Kalvovaatteen korjaus

akallio
Viestit: 2072
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Kalvovaatteen korjaus

Viesti Kirjoittaja akallio »

Kalvovaatteessa on iso viilto. Onko kukaan kokeillut sellaista, että liimaa kääntöpuolelle verkkokangasta tueksi?

Ongelma tässä on, että kyseessä on pieneen pakattavat housut, eli ne rutistetaan tiukkaan pakettiin. Tavalliset liimapaikat alkaa repsottaa reunoista. Jos liimaa tukikankaan reilulla liimalla niin, että varmasti pysyy, niin paikasta tulee jäykkä. Siinä tavallaan laminoidaan kaksi isoa kangaspalaa toisiinsa.

Siistin korjauksen saa tehtyä niin, että maalarinteipillä vetää viillon nätisti kiinni ja levittää liimaa kääntöpuolelle. Tällä tavoin korjaan kaikki pienemmät reiät. Tässä kuitenkin viilto on niin pitkä, että epäilen pelkän liimakalvon kestävyyttä. Mietinkin siis, että voisiko tuota vahvistaa laittamalla osalle matkaa kääntöpuolelle venymätöntä verkkokangasta. Siis sama idea kuin ripstop-kankaissa. Verkkokangaan ja varsinaisen kankaan välillä ei tapahtuisi tuollaista jäykistävää laminoitumista.


diver
Viestit: 2361
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Höyrysulku eli ns sitkoteippi pysyy käsittämättömän hyvin kankaissakin,jopa pesussa.
Olen nähnyt ihan puuvilla sekoitteita korjatun kyseisellä teipillä.
akallio
Viestit: 2072
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Eli siis sellainen teippi, jolla teipataan saumoja vedenpitäväksi? Kestääkö se vetoa?
diver
Viestit: 2361
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Rakennuksissa käytettävä höyrysulkuteippi.Tuo sitko taitaa olla vain yksi valmistaja
mutta yleisesti puhutaan sitkoteipistä.Kumikengissä olen myös nähnyt noita teippauksia.
https://www.k-rauta.fi/tuote/tiivistyst ... 8947075236
iglu
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Helmi 2012 14:51

Viesti Kirjoittaja iglu »

Parasta tähän mennessä Tescon no 1 ja Tescon vana.
Kangaspintaisia no 1 joustava, vana venymätön.
Ainakin Starkilla saatavana.
rar
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Loka 2008 21:06

Viesti Kirjoittaja rar »

Tescon no 1 on uskomattoman kestävää ja tarttuvaa tavaraa. Kuorivaatteita en ole korjannut, mutta ruohonleikkurin penkin, lasten ulkohousuja, hanskoja jne. On tosiaan kangaspintaista ja joustavaa. Vedenpitävyyttä en ole kokeillut, mutta höyrynsulkuteippiähän tuo on.Linkki kraudan sivuille teippiin.
Viimeksi muokannut rar, 31 Maalis 2021 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Ompele kasaan ja tiivistä ommel nokotexillä eli tärpättiin liotetulla silikonilla. Toimii!

Itse olen tuolla tekniikalla tehnyt mm. lisänaruille kiinnityksiä teltan päälikankaaseen, eikä ole vesi tullut läpi.
akallio
Viestit: 2072
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Ovatko nuo erilaiset ehdotetut teipit sellaisia, että eivät myöskään jäykistä kangasta?

Kasaan ompelu vetää kankaan ryppyyn, eli siksi ei käy.

Tässä on siis haussa ratkaisu, joka on yhtä hyvä kuin paljas kerros liimaa. Mahdollisimman siisti, ei vedä kangasta ryppyyn, ei jälkiä päällipuolelle ja ei jäykistä kangasta. Mutta pitäisi kestää vetoa, mistä mieleeni tuli tuo verkkokankaan käyttö vahvikkeena. En ole kuitenkaan sitä nähnyt koskaan missään tehtävän.
iglu
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Helmi 2012 14:51

Viesti Kirjoittaja iglu »

no 1 on joustavaa,mutta ainahan kankaaseen tulee jäykempi paikka jos sisäpuolelle jotain vahvikkeita laittaa,kumihanskoja oon paikannut ja hyvin on pysynyt.
Ei varmaan selviä kuin kokeilemalla.
Vastaa Viestiin