QUILT - uhka vai mahdollisuus

kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

QUILT - uhka vai mahdollisuus

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Miettinyt pitkään ahtaiden untuvapussien korvaamista ehkä hiukkasen väljemmällä Quiltilla. Mahtaako kulkijoilla olla kokemuksia niiden sopimisesta niin telttavaellukseen kuin autiotupien tahi laavujen koville lattioille..(?)


tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Mahdollisuus. Itsellä pari untuva quilttia, envelopea ja kirjekuoriksikin niitä kutsutaan. Mulle ainoa oikea tapa nukkua on vatsallaan ja vasen polvi koukussa joten jalkopäähän kapenevasta normi pussista en saisi vetskaria kiinni. Toisaalta kesällä pitelen vetoketjun auki, mutta mulle suorakaiteen muotoinen makuupussi on se ainoa oikea.
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Katohan. Mulla juuri samanmoinen nukkuma-asento. Mitä mieltä olet/ollaan siitä, että quiltit kehoitetaan kiinnittämään kumiremmeillä makuualustaan kiinni..? Tuntuu hankalalta.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Tosiaan quiltistä taisikin puuttua tavaraa siitä alaosasta, mulla siis kirjekuori tyyppinen mikä onkin sitten eri kuin quilt. Mulla täman kaltainen: https://www.aliexpress.com/item/4001359 ... 11c6d39-27
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Saattaa toki olla suorakaiteenkin muotoisia, peitoksi levitettäviä quilteja, mutta oman kiinnostukseni kohteena on niin Cumuluksen quiltit kuin eritoten muumiomallinen Thermarest Vesper, ja näissä kummissakin on remmejä/remmi, joilla peitto voidaan kiinnittää makuualustaan. Tuntuu vain jotenkin höpäkältä alkaa quiltistakin tekemään ongelmallisempaa pussia :cry:
Micke
Viestit: 2342
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Toi Vesperin kiinnitys systeemi on kyllä ihan toimiva, ainakin Large koon therm a rest Xlitellä.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
cobbo
Viestit: 705
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Ei ne remmit ole mitenkään hankalat käytössä. Ainoa mihin saattaa tuhraantua aikaa on se, kun pyörittelee niitä leiriä pystyttäessä alustan ympäri, jotta saa soljet oikeisiin kohtiin. Viltin alta poistullessa ei tarvi yleensä avata kuin yksi solki jos sitäkään. Itsellä siis Cumuluksen viltti jo kolmatta vuotta käytössä.

Kääntyillessä ne ovat kätevät, kun viltti ei valu päältä pois vahingossakaan.
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Thermarest Vesper 20 nyt mielessä lämpimänä peittona :wink:
Micke
Viestit: 2342
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

kaptu kirjoitti:Thermarest Vesper 20 nyt mielessä lämpimänä peittona :wink:
Mulla on juuri Vesper 20, liian lämmin alle +10, jolloin menee juuri ja juuri peittona, alle +5 menen Vesper 20 sisälle ja noin nollassa pitää kiinnitellä noin mukana tulevat "hihnat". Oma hyvän nukkumisen lämpötila on noin -3 astetta. Olen aika lämmin nukkuja, joten siihen kannattaa verrata. Western Mountaineering Highlite on mulle nykyisin +4 pussi, aiemmin se oli +1 pussi. Marmot Plasma 15 on mulle -7 pussi, aiemmin se oli -12 pussi. Ajat muuttuu ja nukkujat muuttuu sitä enemmän...

Olen miettinyt lisätäytettä tohon Vesper 20 peittoon, mutta ei taida kannattaa, vaikka 800g Joutsenen parasta untuvaa on kotona tarpeettomana (tosin uskon että Joutsenen +700 on nykymittapuulla jotain muuta).
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
hapan korppu
Viestit: 92
Liittynyt: 23 Touko 2007 09:37
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja hapan korppu »

Kehitys kehittyy.. veljet ja siskot vaelluksessa...

Mielestäni tärkein asia on miettiä pussia/quilttia hankittaessa käyttötarkoituksen lisäksi myös omaa nukkumistyyliä/asentoa. On aivan eri asia hankkia pussia/peittoa rauhalliselle selällään-nukkujalle, kuin pyöriskelevälle kylkimyyrälle... Ensiksimainittu pystyy hankkimaan paljon napakammin istuvan pussin, kun taas jälkimmäisen kannattaa satsata enemmän siihen, että pussissa/peitossa riittää tilaa. Niin kauan, kun vaellukset ovat sulanmaan aikaan, niin henkilökohtaisesti koen pussin päähupun hiukan turhaksi.

