkapuku, G1000 ja tokmannin tuulipuku ovat kaikki softshelliä. Eli turha sitä on vierastaa. Kun ensi syntyi termi "kuoriasu" Goretexin keksimisen myötä noin 40 vuotta sitten, piti edelleen keksiä myyvä termi päällysvaatteille jotka oikeasti hengittivät eivätkä olleet vesitiiviitä.

Toki termiä käytetään lähinnä moderneista keinokuitukankaista, jotka ovat sitten pirun hyviä ja kaikessa parempia kuin vanhat materiaalit, paitsi nuotion kipinöintiä vastaan. Materiaalin venyvyys on housuissa etenkin verraton ominaisuus. Sastallakin on sarkahousut, joissa on joustokangasta tarpeellisissa paikoissa, toimii!

Kyllä on olemassa kiipeily(kin) housuja, joissa vetoketjutaskut: ainakin Arc'teryx Gamma LT -housut, erittäin suositut kevytretkeilypiireissä. Itselläni on raskaimpina sulan maan housuina Arc'teryx Leaf* Combat Pants gen2, joissa on edessä tuplataskut joista toiset vetoketjuilla, samoin takataskut. Hienosti suunnitellut reisitaskut, joita ei edes huomaa kun ne eivät ole käytössä. Materiaali on joustavaa, vettähylkivää ja niin lujaa, että kun pesin 4 vuotta ahkerassa käytössä olleet housuni niissä ei näkynyt mitään käytön jälkiä. Annoin vävypojalle kun olivat jääneet minulle liian suuriksi. Osti itse lisää samasta materiaalista tehtyjä hieman siviilimpiä versioita, eli Arc'teryx Leaf xFunctional Pants SV, jotka ovat toiseksi parhaat housut ikinä. Niitä Combat -versioita ei tietenkään enää valmisteta (onneksi niitä on kaapissa kahdet ja vaimolla yhdet samankokoiset, joten olemme valmiina yhteiskunnan romahtamiseen...).

*) Leaf = Law enforcement armed forces, eli Arc'terryxin militäärifiliaali. Sama kuin Salomonin Forces (nämähän ovat kumpikin "suomalaismerkkejä", omistajana Amer Sports (joka kyllä myytiiin Kiinaan). Näin se omistajuus kiertää, firmat ovat melko suuria toimittajia mm jenkkien erikoisjoukoille...
Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Softshellina nykyään myydään kuitenkin myös kalvollista vaatetta, jossa kangas pitää vettä, ei juuri hengitä tai jousta mutta vaate ei kuitenkaan pidä vettä koska ei ole teipattu. Ja joka kuivuu äärimmäisen hitaasti. Eli yhdistetään kutakuinkin kaikkien muiden vaatetyyppien huonot ominaisuudet, mukaan lukien korkea paino.

Tuossa edellisessä olikin aika hyvin niistä "kunnollisista" softshelleista. Erona noin 10 kertainen hinta.
oaivi
Viestit: 440
Liittynyt: 18 Syys 2011 20:24

Viesti Kirjoittaja oaivi »

Minulla on ollut vuosien mittaan vaelluksilla monenmoisia housuja. Jahti/Jaktin metsästyshousuista Haglöfsin kuorihousuihin ja Tokmannin softshelleihin ym. Riippuu tietysti säästä ja monesta muustakin muuttujasta mikä parhaiten sopii, mutta tänä vuonna koen tenneeni todellisen löydön.

Vaelsin Blåkläderin stretch-housuissa, joiden materiaalit luetellaan näin: pintamateriaali 1: 65% polyesteri, 35% puuvilla; pintamateriaali 2: 63% polyamidi, 26% polyesteri, 11% elastaani. Mukavuus oli huippuluokkaa ja taskutus juuri minulle sopiva. Reisitaskujenkin koko ja sijoittelu olivat erittäin käyttökelpoiset, mikä on mielestäni harvinaista. Liian kuuma ei tullut ja matkani ainokaisen sateen jäljiltä housut kuivuivat nopeasti. Kestävyydestä en vielä oikein osaa sanoa, mutta luulisi työvaatevalmistajan siihenkin panostaneen.
Metsä. Kuntosali ja juhlasali. Työpaikka ja lepopaikka. Kirkko ja kapakka.
Avatar
Mustola
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Touko 2018 10:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mustola »

