Suksen siteen rikkoutuminen

tunturisusi
Viestit: 520
Liittynyt: 06 Huhti 2008 20:42

Suksen siteen rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja tunturisusi »

Kiinnostaisi tietää, millaisin keinoin olette varautuneet suksen siteen rikkoutumiseen vaelluksella. itselläni on mukana lyhyitä itseporautuvia ruuveja, meisseli, liimaa ja naskali. Ja toki niitä sukseen kiinni tulevia nahkaremmejä jokunen ja myös se isompi osa jolla kiristetään. Ja jos olet joskus oikeasti korjannut irti repeytyneen siteen niin kerro ihmeessä miten homma onnistui reissussa. Kaippa sellainenkin uhkakuva voi toteutua. Intissä näin kerran vierestä, kun yhdellä aukkilaisella side repesi suksesta. Toki ne siellä saa kovempaa kohtelua.


Aaro
Viestit: 2377
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Pidän kuumaliimapuikkoa tätä varten mukana, uskoisin toimivan reiän/ruuvin vahvikkeena kohtalaisesti jos aivan hangen päällä pitäisi operoida ja päästä pikaisesti jatkamaan matkaa. Eräkulkuri taisi neuvoa liimaamaan siteen(koko alalta) epoksilla sukseen jo kotona ja niin olen vaimon sukselle tehnytkin (ohutkuorinen Karhu). Epoksi varmaan olisi parasta liimaa, jos vain olisi aikaa ja lämpöä antaa sen kovettua.
Jouni
Viestit: 1230
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Käytän useimmin metsäsuksia ja kannantaussidettä ja minulla on mukana sideruuveja, niihin sopivan ruuvimeisselin sisältävä monitoimityökalu sekä nahkaremmi. On minulla se kantapään takaa kiertävä vaijerikin olemassa varakappaleena, mutta en ole sitä kuljettanut reissuissa. Luottamus Järvisen ja Kuusamon Uistimen kannantaussiteisiin on luja, kertaakaan eivät ole kymmenien vuosien ja runsaan hiihtämisen aikana pettäneet. Mitä nyt nahkaremmi kuluu ajan myötä heikommaksi, joten sitä olen joutunut reissun päällä pari kertaa vaihtamaan.

Yhden tai kaksi kertaa on jouduttu retkiseurueen jonkun jäsenen siteen ruuveja kiristämään matkan varrella, mutta harvinaista sekin on. Toki siteet kannattaa tsekata ennen kotoa lähtöä.

Laatueroja on. Suksitestin mukana tuli kerran halpakopiositeitä, ja kaksi sellaista meni heti ensimmäisenä talvena rikki. Kantapään takaa kiertävä vaijeriosa hajosi pariksi kappaleeksi, niitä ei olisi saanut enää mitenkään kiinni toisiinsa. Tilanne paikattiin irtoremmivirityksellä, jolla pystyi hiihtämään, mutta ei se hyvä ollut. Lopetin siihen paikkaan halpakopioiden käyttämisen. Eli niin joo, toki normaaleja korjaustarvikkeita on aina matkassa, irtoremmiä, narua, rautalankaa, liimaa.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Kuumaliimaa ja ruuveja.Pitemmillä reissuilla kokonainen side ruuveineen.
Jokunen irtoremmi,nippusiteitä ja jekkulankaa.mukana.Leatherman jossa
vaihdettavat meisselikärjet.Sama huomio kuin Jounilla,ei ole vielä Kuusamon side
kertaakaan pettänyt.
Micke
Viestit: 2277
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kerran on Rottefellan 412 side irronnut vaelluskaverilla, kun oli kiinnitetty myyneessä liikkeessä liian lyhyillä ruuveilla. Olisiko siteen ja suksen välissä ollut 8mm vielä korotuspala, jonka poistamisen jälkeen ruuvit olivat juuri ja juuri riittävän pitkät. Onneksi kaverilla oli jotain liimaa, jota laitoimme lujitteeksi ruuveille.

Tämän jälkeen olen aina kiinnittänyt siteet itse, tai jos se ei ole mahdollista, olen käyttänyt siteet irti ja tarkistanut asennuksen. Joskus meillä on ollut mukana varaside, siteen ruuveja ja liimaa on mukana aina....

Talvivaelluksella mukana on työkaluina pieni jakoavain, parit pienet knipexin siirtoleukapihdit, ruuvimeisseli vaihtokärjillä, ja sitten pari pientä lenkkiavainta mahdolliseen ahkionaisojen korjaukseen. Nippusiteitä, gorillateippiä, ohutta köyttä tms on myös.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Siteet voi kiinnittää jo kotona (kone)läpiruuveilla. Sorvi lähes välttämätön.
Kun eksyn, lähden kotiin.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Kannatausiteisiin on varalla remmejä, ruuveja ja joskus kannatausvaijerikin ollut matkassa. Liimaa , pikku nauloja ja ruuveja sekä muoviliuska suksen kärjen rikkoutumisen varalle.
Reissussa ei itselle ole tullut paikkaustarvetta, mutta lähireissuilta olen kotona rikkotuneen suksen joutunut korjailemaan parikin kertaa.
Tuo muoviliuska kärjessä suksen katkettua on pysynyt , mutta ei noilla hiihdellä viitsi kuin sen pakollisen - eli jos kairassa katkeaa ja noin korjaa niin kotiin pääsee.

