Saako omaa tuotettaan kehua?

Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Saako omaa tuotettaan kehua?

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Sain juuri palautetta vaeltajalta joka oli ollut maastossa vuodenvaihteessa. Eihän siinä mitään ihmeellistä ole, mutta kaverin palaute oli hämmentävä. Mitä suurimmassa määrin myönteinen.
Kun aikanaan aloin kehittelemään omaa tuotetta halusin siitä tulevan niin hyvän kuin se omiin kokemuksiin perustuen on mahdollista. Kukapa huonoa tekisi jos itselleen laittaa.
Yksi tavoite oli myös lyödä kiilaa ulkomaisten merkkien väliin. Siinäkin tiedän onnistuneeni. Minun ahkiollani voi vetää yhtä hyvin aukealla ja pusikossa. Kaikilla ulkomaisilla ei. Olen korjannut muutaman aisaparin kun on yritetty pujotella paikoissa joihin kyseisellä suoravetoisella ei ole mitään asiaa.
Somas ahkiota on vaikea saada nurin. Se perustuu rungon muotoon, joka eroaa merkittävästi muista ahkioista.
Tiedän että kaikki eivät hyväksy kehumistani koska täydellisiä tekemäni tuotteet eivät suinkaan ole. Yritän tällä osaltani murtaa sitä arkuutta, mikä meitä suomalaisia vaivaa: Et saa kehua itseäsi.
Annetaanpa Mikan tehdä se tuoreeseen kokemukseensa perustuen.

Moro Pekka

Eilenhän me näitä asioita jo puhelimessa läpi käytiinkin. Muttapa joo.
Oon aivan helkatin tyytyväinen tekemääsi ahkioon. Kun sormet jäässä, roppa hiessä ja maha mouruavana resuaa umpista vastamäkeen tai risukossa kompastuttaa, on varsin ihanaa ettei tarvi kantaa huolta varusteistaan. Ainoastaan itsestään ja vaellustovereistaan.
Mun yksi elämän peruspilareista onkin luottamus. Niin ihmisiin, käyttöesineisiin, isänmaahan, varusteisiin, vaimoon, koiraan, kairaan, lasinpesunesteeseen kuin itseenikin. Ja nyt on mahtava lisä Somas-ahkio. Ens alkuun hieman mielenkiinnosta tuli katseltua taakseen, että mites se seuraa ja kaatuukohan se tuossa sivuttaismäessä. Hetken päästä koittikin se luottamus. Ei tarvitse. Pulkka toimii, osat kestää ja perässä tulee jos ukko vaan jaksaa vetää. Ja se on ihana tunne kun voi keskittyä olennaiseen. Tällasten varusteiden kanssa mä tykkään touhuta. Sellasten joiden olemassaoloon ei tarvitse kiinnittää yhtään ylimääräistä huomiota. Sen huomion haluan keskittää kaikkeen läsnäolevaan ympärilläni.

Minullahan meinasi joku vuosi sitten mennä yhteen vuokrapulkkaan niin pahasti hermo, että oli tosi lähellä, etten ruimassu suksiakin pätkissä piisin luukkuun. Ja se se vasta oiskin ollu iso menetys. Sinä se varsin hyvin tiedät kuinka paljon talvinen luonto antaa jos on kompetenssia mennä siitä nauttimaan.

Ensimmäinen puhelu sun kanssa herätti välittömästi ison luottamuksen. Siellä on langan päässä kovan moraalin suoraselkäinen ukko, jonka sanaan voi luottaa. Pitkän linjan käsityöläinen, jonka omanarvontunto on niin kohdallaan, että voi huoletta seistä tekemisiensä takana. Ja niinhän se oli.

Sillon kun ahkion saatuani kysyin mielipidettäsi niistä huolimattomuus"virheistä", arvelinkin, että todennäkösesti sua jää vaivaamaan asiakasta enemmän, jos asiakasta joku tuotteessa häiritsee yhtään. Itselläni on samankaltainen ote. Pyrin tekemään omille asiakkailleni niin hyvää jälkeä kuin vain suinkin osaan. Niin ettei hänen tarvitsisi kertaakaan sen jälkeen miettiä että, ompa hyvä mutta...
Tästä kaikesta johtuen en halunnut, että sulle tulee liikaa vaivaa näistä olemattomista huomautuksistani, koska ne ei varsinaisesti minua haitannut. Olisiko sitten vuosien päästä just sen verran. Ompa hyvä ahkio, mutta... en tiedä.
Joka tapauksessa tekisi mieleni maksaa sulle vielä se käytetyn-uuden ahkion erotus. Tuntuu sinulle epäreilulta, että minä sain uuden pulkan käytetyn hinnalla. Mutta kyl mä tiedän sun kaltaisen ihmistyypin. Ei sulle enää mun rahat kelpaa. (Korjaa jos olen väärässä). Eikä tässä rahasta varsinaisesti kyse ole ollut pitkään aikaan.

