Puolivalmis rantakalakeitto

Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Puolivalmis rantakalakeitto

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Onko joku tehnyt itse kalakeiton valmispohjan siltä varalta, että reissussa saa tuoretta kalaa? siis eräänlainen "valmiskeitto - lisää vain kala" periaatteella.

Eli koko homma toimisi suurin piirtein näin:
- Perataan tuore kala, pilkotaan ja kiehautetaan liha valkoiseksi
- Poistetaan kala keitinvedestä ja lisätään kuiva-aiheet (se "pussikeitto")
- Keitetaan niin kauan, että kaikki kuiva-aineet ovat ennallistuneet
- Sillä aikaa rapsutetaan kalan lihat irti ruodosta ja lopuksi sekoitetaan keittoon
- Lisätään voita, jos on.

Sitten kysymys: Mitä tuohon kuiva-aineseokseen kannattaisi laittaa? Kuivattua perunaa, sipulia ja kalaliemikuutio + mausteita? Joku erityisen hyvä mauste tähän?

Kukaan kokeillut tällaista?


amatööri
Viestit: 3487
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

^
Kyllä tuota harrastetaan joka reissulla pohjoisessa kesällä. Ennen oli kuivattuja perunakuutioita tai -suikaleita ja ensin keitetään kalat niin että liha sopivasti irtoaa.Sitten nypitään liha irti ja samalla keitellään perunoita ja kalan palat sekaan. Vähän suolaa,laakerinlehtiä ja maustepippuria.Siinä se on.

Nykyään on aika usein aivan kokopottuja. Muru keittää ja nyppii kalat ja minä kuorin sillä aikaa perunat ja keittelen niitä siinä ohessa.

Ja jos tehdään graavia tai paistetaan pelkät fileet niin loppu mikä kalasta jää laitetaan minigrippiin,sekaan suolaa ja niistä keitellään sopivan tilaisuuden tullen keitto.Harjusta ja rautua lähinnä,nam.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Kalakeitossa on se ongelma, että kunnolla tehtynä sen maku syntyy vasta yön yli muhittuaan tai ainakin kerran pitää jäähdyttää välillä. Sitä voi sitten yrittää korvata noilla teollisilla kalaliemillä.

Söin muuten äsken pikaiseen tehtyä kalaseljankaa, eikä olisi huono retkiruoka sekään. Perunan, sipulin ja kalan ohella siihen laitetaan tomaattipyrettä, oliiveja, paprikamaustetta ja hieman chiliä. Ja suolakurkkuja jos sattuu olemaan. :)
amatööri
Viestit: 3487
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Makuasioitahan nämä.

Itse jätän kyllä teolliset kalaliemet kaupan hyllylle. Ei voi moittia kun saa juuri valmistettua kalakeittoa ja voi istuskella variksenmarjapedillä avotunturissa,aurinko paistaa eikä hyttyset häiritse vienossa tuulessa.Kalakeitto ja Reissumies leipää hyvässä seurassa.Ei siitä puutu mitään.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Mä olen pari kertaa koittanut tehdä kalasoppaa ilman kalalientä, mutta ei tule hyvää. Etenkin suomalainen rasvaton kala on teolliseen makumaailmaan tottuneelle melko valju makuelämys. Yksi tapa on tuo, että antaa sopan seistä yön yli, mutta siihen ei juuri retkillä ole mahdollisuutta.

Jos ei tykkää teollisesta mausta, niin kaipa sitä voisi kalalientä tehdä itsekin. Sitä en tosin tiedä, miten saa säilymään ilman pakastinta. Teoriassa voisi ehkä keittää kasvisten kanssa ja kuivata kokoon keitetyn liemen. Tai laittaa sen verran suolaa, että säilyy sillä ja samalla maustaa keiton.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Voi on usein hyvä maun pelastaja.
vaari
Viestit: 599
Liittynyt: 13 Tammi 2006 08:22

Viesti Kirjoittaja vaari »

hannes kirjoitti:Voi on usein hyvä maun pelastaja.
Ja kerma
pesala
Viestit: 2577
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:46
Paikkakunta: länsisuomi

Viesti Kirjoittaja pesala »

Nälkä on myös hyvä maustamaan huonommankin ruuan.
Juurakko2
Viestit: 169
Liittynyt: 14 Kesä 2011 15:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juurakko2 »

mkalima kirjoitti:Mä olen pari kertaa koittanut tehdä kalasoppaa ilman kalalientä, mutta ei tule hyvää.
Keittele ensin (fileoitu) kala ruotoineen miltei kypsäksi. Nosta kala pois ja perkaa liha erilliseen astiaan. Nakkaa ruoto takaisin liemeen, anna kiehua hiljalleen vähintään puoli tuntia, nosta ruoto pois (tai siivilöi), keittele liemi kasaan. Nakkaa joukkoon pottukuutiot ja lopuksi peratut kalanlihat.

Heti alussa liemeen voi nakella vaikkapa kuivattuja juureksia oman maun mukaan. Leiriolosuhteissa liemestä tulee sameaa, mutta so not.
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

^varmaan tuo on se oikea tapa, mutta kyllä joku tunnin kiehutus leiriolosuhteissa on jo haastava. Nuotiolla voi onnistua, mutta ei oikein enää retkikeittimellä.

Kyllä mä olen sen verran uusavuton, että valmis kalaliemi vie helposti voiton. :D
Hanu
Viestit: 3953
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Minulle rantakalassa riittää tuore kala, sipuli,voi, suola, pippuri ja vesi. Vaelluksella tosin ei tarvetta sopalle. Paistettuna siellä ollaan kalat syöty.
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Paistaminen on hankalaa, jos kalat pieniä. Tuolla tavalla pehmittämällä lihan keittämällä, pienestä kalasta saa enemmän syötävää, kun paistamalla/fileoimalla.
vaari
Viestit: 599
Liittynyt: 13 Tammi 2006 08:22

Viesti Kirjoittaja vaari »

mkalima kirjoitti:Paistaminen on hankalaa, jos kalat pieniä. Tuolla tavalla pehmittämällä lihan keittämällä, pienestä kalasta saa enemmän syötävää, kun paistamalla/fileoimalla.
Etkös sää valmistakkaan itsepyytämistäs kaloista ruokaas? Kalansaaliin kuvakin painoi paperikuvien aikaan useemman kilon kun pyytäjältä kysyttiin, nykyisin ei taida pikselit riittää kalan kuvaamiseen. :lol:
Hanu
Viestit: 3953
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Paistinpannulle pienet kalat sopii oikein hyvin.
Avatar
Mustola
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Touko 2018 10:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mustola »

Kotioloissa kalakeitto syntyy tällä mallilla
Poistan kidukset, fileeraan.
Pää, ranka ja ruodot, sipuli pilkottuna, mauste-ja valkopippureita, laakerinlehti kattilaan suolaveteen . Keitän hiljaisella tulella n 20min.
Siivilöin liemen.
Perunat keittymään
Vartti myöhemmin sopivan kokoisiksi kuutioiksi leikattua kalaa kypsymään.
Kun alkaa oleen kypsää lisään ruokakerman, tilliä ja muutaman voinokareen.
Tuosta pikkasen soveltaen saa sen reissukalasysteemin.
Kuivattua peruna-sipuliseosta, kuivattua sipulia, tilliä, mausteita..Ja tietysti sitä kalaa, joko kuivattua tai pyydettyä.
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
Vastaa Viestiin