Kokemuksesi 'kahden pussin' strategiasta?

luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Kokemuksesi 'kahden pussin' strategiasta?

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Riimi "paras talvimakuupussi" on erittain hyva, mutta kun sita on 15 sivua ja kokemuksia vilahtelee myos eri ketjuissa, niin ehka hyva saada rinnalle fokusoidumpi. Aloitan siis:

Ostin Yukonin (Savotta) aikoinaan ja sehan on ulkokankaan ja vetskarin puolesta 'harmiton' pussi karumpiinkin oloihin: pyyhkiminen helppoa eika ihan helposti jaa vetoketjun 'vangiksi'. Mutta
- ilmoitus kayttolampotiloista 10:n asteen verran ylioptimistinen
- ei lampokaulusta ja huppuratkaisu (kiristys) aivan alkeellinen.

Muihin lampotiloihin, viidakkopussista alkaen, niita minulla toki on, mutta tuohon olen laittanut sisaan Fjellun valikauden (-4 max, vai onko se min.) pussin, niin ainakin -27 menee jo mukavasti, Kylmemman kyydin olen jattanyt muille (mutta eihan sita aina arvaa etukateen).

Kun molemmat pussit synteettisia, niin alkaahan paketille olemaan seka painoa etta kokoa.

Miten muilla; tuo aloitushan ei ehka kelpaa vinkiksi. Niitakin varmaan loytyy


hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Itse käytin Joutsenen talvipussia ja Flellun halpaa mutta isoa kuitupussia teltassa sisäkkäin. Luulen että olisin tarjennut hyvin 40-ehkä 50asteen pakkasilla.

Tupayöpymisissä tarvitsi vain yhtä pussia, lämpimässä tuvassa vaikka kuitua, kylmässä talviuntuvaa , joka oli hiukan liiankin lämmin, mutta onhan vetoketju...

Yokon on tilava, sen sisään riittää aika keyyt untuvapussi teltta tai kotayöpymisissä.

Alussa käytin Savotan kuituNelsonia ja sisällä Joutsenen kesäuntuvaa, enkä palellut. Hiukan liian ahdas minun mitoille, joten muutin systeemiä yllä mainittuun.
Raato
Viestit: 189
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Viesti Kirjoittaja Raato »

Käytin pitkään kahta pussia, mutta sitten alkoi nyppiä taiteilu kahden vetoketjun kanssa. Joskus pyörimisen jälkeen oli ihan eksynyt olo kun piti päästä ulos.
Nykyisin taas yksi käytössä ja käytän paksua pussia vain peittona jos on lämmin. Kolme eri paksuista käytössä joista yksi kerrallaan mukaan.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Käytin aikanaan tena Profess 100 ja joutsenen puoliuntuva. Lämmin yhdistelmä mutta sitten ostin Joutsenen 2000 ja sen jälkeen en ole kokeillutkaan kahden pussin yhdistelmmä. Kahdessa pussissa oli ongelmana vetoketuju ja pyöriminen.
Homman täydensin vielä Exped Downmat 9 LW makuualustalla.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Tuo
"
Tupayöpymisissä tarvitsi vain yhtä pussia, lämpimässä tuvassa vaikka kuitua, kylmässä talviuntuvaa , joka oli hiukan liiankin lämmin, mutta onhan vetoketju... "
on tosi, erityisesti jos niita tuvan lampotilasta paattajia on muitakin.

Ja silloin myos pussin ripustaminen koukuista/ nauloista suht' lahelle kamiinan sateilylampoa melkeinpa jaa myos pois kuvioista
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Talvisin käytän melkein aina kahta pussia - tai otan siis mukaan. Yhdistelmä riittää telttayöhön, mutta kämpässä tarkenee vain toisella. Ja vielä mukavammin käyttäen toista pussia alla ja toista peitteenä (kun pussit aukeavat varpaisiin asti). Vie tilaa enemmän kuin vastaava yksi pussi, mutta ei lopulta paina kovasti enempää, pussien väliin jäävä ilmakin kun eristää. Ja kahteen nyssäkkään jaettuna pakattavuus voi olla parempikin.