Omissa suunnitelmissa ommella Eventproof kankaasta =Ventile takki ja ehkäpä housutkin. Kaavat teen varmaankin jostain vanhasta työtakista ja housuista. Tietääpähän mittojen olevan melkolailla mun mitoissa.
Takkiin varmaan verkkovuori. Sitä en tiedä tarviiko jotain tukikankaita ommella.
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
akallio
Viestit: 2061
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

MrKnowItAll kirjoitti:Kyllä on olemassa kiipeily(kin) housuja, joissa vetoketjutaskut: ainakin Arc'teryx Gamma LT -housut, erittäin suositut kevytretkeilypiireissä.
Ajattelin tässä sellaisia varsinaisia kiipeilyhousuja, jotka on tehty ensisijaisesti kallio- ja seinäkiipeilyyn.
Avatar
Normanton
Viestit: 172
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Itse olen tykästynyt noihin Fjellun Vidda Pro housuihin, materiaali hyvä, istuu itselle hyvin, taskut erittäin hyvät ja riittävästi, lahkeiden kiristykset hyvät, löytyy tarpeeksi vyölenkkejä ja on polvisuojille paikat. Tällä hetkellä löytyy kolme paria kyseisiä housuja, yhdet pääsääntöisesti vaelluskäyttöön, yhdet lähes jokapäiväiseen ja ympärivuotiseen koirien ulkoilutukseen ja vanhin pari on siirtynyt käyttöön pihatöissä yms. Vaellushousuja olen vahannut kelin mukaan, muita en jaksa.

Ei sillä että väittäisin noita mitenkään maagisen täydellisiksi housuiksi tai mitään mutta kun on löytänyt itselle hyvät housut niin ei kyllä jaksa edes koittaa muuta. Hintakin on kohtuullinen siihen nähden miten paljon käytän niitä ja kahdet jälkimmäiset parit on ostettu tarjouksesta.

Toki vaelluksella mukana on myös aina kuoriasu, sille on paikkansa mutta aika harvoin sen kanssa tulee liikuttua, enemmän se on leiriin ja sitten kun oikeasti sataa.

Vaellustakkina (ja koiralenkeillä) on ollut nyt reilun vuoden tuo Fjellun Kaipak Jacket, tässä on stretsiä kainaloissa mutta ei muualla. Mukava takki päällä ja ainakin nyt vielä kestänyt stretsit ja en ole huomannut että ötökät purisivat siitä läpi mutta toki se ei samalla tavalla liimaa kiinni hikoillessa kuin jos olisi esim selässä. Vaimolla oli Fjellun Keb housut ja ne alkoivat purkamaan stretsin saumoista ja niistä jotkun ötökät söivät läpi.

Toki kesäisin ja kylmempäänkin aikaan ihan vaan merinopaita tai pari päällekkäin on takkia mukavampi vaihtoehto, jos ei sada, tuule tai ei ole ötököitä.
Mangrove
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Tammi 2008 21:42

Viesti Kirjoittaja Mangrove »

jääleinikki kirjoitti: Onko tuollainen untuvakangas kuinka kestävää. Repeääkö herkästi koivuihin kiinniottaessa tai polvillaan ollessa tai istuessa kivellä / kalliolla.
MrKnowItAll kirjoitti:Untuvakangas on ohutta mutta tiivistä puuvillaa, josta ei untuvat mene läpi. Ei se kovin lujaa voi olla ohuutensa takia.
Tämä(kin) riippuu hyvin pitkälti siitä mikä on raaka-aineena käytetyn puuvillan kuitupituus, kuinka paksua (denier) puuvillalankaa kankaassa käytetään, kuinka montaa säiettä puuvillalangassa on käytetty, millä sidonnalla kangas on kudottu (kuinka tiheä ja sileä kangas on) ja onko kankaassa käytetty jotain pintakäsittelyainetta.
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Pakko laittaa sen verran edittiä omaan kirjoitukseen että minullahan on lundhagsin Makke pantsit eikä Makke pro pantsit.eri pöksyt kokonaan siis.
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Kalvoton, hengittävä kesävaellus asu?

Viesti Kirjoittaja diver »

Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Vastaa Viestiin