Kalvoton, hengittävä kesävaellus asu?

kunttaukko
Viestit: 57
Liittynyt: 12 Touko 2006 09:22

Kalvoton, hengittävä kesävaellus asu?

Viesti Kirjoittaja kunttaukko »

Löytyykö nykyään mistään ohutta, kalvotonta kesävaelluasua? Minulla on noin 15 v vanha Haltin takki ja housut, joiden koostumus on 65 %polyesteriä ja 35 % puuvillaa. Asu on jo kulunut ja alkaa hajota.
Halti ei enää tuollaista valmista, tekeekö kukaan valmistaja tuon tyyppistä asua?


tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Laitoin google-hakuun nuo materiaalitiedot + prosentit ja löytyyhän noita, onneksi tosiaan. Itsellä myös kalvottomia ja taitaa olla juurikin nuo specsit. Tässä esim. https://eratukku.fi/p38973/anar-muorra- ... uku-harmaa
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Kannattaa katsoa myös Sastan tarjontaa.
diver
Viestit: 2349
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Lundhags kannattaa myös katsella.
amatööri
Viestit: 3493
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Fjällrävenin G-1000 kankaiset asut on tuolla seossuhteella,ainakin jotkut mallit.Kuivuu nopeasti eikä öttiäiset pistä läpi.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Micke
Viestit: 2294
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Naisystävä vertaili G1000 housujen ja Tierran kevyiden softshell housujen kuivuvuutta sateen jälkeen. Yllättävästi G1000 housut kuivui nopeammin kuin noi modernimmat vastineet, vaikka Tierrat oli kuivina paljon kevyemmät.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Avatar
Normanton
Viestit: 172
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Itsellä Fjellun G-1000 kankaiset housut ja takki (tai no useampi molempia :oops: ), valinnanvaraa löytyy paljon useiden housu- ja takkimallien valikoimasta, ja samoin myös hintahaitaria. Kankaan voi myös halutessaan vahata ja täten lisätä veden hylkivyyttä toki hengitettävyyden kustannuksella.

Moni parjaa Fjellua ettei hinta-laatu ole kohdillaan, mutta itse olen ollut tyytyväinen ja nämä ovat niin subjektiivisia asioita.
MrKnowItAll
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Tammi 2021 18:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MrKnowItAll »

Minusta tuo kysymys on hieman outo, kun kaupat ovat väärällään keveitä ja hengittäviä vaellushousuja ja tuulitakkeja. Ei niitten ole pakko olla samalta valmistajalta eikä varsinkaan samasta kankaasta tehtyjä.

Vedenpitävissä kuorivaatteissa ei kyllä kukaan järkevä ihminen vaella, vaikka sellaista yrittäviä edelleenkin näkee. Itse en ole pitänyt vesitiiviitä kuorihousja enää pariin vuosikymmeneen. Sadehametta silloin tällöin, se painaa alle 50 grammaa ja kulkee huomaamattomasti mukana.

Minulla on käytössä kolmet eri paksuutta olevat joustavat housut, niistä valitaan kelin mukaan yhdet päölle ja mahdollisesti toiset varalle/matkalle tilanteen mukaan. Takkeja samoin muutama, tosikevyestä tuulitakista keskiraskaaseen softshelliin. Nekin hylkivät hieman tihkua mutta hengittävät hyvin. Sitten kevyt PacLite kuoritakki oikean sateen ja/tai kovan tuulen varalle.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

G-1000 on hyvä. Kalvoton vaan ei kelvoton. https://eralehti.fi/wp-content/uploads/ ... 631824.pdf Täysin samaa mieltä: "Maastoon sulautuva vaellusasu miellyttää metsävaeltajaa enemmän kuin värikkäät tunturi- ja vuoristovaellusasut. Tosin tässäkin kauneus on katsojan silmässä.
Huolimatta niin sanottujen teknisten retkeilypukimien kehityksestä, perinteiset sekoitekankaiset
vaellusasut tulevat jatkossakin kulumaan retkeilijöiden käytössä.Perinteinen asu on täysin ylivoimainen kesällä ja ympäri vuoden sellaisilla vaelluksilla,missä yövytään laavulla tai muuten puuhataan nuotioiden kanssa. Kun kalvoton asu on vielä yksinkertainen ja halpa verrattuna kuoriasuun"
PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Mulla on Revolution Racen katkolahjehousut ja olen niihin enemmän kuin tyytyväinen. Takkia ei mulla ole koska käytän sadetakkia tarvittaessa tuulen blokaajana merinopaidan päällä.
Hanu
Viestit: 3994
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Kuulun myös G-1000 käyttäjiin. Hyvä kestävä materiaali ja kuivuu melko nopeasti. Housut olivat viime viikolla tätä materiaalia ja anorakki on jotain ohuempaa, mutta saman tyyppistä. Anorakki on joku merkitön halpis-juttu, mutta tosi hyvä. Kuivuu nopeasti ja kestänytkin on ihan kiitettävästi.

Edes sateella en käytä mitään vedenpitävää liikkuessa, koska läkähtyisin kuumuuteen. Repussa on kyllä Sastan joku Core-tex puku, mutta se on vain leirikäytössä illalla. Liikkeessä toimii vain kalvottomat kamppeet.
diver
Viestit: 2349
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Lundhags Makke pro housut käytössä itsellä ja eukolla.vaimolle piti ostaa varuilta toiset jos malli sattuu poistumaan :D .taikina vauden ohut hengittävä huppari josta ei itikka pistä läpi,mallia en nyt muista.Noitten päälle kevyt sadeasu tarvittaessa.
Micke
Viestit: 2294
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Itse käytän vaelluksella Haglöfsin LIM fuse huosuja sekä Haglöfsin LIM shield tuulitakkia. Nuotiolla noilla pierunkuorilla ei kannata istua, mutta muuten ihan älyttömän hyvät. Jos lämpötila on alle 10 astetta voi ihan hyvin käyttää vaellustakkina kalvotakkia ja jostain 5 astetta kylmemmässä myös kalvohousuja, mutta kulumisen välttämiseksi en ole juuri niin tehnyt.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
amatööri
Viestit: 3493
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Kun nyt näistä kamppeista puhutaan ja monellakin merkillä on laitettu joustoksi strechiä tiettyihin paikkoihin niin onko kokemusta onko tuo kangas yhtä kestävää kuin esimerkiksi g-1000 tai vastaava kangas ja pistääkö hyttyset läpi noista kohdista jos kangas on tiukasti ihoa vasten?

Monet g-1000 kankaiset housut ja yksi takki käytössä mutta olen karsastanut noita jousto kohdilla toteutettuja kankaita.Onko mekaaninen kestävyys samalla tasolla kuin pelkkä g-1000 ettei pajut ym.risut revi ja kun tuolla pohjoisessa tulee pyörittyä heinakuulla milloin on enemmän tai vähemmän öttiäistä ilmassa niin eipä noita uudempia versioita ole tullut hankituksi.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Mulla meni Keb-housut gorillateippipaikkaukseen 2019 kolmen viikon reissulla. Hajos persuksista oikein kunnolla. Siviilissä tosi hyvät mutta eivät sitten kairassa kestäneet. Mitenkään erityisesti en rymynnyt vaan reissu oli enemmänkin kävelyä ( Kilppari-Utsjoki ).
Vastaa Viestiin