Riittävän lämpimät yhdet pussitkin minulla on, mutta aina vain palaan tähän kahden pussin systeemiin joustavuuden takia. Vetoketjut eivät ole tuntuneet ongelmallisilta, koska näistä pusseista pääsen ulos jo huppunyörin hellittämällä. Vanhoja pusseja, joiden mallinimet eivät vihjaa mihinkään nyt markkinoilla olevaan.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Kahden pussin systeemissä etuna myös se että sisempää pussia availemalla saa aikahyvin lämmön säätöä aikaan
ilman että on suoraan pakkasilmaan kosketuksessa.
Micke
Viestit: 2277
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Itse en pidä kahden pussin taktiikasta, haluan pitää asian mahdollisimman simppelinä, vaikka tiedostankin kahden pussin edut joissain tilanteissa. Toistaiseksi olen kuitenkin saanut makuupussin kuivattua auringossa myös Sarekissa riittävän usein, ja yleensä jos kuivaaminen ei onnistu on ollut myös aika lämmin keli.

Ehkä en talvena kokeilen MHW:n Phantom 0 ja Carinthia Explorer top MF yhdistelmää, jolla kait pitäisi tareta jossain -30 asteessa. Toisaaalta samalal painolla saa mukaan MHW:n Ghostin jolla tarkenen likelle -40 astetta, parina ekana yönä, joten ei noi ole ollenkaan yksinkertaisia juttuja lämpimyyden suhteen.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
akallio
Viestit: 2061
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Tykkään kahden pussin systeemistä huoltovarmuuden ja lämmönsäätelyn vuoksi. Usein menen nukkumaan niin, että ulompi kuitupussi on kiinni ja sisempi untuvapussi enemmän tai vähemmän auki.

Meillä on käytössä nukkujan tarpeiden mukainen kolmen vuodenajan untuvapussi ja sen päällä Marmotin normaalia pidempi ja leveämpi kuitupussi.

Rinkan kanssa hiihtäessä yksi untuvapussi olisi eduksi, koska kantamuksen painon ja tilavuuden pitäisi mielellään matalana.
cobbo
Viestit: 700
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Tuplavetskarit ärsyttävät tosi paljon, kun se yhdenkin pussin vetskari ärsyttää.

Olen harvat talviyöpymiseni nukkunut yhdistelmällä +3C pussi, jonka päällä saman lämpöluokan untuvaviltti kiinnitettynä viltin remmeillä pussin ympärille. Tämän lisäksi taukovaatteet päälle tarvittaessa, joskin makuupussi alkaa tuolloin käydä ahtaaksi.

Hihasta ravistaen näillä kaikilla pärjäisi -20C paikkeille (taukovaatteeni ovat tuhdit - paksu untuvatakki ja paksut toppahousut + untuvatöppöset). Tuota kylmempään "kesä"varusteita tuskin saa venytettyä, vaan pitäisi hankkia hieman tilavampi ja paksumpi talvimakuupussi johon en vielä ole halunnut investoida.

Taukovaatteiden kostuttaminen niissä nukkumalla on toki vähän kyseenalaista; toisaalta taas aamutoimien aikana on hyvä mahdollisuus kuivattaa niitä päälle kehon lämmöllä.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

@cobbo,
Noitakin olen katsellut
"päällä saman lämpöluokan untuvaviltti kiinnitettynä viltin remmeillä pussin ympärille."
mutta ehdottomasti silla silmalla, etta kiinnitys menisi makuualustan alta. Silloinhan se olisi suoraan myos 'kesa-kayttoinen'
- miten hyvin tuo pussin ympari -vaihtoehto on toiminut?
MrKnowItAll
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Tammi 2021 18:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MrKnowItAll »

Olen joskus nukkunut noin -17C untuvapussin ja ehkä -15 kuitupussin yhdistelmällä (kuitupussi täkkinä päällä) noin -25C kelissä ja hyvin tarkeni. Ahkiokamaa lähinnä, systeemi helpompi kuivattaa ja uskaltaa nukkua tulilla toisin kuin vaikkapa ylitäytetyllä Joutsen Arctic -säkillä, joka olisi yhtä lämmin vähintään ja selkeästi keveämpi.