Itse uskoisin, että kehityssuunta on sulanmaan vaelluksilla pussin ja quiltin hybrideissa. Ainakin itse hankin juuri sellaisen (Fearhered Friends Flicker-sarjan pussi/peitto..). Kyseessä siis sillä tavalla perinteinen quilt, ettei pussissa ole päähuppua, mutta sitten taas sillä tavalla makuupussimainen, että peittoa voi käyttää makuupussimaisesti suljettuna, kun se sulkee kokonaan eli untuva on makuupussin tapaan sekä pussin ylä- ja alaosassa. Tämä on kätevää muutamastakin syystä johtuen.. ensinnäkin paljon pyöriskelevänä pussiin ei pääse syntymään yhtä helposti aukkoja mistä kylmää pääsee virtaamaan pussiin sisään ja toiseksi kun pussin aukaisee peitoksi, riittää sen leveys kahdelle hengelle peitoksi. Pari reissua olen nyt tätä testaillut ja todella hyväksi havainnut. Seuraavaksi pääsee vällykäärmeilemään vaimon kanssa pussi pelkästään peittona kahdelle hengelle, joten siitä sitten myöhemmin raportointia, yksityiskohtiin kuitenkaan menemättä... :-)
MrKnowItAll
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Tammi 2021 18:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MrKnowItAll »

Täkki.Täkki.Täkki.

Kiitos.
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

ULTRALIGHT OUTDOOR EQUIPMENT tarjoaa runsaasti Quilteja nopealla toimitusajalla :idea:
Micke
Viestit: 2342
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Mielestäni quilt tai retkipeitto on parempi nimitys kuin täkki. Täkillä ymmärrän itse enemmän sen, mitä käytän kotona pussilakanan sisällä peittona.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
MrKnowItAll
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Tammi 2021 18:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MrKnowItAll »

Micke kirjoitti:Mielestäni quilt tai retkipeitto on parempi nimitys kuin täkki. Täkillä ymmärrän itse enemmän sen, mitä käytän kotona pussilakanan sisällä peittona.
Täkki on suora käännös englannin kielen sanalle "quilt". Tarkoittaa siis topattua peitettä. Peittohan voi olla myös viltti ("blanket"), joka on yhtä kudosta ilman eristetäytettä. Miksi siis ei "täkki" tai kompromissina "retkitäkki".

Ärsytää nämä anglismit, laiskuutta, trendikästä vaiko yksinkertaisesti puuttellista äidinkielan sanavarastoa? Sama "tarpin" kanssa.
Micke
Viestit: 2342
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Oman sanakirjani perusteella "quilt" on sängynpeite suorana käännöksenä. No, jaamisteluahan nämä termit ovat, jos sanasta riippumatta lukijoille tulee selväksi mitä tarkoitetaan. "Täkki" sanaa käytetään vaan tässä tapauksessa huomattavasti vähemmän. Vakiintunut termi varmaan syntyy lähivuosina, kun retkipeitot tai täkit yleistyvät Suomessakin.

Mutta itse quilttiin liittyen, jos reissun lämpötilat ovat odotetunlaiset, antaa quilt mahdollisuuden säästää painossa noin 200-300g, mutta sitten jos pamahtaa odotettua kylmemmät kelit, niin se pelivara pitää pystyä luomaan vaatetuksella.
Esimerkiksi minulla on toi Vesper 20, joka toimii peittona kuten Marmot Plasma 15 ja on 250g kevyempi. Varjopuolena on se, että Plasmalla on optiona vetoketjun kiinniveto, kun pakkanen kiristyy ja pärjäilen sillä jonnekin lähelle 10 pakkasastetta. Oma kaava untuvan määrässä on 200g/10 c-astetta antaa quiltille ehkä pienen edun, mutta itselleni olisi ehkä parempi jos olisin ostanut Vesper 32 peiton ja elokuun puolen välin jälkeen käyttänyt tuota Plasmaa reissuillani.

Cumuluksen Xlite 400 pussi taitaisi olla paras vaihtoehto g/lämpö, mutta en taida viitsiä sitä hankkia.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Vastaa Viestiin