Oli niin, näin tai niskaanpäin. Olen hiton tyytyväinen tuotteeseen ja siihen, että tutustuin Pekkaan. Tämä "prosessi" tai miksi sitä haluaakaan kutsua, oli mulle iso juttu. Somaksen tarinaa ja Pekkaa ei voi kuin katsoa ylöspäin. Ja tarinoitas ois voinu kuunnella viikkotolkulla haukottelematta.
Saattaa kuulostaa perseennuoleskelulta, vaan ei ole. Mä oon sellanen ihminen etten tee tai sano kohteliaisuudesta. Vaan halusta sanoa kiitos tai avata toiselle ovi. En kunnioita vanhempia ihmisiä enkä edes itse Paavia jos he eivät sitä ansaitse.

Neitsytmatka ahkiosi kanssa oli mahtava. Kylmää, hikistä, nälkää, väsyä, vmäistä, kaunista, rauhallista ja kaiken elämän ihmettelemistä, jonkin löytämistä ja tietämättömyytensä hyväksymistä. Eli täydellistä.

Liitteeksi laitoin muutaman kuvan. Tokikaan niistä ei tunnelmaa saa välitettyä. Mut kyllä sinä niistä näet paljonkin.

Kiitos kun olit osana mahdollistamassa yhtä pienen elämäni isoista retkistä.

Kaikkea hyvää.

Mika

PS. Ahkio myytiin käytettynä ja kaikki virheet oli nähtävillä. Virheet oli huomioitu hinnassa. Mikan rehdistä ja asiallisesta suhtautumisesta johtuen hyvitin hänelle uuden ahkion.


Kun eksyn, lähden kotiin.
PyyMetso
Viestit: 740
Liittynyt: 25 Elo 2016 14:24

Viesti Kirjoittaja PyyMetso »

Sehän meissä suomalaisissa kuulemma on vikana, että kun lähdetään maailmaa valloittamaan, laitetaan joku insinööri kertomaan ulkomaan eläjille, että tällainen rakkine meillä olisi ja voihan sillä tehdä sitä ja sitä, ei se hääppönen ole, mutta kyllä sen kanssa pärjäilee, kun tottuu käyttämään, vaan voi siinä aluksi kirosanat lennellä. Marketing by perkele muistaakseni oli nimeltään tämä suomalainen tapa luoda tuotteille kysyntää. Sitten kun sitä kysyntää ei tule, poistutaan häntä koipien välissä vähin äänin näyttämöltä ja ajatellaan, että vika oli tuotteessa, kun ei kelvannut.
mettäantero
Viestit: 2522
Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22

Viesti Kirjoittaja mettäantero »

Vuosikausia olen seuraillut täällä vaellusnetissä nimimerkkien Pekka ja Hämäläinen tekemää tuotekehittelyä ihaillen. Pekan kehittämät ja valmistamat pulkat hipovat ainakin kuvien perusteella jo mielestäni täydellisyyttä näin tavallisen kulkijan näkövinkkelistä arvioituna. Niitä kyllä saa ja kelpaa kehua. Samat sanat myös Hämäläisen kehittelemälle ja täällä palstalla esitellylle eräkärrylle. Peukut molemmille Pelle Pelottomille. :)
Ursus
Viestit: 9552
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Täällä saa kehua tuotteitaan ja vaikka itseään, jos siihen on aihetta. Eikö ole hyvä jos tällainen alan harrastajapiiri on käytettävissä palautteen antajana, kehitetään sitten eräkärryä tai ahkiota. Tuon somaspulkan kun saisi johonkin kansainväliseen levitykseen menevään ohjelmaan naparetkikunnan ahkioksi, niin saataisiin Suomeen lisää työtä. Näin jos ei suomalaiseen tavalliseen tapaan heti tapeta lehmää sen sijaan että sitä lypsettäisiin, eli jos ei tuotetta heti myydä ulkomaisille valmistajille.
Itse alan olla siinä iässä, että mukaan otettavan tavaran määrää ja painoa pitää alkaa keventämään joten eräkärryä tuskin itse hankin. Mahdollisille vähäisille talviretkille vielä kelpaa itse tehty pulkka-ahkioviritelmä.
Jso olisin nuorempi ja paljon hiihtovaelluksia edessä niin olisi soma ostaa soma ja käydä sulan maan aikana erällä kärryn kera.
Eli tuotteet ja ideat rohkeasti vaan kehiin!
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
sepeteus
Viestit: 1184
Liittynyt: 18 Tammi 2006 13:28
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Oma kokemukseni vastaa edellä esitettyjä kehuja täysin. On jopa kaksi Somas-ahkiota tallissa. Ei oo reissut ainakaan niistä kiinni.

