Tunneliteltan tuunaus - kaksi absidia

Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Tunneliteltan tuunaus - kaksi absidia

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Ajatus olisi hieman keventää ja muutenkin modifioida jo olemassa olevaa tunnelitelttaa.Eli hankin tällaisen jack Wolfskinin North bay 2 -teltan pari vuotta sitten jostain hyper-tarjouksesta, ja olen käyttänyt viime kesänä lähinnä moottoripyöreissulla. Tulevaisuudessa ajatus olisi ottaa tuo mukaan myös melontareissuille ja fillarireissuiile, joten paino tässä ei ole ihan se kriittisin ominaisuu. Enemmänkin pakkaustilavuus.

En ole tyytyväinen absidiin. Kaipaisin sisäänmenoon mahdollisuutta laskeutua suoraan sisätelttaan, jolloin jäisi pois tuo köynäminen ensin absidiin ja sieltä sitten telttaan. Ikään kuin tällaista oviaukkoa:
https://scandinavianoutdoor.fi/media/dy ... 9f444.jpeg

Mutta siten toisaalta olisi kiva olla olemassa kunnollinen käyttöabsidi, jossa voisi keitellä sadepäivinä ja pitää tavaroita suojassa. Em. johdosta olen alkanut miettimään, josko tuunaisin tuohon teltaan kaksi oviaukkoa. Toisen (kuvassa oikeaan päähän) josta kuljetaan sisään ja sitten tuosta nykyisestä jonkinlaisen käyttöabsidin tai jopa ihan vaan katoksen. Tai jonkinlainen hybridi, eli pieni käyttöabsidi, mutta tarvittaessa lisäkankaalla isohko sadekatos. Sadekatoksen alla voisi istuskella telttatuolissa, absidi siihen liian matala.

Mitä mieltä olette tuollaisesta kahden absidin systeemistä?

P.S. Olen ompelutaitoinen ja osaan tehdä vesitiiviitäkin ompeleita.

P.P.S. Miten noiden linkitettävien kuvien kokoa voi säätää? Kuva


hannes
Viestit: 10778
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Yritin tosissaan miettiä mikä sinua kuvan teltassa vaivaa. Sisään pääsee minusta absidin sivusta hyvin. Varsinkin huonolla kelillä iso absidi on hyvä,pelkkä katos ei suojaa sateelta jos tuulee samalla sivuttain.

Itse antaisin absidin olla noin. Koska olet ompelutaitoinen, niin toiseen päähän voi tehdä lisäoven, josta pääsee suoraan sisään, ja ennenkaikkea voi katsella maisemia teltasta käsin.

Paino vähän lisääntyy mutta jos se ei haittaa , niin noin.
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

hannes kirjoitti:Yritin tosissaan miettiä mikä sinua kuvan teltassa vaivaa. Sisään pääsee minusta absidin sivusta hyvin. Varsinkin huonolla kelillä iso absidi on hyvä,pelkkä katos ei suojaa sateelta jos tuulee samalla sivuttain.
Vaivaa kovat alaselän kivut, joiden kanssa vaan pitä tulla toimeen. Tuossa se ilmenee kahdella tavalla. Toinen on se, että joutuu työskentelemään melko kumarassa, kun lastaa ja purkaa telttaa ja sisältä joutuu kurkoittelemaan, kun sulkee tuo sivuoven vetoketjuja. Toisessa teltassani (Helsport Ringstind II) pääsee sisäteltasta nousemaan suoraan ulkoilmaan, mikä siis minulle parempi.

Edit: selkävikaisen optiot ovat siis vaakasuora ja pystysuora ja kaikki siltä väliltä on kivuliasta. Siksi teltassa voi makoilla, tuolissa voi istua ja kun noista nousee, pitää päästä heti seisomaan suorassa. Tuollainen nykymallinen tunneliteltta edellyttää aina muutamaa askelta joko kyykyssä, kontaten tai kumarassa.

