Kalkkoaivin tie
-
- Viestit: 137
- Liittynyt: 16 Tammi 2021 18:46
- Paikkakunta: Espoo
Tuli tuosta Corollasta mieleen kun yksi syksy olin Reisan laaksossa Aygolla ja ajattelin, josko yhtä sivutietä pääsisi ylängölle Gahperusvaggiin Haltin takamaastoihin.
https://www.norgeskart.no/?_ga=1.180006 ... ayers=1002
(KOPASE KOKO TEKSTI OSOITERIVILLE)
Jututin siinä tienhaarassa asuvaa poromiestä aiheesta ja se katteli päätään puistellen Aygon melko matalalla olevaa etuspoileria ja muutenkin vaatimatonta maavaraa ja totesi vielä että ei siitä ole juurikaan ajeltu kuin mönkijöillä ja pickupeilla. En silti malttanut olla kokeilematta, kun kaikkeahan pitää kokeilla....
Olihan se paikoin hiukan sellaisen mönkijäuran oloinen, mutta Aygo on lyhyt ja pyörät ihan kulmissa. Pääsin puurajalle poroportille ilman kosketuksia kivikot kierrellen, mutta ylämäessä oleva portti oli kiinni, joten stoppi tuli. Kokeilin ennen portin aukaisua mäkilähtöä ja sen verran jyrkkä mäki, että etuvetoisessa ei enää pito riittänyt, vaikka kuinka mutkittelin ja polttelin kytkintä avuksi ettei olisi sutinut hiekalla. Olisi pitänyt ensin aukaista portti ja hakea vauhti muutaman sadan metrin päästä ja etsiä uusi kiihdytyspaikka ja sitten kävellä sulkemaan portti ja palata....en jaksanut vaivautua, vaan käännyin takaisin. Yhtään kolahdusta ei tuolla matkalla tapahtunut, varmaan ylempänä tie olisi vielä huonontunut ja ilmakuvastakin näkee, että siltojakaan ei tuolla ylängöllä ole pahemmin harrastettu.
Po. poromies oli muuttanut alueelle jostain Kautokeinon suunnalta ja oli juuri rakentelemassa mökkiä sinne ylängölle. Puhui kohtalaisesti suomea ja hiukan ruotsilla täydennettiin ymmärtämistä.
https://www.norgeskart.no/?_ga=1.180006 ... ayers=1002
(KOPASE KOKO TEKSTI OSOITERIVILLE)
Jututin siinä tienhaarassa asuvaa poromiestä aiheesta ja se katteli päätään puistellen Aygon melko matalalla olevaa etuspoileria ja muutenkin vaatimatonta maavaraa ja totesi vielä että ei siitä ole juurikaan ajeltu kuin mönkijöillä ja pickupeilla. En silti malttanut olla kokeilematta, kun kaikkeahan pitää kokeilla....
Olihan se paikoin hiukan sellaisen mönkijäuran oloinen, mutta Aygo on lyhyt ja pyörät ihan kulmissa. Pääsin puurajalle poroportille ilman kosketuksia kivikot kierrellen, mutta ylämäessä oleva portti oli kiinni, joten stoppi tuli. Kokeilin ennen portin aukaisua mäkilähtöä ja sen verran jyrkkä mäki, että etuvetoisessa ei enää pito riittänyt, vaikka kuinka mutkittelin ja polttelin kytkintä avuksi ettei olisi sutinut hiekalla. Olisi pitänyt ensin aukaista portti ja hakea vauhti muutaman sadan metrin päästä ja etsiä uusi kiihdytyspaikka ja sitten kävellä sulkemaan portti ja palata....en jaksanut vaivautua, vaan käännyin takaisin. Yhtään kolahdusta ei tuolla matkalla tapahtunut, varmaan ylempänä tie olisi vielä huonontunut ja ilmakuvastakin näkee, että siltojakaan ei tuolla ylängöllä ole pahemmin harrastettu.
Po. poromies oli muuttanut alueelle jostain Kautokeinon suunnalta ja oli juuri rakentelemassa mökkiä sinne ylängölle. Puhui kohtalaisesti suomea ja hiukan ruotsilla täydennettiin ymmärtämistä.
Kyllä Siperia opettaa!