Hyvä Pekka!
Lappi on vapautta kalenterin ja kellon orjuudesta.
diver
Viestit: 2351
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Saa kehua omia ja toisten keksintöjä.
PyyMetso
Viestit: 740
Liittynyt: 25 Elo 2016 14:24

Viesti Kirjoittaja PyyMetso »

Kaikki eivät saa kehua omia tuotteitaan. Ilmastoystävälliset tuotteet kohtaavat yllättävää vastarintaa:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/yrit ... a5af9f6433
StefanG
Viestit: 1892
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

PyyMetso kirjoitti:Kaikki eivät saa kehua omia tuotteitaan. Ilmastoystävälliset tuotteet kohtaavat yllättävää vastarintaa:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/yrit ... a5af9f6433
Tätä se on kun somekanavat ovat amerikkalaisia niin niiden moraalilla mennään. Saa näyttää kun ihmistä teurastetaan mutta puudildo on jo saatanasta ja tuhoaa ihmiskunnan. Vitun uskonnolliset hihhulit.
Ursus
Viestit: 9552
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Kai noita valmistetaan vaelluskäyttöönkin nimittäin sellaisia, joiden sisään on kätketty sytytin/tulitikkuja ja sytykkeitä - sikäli kun ei toimi bensalla tai kaasulla ;) Polttoaineen loputtua voi polttaa nuotiossa ;)
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
OS
Viestit: 8142
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

StefanG kirjoitti:
PyyMetso kirjoitti:Kaikki eivät saa kehua omia tuotteitaan. Ilmastoystävälliset tuotteet kohtaavat yllättävää vastarintaa:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/yrit ... a5af9f6433
Tätä se on kun somekanavat ovat amerikkalaisia niin niiden moraalilla mennään. Saa näyttää kun ihmistä teurastetaan mutta puudildo on jo saatanasta ja tuhoaa ihmiskunnan. Vitun uskonnolliset hihhulit.
Monenlaista kampittajaa näyttää olevan yrittäjän polulla.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

En halua olla Pekkaa pahempi... ja naita juttuja seurattuani ostan varmaan Pekalta ahkion.

Se olisi jo viides:
Norjan armeija-ahkio; aivan liian iso ja levea (yhdelle; vois istua laidalla pilkkimassa - jos se olisi harrastuksissani mukana, joskus olikin. Ja sitten saisi Pietarin - Pekka, Petrus, kallio - kalansaaliin viela mukaansakin)

Norjalainen tunturiahkio; hyva on, mutta testasin alkuun pari paivaa Karhunkierroksen pahimmissa murtomaastoissa: kavi luoviminen ja sopivien puiden valien loytaminen tyosta

Pienempi, itse sorvattu ahkio... ja oma vetosysteemi. Oikein hyva, paitsi,etta itse & oma tassa ei viitaa minuun. Ostin vain Bundeswehr vetovyon lisaksi ja ollut lainassa parina talvena

Nyt mallia 'Rinkkala' - joka on kovin pieni, mutta saahan siihen kaiken painavan (ja Yukon m-pussin :) ) ja siten rinkan (litratilavuuden) melkein puoleen: 40L.

Jos tulee ahkioita vaihdossa, niin ei muuta kuin YV:ta tannepain!
Ja jatkoonkin lykastysta!
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Ok, katsotaan jos tulee hyvä vaihtoon.
Kun eksyn, lähden kotiin.
hannes
Viestit: 10783
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Totta mooses oma tuotetta saa kehua, sitä jopa pitää kehua jos myydä aikoo.

Kuvissa Pekan ahkiot näyttävät tosi hyviltä. Koska ovat onnistuneesti kokeillut , se vahvistaa kuvien luoman mielikuvan.
Vastaa Viestiin