Joutsen teki aikoinaan "System Bag" comboa, jossa oli Finlight sisäpussina ja ylikokoinen kuoripussi kaverina. Nämä sai suoraan kiinni toisiinsa vetoketjulla, eli kombinaatio toimi yhtenä pussina tarvittaessa. Ihan toimiva systeemi tilanteessa, jossa lähdetään lähes subtropiikista ja päädytään jonnekin 6000 tonnin pintaan jäätikölle. Yhteislämpö oli Joutsen Arcticin luokkaa eli -36 tai jotain, mutta tietysti puolisen kiloa painavampi. Jos tulisi lähdettyä nyt ahkioretkelle, niin tämä olisi varmaan mukana.

Kuoripussi on sen verran tilava, että siitä riittää täkiksi kahdelle, jos haluaisi grammoja viilailla. Ainakin jos kaveri on valmiiksi läheinen ihminen.
cobbo
Viestit: 700
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

luuppi kirjoitti:@cobbo,
Noitakin olen katsellut
"päällä saman lämpöluokan untuvaviltti kiinnitettynä viltin remmeillä pussin ympärille."
mutta ehdottomasti silla silmalla, etta kiinnitys menisi makuualustan alta. Silloinhan se olisi suoraan myos 'kesa-kayttoinen'
- miten hyvin tuo pussin ympari -vaihtoehto on toiminut?
Ne remmit ovat omassa tarkoitettu nimenomaan makuualustan alta menemään. Tai oikeastaan sen ympärille, niin että alustan ympärillä olevan remmin klipseihin kiinnitetään sitten viltin reunat, varmaan tiedätte tämän vakioratkaisun..

Talvella vaan viltin alle tulee sen verran paljon tavaraa, että viltin leveys riittää paremmin kattamaan nukkuja, kun remmit viedään vaan makuupussin alta. Samoin viltti on noustessa helpompi puskea jalkopäätä kohti irrottamatta klipsuja, kun se on vain löyhälti pussin ympärillä.

Varmasti toimisi se "oikea" tapa eli makuualustan alta remmien vetokin varsinkin jos viltissä on ekstraleveyttä. En ole vain nähnyt tarpeelliseksi turhaan puristaa makuupussin eristystä kasaan, koska tuollakin tapaa viltin reunat tiivistyvät makuualustaa vasten ihan hyvin. Eikä viltti yritä omassa käytössä pyöriä makuupussin mukana, eli senkään takia se ei vaadi kiinnitystä alustaan.
akallio
Viestit: 2061
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Meillä on kyllä tuplapussit kulkenut myös hiihto/laskurepussa (n. 45 l) parin yön tupareissuja varten.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Juu, tuontapaisen
"Joutsen teki aikoinaan "System Bag" comboa, jossa oli Finlight sisäpussina ja ylikokoinen kuoripussi kaverina. Nämä sai suoraan kiinni toisiinsa vetoketjulla, eli kombinaatio toimi yhtenä pussina tarvittaessa. " melkein jo ostinkin, Kanadan armeijan 5-osaisen systeemin, jossa yksi osa on huppu, joka lampokauluksella jatkuu viela 20 cm Aatamin omenasta alaspain
...-50 astetta ja 5.6 kg

Viime hetkessa muistin, etta olin etsimassa optimointia jo nykyisten vehkeiden (3 kg+ 1.3 kg + alusta[t]) kombinointiin,
verrattuna n. tonnin expedition pussin hankkimiseen (vahan kayttoa per/v)
Vastaa Viestiin