Toinen "ongelma" on, että kaipaisin leirikäyttöön katoksen. Sen voi toki virittää tuonkin eteen, mutta jotenkin voisi olla fiksua yhdistää tuo iso absidi ja katos. tavaroiden säilyttämiseen en tarvitse tilaa kovinkaan paljoa, koska puran teltaan vain siellä tarvittavia tavaroita. Loput saavat olla esim. pyörän sivulaukuissa.

Sitten on vielä optio, että etenkin hyvällä säällä tällainen setup olisi toivottava. .)
https://img.karkkainen.com/images/f_aut ... teltta.jpg
Viimeksi muokannut mkalima, 12 Maalis 2021 16:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hannes
Viestit: 10778
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

No nyt ymmärrän.
Etuteltan nokka on varmaan kahdella kiilalla maassa kiinni. Miten onnistuu niiden tilalle ylimääräinen kiinnitysnaru ylhäältä samansuuntaisesti kuin harjanaru nyt, ja kääriä etuosan telttakangas rullalle ylös.
Voi tietysti olla ettei nouse tarpeeksi, vaan alkaa ahdistaa kangasta. Kokeilla sitä voi.

Toinen vaihtoehto tuli mieleen kun ompelukykyä on: halkaisee viiston etuosan ja neuloo siihen vetoketjun jos tulee sulkemisen tarve.
Varmaan se ylimääräinen tukinaru on tässäkin tarpeen, ja se voi olla tiellä.
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

hannes kirjoitti:No nyt ymmärrän.
Toinen vaihtoehto tuli mieleen kun ompelukykyä on: halkaisee viiston etuosan ja neuloo siihen vetoketjun jos tulee sulkemisen tarve.
Noissa aina se ongelma, että vetoketjut eivät ole vesitiiviitä. Jos teltasta haluaa yhä sateenpitävän, niin vetoketjut pitäisi (imho) laittaa mahdollisimman vaakasuoraan ja niiden päälle lippa sadevettä varten.

Yksi optio voisi olla, että poistaa koko ison absidin ja ompelee sen tilalle erillisen sadekatoksen. Sitä voi sitten käyttää jos leiriytyy useammaksi yöksi ja muualla toimii esim. taukotarppina. Ikään kuin modulaarinen teltta. :)
Avatar
Pepi
Viestit: 7428
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Tarvitset siis sen tyyppisen oviratkaisun kuin Hillebergin Nallossa, jonka vanha malli minulla on. Sen absidi laskeutuu suotaan sisäteltan päädystä ja siinä on vetoketju kummankin päätykiinnityksen aiheuttamaa "harjaa" pitkin. Ja totta kai avaan sen aina ylhäältä alkaen, jolloin ei tarvitse tavoitella absidin helmaa.

Vetoketjuja ei ole mitenkään erityisesti tiivistetty, mutta ne eivät havaittavasti vuoda, koska vesi ei keräänny tai valu niiden kohdalle.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
hannes
Viestit: 10778
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^^Vetoketjun päälle voi laittaa sateelta suojaavan kangaslipareen tarrakiinnityksellä. Tarra pitää ommella vesitiiviisti tai kokeilla liimattavaa tarraa, tiedä sitten pysyykö kuinka hyvin?
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Ompelusaumoja on helppo tiivistää ns. nokoteksilla, eli tärpättiin liuotetulla silikonilla. Joku 5% silikonia ja sivellään langan saumoihin pikku pensselillä. Kun tärpätti haihtuu, silikoni jää tiivistämään läpimenoreiän.
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Pepi kirjoitti:Tarvitset siis sen tyyppisen oviratkaisun kuin Hillebergin Nallossa, jonka vanha malli minulla on. Sen absidi laskeutuu suotaan sisäteltan päädystä ja siinä on vetoketju kummankin päätykiinnityksen aiheuttamaa "harjaa" pitkin. Ja totta kai avaan sen aina ylhäältä alkaen, jolloin ei tarvitse tavoitella absidin helmaa.

