Ruotsin kartta...

Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Ruotsin kartta...

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

...on nyt sitten poistunut kirjautumisien taakse, pikaisesti vilkaisten se saa sinne puolestani hautautuakin!!
https://www.lantmateriet.se/sv/

Jos joku rohkea kielimies -nainen, tai henkilö päättää käydä sitä katsomassa, niin kerro sitten ihmeessä muillekin mitä tietoja niille pitää levitellä. :D


Kyllä Siperia opettaa!
tst
Viestit: 7011
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

No helevati, vai tökkiikö vaan sillä eilen taisi vielä toimia? Tämän kartan varmaan tiedätkin: https://www.hitta.se/kartan!~66.56363,1 ... eLayer!l=1
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

^ Joo, tuosta sentään löytyy nuo ilmakuvat, mutta mitään vaelluskarttoja ei nyt enää kirjautumatta huitaista.
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
Pepi
Viestit: 7589
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Huoltotauko tänään. Muuten en ole huomannut muuta kuin tätä nykyisin alinomaista evästevalintojen päivityskyselyä.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

"Stängda e-tjänster söndag 25 april"

Niinpä näkyy olevan. Huono kielitaito ei tavoittanut kaikkea oleellista tietoa noilta lähes loppumattomilta sivuilta, mitä tuolla sivustollakin on. :?

Nyt jo näkyy toimivan. :)
Kyllä Siperia opettaa!
Matti J
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2006 12:03
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Ruotsin kartta...

Viesti Kirjoittaja Matti J »

Olen joskus vuosia sitten mainostanut Ruotsin kasvillisuuskarttoja vaellusreittien suunnittelun apuna. Niiden saatavuus on ollut varsin heikkoa ellei peräti mahdotonta. Omat karttani onnistuin hankkimaan vielä parikymmentä vuotta sitten kohtalaisen jäljittämisen jälkeen.

Löysin nyt sattumalta sivuston, jossa kartat löytyy pdf-muodossa. Hieman suttuisia, mutta zoomailemalla kyllä näkee riittävästi.

Kun nuo väri- ja merkkikoodit tulee tutuksi, vieraillakin alueilla on reittien suunnittelu paljon helpompaa. Ainakin itseä harmittaa, jos kulkee hankalia maastoja pitkiä matkoja, jos vaikka muutaman kilometrin päässä, mutta jo näköhavaintojen ulkopuolella olisi samansuuntainen hyväkulkuisten maiden ketju.

Niin, se linkki: http://ftp.acc.umu.se/mirror/media/Vegetationskartan/
Matti J
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2006 12:03
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Ruotsin kartta...

Viesti Kirjoittaja Matti J »

Kasvillisuuskartan tulkinnasta:

Nuo värit 11, 12 ja 13 ovat helppokulkuisia. 14 on jo usein varsin korkeaa ja hyvinvoivaa vaivaiskoivua, eli mieluummin hakisin pääosin noita kolmea niukkakasvuisempaa varvikkoa. 21 on toki myös erittäin helppokulkuista nurmimaata.

01 on rakkaa tai kiveä, mutta sen hankaluusaste ei käy selville. Voi olla parhaassa tapauksessa kalliota tai muuten helppokulkuista laakeaa rakkaa. Tai sitten ei...

50 on sitten pajukkoa, joka kannattaa ottaa tosissaan. Toki onhan niitäkin joskus sitä matalampaa mallia, jossa joukossa kiertelee nurmipohjaisia tyhjiä väyliä. Kannattaa myös muistaa, että kartan mittakaava on 1:100 000, joten vaikkapa hehtaarin sankkaa pajukkoa ei voi merkitä värillä 50, kun sen alueen koko olisi kartalla 1 mm x 1 mm. Tätä varten kartassa on symboli vihreä kärkikolmio. Eli jos niitä kolmioita näkyy puronlaaksossa vähäkin enemmän, se ei ole todennäköisesti kovin hyvä reitti, vaikka alueen pohjaväri lupailisi hyvää. Eli sakeammat kolmiokeskitymät kannattaa hieman kiertää.

Kartassa on myös numerokoodeja, joka kannattaa huomioida. Jos esim. väri kertoo alueen olevan rakkaa, mutta siellä on myös numero 11, ko. alueesta on 30 - 50 % kuivaa varvikkoa. Harvoinhan mikään alue on puhtaasti jotain tyyppiä, joka sitten vaihtuu toiseksi kuin veitsellä leikaten. Nuo numerokoodien vaikutusalueet on näytetty ohuella mustalla rajaviivalla, jotka siis voivat kulkea myös keskellä yhden värin aluetta.
akuusist
Viestit: 770
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Re: Ruotsin kartta...

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Kiitos! Tällaiset tiedot ovat Vaellusnetin parasta antia.
mek
Viestit: 198
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:03

Re: Ruotsin kartta...

Viesti Kirjoittaja mek »

Olisiko tuosta apua, onnistuu tulostuskin A3-kokoon saakka.
https://minkarta.lantmateriet.se/
Avatar
Mustola
Viestit: 102
Liittynyt: 23 Touko 2018 10:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruotsin kartta...

Viesti Kirjoittaja Mustola »

Hei. Olen menossa Ruotsiin alueelle joka on Jokkmokista pohjoiseen. Lähin kylätaajama lienee Porjus. Mistä voin hankkia alueen paperikartan? Liikumme alueella Porjus-Ålloluokta
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
laphilainen
Viestit: 142
Liittynyt: 30 Marras 2008 20:55

Re: Ruotsin kartta...

Viesti Kirjoittaja laphilainen »

Jos menet Haaparannan kautta niin Naturkompanietissa on paperikarttoja, en nyt muista oliko tuon alueen mutta sieltä voisi käydä tarkistamassa...
Micke
Viestit: 3107
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Ruotsin kartta...

Viesti Kirjoittaja Micke »

Riittääkö Calazon Muddus nationalpark & Sjávnja kartan alue. Saattaa olla, että aikomanne reitti menee tuon kartan ulkopuolella, mutta kannattaa tarkistaa.

TÄSSÄ
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
Avatar
Mustola
Viestit: 102
Liittynyt: 23 Touko 2018 10:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruotsin kartta...

Viesti Kirjoittaja Mustola »

laphilainen kirjoitti: 12 Syys 2025 16:43 Jos menet Haaparannan kautta niin Naturkompanietissa on paperikarttoja, en nyt muista oliko tuon alueen mutta sieltä voisi käydä tarkistamassa...
Kiitos vinkistä. Haaparannan kautta on tarkoitus mennä.. Tulevalla viikolla selviää miten kaverin pystykorvalle käy lohkon valinnoissa. Se ratkaisee päästäänkö lähtemään syyskuun lopulla vai lokakuun alussa.
Lantmaterietin sivuilta imaisin alueesta 2 karttalehteä toinen on 1:100 000 ja toinen 1:50 000. A3 koossa. Pitänee ottaa paperikopiot. On mulla toki Ranniot sovelluksen kartat puhelimessa, mutta orvolta tuntuista lähteä maastoon ilman paperikarttaa.
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
Vastaa Viestiin