ps. pari mäystinremmiä on mukana, jos siitä osastosta rikkoutuu.
Ranttikumisaapasta varten on paikkausainetta ja ilmastointiteippiä. Kuluvat joskus puhki taitekohdista.
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Kerran hajosi vähän heppoinen kärkiside, jonka korjasin nappaamalla poroaidasta pätkän rautalankaa (sorry poromiehet). Nyt on kantokelien tunturisuksissa Rottefella Telemark kärkisiteet, jotka kestävät varmaan kauemmin kuin minä. Kuusamon Uistimen eräsiteitä ei ole koskaan tarvinnut korjailla, joten niiden hajoamiseen en ole mitenkään varautunut. Taitavat minun reissuni olla kilometreiltään sen verran maltillisia, että edes nahkaosat eivät kulu rikki. Harmi vaan, että näihin eräsiteisiin ei oikein löydy mitään sopivia monoja.
Avatar
Resupekka
Viestit: 1245
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:51

Viesti Kirjoittaja Resupekka »

lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Jengatappi, pultti? Minä tarkoitin sitä vanhaa eräsidettä, jossa on vain kannantausremmi. Se uusi mallihan hajoilee helposti.
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Olen tehnyt 5 hiihtovaellusta Kuusamon Fingrip easy siteillä. meitä on 3 porukka ollut ja kaikilla samat siteet. -35 pakkasasteessa oli kylmin reissu.
Se on ihan tajutonta muovia se valkoinen kuppi, niitä ei ole hajonnut yhtään vaikka Naali 46 ei ihan mene kunnolla siihen, ne pikkukoukut pitäisi pidentää 5mm puoleensa.
Mutta kun minulta ei ole hajonnut mitään millään reissulla, pojilla on mennyt teräslankajuttuja 3 kaikkiaan, ja niitä on aina mukana. Samoin 1kpl muovikuppi. Siteen kantarauta on säädettävä oikein, siihen ei saa murjaista jalkaa liian kireälle.
Side ei varmasti irtoa suksesta missään tilanteessa mutta varoiksi olen ottanut mukaan vararuuveja sekä työkaluja.
Side on parhaimmillaan pehmeässä lumessa metsämaastossa mutta kovalla hangella ihan mahdoton kun sivuttaisjäykkyyttä ei ole siteessä eikä saappaassa. Ja suksi 10cm leveä.
Pojat kuitenkin kapusivat Pyhäkeronkin päälle ja siteen takasilmukasta laitettiin varmistusnaru saappaan ympäri, ettei suksi kaatuessa karkaa tunturista. Semmoinen taannoin aiheutti pikkuisen koreografiaa.

Sissihkö
iglu
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Helmi 2012 14:51

Viesti Kirjoittaja iglu »

Olen käyttänyt nelisen vuotta Polar Ski Pivot sidettä,parempi sivuttaispito verrattuna Epokkiin tai perinteiseen eräsiteeseen verrattuna,käy kenkään kuin kenkään. Portaaton kokosäätö ja uusimmassa mallissa pohjalevy saranoitu,vähentää vääntörasitusta ja kärkilenkkikin helposti säädettävissä. Hinta n. 100 €
PPP
Viestit: 549
Liittynyt: 26 Tammi 2007 15:27
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Suksen siteen rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja PPP »

Aika yllättävää oli tuo, että vaellussuksien siteet eivät kestäneet tällä reissulla. Tietenkin rasitus on kova noilla kuormilla ja tuossa hiihtomaastossa.
https://3poles.fi/blog/2023-01-11/

Voiko tämän tyyppisiin siteisiin enää luottaa omillakaan reissuilla, itselläni on kyseiset siteet käytössä, vaan pitääkö varata vastaisuudessa varasiteitä mukaan.
Micke
Viestit: 2277
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Suksen siteen rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kuinkakohan vanha side heillä hajosi? Itselläni noi on kestänyt käyttöä eniten käyttöä saanessa parissa 3000 km, eikä yksikään ole hajonnut. Tietysti, ahkiot ovat painaneet max 90 kiloa. Alkuun meillä oli 1-2 varasidettä mukana, kun vaihdoimme Rottefellan 412:sta pois, mutta ei kyllä ole ollut enää liki 10 vuoteen.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Raato
Viestit: 189
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Re: Suksen siteen rikkoutuminen

Viesti Kirjoittaja Raato »

Mitä kokemuksia nnnbc-siteistä? Verrokkina 75mm tellusiteet. Hiihdettävyys? Kestävyys? 75 rotanloukku+kannantaus lienee pomminvarmin kaikista. Kannattaako vaihtaa...
Vastaa Viestiin