Vetoketjuja ei ole mitenkään erityisesti tiivistetty, mutta ne eivät havaittavasti vuoda, koska vesi ei keräänny tai valu niiden kohdalle.
Tarkoitatko tällaista?

Kuva
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Jotenkin tämä ovimalli vaikuttaisi melko toimivalta. Tuosta on helppo pääsy suoraan sisätelttaan ja hyvin ommeltuna luultavasti täysin vesitiivis. Ei olisi edes vaikea tehdä jo olemassa olevaan pääliteltaan.

Kuva
amatööri
Viestit: 3492
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Oletko ajatellut sellaista vaihtoehtoa että teltta myyntiin ja kotateltta tilalle? Tilaa on yleensä ruhtinaallisesti eikä tarvi könytä .
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

amatööri kirjoitti:Oletko ajatellut sellaista vaihtoehtoa että teltta myyntiin ja kotateltta tilalle? Tilaa on yleensä ruhtinaallisesti eikä tarvi könytä .
En varsinaisesti, kun noin muuten olen aika tyytyväinen tuohon telttaan. Siinä on mukavan korkea sisäkorkeus ja mielestäni kaksikerroksinen tunneliteltta on monessa suhteessa varsin onnistunut ratkaisu.

En usko, että löydän valmiina sitä mitä etsin, joten jostain se pitää kuitenkin modata. Tuo 180€ teltta on siihen hyvä aihio.
hannes
Viestit: 10778
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Itse en koskisi absidiin, olen joskus itsekin kaivannut tuollaista. Omat vaellustelttani ovat Hillen Akto ja Nammtj3, molemmat pikku absidilla.
Melkein samalla vaivalla tekisin toiseen päähän haluamasi mallisen oven vetoketjulla, saman sisätelttaan.

Telttasi arvohan huitelee nykyään jo 300e:n pinnassa :lol:
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Monitoimiteltta....itse parhaiten tiedät mitä haluat ja mihin pystyt (ompelukoneen kanssa). :wink:

Pitkänlinjan selkäongelmaisena tiedän kyllä nuo kipu- ja asentojutut, toivotaan ettei evoluutio jatku siihen pisteeseen, että joudut alkamaan kevytretkeilijäksi, se on sitten jo lopun alkua luonnossa liikkumisharrastukselle, siis jos sen joutuu tekemään pakon edessä. :?

Minulla se tie johti viime vuonna siihen ihan viimeiseen epätoivoiseen tuunausprojektiin, joka muuten onkin kotamallinen, paino on 340 g, lisäksi muutama hiilikuitu + katajakiila. Viime kesänä ei edes päässyt sitä kunnolla kokeilemaan.

Kuva

Tämä sivusto ei osaa tehdä kuville mitään, joten kuva pitäisi olla valmiiksi pieni tai sitten tallentaa se omalle koneelle ja kuvankäsittelyohjelmassa pienentää noin 700-800 pikseliä leveäksi, tuo kuva on 960 pix ja se levittää jo hiukan sivua.
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

TREKKING kirjoitti:Monitoimiteltta....itse parhaiten tiedät mitä haluat ja mihin pystyt (ompelukoneen kanssa). :wink:

Pitkänlinjan selkäongelmaisena tiedän kyllä nuo kipu- ja asentojutut, toivotaan ettei evoluutio jatku siihen pisteeseen, että joudut alkamaan kevytretkeilijäksi, se on sitten jo lopun alkua luonnossa liikkumisharrastukselle, siis jos sen joutuu tekemään pakon edessä. :?
Olen jo itse itselleni ommellut uuden rinkan, joten eiköhän tuo telttakin onnistu. :)

Oma ratkaisuni on on ollut siirtyä (vain osin selän takia) yhä enemmän melojaksi ja pyöräilijäksi. Tulevaisuuden haaveissa on vielä painottaa enemmän leirielämää kuin liikkumista, mihin käyttöön kaipaan kovasti sadekatosta. On täysin eri asia istua katoksen alla ja katsella luontoa, kuin möllöttää sujetussa absidissa.
Vastaa Viestiin