Seitseminen ja Wappu

Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Seitseminen ja Wappu

Viesti Kirjoittaja Luiro »

Hei,

Ajattelin korkata kesäkauden vapun aikoihin.
Osaako joku kertoilla, millainen on lumitilanne Seitsemisellä nyt?
Ja vielä parempi, jos joku osaisi, edellisiin vuosiin verraten, arvailla kulkumahdollisuudet tuolla vapun aikoihin.
Tarkoitus olisi siis liikkua kävellen ja yöpyä teltassa.

-Juha


"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Jouni
Viestit: 1230
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

En asu siellä päinkään, mutta sanoisin, että kyllä voit olla varsin varma, että lunta ei ole lainkaan tai juuri lainkaan. Meillä Kainuussa toisinaan vielä vappuna pääsee hangille hiihtämään, mutta useammin on jo patikointikelit. Tänä keväänä näyttää siltä että patikoinniksi menee vappuna.

Seitseminen on niin paljon etelämpänä, että kyllä on vaikea kuvitella, että lunta olisi haitoiksi. Toki sitten lähempänä seuraat sääennusteita, ettei yllättävää takatalven lumipyryä satu juuri retkipäivillesi.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Ariluk
Viestit: 342
Liittynyt: 03 Maalis 2006 08:10
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Seitseminen ja Wappu

Viesti Kirjoittaja Ariluk »

Luiro kirjoitti:Hei,

Ajattelin korkata kesäkauden vapun aikoihin.
Osaako joku kertoilla, millainen on lumitilanne Seitsemisellä nyt?
Ja vielä parempi, jos joku osaisi, edellisiin vuosiin verraten, arvailla kulkumahdollisuudet tuolla vapun aikoihin.
Tarkoitus olisi siis liikkua kävellen ja yöpyä teltassa.

-Juha
Tässä Wappu 2018 samoissa maisemissa Wappumarssi
*Elämä on ihmisen parasta aikaa*
Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Viesti Kirjoittaja Luiro »

Kun vappuna pitäisi päästä patikoimaan niin vaihtoehtoina olisi tuon Seitsemisen lisäksi Tiilikkajärvi, Pyhä-Häkki ja Etelä-Konnevesi.
Ja kun patikoinnista on kyse, niin ei huvittaisi hangessa kahlata. Jos olisin varma, ettei vappuna olisi lunta niin Tiilikkajärvelle suunnistaisin, olisi kaikkein lähimpänä. Tuo Seitseminen on kauimmainen (=eteläisin) vaihtoehto.
Se taitaa olla samalla varmin vaihtoehto lumettomalle reissulle.
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

En usko, että löytyy enää mistää lunta vappuna. Nyt jo Tampereella melko lumetonta, vain varjoisissa ojissa ja metsissä hieman. Luvassa +10 asteen päivää useita.
Hanu
Viestit: 3951
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Idempänä Seitsemisen korkeuksilla keskimäärin vappuna on hyvät jalkamiehen olosuhteet, mutta luntakin löytyy. Mutta retkeilijän ei tarvitse tunkea sinne missä lunta sattuu olemaan.
Maxwell

Viesti Kirjoittaja Maxwell »

Tuore tieto on, että lunta on notkoissa ja varjoisissa paikoissa paikoin polveen asti. Pääosin on kuitenkin sulaa. Jos polkuja pitkin menet, niin ei ongelmia kulkemisen kanssa. Matalavartisilla kengillä voi kuitenkin säärystimistä olla hyötyä. En kulkenut poluilla kuin pakolliset muutama sata metriä, mutta oletan että poluilla tilanne oli parempi kuin niiden ulkopuolella, jossa sai kahlata lumisohjossa riittämiin. Sulamisvesiä riittää. Osa järvistä jopa vielä suurimmaksi osaksi jäässä, mutta sulaa vettä löytyy.

Jos Tampereeseen vertaan, niin Seitsemisessä vuodenaika on useamman viikon jäljessä. Ruohikkopalovaroitus ei ollut oikein Seitsemisen suunnalla ajankohtainen, vaikka se on koko Pirkanmaalle on julistettu.
Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Viesti Kirjoittaja Luiro »

Hei,

Kiitos tiedosta!
Tuleva viikko ei taida juuri lumia sulatella, sen verran viileältä näyttää.
Retki on kuitenkin suunnitteilla.

-Juha
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Vastaa Viestiin